Het algemene weertopic
Re: Het algemene weertopic
We zitten op de grens van de warmte en de kou van de grote verschillen qua temperaturen.
Groningen is 8 en de rest zeg maar 17 graden...
Ik ben niet erg van de wrijvingen in de lucht, ik bedoel oostenwind en de wolken van het zuidwesten, zeg maar.
Is er eigenlijk in de winter vaak een sprake van kustconvergentie in het Azoren-gebied of hier als we vaak een kletsnatte winter die juist zeer zacht zijn te krijgen???
Hoe zat er dan bij rond afgelopen oud en nieuw toen zeer zacht was en regenachtig meende ik?
Waar komt dan al die regen vandaan? Als er juist warmere lucht boven de koudere zeeën?
Groningen is 8 en de rest zeg maar 17 graden...
Ik ben niet erg van de wrijvingen in de lucht, ik bedoel oostenwind en de wolken van het zuidwesten, zeg maar.
Is er eigenlijk in de winter vaak een sprake van kustconvergentie in het Azoren-gebied of hier als we vaak een kletsnatte winter die juist zeer zacht zijn te krijgen???
Hoe zat er dan bij rond afgelopen oud en nieuw toen zeer zacht was en regenachtig meende ik?
Waar komt dan al die regen vandaan? Als er juist warmere lucht boven de koudere zeeën?
-
- BerichtenCOLON 52
- GeregistreerdCOLON 21 Jun 2021 14:34
2023 lijkt een nat jaar te worden. Na januari, maart, april, juli en augustus lijkt ook oktober een natte maand te worden.2023 wordt het natste jaar ooit, of een van de natste jaren. Ik kan me geen jaren herinneren met zo veel regen als 2023.
Ik weet niet of 2023 het natste jaar ooit wordt, maar ondanks de vele zonuren waar men het laatst nog over had is 2023 nou niet bepaald een zonnig jaar, inderdaad eerder te nat.
In mijn beleving was 1998 een van de natste jaren ooit (ook toen was er sprake van een sterke El Nino).
Het is alleen jammer dat oktober geen mooie herfstmaand is met gekleurde bomen die in de zon fraai afsteken tegen een helder blauwe lucht. De bomen beginnen nu mooi te verkleuren maar als ik naar de pluim kijk is het graftakken-seizoen nu echt begonnen...
In mijn beleving was 1998 een van de natste jaren ooit (ook toen was er sprake van een sterke El Nino).
Het is alleen jammer dat oktober geen mooie herfstmaand is met gekleurde bomen die in de zon fraai afsteken tegen een helder blauwe lucht. De bomen beginnen nu mooi te verkleuren maar als ik naar de pluim kijk is het graftakken-seizoen nu echt begonnen...

-
- BerichtenCOLON 52
Ik heb de indruk dat we dit jaar 2023 weinig zon hebben gehad en het een nat jaar is, met name januari, maart, april, juli, augustus en nu ook oktober zijn natte maanden. Alleen in mei (met name de tweede maandhelft), juni en september was het zonnig, droog en warm zomerweer. Een schril contrast met 2022.
2023 lijkt mij eerste instantie grotendeels veel op 2021 2.0 te worden.
Nat voorjaar, koele zomer, kletsnatte oktober.
Wanneer wordt het uiteindelijk weer stildroog???
Waarschijnlijk wordt november ook weer kletsnat...
Ik wil ook wel eens weer oktober zien net als 1995.
-
- BerichtenCOLON 52
Ik was 2021 bijna vergeten, ook dan was het een vergelijkbaar weerbeeld.JarnoS schreefCOLON ↑27 Okt 2023 19:012023 lijkt mij eerste instantie grotendeels veel op 2021 2.0 te worden.
Nat voorjaar, een warme maand juni, daarna een natte juli en augustus, nazomer in september en natte oktober.
-
- BerichtenCOLON 52
September 2023: late zomerPeter schreefCOLON ↑10 Sep 2023 21:08Dit klopt precies maar met september 2023 gaat de vergelijking met 2021 mank want in 2021 hadden we helemaal geen nazomerweer en nu hebben we zelfs een (regionale) septemberhittegolf! Maar ik ben in elk geval blij dat we nu in september compensatie voor de bijzonder slechte juli en augustus krijgenChris Beutels schreefCOLON ↑28 Aug 2023 19:59
Januari 2023: herfst
Februari 2023: herfst
Maart 2023: herfst
April 2023: herfst
Mei 2023: lente
Juni 2023: zomer
Juli 2023: herfst
Augustus 2023: herfst![]()
Oktober 2023: eerste helft nazomer, tweede helft herfst
Het ziet er naar uit dat ook november zal verlopen zoals de tweede oktoberhelft.
In mijn optiek kunnen we van oktober rustig ook herfst maken want het mooie weer aan het begin van de maand stelde ook niet zo veel voor. Daarvoor was het elke dag te bewolkt. Oktober wordt dus de 7e herfstmaand van 2023 zeker nu met die bulderende westcirculatie. Ik heb in jaren niet zo'n sterke en hardnekkige westcirculatie gezien als nu...
-
- BerichtenCOLON 52
Kans dat november de 8ste herfstmaand van 2023 gaat worden want november begint ook met hetzelfde weer van oktober. Ik heb de indruk dat 2023 een (zeer) nat jaar gaat worden en dat we weinig zon hebben gehad buiten juni en september.Peter schreefCOLON ↑30 Okt 2023 22:41In mijn optiek kunnen we van oktober rustig ook herfst maken want het mooie weer aan het begin van de maand stelde ook niet zo veel voor. Daarvoor was het elke dag te bewolkt. Oktober wordt dus de 7e herfstmaand van 2023 zeker nu met die bulderende westcirculatie. Ik heb in jaren niet zo'n sterke en hardnekkige westcirculatie gezien als nu...
En dat de storm Ciarán komt en je spreekt met een k uit net als Cees...
Terwijl de e en de i géén a, o of u zijn...
Ik heb liever dat beter geen namen met vreemde uitspraken
Oktober is natst sinds 1901 terwijl in Italië overstroming is.
Ik merk dat er ook amper zon deze maand heb gezien.
En op mijn verjaardag was er vanalles uit de lucht...
Twee dagen geleden begon ik te wandelen in de avond en zag ik in de verte weersflitsen en keerde ik snel weer naar huis.
Terwijl de e en de i géén a, o of u zijn...
Ik heb liever dat beter geen namen met vreemde uitspraken
Oktober is natst sinds 1901 terwijl in Italië overstroming is.
Ik merk dat er ook amper zon deze maand heb gezien.
En op mijn verjaardag was er vanalles uit de lucht...
Twee dagen geleden begon ik te wandelen in de avond en zag ik in de verte weersflitsen en keerde ik snel weer naar huis.