Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
-
Minionguyjpro

- BerichtenCOLON 83
- GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2024 17:04
Bericht
door Minionguyjpro » 28 Jun 2024 19:18
Minionguyjpro schreefCOLON ↑26 Jun 2024 16:52
Ik heb een foto nu:
Alle geleiders/draden boven de weg langs zijn
verdwenen.
Hopelijk kan binnenkort ook zodra alles klaar is de netkaart bijgewerkt worden zodat de goede info en wijzigingen erin staan dan.
Nou, wat vindt men ervan? Dit is hem dus geworden. Het andere opstijgpunt zal hetzelfde worden, net zoals waarschijnlijk de hele verbinding (waarbij dan een V-vorm gebruikt gaat worden). Ik denk dat dat was in verband met de draden ofzo, zodat er beter meer draden overheen konden (maar dat weet ik ook niet zeker). Waarom is het trouwens zo in deze verbinding en anderen dat soms twee schuinzittende isolators worden toegepast zoals je hier zit? En zal zoiets ook nog toegepast worden in de opgewaardeerde verbinding?

De Overijsselse Vechtmast, check mijn profielfoto!
Houdt van hoogspanningslijnen
-- Namaak en ontwerpen in Minecraft is niet uitgesloten --
Check mijn project, The OpenPylon Project:
https://github.com/OpenPylon
-
Minionguyjpro

- BerichtenCOLON 83
Bericht
door Minionguyjpro » 28 Jun 2024 20:59
Oké, ik snap het nu. Toch lijkt het volgens de atlas zo te zijn dat voor de opwaardering van deze lijn overal V-verankering zal worden toegepast op normale steunmasten. Of is dat omdat er meer draden straks doorheen zullen lopen (wat ook zo is) en dat de draden overal zo dicht mogelijk bij elkaar gehouden moeten worden?
-
Tom

- BerichtenCOLON 2782
- GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46
Bericht
door Tom » 29 Jun 2024 09:09
Met de V-ophanging worden de draden dichter bij de mast gehouden dan met de verticale ketting. Die moet vanwege de bewegingsvrijheid namelijk wat verder van het mastlichaam af zitten. De compacte geometrie heeft een positief effect op het beperken van de grootte magneetveldzone, hét ontwerpcriterium van deze tijd.
-
Hans

- BerichtenCOLON 3937
- GeregistreerdCOLON 03 Dec 2011 20:49
Bericht
door Hans » 05 Jul 2024 14:53
Hopelijk kan binnenkort ook zodra alles klaar is de netkaart bijgewerkt worden zodat de goede info en wijzigingen erin staan dan.
Intussen is de westelijke kant van de verkabelingsoperatie inclusief de eindmast op de netkaart aangepast. De mastfoto is vanuit dit forumtopic toegevoegd, het betreft er eentje van jou. Ik heb ook de vrijheid genomen deze mast te gebruiken voor de Mast van de Maand.
-
Minionguyjpro

- BerichtenCOLON 83
Bericht
door Minionguyjpro » 09 Jul 2024 08:18
Ja ik zag het, wat leuk zeg (nou ja het ontwerp valt natuurlijk over te betwisten, maar los daarvan)! Ik heb trouwens nog een bericht gezien van in de bouwapp over de ontwerpen voor de steunmasten en de betreffende subtypes daarvan:

- IMG-20240709-WA0001.jpg (145.94 KiB) 7261 keer bekeken
-
Tom

- BerichtenCOLON 2782
- GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46
Bericht
door Tom » 09 Jul 2024 11:27
Leuke vergelijking. Het nieuwe ontwerp komt door de uitstekende delen en de v-kettingen wel wat "stekelig" over vergeleken met het vriendelijke karakter van zijn voorganger. Ik ben benieuwd hoe dat straks in het landschap eruit komt te zien.
-
Minionguyjpro

- BerichtenCOLON 83
Bericht
door Minionguyjpro » 09 Jul 2024 14:50
Hans schreefCOLON ↑05 Jul 2024 14:53
Intussen is de westelijke kant van de verkabelingsoperatie inclusief de eindmast op de netkaart aangepast. De mastfoto is vanuit dit forumtopic toegevoegd, het betreft er eentje van jou. Ik heb ook de vrijheid genomen deze mast te gebruiken voor de Mast van de Maand.
Trouwens, ik zie een klein foutje. Er staat 'Raalte - Nijverdal' bij mast 40N. Dit moet 'Aftak Sekdoorn - Raalte' zijn, want de andere kant (oostelijk) waar het verkabelen nog niet klaar is, gaat richting Nijverdal. Deze kant gaat richting de aftak Sekdoorn die uitkomt op Harculo in Zwolle. Trouwens, wat betekent die N die nu in het mastnummer zit? En ik denk dat er nog even gewacht is met de foto's van de oude masten in het dorp weghalen omdat dat nog bezig is?
-
Peter

- BerichtenCOLON 3466
- GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 20:02
Bericht
door Peter » 10 Jul 2024 19:29
Het is wel een mooi ontwerp maar echt totaal anders dan we gewend zijn in de voormalige IJsselmij concessie. De IJsselmij Donaumasten ogen inderdaad een stuk rustiger in het landschap. Dit nieuwe ontwerp zou ik eerder ergens in Noord-Brabant verwachten, daar lijkt deze ontwerpstijl meer op. Ik ben heel benieuwd hoe het er vanaf volgend jaar uit gaat zien als Raalte - Nijverdal voorzien wordt van nieuwe masten

-
CM

- BerichtenCOLON 61
- GeregistreerdCOLON 20 Jan 2020 01:08
Bericht
door CM » 10 Jul 2024 22:03
Peter schreefCOLON ↑10 Jul 2024 19:29
Het is wel een mooi ontwerp maar echt totaal anders dan we gewend zijn in de voormalige IJsselmij concessie. De IJsselmij Donaumasten ogen inderdaad een stuk rustiger in het landschap. Dit nieuwe ontwerp zou ik eerder ergens in Noord-Brabant verwachten, daar lijkt deze ontwerpstijl meer op. Ik ben heel benieuwd hoe het er vanaf volgend jaar uit gaat zien als Raalte - Nijverdal voorzien wordt van nieuwe masten
Evenals die Moldau’s vind ik dit ontwerp ook weer niet echt overtuigend. Dit ontwerp zou mooi zijn zonder kattenoren en daarvoor in de plaats een extra traverse voor de bliksemdraden zoals in de lijn Beilen - Emmen bijv. én zonder die railings of hoe ze ook genoemd worden want dan had je een perfect gestroomlijnde mast. Wat ik nu zie is een mast met een lomp aanzien. Men wil masten die zo min mogelijk opvallen maar deze vallen juist extra op door het genoemde. Maar goed ik zal op deze site de enige zijn met die opvatting.