Hoogspanningsmasten in Twente
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooie serie Tom en tevens een mooie aanvulling op de netkaart! Van de aftak naar Losser zie je maar weinig foto's en ondanks dat het niet zo ver uit de buurt is kom ik er eerlijk gezegd vrijwel nooit en het is nog wel een redelijk eind fietsen van huis
Als ik de twee 380kV dennenboommasten zie vanaf de N35 mis ik meteen de meelifters Het zijn wel twee unieke masten en ze verschillen toch duidelijk van hun Duitse evenbeelden aan de andere kant van de grens. De hoekmast op de grens is inderdaad lastig te bereiken, als ik een keer in de buurt ben moet ik de 70-200 maar eens op de camera schroeven...
De geleiders hangen inderdaad erg laag boven het viaduct, hetzelfde valt me op van de 380kV verbinding Kusenhorst - Gronau - Hanekenfähr waar de onderste fasen ook erg laag hangen. Toch zal het (nog) wel aan de norm voldoen.
De drie steunmasten 21 t/m 23 staan kort op elkaar en zijn ook nog eens van het hoge type AD1-S-2 (+5), ongetwijfeld vanwege het bos.
Het is me opgevallen dat de meeste scherpe hoekmasten wel in een bepaalde mate een scheefstand hebben. Ook hoekmast 115 bij Almelo doet het als je goed kijkt, en natuurlijk de befaamde mast 54 uit de verbinding Hengelo - Gronau heeft het en het is zelfs vrij goed te zien vanaf de A35.
Als ik de twee 380kV dennenboommasten zie vanaf de N35 mis ik meteen de meelifters Het zijn wel twee unieke masten en ze verschillen toch duidelijk van hun Duitse evenbeelden aan de andere kant van de grens. De hoekmast op de grens is inderdaad lastig te bereiken, als ik een keer in de buurt ben moet ik de 70-200 maar eens op de camera schroeven...
De geleiders hangen inderdaad erg laag boven het viaduct, hetzelfde valt me op van de 380kV verbinding Kusenhorst - Gronau - Hanekenfähr waar de onderste fasen ook erg laag hangen. Toch zal het (nog) wel aan de norm voldoen.
De drie steunmasten 21 t/m 23 staan kort op elkaar en zijn ook nog eens van het hoge type AD1-S-2 (+5), ongetwijfeld vanwege het bos.
Het is me opgevallen dat de meeste scherpe hoekmasten wel in een bepaalde mate een scheefstand hebben. Ook hoekmast 115 bij Almelo doet het als je goed kijkt, en natuurlijk de befaamde mast 54 uit de verbinding Hengelo - Gronau heeft het en het is zelfs vrij goed te zien vanaf de A35.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Nog maar weer een paar plaatjes uit het land tussen Dinkel en Regge.
Foto's van afgelopen zondag, lekker warm in de middag , op de fiets is het best te doen met een verkoelende rijwind.
Uit de lijn Goor - Haaksbergen, de kruising van de nieuwe N18.
Mast 38 is verhoogd en heeft nieuwe halfverankering gekregen.
Er was niet veel verkeer behalve een oldtimer. Mast 40. Mast 39, de zijwind is goed zichtbaar aan de schuinhangende geleiders. Bij aantrekkende wind genereerden de draden een mooie lage toon . De vanwege wat begroeiing wat ongunstig gepositioneerde mast 37 met op de achtergrond mast hoekmast 35. Met beter licht en meer van opzij, maar met bosjes. Detail van de halfverankering. De nieuwe kettingen hebben 10 schakeltjes, 2 meer dan in de andere halfverankeringen in deze lijn. Verder is voor de oplettende kijker te zien dat uit de boutverbinding in de randstijl blijkt dat de mast na de sneeuwschade van november 2005 hersteld is met een nieuw topstuk en een nieuwe bliksemtraverse.
Foto's van afgelopen zondag, lekker warm in de middag , op de fiets is het best te doen met een verkoelende rijwind.
Uit de lijn Goor - Haaksbergen, de kruising van de nieuwe N18.
Mast 38 is verhoogd en heeft nieuwe halfverankering gekregen.
Er was niet veel verkeer behalve een oldtimer. Mast 40. Mast 39, de zijwind is goed zichtbaar aan de schuinhangende geleiders. Bij aantrekkende wind genereerden de draden een mooie lage toon . De vanwege wat begroeiing wat ongunstig gepositioneerde mast 37 met op de achtergrond mast hoekmast 35. Met beter licht en meer van opzij, maar met bosjes. Detail van de halfverankering. De nieuwe kettingen hebben 10 schakeltjes, 2 meer dan in de andere halfverankeringen in deze lijn. Verder is voor de oplettende kijker te zien dat uit de boutverbinding in de randstijl blijkt dat de mast na de sneeuwschade van november 2005 hersteld is met een nieuw topstuk en een nieuwe bliksemtraverse.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Leuke plaatjes! Dan was ik toch niet de enige die het veld was ingegaan. Mijn doel die dag waren Woudhuis - Hattem II en Nijmegen - Teersdijk het nieuwe deel. Beide nu compleet gefotografeerd overigens.
Opzich met de wind was het goed uit te houden op de fiets, mijn uiteindelijke kilometerstand is 62 km geworden. Die van de week ervoor toen ik Lelystad - Hattem ging doen op 94 uitkwam.
Cheers Ruben
Opzich met de wind was het goed uit te houden op de fiets, mijn uiteindelijke kilometerstand is 62 km geworden. Die van de week ervoor toen ik Lelystad - Hattem ging doen op 94 uitkwam.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooie plaatjes Tom! Vanaf de N18 valt duidelijk op dat de nieuwe half-verankeringen afwijken t.o.v. de rest van de lijn waarbij de isolatorkettingen inderdaad korter zijn en de half-verankeringen verder uit elkaar staan.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Nog een plaatje dat ik een paar weken geleden heb gemaakt bij Oldenzaal, de laatste ontbrekende mastpositie van de 110kV verbinding Hengelo Weideweg - Oldenzaal waarmee deze verbinding nu compleet met foto op de netkaart staat.
Mast 36 op een nieuw industrieterrein bij Oldenzaal, vlak langs het spoor met overigens een lucht vol (stapel)bewolking, kenmerkend voor de zomer van 2019 tot nu toe...
Mast 36 op een nieuw industrieterrein bij Oldenzaal, vlak langs het spoor met overigens een lucht vol (stapel)bewolking, kenmerkend voor de zomer van 2019 tot nu toe...
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Sinds de vorige maand heb ik een nieuwe baan in Haaksbergen. Dat betekent dus elke dag met de auto naar Haaksbergen, wat overigens prima te doen is vanuit Almelo. Ik ga dan meestal via Bornerbroek, Delden en Hengevelde en kom natuurlijk enkele hoogspanningslijnen tegen De twee 380kV verbindingen zijn al uitvoerig vastgelegd maar van de 110kV verbinding naar Haaksbergen ontbreken op de netkaart nog een aantal mastposities, dus tijd om daar wat aan te doen
Omdat het de afgelopen week met de gigantische hitte op het kantoor (zonder airo) het bijna niet te doen was, en het toch rustig was heb ik wat vrij genomen en zodoende mooi de tijd om een paar masten te fotograferen.
Als eerste heb ik de vreemd verbouwde hoekmast op het industrieterrein van Haaksbergen gefotografeerd. Mast 42 van de 110kV verbinding uit Goor heeft z'n ondertraversen verloren en heeft nieuwe bliksemtraversen gekregen om hoogte te winnen i.v.m. het industrieterrein. Mooi is anders zullen we maar zeggen... De lucht was trouwens helemaal vaal door de hitte en luchtvervuiling en die middag zou de temperatuur ook voor het eerst sinds de officiële waarnemingen in Twente oplopen tot over de 40ºC... Vrijdagavond heb ik tussen Hengevelde en Sint Isodorushoeve de masten 26 en 27 gefotografeerd. Hier kruisen de masten ook de N347 die ik dagelijks neem.
Hoekmast 27 gezien in de richting van Haaksbergen. Opvallend is dat de mast aan beide kanten enkele isolatorkettingen heeft. Dat zie je bij hoekmasten toch vrij weinig... Steunmast 26 met de voor deze verbinding kenmerkende wijde half-verankeringen. Jammer genoeg is deze mast wel voorzien van een flinke antenne-installatie. Aan de rand van Hengevelde staat nog zo'n mast. In Delden heb ik de eindmast van de 110kV verbinding Goor - Hengelo Weideweg aan de westkant nogmaals gefotografeerd. Hier kom ik nu ook dagelijks langs.
Omdat het de afgelopen week met de gigantische hitte op het kantoor (zonder airo) het bijna niet te doen was, en het toch rustig was heb ik wat vrij genomen en zodoende mooi de tijd om een paar masten te fotograferen.
Als eerste heb ik de vreemd verbouwde hoekmast op het industrieterrein van Haaksbergen gefotografeerd. Mast 42 van de 110kV verbinding uit Goor heeft z'n ondertraversen verloren en heeft nieuwe bliksemtraversen gekregen om hoogte te winnen i.v.m. het industrieterrein. Mooi is anders zullen we maar zeggen... De lucht was trouwens helemaal vaal door de hitte en luchtvervuiling en die middag zou de temperatuur ook voor het eerst sinds de officiële waarnemingen in Twente oplopen tot over de 40ºC... Vrijdagavond heb ik tussen Hengevelde en Sint Isodorushoeve de masten 26 en 27 gefotografeerd. Hier kruisen de masten ook de N347 die ik dagelijks neem.
Hoekmast 27 gezien in de richting van Haaksbergen. Opvallend is dat de mast aan beide kanten enkele isolatorkettingen heeft. Dat zie je bij hoekmasten toch vrij weinig... Steunmast 26 met de voor deze verbinding kenmerkende wijde half-verankeringen. Jammer genoeg is deze mast wel voorzien van een flinke antenne-installatie. Aan de rand van Hengevelde staat nog zo'n mast. In Delden heb ik de eindmast van de 110kV verbinding Goor - Hengelo Weideweg aan de westkant nogmaals gefotografeerd. Hier kom ik nu ook dagelijks langs.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Vandaag heb ik met de fraaie winterzon ook nog een mastfoto gemaakt. Ik was in Enschede en van de verbinding Enschede Marssteden - Heekstraat was hoekmast 16 nog altijd niet gefotografeerd. Deze staat op een lastige plek verscholen in het groen. Zodoende heb ik dus gewacht op een zonnige gelegenheid met kale bomen...
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Namens mijzelf wil ik iedereen eerst het alle beste wensen voor 2020! Dat dit weer een mooi hoogspanningsjaar mag worden.
Zoals reeds gezegd in het topic van de masten in het Zwartewaterland was ik op 30 december weer op de fiets gestapt. De tocht ging van Raalte naar de 380kV-lijn bij Lemelerveld naar Almelo Tusveld, van dat stuk zijn masten 54 t/m 124 allemaal op de foto gezet. Als extraatje ben ik ook langs de ex-220kV masten geweest die ooit onderdeel uitmaakte van Harculo - Almelo - Hengelo. In 1988 zijn zoals we weten de 110kV-lijn & de 220kV-lijn tussen Almelo en Hengelo komen te vervallen, hedendaags resteert nu nog de rommelige lijn tussen Almelo Mosterdpot & Almelo Tusveld, merendeels voorzien van de ex-220kV masten.
Dit was mijn reportage over de 220kV-masten die nog bij Almelo te vinden zijn. De foto's van de 380kV-masten komen in een ander topic aan bod.
Cheers Ruben.
Zoals reeds gezegd in het topic van de masten in het Zwartewaterland was ik op 30 december weer op de fiets gestapt. De tocht ging van Raalte naar de 380kV-lijn bij Lemelerveld naar Almelo Tusveld, van dat stuk zijn masten 54 t/m 124 allemaal op de foto gezet. Als extraatje ben ik ook langs de ex-220kV masten geweest die ooit onderdeel uitmaakte van Harculo - Almelo - Hengelo. In 1988 zijn zoals we weten de 110kV-lijn & de 220kV-lijn tussen Almelo en Hengelo komen te vervallen, hedendaags resteert nu nog de rommelige lijn tussen Almelo Mosterdpot & Almelo Tusveld, merendeels voorzien van de ex-220kV masten.
Dit was mijn reportage over de 220kV-masten die nog bij Almelo te vinden zijn. De foto's van de 380kV-masten komen in een ander topic aan bod.
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door 2 op Ruben, in totaal 5 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooie reportage van een aantal zeer bekende masten Leuk dat je weer andere perspectieven hebt gevonden!
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Zeker mooi dat je met deze goede omstandigheden dit historisch belangrijke lijntje hebt opgezocht. Toch weer een paar nieuwe interessante details laten zien. En bij laagstaande zon ziet het er weer anders uit.