45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Na het grote succes van 75 jaar Nijmegen - Apeldoorn die dit voorjaar ten einde kwam werd er gekeken voor een volgend project. Mijn oog viel op de markante 380kV-lijn Geertruidenberg - Rilland - Borssele uit 1979. Deze verbinding zag ik voor het eerst in 2007 toen er met de trein naar Vlissingen werd gegaan voor een weekendje Zeeuws Vlaanderen en sindsdien heb ik het altijd een super fraaie lijn gevonden. De grote crossingmasten bij Vlake en de toen nog bestaande aftak Zandvliet gaven toen als 11 jarige echt zo'n blik:
Tussen 2007 en 2024 zijn er toch de nodige veranderingen doorgevoerd die hier natuurlijk worden besproken tot bijna op het individuele boutje en moertje. Aller eerst (voor de lezers onder ons, pak rustig een kop koffie en een zak chips) de historie van de lijn:
45 jaar Geertruidenberg – Borssele.
Omstreeks 1972 kwamen de eerste plannen op tafel om een nieuwe 380kV-verbinding aan te leggen tussen het Brabantse Geertruidenberg en het Zeeuwse Borssele. Om zo de nieuw te bouwen kolen- en kerncentrale bij Borssele zo met het landelijke 380kV-net te verbinden. De lijn werd niet gebouwd door de SEP, maar door de twee provinciale maatschappijen. In dit geval voor Brabant de PNEM en voor Zeeland de PZEM.
Het masttype wat werd gekozen was grotendeels gebaseerd op de reeds gebruikte 380kV Donaumasten in o.a. Krimpen a/d IJssel – Geertruidenberg. Maar er waren een aantal wijzingen doorgevoerd. Zo waren bij de steunmasten de boventraversen langer en bij de hoekmasten de kattenoren platter en daardoor ook langer. De lijn staat ook bekend om zijn grote reeks aan diverse masten. De uiteindelijke lengte van de lijn bedroeg 99,5 km, waarvan 55 km op Brabants grondgebied en 40 km op Zeeuws gebied. De lijn telde uiteindelijk 260 masten en maar liefst 6 crossings.
De daadwerkelijke bouw begon in 1976. In oktober 1979 werd de lijn na zowat 3 jaar bouwen in gebruik genomen en kwam de lijn in dienst. Hiermee werd een directe verbinding gecreëerd tussen Zeeland en Noord Brabant.
De lijn begon aan de westzijde van het grote 380kV station van Geertruidenberg. Bij mast 2 was gelijk de eerste verhoogde mast te vinden, die vanaf 1993 ging dienen voor de crossing over de Amertak. Deze mast is van het type S+20, deze kan als gezien worden als de voorloper van de S+21 die later te zien waren bij Rilland en Zwolle. Vanaf hoekmast 3 ging de lijn parallel lopen aan de eerder gebouwde 150kV-lijn Geertruidenberg – Roosendaal. Bij hoekmast 16 maakt de lijn een hoek richting het noordwesten om de dorpskern van Hooge Zwaluwe te mijden, bij hoekmast 17 werd deze hoek weer gecorrigeerd. Bij hoekmast 19 kwam weer een hoek om richting de 150kV-lijn te gaan. De lijn werd tussen steunmast 20 en hoekmast 21 overspannen. Mast 20 was van het type S+10 en hoekmast 21 was van het type HC+10. Vanaf hoekmast 21 ging de lijn weer parallel lopen aan de 150kV-lijn. Bij masten 24 en 26 zijn twee steunmasten met lijnhoek te vinden om de afstand met de 150kV iets te vergroten.
Bij hoekmast 30 maakt de lijn een lichte hoek richting het zuidwesten. Tussen masten 32 en 33 worden de spoorlijnen naar Breda en Roosendaal overspannen, en tussen masten 33 en 34 de snelweg A16. Bij hoekmast 42 maakt de lijn een lichte hoek. Vervolgens wordt de Roode Vaart bij Moerdijk overspannen tussen masten 44 en 45 met twee hogere crossingmasten met kattenoren. De industrie van Moerdijk wordt zuidelijk gepasseerd. Tussen masten 52 en 53 wordt de snelweg A17 overspannen. Bij mast 54 is de eerste ongebruikte wisselmast te vinden. Tussen mast 60 en 61 wordt de snelweg A59 overspannen door twee verhoogde steunmasten van het type S+5 en S+10. Bij hoekmast 68 maakt de lijn wederom een hoek om de loop van de snelweg A17 te blijven volgen. Tussen crossingmasten 71 en 72 wordt de Dintel overspannen, deze twee masten zijn identiek aan de masten bij Moerdijk.
Bij hoekmast 76 is dezelfde situatie te vinden zoals bij Hooge Zwaluwe. Ook hier wordt de 150kV-lijn weer overspannen door een HC+10 en een S+10. Bij mast 78 maakt de lijn een lichte hoek om zijn weg te banen tussen Roosendaal en Oud Gastel. Bij mast 83 maakt de lijn wederom een lichte hoek. Bij mast 87 is weer een hoekmast met een grotere hoek te vinden, wat opvallend is aan deze mast, is dat er een mast is gebruikt die eigenlijk ontworpen is als eindmast. De mast is identiek aan mast 1 bij Geertruidenberg is van het type HE+0. Bij mast 89 staat een HB+0 die verkeerd staat, wat bijna aannemelijk is dat hier een last-minute wijziging in het tracé heeft plaats gevonden. Bij mast 90 is de tweede S+20 te vinden die hier het Nieuwe Roosendaalsche Vliet overspant. Bij hoekmast 93 en steunmast 97 zijn weer twee lichte lijnhoeken te vinden. Vanaf hier is er een lange rechtstand te vinden naar hoekmast 114 bij Moerstraten. Bij mast 104 is nog een afspanmast te vinden, wat tevens de tweede ongebruikte wisselmast is.
Na hoekmast 114 loopt de lijn in de richting van Halsteren. Bij masten 122 en 125 zijn twee lichte hoeken te vinden, om de lijn tussen Lepelstraat en Halsteren te laten lopen. Bij hoekmast 127 is een scherpe hoek in de lijn te vinden, dat de lijn richting het zuiden stuurt. Deze mast is van het type HC+0. Bij mast 133 is de volgende lichte hoek om de industrie van Bergen op Zoom te mijden. Mast 137 markeert de laatste mast gebouwd door de PNEM, deze mast wijkt ook bijzonder af in zijn constructie. Wat hier de gedachten gang is blijft een raadsel.
Na mast 137 gaat de lijn over op de reeks van de Oosterschelde. Mast O20 staat midden in het water. Tussen mast O19 en O18 wordt het Bergsche Diep overspannen door twee crossingmasten van bijna 100 meter hoog. Wat opvallend is, is dat er bij mast O19 een lichte lijnhoek te vinden is. Masten O17 en O16 staan weer even op vaste land, waarvan O16 een hoekmast is van het type OHB. Hierna volgt een lange reeks aan masten op een paal en allemaal in het water staan. De masten vallen op doordat ze geen broekstuk hebben. Vanaf afspanmast O7 staan de masten weer op land. Bij mast O2 is de laatste hoekmast te vinden van de O-reeks. Dit lijn gedeelte is zeker opvallend te noemen en onder andere door dit stukje heeft aanleg van de lijn lange tijd in beslag genomen.
Hier op volgend is mast 300 te vinden die de eerste mast markeert van het PZEM-gedeelte. Tussen masten 301 en 302 wordt het Schelde-Rijnkanaal overspannen door twee hoge steunmasten van het type S+15. Bij de bouw zijn masten 303 en 304 in een hoek van 45 graden geplaatst om aan de noordkant van de lijn mogelijk later een station te realiseren met koppeling met het Belgische Zandvliet. Mast 303 is van het type HC+0 en mast 304 van het type HC+5. De lijn volgt vanaf mast 300 de loop van de spoorlijn Roosendaal – Vlissingen.
Vanaf de Stationsbuurt bij Rilland en Bath tot aan Kruiningen staat de nieuwe 380kV-lijn voor grotendeels op het tracé van de oude 50kV-lijn Roosendeel – Goes. Die was voor de bouw al tot Kruiningen afgebroken. De eindmast bij Kruiningen stond vanaf toen tot 1994 verscholen achter de grote hoekmast 340.
Bij masten 318 en 321 zijn weer twee hoekmasten te vinden. Door de hoek bij mast 321 wordt het dorp Krabbendijke vermeden. Door de hoek van mast 323 gaat de lijn weer dichter richting de spoorlijn. Bij mast 328 is weer een ongebruikte wisselmast te vinden. Vanaf hier loopt de lijn wederom parallel aan de spoorlijn tot mast 340 bij Kruiningen. Hier maakt de lijn een hoek om zijn weg te banen richting het Kanaal door Zuid-Beveland. Tussen masten 340 en 341 wordt de spoorlijn overspannen. Tussen masten 344 en 345 wordt het eerder genoemde kanaal overspannen bij Vlake. Beide masten zijn van het type S+45.
Bij mast 348 volgt een HB+5 en wordt de snelweg A58 overspannen. Tussen masten 349 en 350 wordt de 150kV-lijn Roosendaal – Goes overspannen door een S+15 en een HD+15. Vanaf mast 350 volgt de lijn eventjes de net overspannen 150kV-lijn tot mast 354. Vanaf hier volgt de 380kV-lijn zijn eigen route door de Zak van Zuid Beveland. In de rechtstand tussen mast 354 en 362 ontbreekt op wonderbaarlijke wijze masten 360 en 361. De lijn maakt bij masten 367, 370, 376 en 382 lichte knikken om de dorpen te mijden. Bij mast 385 is weer een HC+0 te vinden om het dorpje Driewegen te mijden. Bij mast 386 is weer een S+15 te vinden om de 150kV-lijn Borssele – Terneuzen te overspannen. Bij masten 392 en 399 zijn nog twee hoeken te vinden voordat hier de lijn koers zet naar eindpunt Borssele. Bij mast 405 maakt de lijn aansluiting met het verdeelstation bij de kern- en kolencentrale Borssele.
In 1984 werd bij de masten 303 en 304 de aansluiting naar Zandvliet gerealiseerd. Niet met een station zoals mogelijk de planning was, maar met een splitsingsmast. Vanuit zowel Geertruidenberg als Borssele ging voortaan één circuit naar Zandvliet. Bij onderhoud of andere werkzaamheden aan deze ‘aftak’ werd er een bretel gemaakt bij de splitsingsmast zodat er weer eventjes, zoals vanouds twee circuits van Geertruidenberg naar Borssele liepen.
Begin ’00 werd bij Zevenbergschenhoek een extra steunmast geplaatst tussen masten 32 en 33, deze kreeg het nummer 32A om voldoende hoogte te creëren voor de nieuwe HSL-Zuid tussen Rotterdam en Antwerpen.
Halverwege de jaren ’00 werd eindmast 405 afgebroken om plaats te maken voor een nieuw portaal, dit vanwege de uitbreiding van het 380kV-station van Borssele.
In 2019 werd de lijn in tweeën geknipt bij Rilland, niet op de plek bij masten 303 en 304 die er speciaal voor waren gebouwd, maar ten zuiden van de lijn en eveneens ten zuiden van de spoorlijn en snelweg A58. Eigenlijk midden op het tracé van de 150kV-lijn. Ook de aftak vanuit Zandvliet werd op dit station aangesloten zodat dit stukje een volledige redundante lijn zou worden. Hierdoor ontstonden de lijnen Geertruidenberg – Rilland, Rilland – Borssele en Rilland – Zandvliet. Hiervoor werden de masten 304 t/m 309 afgebroken en vervangen door nieuwbouw bestaande uit Wintrack-masten. Mast 303 werd 90 graden gedraaid en verbouwd tot wisselmast. Dit gold ook door mast 310 die wel bleef staan, maar ook werd verbouwd tot wisselmast. Voor beide masten geldt dit voor één circuit. Hiermee is een nooit uitgevoerd plan verdwenen.
In 2022 volgde de volgende aanpassing, door de bouw van de tweede lijn tussen Rilland en Borssele, komt het deel tussen mast 355 en 404 te vervallen, omdat de lijn werd ondergebracht in de nieuwe Wintrack-masten die hier geplaatst werden. Tijdens het schrijven en plaatsen van deze reportage staan de masten 362 t/m 403 nog overeind, maar wel spanningsloos. De masten 355 t/m 359 en 404 zijn al wel afgebroken.
Met de komst van de nieuwe 380kV-lijn tussen Rilland en Tilburg heeft dit ook gevolgen voor Geertruidenberg – Rilland. Bij Standdaarbuiten/Oud Gastel en Hooge Zwaluwe wordt de lijn verplaatst. Bij Standdaarbuiten/Oud Gastel worden de masten 69 t/m 77 vervangen door nieuwe exemplaren ten westen van de bestaande lijn. Bij Hooge Zwaluwe worden masten 17 t/m 25 vervangen door nieuwe exemplaren. Dit is vanwege dat de nieuwe 380kV-lijn deels op het tracé van de bestaande lijn gaat lopen om de boog om Hooge Zwaluwe te behouden.
Na vele woorden aan historie volgt dan de foto’s die zijn gemaakt van deze lijn.
Dit was het eerste deel van Geertruidenberg - Borssele.
Cheers Ruben
Tussen 2007 en 2024 zijn er toch de nodige veranderingen doorgevoerd die hier natuurlijk worden besproken tot bijna op het individuele boutje en moertje. Aller eerst (voor de lezers onder ons, pak rustig een kop koffie en een zak chips) de historie van de lijn:
45 jaar Geertruidenberg – Borssele.
Omstreeks 1972 kwamen de eerste plannen op tafel om een nieuwe 380kV-verbinding aan te leggen tussen het Brabantse Geertruidenberg en het Zeeuwse Borssele. Om zo de nieuw te bouwen kolen- en kerncentrale bij Borssele zo met het landelijke 380kV-net te verbinden. De lijn werd niet gebouwd door de SEP, maar door de twee provinciale maatschappijen. In dit geval voor Brabant de PNEM en voor Zeeland de PZEM.
Het masttype wat werd gekozen was grotendeels gebaseerd op de reeds gebruikte 380kV Donaumasten in o.a. Krimpen a/d IJssel – Geertruidenberg. Maar er waren een aantal wijzingen doorgevoerd. Zo waren bij de steunmasten de boventraversen langer en bij de hoekmasten de kattenoren platter en daardoor ook langer. De lijn staat ook bekend om zijn grote reeks aan diverse masten. De uiteindelijke lengte van de lijn bedroeg 99,5 km, waarvan 55 km op Brabants grondgebied en 40 km op Zeeuws gebied. De lijn telde uiteindelijk 260 masten en maar liefst 6 crossings.
De daadwerkelijke bouw begon in 1976. In oktober 1979 werd de lijn na zowat 3 jaar bouwen in gebruik genomen en kwam de lijn in dienst. Hiermee werd een directe verbinding gecreëerd tussen Zeeland en Noord Brabant.
De lijn begon aan de westzijde van het grote 380kV station van Geertruidenberg. Bij mast 2 was gelijk de eerste verhoogde mast te vinden, die vanaf 1993 ging dienen voor de crossing over de Amertak. Deze mast is van het type S+20, deze kan als gezien worden als de voorloper van de S+21 die later te zien waren bij Rilland en Zwolle. Vanaf hoekmast 3 ging de lijn parallel lopen aan de eerder gebouwde 150kV-lijn Geertruidenberg – Roosendaal. Bij hoekmast 16 maakt de lijn een hoek richting het noordwesten om de dorpskern van Hooge Zwaluwe te mijden, bij hoekmast 17 werd deze hoek weer gecorrigeerd. Bij hoekmast 19 kwam weer een hoek om richting de 150kV-lijn te gaan. De lijn werd tussen steunmast 20 en hoekmast 21 overspannen. Mast 20 was van het type S+10 en hoekmast 21 was van het type HC+10. Vanaf hoekmast 21 ging de lijn weer parallel lopen aan de 150kV-lijn. Bij masten 24 en 26 zijn twee steunmasten met lijnhoek te vinden om de afstand met de 150kV iets te vergroten.
Bij hoekmast 30 maakt de lijn een lichte hoek richting het zuidwesten. Tussen masten 32 en 33 worden de spoorlijnen naar Breda en Roosendaal overspannen, en tussen masten 33 en 34 de snelweg A16. Bij hoekmast 42 maakt de lijn een lichte hoek. Vervolgens wordt de Roode Vaart bij Moerdijk overspannen tussen masten 44 en 45 met twee hogere crossingmasten met kattenoren. De industrie van Moerdijk wordt zuidelijk gepasseerd. Tussen masten 52 en 53 wordt de snelweg A17 overspannen. Bij mast 54 is de eerste ongebruikte wisselmast te vinden. Tussen mast 60 en 61 wordt de snelweg A59 overspannen door twee verhoogde steunmasten van het type S+5 en S+10. Bij hoekmast 68 maakt de lijn wederom een hoek om de loop van de snelweg A17 te blijven volgen. Tussen crossingmasten 71 en 72 wordt de Dintel overspannen, deze twee masten zijn identiek aan de masten bij Moerdijk.
Bij hoekmast 76 is dezelfde situatie te vinden zoals bij Hooge Zwaluwe. Ook hier wordt de 150kV-lijn weer overspannen door een HC+10 en een S+10. Bij mast 78 maakt de lijn een lichte hoek om zijn weg te banen tussen Roosendaal en Oud Gastel. Bij mast 83 maakt de lijn wederom een lichte hoek. Bij mast 87 is weer een hoekmast met een grotere hoek te vinden, wat opvallend is aan deze mast, is dat er een mast is gebruikt die eigenlijk ontworpen is als eindmast. De mast is identiek aan mast 1 bij Geertruidenberg is van het type HE+0. Bij mast 89 staat een HB+0 die verkeerd staat, wat bijna aannemelijk is dat hier een last-minute wijziging in het tracé heeft plaats gevonden. Bij mast 90 is de tweede S+20 te vinden die hier het Nieuwe Roosendaalsche Vliet overspant. Bij hoekmast 93 en steunmast 97 zijn weer twee lichte lijnhoeken te vinden. Vanaf hier is er een lange rechtstand te vinden naar hoekmast 114 bij Moerstraten. Bij mast 104 is nog een afspanmast te vinden, wat tevens de tweede ongebruikte wisselmast is.
Na hoekmast 114 loopt de lijn in de richting van Halsteren. Bij masten 122 en 125 zijn twee lichte hoeken te vinden, om de lijn tussen Lepelstraat en Halsteren te laten lopen. Bij hoekmast 127 is een scherpe hoek in de lijn te vinden, dat de lijn richting het zuiden stuurt. Deze mast is van het type HC+0. Bij mast 133 is de volgende lichte hoek om de industrie van Bergen op Zoom te mijden. Mast 137 markeert de laatste mast gebouwd door de PNEM, deze mast wijkt ook bijzonder af in zijn constructie. Wat hier de gedachten gang is blijft een raadsel.
Na mast 137 gaat de lijn over op de reeks van de Oosterschelde. Mast O20 staat midden in het water. Tussen mast O19 en O18 wordt het Bergsche Diep overspannen door twee crossingmasten van bijna 100 meter hoog. Wat opvallend is, is dat er bij mast O19 een lichte lijnhoek te vinden is. Masten O17 en O16 staan weer even op vaste land, waarvan O16 een hoekmast is van het type OHB. Hierna volgt een lange reeks aan masten op een paal en allemaal in het water staan. De masten vallen op doordat ze geen broekstuk hebben. Vanaf afspanmast O7 staan de masten weer op land. Bij mast O2 is de laatste hoekmast te vinden van de O-reeks. Dit lijn gedeelte is zeker opvallend te noemen en onder andere door dit stukje heeft aanleg van de lijn lange tijd in beslag genomen.
Hier op volgend is mast 300 te vinden die de eerste mast markeert van het PZEM-gedeelte. Tussen masten 301 en 302 wordt het Schelde-Rijnkanaal overspannen door twee hoge steunmasten van het type S+15. Bij de bouw zijn masten 303 en 304 in een hoek van 45 graden geplaatst om aan de noordkant van de lijn mogelijk later een station te realiseren met koppeling met het Belgische Zandvliet. Mast 303 is van het type HC+0 en mast 304 van het type HC+5. De lijn volgt vanaf mast 300 de loop van de spoorlijn Roosendaal – Vlissingen.
Vanaf de Stationsbuurt bij Rilland en Bath tot aan Kruiningen staat de nieuwe 380kV-lijn voor grotendeels op het tracé van de oude 50kV-lijn Roosendeel – Goes. Die was voor de bouw al tot Kruiningen afgebroken. De eindmast bij Kruiningen stond vanaf toen tot 1994 verscholen achter de grote hoekmast 340.
Bij masten 318 en 321 zijn weer twee hoekmasten te vinden. Door de hoek bij mast 321 wordt het dorp Krabbendijke vermeden. Door de hoek van mast 323 gaat de lijn weer dichter richting de spoorlijn. Bij mast 328 is weer een ongebruikte wisselmast te vinden. Vanaf hier loopt de lijn wederom parallel aan de spoorlijn tot mast 340 bij Kruiningen. Hier maakt de lijn een hoek om zijn weg te banen richting het Kanaal door Zuid-Beveland. Tussen masten 340 en 341 wordt de spoorlijn overspannen. Tussen masten 344 en 345 wordt het eerder genoemde kanaal overspannen bij Vlake. Beide masten zijn van het type S+45.
Bij mast 348 volgt een HB+5 en wordt de snelweg A58 overspannen. Tussen masten 349 en 350 wordt de 150kV-lijn Roosendaal – Goes overspannen door een S+15 en een HD+15. Vanaf mast 350 volgt de lijn eventjes de net overspannen 150kV-lijn tot mast 354. Vanaf hier volgt de 380kV-lijn zijn eigen route door de Zak van Zuid Beveland. In de rechtstand tussen mast 354 en 362 ontbreekt op wonderbaarlijke wijze masten 360 en 361. De lijn maakt bij masten 367, 370, 376 en 382 lichte knikken om de dorpen te mijden. Bij mast 385 is weer een HC+0 te vinden om het dorpje Driewegen te mijden. Bij mast 386 is weer een S+15 te vinden om de 150kV-lijn Borssele – Terneuzen te overspannen. Bij masten 392 en 399 zijn nog twee hoeken te vinden voordat hier de lijn koers zet naar eindpunt Borssele. Bij mast 405 maakt de lijn aansluiting met het verdeelstation bij de kern- en kolencentrale Borssele.
In 1984 werd bij de masten 303 en 304 de aansluiting naar Zandvliet gerealiseerd. Niet met een station zoals mogelijk de planning was, maar met een splitsingsmast. Vanuit zowel Geertruidenberg als Borssele ging voortaan één circuit naar Zandvliet. Bij onderhoud of andere werkzaamheden aan deze ‘aftak’ werd er een bretel gemaakt bij de splitsingsmast zodat er weer eventjes, zoals vanouds twee circuits van Geertruidenberg naar Borssele liepen.
Begin ’00 werd bij Zevenbergschenhoek een extra steunmast geplaatst tussen masten 32 en 33, deze kreeg het nummer 32A om voldoende hoogte te creëren voor de nieuwe HSL-Zuid tussen Rotterdam en Antwerpen.
Halverwege de jaren ’00 werd eindmast 405 afgebroken om plaats te maken voor een nieuw portaal, dit vanwege de uitbreiding van het 380kV-station van Borssele.
In 2019 werd de lijn in tweeën geknipt bij Rilland, niet op de plek bij masten 303 en 304 die er speciaal voor waren gebouwd, maar ten zuiden van de lijn en eveneens ten zuiden van de spoorlijn en snelweg A58. Eigenlijk midden op het tracé van de 150kV-lijn. Ook de aftak vanuit Zandvliet werd op dit station aangesloten zodat dit stukje een volledige redundante lijn zou worden. Hierdoor ontstonden de lijnen Geertruidenberg – Rilland, Rilland – Borssele en Rilland – Zandvliet. Hiervoor werden de masten 304 t/m 309 afgebroken en vervangen door nieuwbouw bestaande uit Wintrack-masten. Mast 303 werd 90 graden gedraaid en verbouwd tot wisselmast. Dit gold ook door mast 310 die wel bleef staan, maar ook werd verbouwd tot wisselmast. Voor beide masten geldt dit voor één circuit. Hiermee is een nooit uitgevoerd plan verdwenen.
In 2022 volgde de volgende aanpassing, door de bouw van de tweede lijn tussen Rilland en Borssele, komt het deel tussen mast 355 en 404 te vervallen, omdat de lijn werd ondergebracht in de nieuwe Wintrack-masten die hier geplaatst werden. Tijdens het schrijven en plaatsen van deze reportage staan de masten 362 t/m 403 nog overeind, maar wel spanningsloos. De masten 355 t/m 359 en 404 zijn al wel afgebroken.
Met de komst van de nieuwe 380kV-lijn tussen Rilland en Tilburg heeft dit ook gevolgen voor Geertruidenberg – Rilland. Bij Standdaarbuiten/Oud Gastel en Hooge Zwaluwe wordt de lijn verplaatst. Bij Standdaarbuiten/Oud Gastel worden de masten 69 t/m 77 vervangen door nieuwe exemplaren ten westen van de bestaande lijn. Bij Hooge Zwaluwe worden masten 17 t/m 25 vervangen door nieuwe exemplaren. Dit is vanwege dat de nieuwe 380kV-lijn deels op het tracé van de bestaande lijn gaat lopen om de boog om Hooge Zwaluwe te behouden.
Na vele woorden aan historie volgt dan de foto’s die zijn gemaakt van deze lijn.
Dit was het eerste deel van Geertruidenberg - Borssele.
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door 4 op Ruben, in totaal 29 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Interessant verhaal en mooie sfeervolle foto's, Ruben! Vooral de S+20 is een fraaie mast. Nooit geweten dat dit een voorloper van de S+21 bij Rilland en Zwolle is geweest
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
@Peter, dank je wel! De S+20 vind ik ook zeker een fraaie mast om te zien! Je ziet toch wel veel dingen terug wat ook in de S+21 te zien is. Alleen de onderste knik halverwege de 2e ruit is bij de S+21 vele malen minder sterk dan hier bij de S+20. Bij de S+21 loopt het allemaal nét iet soepeler naar buiten toe.
We gaan verder met het tweede deel.
Dit was het 2e deel van de lijn.
Cheers Ruben
We gaan verder met het tweede deel.
Dit was het 2e deel van de lijn.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
We gaan verder met het derde deel, hier komt de eerste lijnoverspanning bij Hooge Zwaluwe aan bod. Deze zal binnenkort helaas verdwijnen met de komst van de Moldaumasten.
Dit was alweer het derde deel van deze mega reportage. In het vierde deel gaan we langzaam richting Moerdijk.
Cheers Ruben
Dit was alweer het derde deel van deze mega reportage. In het vierde deel gaan we langzaam richting Moerdijk.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Na de eerste hotspot in de lijn bij Hooge Zwaluwe krijgen we voor nu even een rustig stukje in de lijn. Na Hooge Zwaluwe wordt Zevenbergschen Hoek op afstand gepasseerd en koerst de lijn zich richting Moerdijk.
Dit was alweer het vierde deel van de lijn. In het volgende deel komt de crossing over de Roode Vaart ten sprake.
Cheers Ruben.
Dit was alweer het vierde deel van de lijn. In het volgende deel komt de crossing over de Roode Vaart ten sprake.
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door 1 op Ruben, in totaal 2 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Mooie foto's, Ruben.
Het lijkt erop dat mast 32 ook op de single van Darude met Feel the Beat staat, de opvolger van Sandstorm.
Is denk ik vanuit de A16 rond 1999 of 2000 is gefotografeerd.
De Maas-Waalmastjes waren in 2000 nog niet, zag ik ook toen tijdens de NS Zomertoer.
A16
https://maps.app.goo.gl/FhHr9YFeAiPFj4e48?g_st=ac
Het lijkt erop dat mast 32 ook op de single van Darude met Feel the Beat staat, de opvolger van Sandstorm.
Is denk ik vanuit de A16 rond 1999 of 2000 is gefotografeerd.
De Maas-Waalmastjes waren in 2000 nog niet, zag ik ook toen tijdens de NS Zomertoer.
A16
https://maps.app.goo.gl/FhHr9YFeAiPFj4e48?g_st=ac
- Bijlagen
-
- icanfeelthebeat.jpg (17.63 KiB) 4419 keer bekeken
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Mooi vervolg van deze indrukwekkende reportage. De wijde half-verankering staat deze 380kV masten inderdaad goed. Leuk om dit deel te zien van deze verbinding samen met de 150kV verbinding tussen Geertruidenberg en Moerdijk. Jammer dat de oude 150kV masten gaan verdwijnen maar we krijgen er met de Moldau-masten wel iets moois voor terug
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
@Peter, dank je wel! Het stuk tussen Geertruidenberg en Oud Gastel is zeker kenmerkend dat de 380kV masten nu nog naast de oude 150kV masten staan. Mede door dat ze beide goed te zien zijn in de omgeving is het een eyecatcher.
Het beeld van de Moldaumasten zou mij zeker gaan benieuwen hoe dat er straks eruit komt te zien tijdens, maar ook na de bouw van de lijn tussen Rilland en Tilburg.
We gaan verder met het 5e deel. Hier komt de crossing over de Roode Vaart ter bespreking.
Dit was het 5e deel van de verbinding.
Cheers Ruben
Het beeld van de Moldaumasten zou mij zeker gaan benieuwen hoe dat er straks eruit komt te zien tijdens, maar ook na de bouw van de lijn tussen Rilland en Tilburg.
We gaan verder met het 5e deel. Hier komt de crossing over de Roode Vaart ter bespreking.
Dit was het 5e deel van de verbinding.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Prachtige foto's! je hebt jezelf weer weten te overtreffen, kwaliteit, omvang, veelzijdigheid, indrukwekkend!
Ik heb er verder niet veel aan toe te voegen .
Hoewel, ergens koester ik wel een vergelijkbaar beeld van deze verbinding. Een die van jongs af aan opvalt met die brede boventraverse en de vele kruisingen en verhoogde masten. Dus ik begrijp goed dat je deze goed hebt willen vastleggen.
Ik heb er verder niet veel aan toe te voegen .
Hoewel, ergens koester ik wel een vergelijkbaar beeld van deze verbinding. Een die van jongs af aan opvalt met die brede boventraverse en de vele kruisingen en verhoogde masten. Dus ik begrijp goed dat je deze goed hebt willen vastleggen.
Re: 45 jaar 380kV tussen Geertruidenberg en Borssele.
Dank je wel Tom voor deze lovende woorden! Door zijn ligging is hij zeker goed te volgen en onderhand iedere mast is van alle kanten te fotograferen!
Het Zeeuwse deel kende ik al vanaf 2007. Het Brabantse deel zag ik een paar jaar later toen we met de auto naar Zeeland gingen. Dus ook over de A17 en dan zie je echt veel van de lijn. In 2017 en 2020 per fiets er langs geweest. En dan nu in 2024 per auto meerdere dagen. Want je wilt voor sommige dingen toch even wat meer te tijd nemen. En hoe meer ik naar dit type kijk, hoe meer ik ze ga waarderen!
Persoonlijk vind ik deze 'sub-type' Westring mast toch nét iets meer pit hebben dan de originele Westringmasten (de crossings buiten beschouwing gelaten). De langere boventraverse en volgens mij de nog langere isolatorkettingen geeft de mast al zo'n ander koppie in een positieve zin. Bij de hoekmasten zijn die langere en plattere kattenoren echt een juweeltje! Die hebben in mijn opzicht toch net dat meer: 'I'm standing here, deal with it' idee. Vooral de grote HC+10 bij Hooge Zwaluwe en Oud Gastel en de HD+10 bij Schore hebben deze aanblik op groot niveau! Ook de later gebouwde Oostring hoekmasten hebben dit beeld vind ik zelf.
Cheers Ruben
Het Zeeuwse deel kende ik al vanaf 2007. Het Brabantse deel zag ik een paar jaar later toen we met de auto naar Zeeland gingen. Dus ook over de A17 en dan zie je echt veel van de lijn. In 2017 en 2020 per fiets er langs geweest. En dan nu in 2024 per auto meerdere dagen. Want je wilt voor sommige dingen toch even wat meer te tijd nemen. En hoe meer ik naar dit type kijk, hoe meer ik ze ga waarderen!
Persoonlijk vind ik deze 'sub-type' Westring mast toch nét iets meer pit hebben dan de originele Westringmasten (de crossings buiten beschouwing gelaten). De langere boventraverse en volgens mij de nog langere isolatorkettingen geeft de mast al zo'n ander koppie in een positieve zin. Bij de hoekmasten zijn die langere en plattere kattenoren echt een juweeltje! Die hebben in mijn opzicht toch net dat meer: 'I'm standing here, deal with it' idee. Vooral de grote HC+10 bij Hooge Zwaluwe en Oud Gastel en de HD+10 bij Schore hebben deze aanblik op groot niveau! Ook de later gebouwde Oostring hoekmasten hebben dit beeld vind ik zelf.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.