Vervangende nieuwbouw Harculo-Raalte-Nijverdal
Vervangende nieuwbouw Harculo-Raalte-Nijverdal
TenneT gaat de bestaande hoogspanningslijnen tussen Harculo (Sekdoorn) en Raalte en Raalte-Nijverdal vervangen door nieuwe lijnen met nieuwe masten en een kabelverbinding door Raalte. Reden is een verzwaring van de capaciteit. Anders dan voorgaande projecten zoals Zwinderen - Coevorden is voor vervangende nieuwbouw op de dezelfde plaats gekozen.
https://www.tennet.eu/nl/projecten/prov ... ulo-raalte
Concreet is er op dit moment te zien dat het opstijgpunt aan de westkant, mast 40 langs de N348 in aanbouw is. De mast krijgt drie lagen en zal wel wat weg hebben van een Moldau-mast, tonmodel. De tenten zijn geplaatst om de kabeleindsluitingen te maken. Op de achtergrond zien we ook een traverse met kattenoren. Bovenstukje.
https://www.tennet.eu/nl/projecten/prov ... ulo-raalte
Concreet is er op dit moment te zien dat het opstijgpunt aan de westkant, mast 40 langs de N348 in aanbouw is. De mast krijgt drie lagen en zal wel wat weg hebben van een Moldau-mast, tonmodel. De tenten zijn geplaatst om de kabeleindsluitingen te maken. Op de achtergrond zien we ook een traverse met kattenoren. Bovenstukje.
Re: Vervangende nieuwbouw Harculo-Raalte-Nijverdal
Lijkt mij een vergelijkbaar project als Maasbracht - Born 150kV
Ik ben benieuwd hoe de mast eruit zou zien.
En een primeur om de 110kV vakwerk tonmast gaat.
Dan zou er meer lijnen te verwachten om deze mastsoort te zien.
Ik denk bijvoorbeeld mogelijk ook de vervangende lijn van Groningen en Gasselte.
Ik hoop ook eigenlijk dat tussen Tilburg en Eindhoven ook zo'n vergelijking moeten hebben ipv onder de grond.
Ik ben benieuwd dat de 2008-mast bij Nijverdal blijft staan of toch ten korte duur.
Die is ook drievlak, kan makkelijk om de tonmast van te bouwen.
Hoe zit er dan met de Jukkenlijn?
Draden waren toen al vervangen?
De stadsdennetjes met één bliksemdraad is helaas dan volledig bedreigd naast Hoogeveen Hardenberg in Hoogeveen...
Wel triest dat de masten vervangen moeten worden
Ik ben benieuwd hoe de mast eruit zou zien.
En een primeur om de 110kV vakwerk tonmast gaat.
Dan zou er meer lijnen te verwachten om deze mastsoort te zien.
Ik denk bijvoorbeeld mogelijk ook de vervangende lijn van Groningen en Gasselte.
Ik hoop ook eigenlijk dat tussen Tilburg en Eindhoven ook zo'n vergelijking moeten hebben ipv onder de grond.
Ik ben benieuwd dat de 2008-mast bij Nijverdal blijft staan of toch ten korte duur.
Die is ook drievlak, kan makkelijk om de tonmast van te bouwen.
Hoe zit er dan met de Jukkenlijn?
Draden waren toen al vervangen?
De stadsdennetjes met één bliksemdraad is helaas dan volledig bedreigd naast Hoogeveen Hardenberg in Hoogeveen...
Wel triest dat de masten vervangen moeten worden

Ik vond het al zo vreemd om bij een lijn met een enkele bliksemafleider een nieuwe eindmast met kattenoren te zien
Dat wordt straks wel een bijzondere mast. Begrijp ik het goed dat ook de rest van de IJsselmij-masten van het Duitse type in deze verbindingen vervangen worden? Daar sta ik nog het meeste van te kijken, maar dan mogen we ook blij zijn dat TenneT er niet voor heeft gekozen om ook het rest van deze verbindingen te verkabelen...

- Minionguyjpro
- BerichtenCOLON 83
- GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2024 17:04
Klopt, de komende twee jaar gaat de hele lijn richting Harculo (Zwolle) en Nijverdal vernieuwd worden. Het oude type zal hier dus verdwijnen. De nieuwe mast ziet er trouwens zo uit (foto afkomstig van Tennet BouwApp):Peter schreefCOLON ↑09 Mei 2024 10:53Ik vond het al zo vreemd om bij een lijn met een enkele bliksemafleider een nieuwe eindmast met kattenoren te zienDat wordt straks wel een bijzondere mast. Begrijp ik het goed dat ook de rest van de IJsselmij-masten van het Duitse type in deze verbindingen vervangen worden? Daar sta ik nog het meeste van te kijken, maar dan mogen we ook blij zijn dat TenneT er niet voor heeft gekozen om ook het rest van deze verbindingen te verkabelen...

Tennet zal hier voorlopig denk ik niet de hele verbinding verkabelen. Het loopt door heel veel akkers en stukken land heen en ik denk niet dat boeren staan te wachten op dat Tennet daar kabels door zou trekken. Sowieso zou dat heel duur zijn, dus goede hoop dat deze lijn nog heel lang bovengronds zal blijven lopen

De Overijsselse Vechtmast, check mijn profielfoto!
Houdt van hoogspanningslijnen
-- Namaak en ontwerpen in Minecraft is niet uitgesloten --
Check mijn project, The OpenPylon Project:
https://github.com/OpenPylon
-
- BerichtenCOLON 427
- GeregistreerdCOLON 13 Jun 2014 14:05
Zie nu ook https://www.tennet.eu/nl/projecten/prov ... ulo-raalte
En ik heb inmiddels al een e-mail gestuurd naar het projectteam om te vragen of kattenoren wel echt nodig zijn. Want bij de ombouw van een 150 kV naar 380 kV-lijn ergens in het westen van Zuid-Holland (bij Wateringen(?)) zijn op de bestaande 150 kV-masten geen kattenoren aangebracht, ook niet op de hoekmasten, maar uiteraard zou het nu kunnen zijn dat dit daar inmiddels wel gebeurd is. Want 'het oog wil ook wat'! Daarom heb ik in mijn e-mail voorgesteld om een groter formaat 'IJsselmijtjes' te gaan bouwen. Misschien moet dan wel op alle nieuwe masten de zogeheten 'trafo-traverse' komen. Zodra ik antwoord heb zal ik dit meteen hier laten weten. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
P.S. Ik heb deze e-mail ook naar de gemeente Raalte en de gemeente Hellendoorn waar Nijverdal onder valt, gestuurd.
En ik heb inmiddels al een e-mail gestuurd naar het projectteam om te vragen of kattenoren wel echt nodig zijn. Want bij de ombouw van een 150 kV naar 380 kV-lijn ergens in het westen van Zuid-Holland (bij Wateringen(?)) zijn op de bestaande 150 kV-masten geen kattenoren aangebracht, ook niet op de hoekmasten, maar uiteraard zou het nu kunnen zijn dat dit daar inmiddels wel gebeurd is. Want 'het oog wil ook wat'! Daarom heb ik in mijn e-mail voorgesteld om een groter formaat 'IJsselmijtjes' te gaan bouwen. Misschien moet dan wel op alle nieuwe masten de zogeheten 'trafo-traverse' komen. Zodra ik antwoord heb zal ik dit meteen hier laten weten. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

P.S. Ik heb deze e-mail ook naar de gemeente Raalte en de gemeente Hellendoorn waar Nijverdal onder valt, gestuurd.
De kattenoren op de steunmasten zal waarscijnlijk met de tegenwoordige eisen voor lijndansen te maken hebben. De draden moeten een veel grotere afstand hebben dan vroeger werd gebruikt. Bij de lagere spanningsniveau's werkt datr door dan grotere mastkoppen dan je puur uit oogpunt van isolatie nodig zou hebben. Zie bijvoorbeeld ook de vervangende nieuwbouw Maasbracht-Born.
De bouw is al begonnen, lijkt me sterk dat men nu nog de bouw stillegt om het hele mastontwerp om te gooien en het gehele vergunningtraject opnieuw te doen.Nico uit Gouda schreefCOLON ↑24 Jun 2024 19:46En ik heb inmiddels al een e-mail gestuurd naar het projectteam om te vragen of kattenoren wel echt nodig zijn.
Niet iedereen vind ze lelijk. Over smaak valt niet te twisten, als het uiterlijk het enige argument is, zie ik weinig kans van slagen.Want 'het oog wil ook wat'!
- Minionguyjpro
- BerichtenCOLON 83
Ik vind de eindmast er van dichtbij eigenlijk wel redelijk goed uitzien. Gister ben ik er langs gefietst en ik zag dat nu beide kanten van de traversen erop zitten (twee isolatoren op de ene kant leken nog goed geïnstalleerd te moeten worden) en er hingen alleen nog twee draden over de weg heen richting de wijk, dus ik denk dat die bijna klaar is. Helaas geen foto, dat komt nog wel een keer. Degene bij het kanaal, net voor het bedrijventerrein, is voorlopig nog niet klaar want daar staat alleen nog maar het onderstuk er met de draden eruit.ktf schreefCOLON ↑25 Jun 2024 08:49De bouw is al begonnen, lijkt me sterk dat men nu nog de bouw stillegt om het hele mastontwerp om te gooien en het gehele vergunningtraject opnieuw te doen.Nico uit Gouda schreefCOLON ↑24 Jun 2024 19:46En ik heb inmiddels al een e-mail gestuurd naar het projectteam om te vragen of kattenoren wel echt nodig zijn.
Niet iedereen vind ze lelijk. Over smaak valt niet te twisten, als het uiterlijk het enige argument is, zie ik weinig kans van slagen.Want 'het oog wil ook wat'!
Dat is mooi, ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het eruit ziet.
Goed dat je ook het andere stijgpunt inderdaad in de gaten houdt.
Goed dat je ook het andere stijgpunt inderdaad in de gaten houdt.
- Minionguyjpro
- BerichtenCOLON 83
Ik heb een foto nu:

Alle geleiders/draden boven de weg langs zijn verdwenen.
Hopelijk kan binnenkort ook zodra alles klaar is de netkaart bijgewerkt worden zodat de goede info en wijzigingen erin staan dan.

Alle geleiders/draden boven de weg langs zijn verdwenen.
Hopelijk kan binnenkort ook zodra alles klaar is de netkaart bijgewerkt worden zodat de goede info en wijzigingen erin staan dan.