Hoogspanningsmasten in Twente
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Bedankt heren!
@Peter, het was heel leuk om de masten na zoveel jaar weer eens op te zoeken! Zelf ben ik ook blij met die nieuwe perspectieven die ik gefotografeerd heb van de masten! Ze verdienen het ook aangezien er nog geen 20 van over zijn...
@Tom, de omstandigheden waren ideaal toen ik ongeveer bij mast 86 van Zwolle - Hengelo was, de laatste wolken waren net weg en verder was het helemaal strakblauw tot zonsondergang. Had het precies gepland dat ik de klassiekers aan het eind van de dag kon meepakken & gelukkig heeft het heel goed uitgepakt!
De details blijven leuk om te fotograferen zoals de overgang van de dikke geleider naar de dunne geleider bij mast 6, daar kan je dan toch zien dat de originele geleider van de 220kV-lijn een forse geleider was. Verder zoals jij meerdere malen hebt aangegeven kan ik de mast zeker waarderen! Een pluim voor de IJsselmij!
Cheers Ruben
@Peter, het was heel leuk om de masten na zoveel jaar weer eens op te zoeken! Zelf ben ik ook blij met die nieuwe perspectieven die ik gefotografeerd heb van de masten! Ze verdienen het ook aangezien er nog geen 20 van over zijn...
@Tom, de omstandigheden waren ideaal toen ik ongeveer bij mast 86 van Zwolle - Hengelo was, de laatste wolken waren net weg en verder was het helemaal strakblauw tot zonsondergang. Had het precies gepland dat ik de klassiekers aan het eind van de dag kon meepakken & gelukkig heeft het heel goed uitgepakt!
De details blijven leuk om te fotograferen zoals de overgang van de dikke geleider naar de dunne geleider bij mast 6, daar kan je dan toch zien dat de originele geleider van de 220kV-lijn een forse geleider was. Verder zoals jij meerdere malen hebt aangegeven kan ik de mast zeker waarderen! Een pluim voor de IJsselmij!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
@Ruben: Goed dat je het lijntje tussen Almelo Mosterdpot en Tusveld hebt vastgelegd want de lijn wordt nu toch wel ernstig bedreigd door verkabeling.
Vandaag heb ik met het fraaie weer een flinke fietstocht gemaakt om o.a. treinen te fotograferen maar het was jammer genoeg rustig in het oosten, dus wat doe je als er een flinke tijd tussen twee goederentreinen in zit Inderdaad, een paar masten fotograferen, zeker met het fraaie licht en de kraakheldere lucht van vandaag!
Mast 147 van de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo, een S+3/R vanwege de overspanning van de spoorlijn Zutphen - Hengelo. De zware HC-3/RC op de achtergrond is goed te zien.
Mast 8 van de zware 110kV voedingslijn tussen Hengelo Oele en Hengelo Weideweg, een smalle dennenboommast maar wel uitgerust met vierbundels! Jammer genoeg heeft deze mast wel een GSM-installatie maar op deze manier is het nog niet zo storend als in het topstuk.
De verhoogde hamerkop vanwege de A35 in de 110kV verbinding Goor - Hengelo Weideweg met wederom de zware HC-3/RC op de achtergrond.
Tot slot mast 148 van de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo en mast 9 van de 110kV lijn Hengelo Weideweg - Hengelo Oele gezien vanaf een heuvel bij Waterpark 't Genseler.
Vandaag heb ik met het fraaie weer een flinke fietstocht gemaakt om o.a. treinen te fotograferen maar het was jammer genoeg rustig in het oosten, dus wat doe je als er een flinke tijd tussen twee goederentreinen in zit Inderdaad, een paar masten fotograferen, zeker met het fraaie licht en de kraakheldere lucht van vandaag!
Mast 147 van de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo, een S+3/R vanwege de overspanning van de spoorlijn Zutphen - Hengelo. De zware HC-3/RC op de achtergrond is goed te zien.
Mast 8 van de zware 110kV voedingslijn tussen Hengelo Oele en Hengelo Weideweg, een smalle dennenboommast maar wel uitgerust met vierbundels! Jammer genoeg heeft deze mast wel een GSM-installatie maar op deze manier is het nog niet zo storend als in het topstuk.
De verhoogde hamerkop vanwege de A35 in de 110kV verbinding Goor - Hengelo Weideweg met wederom de zware HC-3/RC op de achtergrond.
Tot slot mast 148 van de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo en mast 9 van de 110kV lijn Hengelo Weideweg - Hengelo Oele gezien vanaf een heuvel bij Waterpark 't Genseler.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Leuk, op die laatste zie je ook aan de isolatoren de oostenwind.
Een van de grootste overspanningen daar over de spoorlijn, met bijna een halve kilometer.
Een van de grootste overspanningen daar over de spoorlijn, met bijna een halve kilometer.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Nog een toegiftje, ben op precies deze plek ook geweest afgelopen zondag.
Mast 150 de eindmast bij station Oele. Mast 149 aan de andere kant van het kanaal en mast 9 natuurlijk van de 110 kV lijn. Bij de Genselerweg, mast 147 en mast 8. En terug bij Lochem (officieel niet helemaal in Twente dus) met diepblauwe lucht de 380 kV en 150 kV lijn.
Mast 150 de eindmast bij station Oele. Mast 149 aan de andere kant van het kanaal en mast 9 natuurlijk van de 110 kV lijn. Bij de Genselerweg, mast 147 en mast 8. En terug bij Lochem (officieel niet helemaal in Twente dus) met diepblauwe lucht de 380 kV en 150 kV lijn.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Nog maar een paar foto's van afgelopen dagen.
5 mei was het prachtig helder weer. Afgezien van een rookwolk boven Vroomshoop . Dit is gezien vanaf de Luttenbergerweg op 10 km afstand vanaf Hellendoorn, vlakbij het gesloten avonturenpark. Als je inzoomt kun je nog net een mast boven de bebouwing uit zien komen. Vanuit de achtbaan kun je heel goed de lijn richting Almelo volgen maar dat kan voorlopig nog even niet. Een tijdje later is de rookpluim verwaait en is de lucht weer schoon. Dit is mast 29 van Raalte - Nijverdal, die voorzien is van hangende afspanningen. Van 10 mei een broeierige dag in de buurt van Holten.
Mast 44 van Deventer - Hengelo bij Loo, vlak na de kruising met de spoorlijn. Deze is ruim voorzien van antennes. Mast 45 in het glooiende terrein. Bij Rijssen mast 211 van de aftak. Tenslotte de grote 380 kV hoekmast met nummer 88 in de buurt van Lochem, de reden van deze hoekmast in een tracé waar op het eerste gezicht een rechtstand ook voor de hand ligt is duidelijk.
5 mei was het prachtig helder weer. Afgezien van een rookwolk boven Vroomshoop . Dit is gezien vanaf de Luttenbergerweg op 10 km afstand vanaf Hellendoorn, vlakbij het gesloten avonturenpark. Als je inzoomt kun je nog net een mast boven de bebouwing uit zien komen. Vanuit de achtbaan kun je heel goed de lijn richting Almelo volgen maar dat kan voorlopig nog even niet. Een tijdje later is de rookpluim verwaait en is de lucht weer schoon. Dit is mast 29 van Raalte - Nijverdal, die voorzien is van hangende afspanningen. Van 10 mei een broeierige dag in de buurt van Holten.
Mast 44 van Deventer - Hengelo bij Loo, vlak na de kruising met de spoorlijn. Deze is ruim voorzien van antennes. Mast 45 in het glooiende terrein. Bij Rijssen mast 211 van de aftak. Tenslotte de grote 380 kV hoekmast met nummer 88 in de buurt van Lochem, de reden van deze hoekmast in een tracé waar op het eerste gezicht een rechtstand ook voor de hand ligt is duidelijk.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Afgelopen dagen weer een paar foto's genomen over verschillende fietstochtjes.
Bij Tusveld allereerst op 17 mei.
Station Tusveld vanuit het zuiden gezien. Hoekmast nummer 124 van Zwolle - Hengelo markeert het begin van het combigedeelte tot Hengelo.
Hij was alleen vanaf de zijkant te zien. Wel met zon gelukkig. Op de terugweg bij Herike nog een foto van Deventer - Goor op een plek waar deze niet zoveel gezien wordt.
De rechtstand bij mast 84.
Bij Tusveld allereerst op 17 mei.
Station Tusveld vanuit het zuiden gezien. Hoekmast nummer 124 van Zwolle - Hengelo markeert het begin van het combigedeelte tot Hengelo.
Hij was alleen vanaf de zijkant te zien. Wel met zon gelukkig. Op de terugweg bij Herike nog een foto van Deventer - Goor op een plek waar deze niet zoveel gezien wordt.
De rechtstand bij mast 84.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Afgelopen 1 juni weer een zonnige dag en in de buurt van Hengelo en Enschede geweest.
Bij Wiene mast 118 II. Een puike HC+0, lichtjes gebogen door de scherpe lijnhoek. Dan bij afrit Hengelo Zuid mast 66 van Gronau - Hengelo. Vervolgens de "oude" 110 kV-lijn naar Boldershoek vastgelegd.
Deze is opgenomen in de middenberm. Drie steunmasten waarvan een met telecom.
Onderstuk van mast 5. Mast 5 zelf. Met de tele in de westelijke richting met toch een hinderlijke band met sluierwolken. Mast 6 met het eindmastje. Doe me maar een wonder kan ik wel gebruiken nu. Mastkopje blijft erg vriendelijk ontwerp met de gebogen rand. Mast 6. Eindmast 7 met het station. Station Boldershoek, kwam over als een functioneel vormgegeven rechthoekige doos, bovengronds verbonden naar Oele en ondergronds naar de omliggende industrie. Vanaf de weg gezien. Vanuit het station gezien. Morgen nog een setje bij Marssteden.
Bij Wiene mast 118 II. Een puike HC+0, lichtjes gebogen door de scherpe lijnhoek. Dan bij afrit Hengelo Zuid mast 66 van Gronau - Hengelo. Vervolgens de "oude" 110 kV-lijn naar Boldershoek vastgelegd.
Deze is opgenomen in de middenberm. Drie steunmasten waarvan een met telecom.
Onderstuk van mast 5. Mast 5 zelf. Met de tele in de westelijke richting met toch een hinderlijke band met sluierwolken. Mast 6 met het eindmastje. Doe me maar een wonder kan ik wel gebruiken nu. Mastkopje blijft erg vriendelijk ontwerp met de gebogen rand. Mast 6. Eindmast 7 met het station. Station Boldershoek, kwam over als een functioneel vormgegeven rechthoekige doos, bovengronds verbonden naar Oele en ondergronds naar de omliggende industrie. Vanaf de weg gezien. Vanuit het station gezien. Morgen nog een setje bij Marssteden.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Via Twekkelo de F35 langs de spoorlijn opgepakt. 110 kV-lijn naar Enschede is er al jaren niet meer maar het andere lijntje van Marssteden naar de Van Heekstraat is er nog altijd. Hier is mast 16 te zien die de lijn over de spoorlijn doet passeren.
De Warmtekrachtcentrale staat best dicht bij de hoogspanningslijn. Op de gevel is nog zichtbaar waar ooit het IJC-logo prijkte. Mast 50 De laatste "Duitse" mast.
Mast 51 Een verhoogde S+10 vanwege de gebouwen eronder. Mast 52 De tweede S+10 staat wat vrijer. Bij mast 53 eindigt de weg "staalsteden" en gaat de lijn over een bedrijfsgebouw. De zon staat hier iets gunstiger. De mastkop. De hoge hoekmast was niet goed benaderbaar en vanaf het viaduct stond de zon verkeerd dus die komt een andere keer.
We eindigen met mast 55 die net in beeld paste.
Wat verderop bij Marssteden mast 2 onder de afloop richting het portaal.
Hierna de 380/110 kV lijn gevolgd.De Warmtekrachtcentrale staat best dicht bij de hoogspanningslijn. Op de gevel is nog zichtbaar waar ooit het IJC-logo prijkte. Mast 50 De laatste "Duitse" mast.
Mast 51 Een verhoogde S+10 vanwege de gebouwen eronder. Mast 52 De tweede S+10 staat wat vrijer. Bij mast 53 eindigt de weg "staalsteden" en gaat de lijn over een bedrijfsgebouw. De zon staat hier iets gunstiger. De mastkop. De hoge hoekmast was niet goed benaderbaar en vanaf het viaduct stond de zon verkeerd dus die komt een andere keer.
We eindigen met mast 55 die net in beeld paste.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Na deze reportage in zomerse sferen, nu winterse sferen van afgelopen zondag.
Een nieuwe camera gekocht, als 2e hands, maar nette staat, de Fujifilm XT3, wat betreft pixels niet heel veel meer, maar pretiige zoeker en betere autofocus voor bewegende onderwerpen. Hier niet nodig dat laatste, wel het grote zoekerbeeld was een pluspunt.
Stukje gewandeld over de Usselose Es en mast 43 - 49 van Gronau - Hengelo bekeken.
Een van de eerste combilijnen en gebouwd indertijd begin jaren tachtig door de IJsselcentrale en duidelijk een ontwerp van Duitse herkomst.
Mast 43 dichtbij het kruispunt van voormalige N18 met de Usselerrondweg. Op de achtergrond de wegen. Druk was het er, mede vanwege een tuincentrum je moet wat op zondag. De zeer compacte 110 kV traverse. Het typische broekstuk in een haag. Wat meer vanuit westelijke richting. Mast 42 staat aan de andere kant van de rondweg die hier ook stijgt vanwege een viaduct. Mast 44 van afstand als eerste. Maar van dichtbij was deze lastiger vast te leggen. Omhoogkijkend leverde het wel mooie plaatjes op.
En deze is ook een toonbeeld van repetitie. Dan kwam ik bij de Es, nog altijd een open vlakte ook nu de verstedelijking aardig is opgerukt. Mast 48 vanaf afstand met de veel geziene zouthuisjes en een eik die nog net in herfsttinten is. Mast 48 en 47 van dichterbij. Er is hier wat bebouwing zodat mast 49 moeilijk te benaderen was. Jammer, ik had graag nog een foto van voren genomen, nu blijft het bij de hangende afspanning die in 2015 is geïnstalleerd. Afsluiter is mast 47 die wel mooi aangelicht werd in de al laagstaande zon. Kijkend richting mast 43. Mast 48 als toegiftje met tegenlicht. En nog een keer mast 47 op de voorgrond. De kleur van het 110 kV-circuit heeft denk ik de R van "rood" .
Een nieuwe camera gekocht, als 2e hands, maar nette staat, de Fujifilm XT3, wat betreft pixels niet heel veel meer, maar pretiige zoeker en betere autofocus voor bewegende onderwerpen. Hier niet nodig dat laatste, wel het grote zoekerbeeld was een pluspunt.
Stukje gewandeld over de Usselose Es en mast 43 - 49 van Gronau - Hengelo bekeken.
Een van de eerste combilijnen en gebouwd indertijd begin jaren tachtig door de IJsselcentrale en duidelijk een ontwerp van Duitse herkomst.
Mast 43 dichtbij het kruispunt van voormalige N18 met de Usselerrondweg. Op de achtergrond de wegen. Druk was het er, mede vanwege een tuincentrum je moet wat op zondag. De zeer compacte 110 kV traverse. Het typische broekstuk in een haag. Wat meer vanuit westelijke richting. Mast 42 staat aan de andere kant van de rondweg die hier ook stijgt vanwege een viaduct. Mast 44 van afstand als eerste. Maar van dichtbij was deze lastiger vast te leggen. Omhoogkijkend leverde het wel mooie plaatjes op.
En deze is ook een toonbeeld van repetitie. Dan kwam ik bij de Es, nog altijd een open vlakte ook nu de verstedelijking aardig is opgerukt. Mast 48 vanaf afstand met de veel geziene zouthuisjes en een eik die nog net in herfsttinten is. Mast 48 en 47 van dichterbij. Er is hier wat bebouwing zodat mast 49 moeilijk te benaderen was. Jammer, ik had graag nog een foto van voren genomen, nu blijft het bij de hangende afspanning die in 2015 is geïnstalleerd. Afsluiter is mast 47 die wel mooi aangelicht werd in de al laagstaande zon. Kijkend richting mast 43. Mast 48 als toegiftje met tegenlicht. En nog een keer mast 47 op de voorgrond. De kleur van het 110 kV-circuit heeft denk ik de R van "rood" .
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooie foto's Tom! Deze masten bij Enschede zijn toch buitenbeentjes in ons koppelnet en met de Duitse mastopbouw fraaie masten om te zien.