45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1609
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Ruben » 28 Okt 2024 12:36

Na het grote succes van 75 jaar Nijmegen - Apeldoorn die dit voorjaar ten einde kwam werd er gekeken voor een volgend project. Mijn oog viel op de markante 380kV-lijn Geertruidenberg - Rilland - Borssele uit 1979. Deze verbinding zag ik voor het eerst in 2007 toen er met de trein naar Vlissingen werd gegaan voor een weekendje Zeeuws Vlaanderen en sindsdien heb ik het altijd een super fraaie lijn gevonden. De grote crossingmasten bij Vlake en de toen nog bestaande aftak Zandvliet gaven toen als 11 jarige echt zo'n blik: :shock:

Tussen 2007 en 2024 zijn er toch de nodige veranderingen doorgevoerd die hier natuurlijk worden besproken tot bijna op het individuele boutje en moertje. Aller eerst (voor de lezers onder ons, pak rustig een kop koffie en een zak chips) de historie van de lijn:

45 jaar Geertruidenberg – Borssele.

Omstreeks 1972 kwamen de eerste plannen op tafel om een nieuwe 380kV-verbinding aan te leggen tussen het Brabantse Geertruidenberg en het Zeeuwse Borssele. Om zo de nieuw te bouwen kolen- en kerncentrale bij Borssele zo met het landelijke 380kV-net te verbinden. De lijn werd niet gebouwd door de SEP, maar door de twee provinciale maatschappijen. In dit geval voor Brabant de PNEM en voor Zeeland de PZEM.

Het masttype wat werd gekozen was grotendeels gebaseerd op de reeds gebruikte 380kV Donaumasten in o.a. Krimpen a/d IJssel – Geertruidenberg. Maar er waren een aantal wijzingen doorgevoerd. Zo waren bij de steunmasten de boventraversen langer en bij de hoekmasten de kattenoren platter en daardoor ook langer. De lijn staat ook bekend om zijn grote reeks aan diverse masten. De uiteindelijke lengte van de lijn bedroeg 99,5 km, waarvan 55 km op Brabants grondgebied en 40 km op Zeeuws gebied. De lijn telde uiteindelijk 260 masten en maar liefst 6 crossings.

De daadwerkelijke bouw begon in 1976. In oktober 1979 werd de lijn na zowat 3 jaar bouwen in gebruik genomen en kwam de lijn in dienst. Hiermee werd een directe verbinding gecreëerd tussen Zeeland en Noord Brabant.

De lijn begon aan de westzijde van het grote 380kV station van Geertruidenberg. Bij mast 2 was gelijk de eerste verhoogde mast te vinden, die vanaf 1993 ging dienen voor de crossing over de Amertak. Deze mast is van het type S+20, deze kan als gezien worden als de voorloper van de S+21 die later te zien waren bij Rilland en Zwolle. Vanaf hoekmast 3 ging de lijn parallel lopen aan de eerder gebouwde 150kV-lijn Geertruidenberg – Roosendaal. Bij hoekmast 16 maakt de lijn een hoek richting het noordwesten om de dorpskern van Hooge Zwaluwe te mijden, bij hoekmast 17 werd deze hoek weer gecorrigeerd. Bij hoekmast 19 kwam weer een hoek om richting de 150kV-lijn te gaan. De lijn werd tussen steunmast 20 en hoekmast 21 overspannen. Mast 20 was van het type S+10 en hoekmast 21 was van het type HC+10. Vanaf hoekmast 21 ging de lijn weer parallel lopen aan de 150kV-lijn. Bij masten 24 en 26 zijn twee steunmasten met lijnhoek te vinden om de afstand met de 150kV iets te vergroten.

Bij hoekmast 30 maakt de lijn een lichte hoek richting het zuidwesten. Tussen masten 32 en 33 worden de spoorlijnen naar Breda en Roosendaal overspannen, en tussen masten 33 en 34 de snelweg A16. Bij hoekmast 42 maakt de lijn een lichte hoek. Vervolgens wordt de Roode Vaart bij Moerdijk overspannen tussen masten 44 en 45 met twee hogere crossingmasten met kattenoren. De industrie van Moerdijk wordt zuidelijk gepasseerd. Tussen masten 52 en 53 wordt de snelweg A17 overspannen. Bij mast 54 is de eerste ongebruikte wisselmast te vinden. Tussen mast 60 en 61 wordt de snelweg A59 overspannen door twee verhoogde steunmasten van het type S+5 en S+10. Bij hoekmast 68 maakt de lijn wederom een hoek om de loop van de snelweg A17 te blijven volgen. Tussen crossingmasten 71 en 72 wordt de Dintel overspannen, deze twee masten zijn identiek aan de masten bij Moerdijk.

Bij hoekmast 76 is dezelfde situatie te vinden zoals bij Hooge Zwaluwe. Ook hier wordt de 150kV-lijn weer overspannen door een HC+10 en een S+10. Bij mast 78 maakt de lijn een lichte hoek om zijn weg te banen tussen Roosendaal en Oud Gastel. Bij mast 83 maakt de lijn wederom een lichte hoek. Bij mast 87 is weer een hoekmast met een grotere hoek te vinden, wat opvallend is aan deze mast, is dat er een mast is gebruikt die eigenlijk ontworpen is als eindmast. De mast is identiek aan mast 1 bij Geertruidenberg is van het type HE+0. Bij mast 89 staat een HB+0 die verkeerd staat, wat bijna aannemelijk is dat hier een last-minute wijziging in het tracé heeft plaats gevonden. Bij mast 90 is de tweede S+20 te vinden die hier het Nieuwe Roosendaalsche Vliet overspant. Bij hoekmast 93 en steunmast 97 zijn weer twee lichte lijnhoeken te vinden. Vanaf hier is er een lange rechtstand te vinden naar hoekmast 114 bij Moerstraten. Bij mast 104 is nog een afspanmast te vinden, wat tevens de tweede ongebruikte wisselmast is.

Na hoekmast 114 loopt de lijn in de richting van Halsteren. Bij masten 122 en 125 zijn twee lichte hoeken te vinden, om de lijn tussen Lepelstraat en Halsteren te laten lopen. Bij hoekmast 127 is een scherpe hoek in de lijn te vinden, dat de lijn richting het zuiden stuurt. Deze mast is van het type HC+0. Bij mast 133 is de volgende lichte hoek om de industrie van Bergen op Zoom te mijden. Mast 137 markeert de laatste mast gebouwd door de PNEM, deze mast wijkt ook bijzonder af in zijn constructie. Wat hier de gedachten gang is blijft een raadsel.

Na mast 137 gaat de lijn over op de reeks van de Oosterschelde. Mast O20 staat midden in het water. Tussen mast O19 en O18 wordt het Bergsche Diep overspannen door twee crossingmasten van bijna 100 meter hoog. Wat opvallend is, is dat er bij mast O19 een lichte lijnhoek te vinden is. Masten O17 en O16 staan weer even op vaste land, waarvan O16 een hoekmast is van het type OHB. Hierna volgt een lange reeks aan masten op een paal en allemaal in het water staan. De masten vallen op doordat ze geen broekstuk hebben. Vanaf afspanmast O7 staan de masten weer op land. Bij mast O2 is de laatste hoekmast te vinden van de O-reeks. Dit lijn gedeelte is zeker opvallend te noemen en onder andere door dit stukje heeft aanleg van de lijn lange tijd in beslag genomen.

Hier op volgend is mast 300 te vinden die de eerste mast markeert van het PZEM-gedeelte. Tussen masten 301 en 302 wordt het Schelde-Rijnkanaal overspannen door twee hoge steunmasten van het type S+15. Bij de bouw zijn masten 303 en 304 in een hoek van 45 graden geplaatst om aan de noordkant van de lijn mogelijk later een station te realiseren met koppeling met het Belgische Zandvliet. Mast 303 is van het type HC+0 en mast 304 van het type HC+5. De lijn volgt vanaf mast 300 de loop van de spoorlijn Roosendaal – Vlissingen.
Vanaf de Stationsbuurt bij Rilland en Bath tot aan Kruiningen staat de nieuwe 380kV-lijn voor grotendeels op het tracé van de oude 50kV-lijn Roosendeel – Goes. Die was voor de bouw al tot Kruiningen afgebroken. De eindmast bij Kruiningen stond vanaf toen tot 1994 verscholen achter de grote hoekmast 340.

Bij masten 318 en 321 zijn weer twee hoekmasten te vinden. Door de hoek bij mast 321 wordt het dorp Krabbendijke vermeden. Door de hoek van mast 323 gaat de lijn weer dichter richting de spoorlijn. Bij mast 328 is weer een ongebruikte wisselmast te vinden. Vanaf hier loopt de lijn wederom parallel aan de spoorlijn tot mast 340 bij Kruiningen. Hier maakt de lijn een hoek om zijn weg te banen richting het Kanaal door Zuid-Beveland. Tussen masten 340 en 341 wordt de spoorlijn overspannen. Tussen masten 344 en 345 wordt het eerder genoemde kanaal overspannen bij Vlake. Beide masten zijn van het type S+45.

Bij mast 348 volgt een HB+5 en wordt de snelweg A58 overspannen. Tussen masten 349 en 350 wordt de 150kV-lijn Roosendaal – Goes overspannen door een S+15 en een HD+15. Vanaf mast 350 volgt de lijn eventjes de net overspannen 150kV-lijn tot mast 354. Vanaf hier volgt de 380kV-lijn zijn eigen route door de Zak van Zuid Beveland. In de rechtstand tussen mast 354 en 362 ontbreekt op wonderbaarlijke wijze masten 360 en 361. De lijn maakt bij masten 367, 370, 376 en 382 lichte knikken om de dorpen te mijden. Bij mast 385 is weer een HC+0 te vinden om het dorpje Driewegen te mijden. Bij mast 386 is weer een S+15 te vinden om de 150kV-lijn Borssele – Terneuzen te overspannen. Bij masten 392 en 399 zijn nog twee hoeken te vinden voordat hier de lijn koers zet naar eindpunt Borssele. Bij mast 405 maakt de lijn aansluiting met het verdeelstation bij de kern- en kolencentrale Borssele.

In 1984 werd bij de masten 303 en 304 de aansluiting naar Zandvliet gerealiseerd. Niet met een station zoals mogelijk de planning was, maar met een splitsingsmast. Vanuit zowel Geertruidenberg als Borssele ging voortaan één circuit naar Zandvliet. Bij onderhoud of andere werkzaamheden aan deze ‘aftak’ werd er een bretel gemaakt bij de splitsingsmast zodat er weer eventjes, zoals vanouds twee circuits van Geertruidenberg naar Borssele liepen.

Begin ’00 werd bij Zevenbergschenhoek een extra steunmast geplaatst tussen masten 32 en 33, deze kreeg het nummer 32A om voldoende hoogte te creëren voor de nieuwe HSL-Zuid tussen Rotterdam en Antwerpen.
Halverwege de jaren ’00 werd eindmast 405 afgebroken om plaats te maken voor een nieuw portaal, dit vanwege de uitbreiding van het 380kV-station van Borssele.

In 2019 werd de lijn in tweeën geknipt bij Rilland, niet op de plek bij masten 303 en 304 die er speciaal voor waren gebouwd, maar ten zuiden van de lijn en eveneens ten zuiden van de spoorlijn en snelweg A58. Eigenlijk midden op het tracé van de 150kV-lijn. Ook de aftak vanuit Zandvliet werd op dit station aangesloten zodat dit stukje een volledige redundante lijn zou worden. Hierdoor ontstonden de lijnen Geertruidenberg – Rilland, Rilland – Borssele en Rilland – Zandvliet. Hiervoor werden de masten 304 t/m 309 afgebroken en vervangen door nieuwbouw bestaande uit Wintrack-masten. Mast 303 werd 90 graden gedraaid en verbouwd tot wisselmast. Dit gold ook door mast 310 die wel bleef staan, maar ook werd verbouwd tot wisselmast. Voor beide masten geldt dit voor één circuit. Hiermee is een nooit uitgevoerd plan verdwenen.

In 2022 volgde de volgende aanpassing, door de bouw van de tweede lijn tussen Rilland en Borssele, komt het deel tussen mast 355 en 404 te vervallen, omdat de lijn werd ondergebracht in de nieuwe Wintrack-masten die hier geplaatst werden. Tijdens het schrijven en plaatsen van deze reportage staan de masten 362 t/m 403 nog overeind, maar wel spanningsloos. De masten 355 t/m 359 en 404 zijn al wel afgebroken.

Met de komst van de nieuwe 380kV-lijn tussen Rilland en Tilburg heeft dit ook gevolgen voor Geertruidenberg – Rilland. Bij Standdaarbuiten/Oud Gastel en Hooge Zwaluwe wordt de lijn verplaatst. Bij Standdaarbuiten/Oud Gastel worden de masten 69 t/m 77 vervangen door nieuwe exemplaren ten westen van de bestaande lijn. Bij Hooge Zwaluwe worden masten 17 t/m 25 vervangen door nieuwe exemplaren. Dit is vanwege dat de nieuwe 380kV-lijn deels op het tracé van de bestaande lijn gaat lopen om de boog om Hooge Zwaluwe te behouden.

Na vele woorden aan historie volgt dan de foto’s die zijn gemaakt van deze lijn.

Mast 1.jpg
We beginnen uiteraard bij eindmast 1 bij het 380kV station van Geertruidenberg.
Mast 1.jpg (1.32 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1c.jpg
Mast 1 gezien vanuit een andere hoek. De koeltoren van Amer 8 valt direct op.
Mast 1c.jpg (1.55 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1l.jpg
De aanloop naar het juk gezien vanaf de zijkant.
Mast 1l.jpg (1.4 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1m.jpg
Staatsieportret van de mast, terwijl de oktober zon net begon te schijnen.
Mast 1m.jpg (1.48 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1a.jpg
Mast 1a.jpg (1.44 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1d.jpg
Zo van dichtbij oogt de mast bijzonder klein, terwijl het toch een standaard hoek/afspanmast is qua hoogte.
Mast 1d.jpg (1.37 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1k.jpg
De mast gezien met op de achtergrond mast 2.
Mast 1k.jpg (1.7 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1b.jpg
De mast van voren gezien. Duidelijk zijn de uitzwaaiende geleiders te zien richting het juk.
Mast 1b.jpg (1.29 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1e.jpg
Nog een keer met mast 2.
Mast 1e.jpg (1.33 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1f.jpg
De grote mastkop van mast 1. Deze mast wordt geclassificeerd als een HE+0, puur omdat het een eindmast is.
Mast 1f.jpg (1.13 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1g.jpg
De eindmast van onderen gezien. Met een aantal knikken lopen de randstaven mooi dichter naar mekaar toe boven in de toren.
Mast 1g.jpg (1.36 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1i.jpg
De bretels en isolatoren van onderen gezien van het witte circuit.
Mast 1i.jpg (1.23 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1j.jpg
Nog een keer kijkend naar boven langs de randstaaf.
Mast 1j.jpg (1.22 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 1h.jpg
Mastbord van mast 1. Vroeger waren er mastboren van de PNEM te vinden.
Mast 1h.jpg (1 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 2.jpg
Mast 2 is gelijk een grote jongen. Dit is een van de twee masten in deze lijn van het type S+20. Duidelijk zijn de overeenkomsten te zien met de S+21 die bij Rilland en Zwolle staan.
Mast 2.jpg (1.29 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 2b.jpg
De mast nu meer van de zijkant gezien. De breed uitlopende broekstuk en rok vallen op.
Mast 2b.jpg (1.09 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 2a.jpg
De mast nu vanuit het oosten gezien. De mast oogt massief!
Mast 2a.jpg (1.18 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 2c.jpg
De mast van onderen gezien. Net als het broekstuk springen de langere boventraversen er al uit.
Mast 2c.jpg (1.08 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 2d.jpg
Ook hier valt de breed uitlopende broek op.
Mast 2d.jpg (1.52 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 2e.jpg
Duidelijk zijn hier de knikken te zien in het mastlichaam.
Mast 2e.jpg (1.12 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 3.jpg
Mast 3 is de eerste HA+0 die we tegenkomen. Vanaf hier loopt de lijn parallel aan de oudere 150kV-lijn uit de jaren '60. Met de komst van de Moldaumasten zal dit beeld drastisch gaan veranderen.
Mast 3.jpg (1.28 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 3a.jpg
Rechts mast 3 en links mast 5 op een mooie juli ochtend.
Mast 3a.jpg (1.15 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 3b.jpg
Staatsieportret van mast 3.
Mast 3b.jpg (1.08 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 3d.jpg
Mast 3 met de lange rechtstand via afspanmast 9 naar hoekmast 16 bij Hooge Zwaluwe.
Mast 3d.jpg (968.29 KiB) 4756 keer bekeken
Mast 3e.jpg
Nog een keer de masten 5 en 3 samen. Op de achtergrond steekt de Amercrossingmast in de Biesboschlijn nog boven de bomen uit.
Mast 3e.jpg (1.32 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 3f.jpg
Mast 3 met het verloop naar eindmast 1. De centrale domineert de omgeving van Geertruidenberg.
Mast 3f.jpg (1.55 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 3c.jpg
Mast 3 vanuit het westen gezien. De grotere kattenoren vallen al direct op.
Mast 3c.jpg (1.1 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 4.jpg
Steunmast 4 met pal erachter steunmast 6 in de lijn naar Moerdijk.
Mast 4.jpg (1.06 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 4b.jpg
Steunmast 4 samen met hoekmast 3 tijdens een schitterende herfstochtend in oktober.
Mast 4b.jpg (996.79 KiB) 4756 keer bekeken
Mast 4c.jpg
Mast 4 kijkend naar Geertruidenberg. Rechts is ook de 150kV-crossing te zien over de Amertak.
Mast 4c.jpg (1.1 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 4d.jpg
Mast 4d.jpg (1.25 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 4a.jpg
Het verloop van beide lijnen richting Hooge Zwaluwe.
Mast 4a.jpg (1.18 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 5e.jpg
Staatsieportret van mast 5.
Mast 5e.jpg (924.47 KiB) 4756 keer bekeken
Mast 5f.jpg
Mast 5 met het verloop naar mast 1.
Mast 5f.jpg (945.59 KiB) 4756 keer bekeken
Mast 5b.jpg
Het broekstuk van mast 5. Hier zijn al de duidelijke overeenkomsten te zien met de Westring-masten.
Mast 5b.jpg (1.35 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 5a.jpg
Nachtopname van mast 5 met de Amercentrale op de achtergrond.
Mast 5a.jpg (808.01 KiB) 4756 keer bekeken
Mast 5c.jpg
Hier is al goed de verspringende verbanden te zien in iedere zijden van de toren.
Mast 5c.jpg (1010.24 KiB) 4756 keer bekeken
Mast 5.jpg
Mast 5 met de rechtstand naar mast 16.
Mast 5.jpg (1.01 MiB) 4756 keer bekeken
Mast 5d.jpg
Hetzelfde perspectief al de vorige foto, maar nu 3 maanden later.
Mast 5d.jpg (1.04 MiB) 4756 keer bekeken
Dit was het eerste deel van Geertruidenberg - Borssele.

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door 4 op Ruben, in totaal 29 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikers-avatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 3458
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 20:02

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Peter » 28 Okt 2024 23:17

Interessant verhaal en mooie sfeervolle foto's, Ruben! Vooral de S+20 is een fraaie mast. Nooit geweten dat dit een voorloper van de S+21 bij Rilland en Zwolle is geweest :)

Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1609
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Ruben » 29 Okt 2024 00:26

@Peter, dank je wel! De S+20 vind ik ook zeker een fraaie mast om te zien! Je ziet toch wel veel dingen terug wat ook in de S+21 te zien is. Alleen de onderste knik halverwege de 2e ruit is bij de S+21 vele malen minder sterk dan hier bij de S+20. Bij de S+21 loopt het allemaal nét iet soepeler naar buiten toe.

We gaan verder met het tweede deel.

Mast 6.jpg
We beginnen met dit deel bij mast 6 die aan de doorgaande weg staat tussen Oosterhout en Drimmelen. Door de mist verderop leek het alsof de lijn helemaal in de verte verdwijnt.
Mast 6.jpg (1.06 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 6b.jpg
Mast 6 en 9 nogmaals naast elkaar met de rechtstanden richting Hooge Zwaluwe.
Mast 6b.jpg (1.13 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 6a.jpg
Mast 6 terugkijkend richting Geertruidenberg. Met rechts mast 9 van de 150kV-lijn.
Mast 6a.jpg (1.32 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 7.jpg
Mast 7 en 10 staan bijna mooi naast elkaar. Vanuit dit perspectief valt mast 10 bijna weg achter de grotere 380kV-mast.
Mast 7.jpg (947.2 KiB) 4749 keer bekeken
Mast 7a.jpg
Mast 7 en 10 nu gezien vanuit het zuiden, nu met de zon erop. Duidelijk valt de roest op bij de oudere 150kV-mast.
Mast 7a.jpg (1.04 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 8.jpg
Rechts steunmast 8 en daarachter afspanmast 9, met het vervolg naar hoekmast 16. Links steunmast 11 met het lange vervolg naar mast 36 bij Zevenbergschen Hoek.
Mast 8.jpg (1.19 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 8a.jpg
Ook hier is een nachtopname gemaakt. De industrie van Moerdijk geeft hier een mooi sfeertje aan de foto.
Mast 8a.jpg (811.73 KiB) 4749 keer bekeken
Mast 9.jpg
Afspanmast 9 mooi in het lijngedeelte tussen mast 3 en 16.
Mast 9.jpg (1.09 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 9a.jpg
Hier is ook een mooie staatsieportret gemaakt, samen met afspanmast 13 van de 150kV-lijn op de achtergrond. Hier is toch ook wel de grote verschillen te zien.
Mast 9a.jpg (1.09 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 9b.jpg
De grotere 380kv-mast domineert hier toch wel. De langere en plattere kattenoren geeft de mast toch wel een hele ander aanblik dan de Westring-masten die hier iets verderop staan in Geertruidenberg.
Mast 9b.jpg (1.11 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 9c.jpg
Mast 9 met het gehele verloop naar mast 1 gezien vanuit het westen. Mast 2 springt er uiteraard nog bovenuit.
Mast 9c.jpg (1.22 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 9d.jpg
Close-up van het lijngedeelte tussen mast 9 en 3. De Brabantse/Zeeuwse 380kV-masten hebben toch hun eigen karakter.
Mast 9d.jpg (1.16 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 10.jpg
Mast 10 tijdens een mooie juliavond. Het maïs was nog niet al te hoog en het avondlicht was prachtig op de masten!
Mast 10.jpg (1.12 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 10a.jpg
Nog een keer mast 10 vlak voordat de zon in een wolkendek zakte.
Mast 10a.jpg (1.31 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 11.jpg
Mast 11 gezien vanaf een wandelpaadje tussen de nu nog maïsvelden richting de begraafplaats van Oud Drimmelen.
Mast 11.jpg (1.01 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 11a.jpg
Mast 11 gezien vanuit het westen. In de omgeving van Geertruidenberg zijn toch nog diverse mastsoorten te zien. Op de achtergrond zien we Kleerkasten in de lijn naar Eindhoven, de MaasWaalmasten in de lijn naar Tilburg en de extreem zwarte 150kV-masten in de lijn naar Breda.
Mast 11a.jpg (1.09 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 12.jpg
Mast 12 kijkend naar het westen. Rechts zien we het lijngedeelte tussen masten 17 en 19 die hiermee de dorpskern van Hooge Zwaluwe vermijdt.
Mast 12.jpg (1.12 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 12a.jpg
Mast 12 in de avonduren. Achter hoekmast 16 is mast 20 te zien, wat de 1e S+10 is in de lijn. Daarover meer in het volgende deel.
Mast 12a.jpg (1.04 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 12b.jpg
Het beeld van de 150kV-masten samen met de 380kV-masten blijft kenmerkend! Over een paar jaar staat links van de 150kV-lijn de nieuwe Moldaumasten van Rilland - Tilburg.
Mast 12b.jpg (1.05 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 13.jpg
Mast 13 kijkend richting hoekmast 16. Hier was het maïs nog volop aanwezig.
Mast 13.jpg (1.28 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 14.jpg
Masten 14 en 19 nog gebroederlijk naast elkaar.
Mast 14.jpg (1.19 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 14a.jpg
Mast 14a.jpg (1.22 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 heeft helaas een onrustige blik, doordat aan één zijde beide traversen zijn voorzien van een extra railing.
Mast 15.jpg (1.19 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 15a.jpg
Mast 15 tijdens een prachtige zonsondergang in oktober. Waarom maar aan één zijde extra railings zijn toegepast is mij onduidelijk. Dit zien we later ook bij mast 47 bij Moerdijk.
Mast 15a.jpg (1.19 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16.jpg
Dan komen we aan bij Hooge Zwaluwe. De 380kV-lijn zwaait hier af richting het noorden om de dorpskern te vermijden. De 150kV-lijn gaat er nog dwars doorheen.
Mast 16.jpg (1.4 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16a.jpg
Masten 16 en 27 zijn beide van het type HC+0.
Mast 16a.jpg (1.29 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16b.jpg
Links mast 21 en rechts mast 16.
Mast 16b.jpg (1.34 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16c.jpg
De gehele rechtstand van mast 16 naar mast 3 tijdens zonsondergang. Links is de mastkop van mast 2 nog te zien.
Mast 16c.jpg (1.26 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16d.jpg
Nogmaals de gehele rechtstand, maar nu met de Amercentrale en ook de crossing in de lijn Krimpen a/d IJssel - Geertruidenberg is te zien.
Mast 16d.jpg (1.14 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16j.jpg
Een sfeervolle nachtfoto met mist van mast 16 kijkend richting mast 3. De Amercentrale is hier ook nog te zien.
Mast 16j.jpg (1.06 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16e.jpg
Hoekmast 16 van dichterbij gezien. De grote hoek valt direct op.
Mast 16e.jpg (1.07 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16f.jpg
Mast 16 wederom samen met mast 21. Beide masten worden schitterend belicht! Mast 16 lijkt hier bijna rood/oranje!
Mast 16f.jpg (1.33 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16g.jpg
Hier was de zon nét onder, en is het grijs weer teruggekeerd.
Mast 16g.jpg (996.81 KiB) 4749 keer bekeken
Mast 16h.jpg
Mast 16h.jpg (1.07 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 16i.jpg
Masten 16 en 17 vanuit het zuiden gezien. Rechtsvoor mast 17 moet straks een nieuwe mast komen te staan met het nummer 16AN. Hierdoor zal de hoek bij mast 16, nog scherper worden.
Mast 16i.jpg (927.03 KiB) 4749 keer bekeken
Mast 17c.jpg
Ook vanuit deze hoek is de typische aanblik van de Brabantse/Zeeuwse 380kV hoekmast duidelijk te zien!
Mast 17c.jpg (1.1 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 17.jpg
Staatsieportret van hoekmast 17 van de zijkant gezien.
Mast 17.jpg (1.02 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 17a.jpg
Hoekmasten 17 en 16 samen tijdens zonsondergang.
Mast 17a.jpg (1.25 MiB) 4749 keer bekeken
Mast 17b.jpg
Net zoals bij mast 16 is de hoek bij mast 17 groot te noemen!
Mast 17b.jpg (1.15 MiB) 4749 keer bekeken

Dit was het 2e deel van de lijn.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1609
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Ruben » 30 Okt 2024 14:25

We gaan verder met het derde deel, hier komt de eerste lijnoverspanning bij Hooge Zwaluwe aan bod. Deze zal binnenkort helaas verdwijnen met de komst van de Moldaumasten.

Mast 18.jpg
Steunmast 18 staat midden tussen de vele hoekmasten in die hier zijn te vinden. Op de achtergrond afspanmast 24.
Mast 18.jpg (1.11 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 19.jpg
Hoekmast 19 is wederom een HC+0. Hier de korte rechtstand met de overspanning van de 150kV-lijn.
Mast 19.jpg (1.48 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 19b.jpg
Eveneens is hier een nachtopname gemaakt.
Mast 19b.jpg (1.09 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 19c.jpg
Zijkantshot van mast 17. Zo van de zijkant zou je haast denken dat we te maken hebben met een Westring hoekmast.
Mast 19c.jpg (1.22 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 19a.jpg
Hoekmast 19 in de avonduren terugkijkend naar hoekmast 17.
Mast 19a.jpg (1.34 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 20 & 21.jpg
De overspanning van de 150kV-lijn gezien vanaf de doorgaande weg tussen Hooge Zwaluwe en Lage Zwaluwe. De oudere 150kV-lijn heeft een mooie zeeg en maakt hierdoor een mooie buiging voor de jongere 380Kv-lijn.
Mast 20 & 21.jpg (1.35 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 20 & 21a.jpg
Ook hier is een fraaie nachtopname gemaakt.
Mast 20 & 21a.jpg (896.78 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 20.jpg
Steunmast 20 is de eerste van de drie S+10 die we in deze lijn tegen zullen komen. Op de achtergrond hoekmast 19.
Mast 20.jpg (1.08 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 20a.jpg
Hier vanuit een andere hoek. De opvallende overgang tussen de toren en het broekstuk is bijzonder te noemen.
Mast 20a.jpg (1017.66 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 20b.jpg
Mast 20 met het vervolg van de 380kV-lijn weer parallel naast de 150kV-lijn.
Mast 20b.jpg (1.18 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 20c.jpg
Staatsieportret van masten 20 en 21 samen.
Mast 20c.jpg (1.1 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 20d.jpg
Het blijft een kenmerkend punt om te zien, helaas verdwijnt dit over een aantal jaar.
Mast 20d.jpg (1023.39 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 21.jpg
Links zien we de uiterst fraaie hoekmast 21. Met het vervolg naar hoekmast 30.
Mast 21.jpg (1.52 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21h.jpg
Ook vanuit dit perspectief heeft de hoekmast een stoere blik met zijn lange isolatorkettingen.
Mast 21h.jpg (1.14 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21c.jpg
Hoekmast 21 samen met steunmast 26
Mast 21c.jpg (1018.54 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 21f.jpg
Hoekmast 21 van onderen gezien. Een imposante mast!
Mast 21f.jpg (1.06 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21b.jpg
Door de grote hoek die de lijn hier moet maken heeft de mast een fraaie stoere mastkop.
Mast 21b.jpg (1.06 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21a.jpg
De gehele overspanning gezien vanuit het zuiden.
Mast 21a.jpg (1.1 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21g.jpg
De overspanning gezien vanuit het westen in de avonduren.
Mast 21g.jpg (1.44 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21e.jpg
Detailopname van de lange platte katteoor.
Mast 21e.jpg (1 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 21d.jpg
Close-up foto van de bretelfixatie met V-ophanging. Hopelijk krijgen de nieuwbouw masten straks een soortgelijke ophanging om dezelfde uitstraling na te bootsen.
Mast 21d.jpg (1.36 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 22.jpg
Na de overspanning gaat de lijn weer rustig verder, wederom naast de 150kV-lijn.
Mast 22.jpg (1.17 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 22a.jpg
Masten 22 en 27 nog gebroederlijk naast elkaar.
Mast 22a.jpg (1.15 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 22b.jpg
Mast 22b.jpg (993.08 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 22c.jpg
Masten 22 en 21 nog samen op de foto.
Mast 22c.jpg (1.13 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 22d.jpg
Ook hier nog een foto van de overspanning. Terwijl de 150kV-lijn nog dwars door Hooge Zwaluwe heen gaat. Gaat de 380kV-lijn er mooi omheen.
Mast 22d.jpg (1.37 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 22e.jpg
Mast 22e.jpg (1.14 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 23.jpg
Links mast 23 met het vervolg richting Zevenbergschen Hoek. Op de achtergrond is al te zien dat de 380kV-lijn bij masten 24 en 26 twee lichte knikken maakt.
Mast 23.jpg (1.17 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 23a.jpg
Mast 23a.jpg (938.07 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 23c.jpg
Mast 23 in de avonduren met links een luchtballon. Ook hier is het verloop mooi te zien richting Zevenbergschen Hoek en Moerdijk.
Mast 23c.jpg (1.09 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 23b.jpg
Mast 23b.jpg (1.16 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 24d.jpg
Dan komen we aan bij mast 24. Dit is de eerste mast van het type SH0 wat aangeeft dat het een steunmast betreft waar eveneens een lijnhoek aanwezig kan zijn. Hij valt al gelijk op door de extra constructie voor de ophanging onder de traversen. Hierdoor lijken de isolatorkettingen langer.
Mast 24d.jpg (914.74 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 24.jpg
Hier zien we al duidelijk de lijnhoek terugkijkend naar mast 21.
Mast 24.jpg (1.24 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 24b.jpg
Ook in de avonduren werd hier uiteraard een foto gemaakt. De mast wordt bijzonder fraai belicht door de langzaam ondergaande zon!
Mast 24b.jpg (1.13 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 24c.jpg
Mast 24c.jpg (1.25 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 24a.jpg
Ook hier werd uiteraard een nachtfoto gemaakt. Dat was nog een hele opgave met windkracht 4!
Mast 24a.jpg (884.55 KiB) 4581 keer bekeken
Mast 25a.jpg
De laatste mast van dit deel is mast 25, weer een normale S+0. Op de achtergrond de bebouwing van het dorpje Blauwe Sluis.
Mast 25a.jpg (1.19 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 25b.jpg
Mast 25 met het verloop richting Geertruidenberg. Hier zie je ook mooi links de omleiding om Hooge Zwaluwe heen.
Mast 25b.jpg (1.34 MiB) 4581 keer bekeken
Mast 25.jpg
Het broekstuk van mast 25 kijkend richting mast 26, wederom een SH0. Maar daar over later meer.
Mast 25.jpg (1.63 MiB) 4581 keer bekeken

Dit was alweer het derde deel van deze mega reportage. In het vierde deel gaan we langzaam richting Moerdijk.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1609
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Ruben » 31 Okt 2024 13:05

Na de eerste hotspot in de lijn bij Hooge Zwaluwe krijgen we voor nu even een rustig stukje in de lijn. Na Hooge Zwaluwe wordt Zevenbergschen Hoek op afstand gepasseerd en koerst de lijn zich richting Moerdijk.

Mast 26.jpg
We beginnen bij mast 26. Dat is de tweede SH0 die we tegenkomen in de lijn. De lijnhoek die bij mast 24 werd gecreëerd, wordt bij mast 26 weer hersteld.
Mast 26.jpg (1.31 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 26a.jpg
Hier is goed te zien dat de afstand tussen beide lijnen nu een stuk groter is geworden.
Mast 26a.jpg (1.39 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 26b.jpg
Ook hier weer een foto tijdens de avonduren.
Mast 26b.jpg (1.16 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 26c.jpg
De mast nu vanuit een andere hoek gezien. Ook hier is de zwaai van de isolatoren te zien.
Mast 26c.jpg (998.77 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 26d.jpg
Staatsieportret van mast 26. Toch vind ik deze masten ook zeker fraai om te zien!
Mast 26d.jpg (1.13 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 26e.jpg
Close-up van de boventraverse. Hier is te zien dat speciaal voor deze mast het slingerverband in de zijkant van de traverse is aangepast.
Mast 26e.jpg (501.06 KiB) 4431 keer bekeken
Mast 26f.jpg
Ook een close-up foto van de twee onderste geleiders.
Mast 26f.jpg (654.95 KiB) 4431 keer bekeken
Mast 27.jpg
Mast 27 is weer een normale S+0 en de lijn baant nu rustig zijn weg richting hoekmast 30.
Mast 27.jpg (1.25 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 27a.jpg
Staatsieportret van mast 27.
Mast 27a.jpg (1.08 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 27b.jpg
Mast 27 met het vervolg richting Moerdijk. Helemaal links is mast 37 te zien. De overspanning van de spoorlijnen valt al direct op.
Mast 27b.jpg (1.07 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 28a.jpg
Mast 28 kijkend naar hoekmast 30.
Mast 28a.jpg (1.29 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 28.jpg
Mast 28 meer van de zijkant gezien tijdens een druilige middag. Schuin daarvoor staat mast 34 van de 150kV-lijn.
Mast 28.jpg (1.32 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 29a.jpg
Sfeervolle avondopname van steunmast 29 met de rechtstand naar hoekmast 21.
Mast 29a.jpg (1.06 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 29.jpg
Mast 29 in de nachtelijke uren kijkend richting Geertruidenberg.
Mast 29.jpg (811.54 KiB) 4431 keer bekeken
Mast 30.jpg
Bij hoekmast 30 zit er een addertje onder het gras verborgen. Doordat er geen bretelfixatie met V-ophanging is bij de buitenste onderste geleiders, zou je gaan denken dat het een HA+0 betreft, maar schijn bedriegt! Het is een HB+0 en dat is alleen al te zien aan de constructie van de onderste traversen. Hier zijn al constructies aanwezig om de V-ophanging toe te passen.
Mast 30.jpg (1.42 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 30b.jpg
Mast 30 van onderen gezien. Het blijft een elegante constructie!
Mast 30b.jpg (1.33 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 30a.jpg
De mastkop van onderen gezien. Vanuit dit perspectief zou je toch gaan denken dat we met de Westring te maken hebben.
Mast 30a.jpg (1.16 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 30c.jpg
Een close-up van de boventraverse met een kattenoor.
Mast 30c.jpg (1.23 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 31.jpg
Mast 31 kijkend richting Moerdijk.
Mast 31.jpg (1.49 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 31b.jpg
Achter mast 31 staat mast 32 wat de eerste S+5 is in de lijn. Die was geplaatst vanwege de overspanning van de spoorlijnen vanuit Dordrecht naar Breda en Roosendaal.
Mast 31b.jpg (1.4 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 31a.jpg
Hier valt de overgang naar de MaasWaalmasten in de 150kV-lijn al duidelijk op.
Mast 31a.jpg (1.35 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 32.jpg
Zoals gezegd is mast 32 een S+5. Die valt al duidelijk op door zijn andere bouw van het broekstuk, maar ook de indeling van de ruiten in de toren zijn anders.
Mast 32.jpg (1.38 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 32A.jpg
Mast 32A is begin van de eeuw gebouwd ten tijde dat de HSL-Zuid, een van het hoofdpijndossiers van de spoorwegen, werd aangelegd tussen Rotterdam en Antwerpen. Gek genoeg is hier een S+0 toegepast, met extra railings.
Mast 32A.jpg (1.29 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 32Aa.jpg
De mastkop van mast 32A met daarachter de mastkop van 32. Duidelijk het verschil al te zien.
Mast 32Aa.jpg (1.06 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 33.jpg
Mast 33 is ook een S+5, deze staat nu pal langs de snelweg A16
Mast 33.jpg (1.11 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 34.jpg
Na de passage van de spoorlijnen en snelweg zien we weer een S+0. Hier in de vorm van mast 37. Ernaast staat MaasWaalmast 41A.
Mast 34.jpg (1.41 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 35.jpg
In de lange rechtstand tussen mast 30 en mast 42 is bij mast 35 een HA+0 geplaatst die dient als afspanmast.
Mast 35.jpg (1.29 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 36.jpg
Steunmast 36 met links steunmast 44.
Mast 36.jpg (1.48 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 36a.jpg
Mast 36a.jpg (1.14 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 36b.jpg
Mast 36 terwijl de boeren druk bezig zijn op hun land.
Mast 36b.jpg (906.15 KiB) 4431 keer bekeken
Mast 37.jpg
Mast 37 samen met mast 45.
Mast 37.jpg (1.13 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 38.jpg
Links zien we steunmast 47 van de 150kV-lijn. Rechts steunmast 38 van de 380kV-lijn.
Mast 38.jpg (1.38 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 38a.jpg
Close-up van mast 38 met de rechtstand naar mast 30.
Mast 38a.jpg (1.3 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 38d.jpg
Staatsieportret van mast 38 kijkend naar hoekmast 30.
Mast 38d.jpg (1.02 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 38c.jpg
Masten 46 (links) en 38 (rechts) meer van de zijkant gezien. De halfverankering in de 380kV-masten blijft super fraai!
Mast 38c.jpg (1.07 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 38b.jpg
Mast 38 meer van de zijkant gezien.
Mast 38b.jpg (774.95 KiB) 4431 keer bekeken
Mast 39.jpg
Steunmast 39 met de hele rechstand.
Mast 39.jpg (1.35 MiB) 4431 keer bekeken
Mast 39a.jpg
Uiteraard ook van deze een staatsieportret.
Mast 39a.jpg (1021.24 KiB) 4431 keer bekeken

Dit was alweer het vierde deel van de lijn. In het volgende deel komt de crossing over de Roode Vaart ten sprake.

Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door 1 op Ruben, in totaal 2 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
BerichtenCOLON 560
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2017 19:32

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door JarnoS » 31 Okt 2024 14:20

Mooie foto's, Ruben.

Het lijkt erop dat mast 32 ook op de single van Darude met Feel the Beat staat, de opvolger van Sandstorm.
Is denk ik vanuit de A16 rond 1999 of 2000 is gefotografeerd.
De Maas-Waalmastjes waren in 2000 nog niet, zag ik ook toen tijdens de NS Zomertoer.
A16
https://maps.app.goo.gl/FhHr9YFeAiPFj4e48?g_st=ac
Bijlagen
icanfeelthebeat.jpg
icanfeelthebeat.jpg (17.63 KiB) 4419 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 3458
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 20:02

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Peter » 31 Okt 2024 20:39

Mooi vervolg van deze indrukwekkende reportage. De wijde half-verankering staat deze 380kV masten inderdaad goed. Leuk om dit deel te zien van deze verbinding samen met de 150kV verbinding tussen Geertruidenberg en Moerdijk. Jammer dat de oude 150kV masten gaan verdwijnen maar we krijgen er met de Moldau-masten wel iets moois voor terug 8-)

Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1609
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Ruben » 02 Nov 2024 14:34

@Peter, dank je wel! Het stuk tussen Geertruidenberg en Oud Gastel is zeker kenmerkend dat de 380kV masten nu nog naast de oude 150kV masten staan. Mede door dat ze beide goed te zien zijn in de omgeving is het een eyecatcher.

Het beeld van de Moldaumasten zou mij zeker gaan benieuwen hoe dat er straks eruit komt te zien tijdens, maar ook na de bouw van de lijn tussen Rilland en Tilburg.

We gaan verder met het 5e deel. Hier komt de crossing over de Roode Vaart ter bespreking.

Mast 40.jpg
We beginnen bij mast 40. Hier een mooi zijkant shot van de mast.
Mast 40.jpg (1.07 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 40a.jpg
Links mast 40 kijkend richting de crossing over de Roode Vaart.
Mast 40a.jpg (1.27 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 40b.jpg
Uiteraard ook nog een foto terugkijkend richting hoekmast 30.
Mast 40b.jpg (1.14 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 41.jpg
Links mast 41 en daarachter hoekmast 42 waar de lijn een lichte knik maakt. Hier volgt de lijn nog altijd mooi het tracé van de oudere 150kV-lijn.
Mast 41.jpg (1.37 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 41a.jpg
Masten 41 en 50 nog mooi naast elkaar. Hier valt ook weer de grootte op tussen beide masten.
Mast 41a.jpg (1016.35 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 42.jpg
Links hoekmast 42 en rechts hoekmast 51. Ook is de aanloop naar de crossing hier mooi te zien.
Mast 42.jpg (1.5 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 42a.jpg
Beide masten gezien vanaf de andere kant met van iedere lijn hun lange rechtstanden.
Mast 42a.jpg (1.3 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 42b.jpg
Beide hoekmasten gezien van de zijkant.
Mast 42b.jpg (1.2 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 42c.jpg
Mast 42 in staatsieportret.
Mast 42c.jpg (1 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 42d.jpg
Een schitterende nachtopname van masten 42 en 51.
Mast 42d.jpg (1.09 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 42e.jpg
Hier vanuit een andere hoek.
Mast 42e.jpg (1.19 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 42f.jpg
Hier nog een nachtfoto van mast 42 met de crossing op de achtergrond. Hier was wel te merken dat er veel licht van de industrie van Moerdijk afkomt.
Mast 42f.jpg (1.17 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 43.jpg
Mast 43 is weer een mast van het type SH0, maar nu wordt hij toegepast als aanloopmast richting de crossing. Links mast 52 met de traversen die verder uit elkaar staan.
Mast 43.jpg (1.15 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 43b.jpg
Staatsieportret van mast 43 met op de achtergrond de silo's in Zevenbergen.
Mast 43b.jpg (1023.16 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 43c.jpg
Mast 43 met op de achtergrond de oostelijke crossingmast 44.
Mast 43c.jpg (1.28 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 43d.jpg
Hier nu ook met de 150kV-crossing in beeld.
Mast 43d.jpg (1.25 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 43a.jpg
Staatsieportret van mast 43 samen met mast 42.
Mast 43a.jpg (1020.88 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 43i.jpg
Ook in de avonduren schijnt de zon prachtig op de masten! Hier valt echt de roestkleur op die op de 150kV masten aanwezig is.
Mast 43i.jpg (1.17 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 43j.jpg
Net vanuit een andere hoek is er een mooie doorkijk te zien naar mast 30.
Mast 43j.jpg (1.37 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 43h.jpg
Ook hier zijn natuurlijk nachtfoto's gemaakt.
Mast 43h.jpg (854.73 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 43k.jpg
Vanuit dezelfde positie als foto 42f is er een nachtfoto gemaakt van de crossing.
Mast 43k.jpg (993.28 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 43e.jpg
Mast 43 van onderen gezien.
Mast 43e.jpg (959.08 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 43f.jpg
Hier zien we het zwarte circuit van Geertruidenberg - Rilland. Hier valt ook op dat de indeling in de traverse speciaal is aangepast voor dit type mast.
Mast 43f.jpg (672.14 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 43g.jpg
Detailopname van de isolator en de constructie.
Mast 43g.jpg (615.99 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 44.jpg
Mast 44 is de oostelijke crossingmast. Dit is een mast van het type S+18. Hij is vrijwel gelijk aan de masten die in de Westring voorkomt bij crossings.
Mast 44.jpg (1.86 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 44a.jpg
Nog een staatsieportret van mast 44 gezien vanaf de andere kant.
Mast 44a.jpg (1.22 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 45.jpg
Mast 45 is dan uiteraard de westelijke crossingmast. Dit is een mast van het type S+24. De verschillen zullen later bij de crossing bij Standdaarbuiten getoond worden.
Mast 45.jpg (880.39 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 45a.jpg
Staatsieportret van mast 45.
Mast 45a.jpg (965.77 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 45b.jpg
En uiteraard nog beide crossingmasten samen. Mast 43 steekt net met z'n kop boven de bomen uit.
Mast 45b.jpg (1.05 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 46.jpg
Mast 46 is wederom een SH0. Opvallend is, is dat de mast op een verhoogd fundament staat.
Mast 46.jpg (1.54 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 46d.jpg
Hetzelfde perspectief als foto 46, maar dan 3 maanden later.
Mast 46d.jpg (1.38 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 46a.jpg
Mast 46a.jpg (1.35 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 46e.jpg
Rechts zien we mast 55 van de 150kV-lijn die zowat zijn eindbestemming heeft bereikt. Wederom een mast met de traversen verder uit elkaar. Links mast 46.
Mast 46e.jpg (1.37 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 46b.jpg
Mast 46 met de gehele crossing. Een leuk perspectief.
Mast 46b.jpg (1.35 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 46c.jpg
Mast 46c.jpg (1.22 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 47b.jpg
Mast 47 is weer een mast van het type S+0.
Mast 47b.jpg (1.24 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 47.jpg
Mast 47 met zicht op de crossing.
Mast 47.jpg (1.31 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 47a.jpg
Deze foto is nabij mast 48 genomen met een mooie doorkijk richting mast 42.
Mast 47a.jpg (1.5 MiB) 4034 keer bekeken
Mast 47c.jpg
Detailopname van de mastkop van mast 47. Hier is hetzelfde te zien wat bij mast 15 het geval is. Bij het zwarte circuit zijn er nieuwe railings in de traverse aangebracht.
Mast 47c.jpg (918.92 KiB) 4034 keer bekeken
Mast 47d.jpg
Detailopname van de bovenste traverse met de extra railing. Het geeft de mast wel een onrustige aanblik.
Mast 47d.jpg (623.67 KiB) 4034 keer bekeken

Dit was het 5e deel van de verbinding.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikers-avatar
Tom
380 kV
BerichtenCOLON 2772
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Tom » 02 Nov 2024 22:06

Prachtige foto's! je hebt jezelf weer weten te overtreffen, kwaliteit, omvang, veelzijdigheid, indrukwekkend!
Ik heb er verder niet veel aan toe te voegen :) .

Hoewel, ergens koester ik wel een vergelijkbaar beeld van deze verbinding. Een die van jongs af aan opvalt met die brede boventraverse en de vele kruisingen en verhoogde masten. Dus ik begrijp goed dat je deze goed hebt willen vastleggen.

Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1609
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.

Bericht door Ruben » 06 Nov 2024 13:54

Dank je wel Tom voor deze lovende woorden! Door zijn ligging is hij zeker goed te volgen en onderhand iedere mast is van alle kanten te fotograferen!

Het Zeeuwse deel kende ik al vanaf 2007. Het Brabantse deel zag ik een paar jaar later toen we met de auto naar Zeeland gingen. Dus ook over de A17 en dan zie je echt veel van de lijn. In 2017 en 2020 per fiets er langs geweest. En dan nu in 2024 per auto meerdere dagen. Want je wilt voor sommige dingen toch even wat meer te tijd nemen. En hoe meer ik naar dit type kijk, hoe meer ik ze ga waarderen!

Persoonlijk vind ik deze 'sub-type' Westring mast toch nét iets meer pit hebben dan de originele Westringmasten (de crossings buiten beschouwing gelaten). De langere boventraverse en volgens mij de nog langere isolatorkettingen geeft de mast al zo'n ander koppie in een positieve zin. Bij de hoekmasten zijn die langere en plattere kattenoren echt een juweeltje! Die hebben in mijn opzicht toch net dat meer: 'I'm standing here, deal with it' :twisted: idee. Vooral de grote HC+10 bij Hooge Zwaluwe en Oud Gastel en de HD+10 bij Schore hebben deze aanblik op groot niveau! Ook de later gebouwde Oostring hoekmasten hebben dit beeld vind ik zelf.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

BUTTON_POST_REPLY