75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 20 jan 2024 22:24

2024 markeert voor vele lijnen een jubileum. Het is 70 jaar geleden dat de 1e 150kV tonmasten van de PGEM in gebruik werd genomen. De nu oudste bestaande hoogspanningslijn viert dit jaar zijn 95e bedrijfsjaar. Maar 2024 markeert ook dat de eerste 150kv-lijn Nijmegen - Apeldoorn 75 jaar in gebruik is!

Dit topic gaat deze lijn weer in de spotlights zetten na 2019. Nu zijn er nieuwe foto's gekomen die de afgelopen ander half jaar zijn gemaakt, maar door onderzoek naar de lijn is er ook iets meer bekend van de bouw van de lijn, die door omstandigheden toch veel voeten in de aarde had.

De allereerste keer dat de lijn Nijmegen – Apeldoorn wordt benoemd gaat alweer terug naar 1939. Dan geeft de PGEM aan dat ze een 150kV-lijn willen gaan bouwen tussen beide plaatsen, maar door urgentie in het westen tot het bouwen van nieuwe hoogspanningslijnen, wordt de lijn tijdelijk in de ijskast gezet. Verschillende materialen zoals koper en isolatoren gaat naar de EZH in Zuid-Holland. De materialen van Nijmegen – Apeldoorn worden in de oorlogsjaren toegepast in de lijnen: Dordrecht – Geertruidenberg, Dordrecht – Rotterdam en Leiden – Velsen. Maar de aanleg van de laatst genoemde stagneert ook door de bezetting door de Duitsers.

In de verslagen van de PGEM in 1946 wordt vermeld dat de uitwerking voor de bouw slechts langzaam vorderde, eveneens was er nog geen vergunning verleend door het Ministerie van Economische Zaken, mede door de vele instanties waar mensen bezwaar kunnen maken tegen de bouw van nieuwe hoogspanningslijnen.

In 1947 werden al grondboringen verricht, eveneens dat verschillende gedeeltes werden aangepast vanwege bezwaren van verschillende instanties. Eind het eind van het jaar was er wederom nog geen vergunning. Er werd gehoopt dat in 1948 eindelijk de vergunning rond zou komen.

Op 7 februari 1948 werd dan eindelijk groen licht gegeven door het Ministerie van Economische Zaken voor de bouw van de 150kV-lijn Nijmegen – Apeldoorn. Hierop volgend werd direct uitvraag gedaan voor het bouwen de funderingen voor de 147 masten tellende lijn. De funderingen zouden gebouwd gaan worden door de firma Gebroeders Heijmans uit Rosmalen. Aan het eind van 1948 waren 140 van de 147 funderingen gereed. De levering van de steun- en hoekmasten werd uitbesteed aan De Vries Robbé & C. N.V. uit Gorinchem. De levering voor de twee Waalportalen in Nijmegen, alsmede van de twee Rijncrossingmasten bij Arnhem werd uitbesteed aan Hermes’ Nederlandse Constructiewerkplaatsen N.V. uit De Steeg. Eind 1948 waren er al reeds 50 masten door De Vries Robbé opgesteld.

In 1949 verliep de bouw van de lijn voorspoeding. Allereerst werden de laatste 7 fundamenten opgeleverd door Heijmans. Dit was snel gerealiseerd door de zachte winter, zodat eind januari 1949 de funderingen gereed waren. In 1948 waren reeds al 50 masten opgesteld. Eind mei 1949 waren alle masten door De Vries Robbé opgesteld, eveneens de twee Rijncrossingmasten van ieder 60 meter bij Arnhem. De montage van de Waalportalen bij Nijmegen werd eind augustus mee begonnen. Ieder portaal is 73 meter hoog en de overspanning van de Waal betreft 571 meter. Op 1 oktober 1949 waren beide portalen opgesteld. Na de voltooiing van de overige masten, kon eind mei 1949 begonnen worden met het trekken van de geleiders (met uitzondering van de Waalportalen). Op 8, 9 en 10 november werden alle zes de geleiders en drie bliksemgeleiders getrokken tussen beide Waalportalen, hiervoor werd in de nachtelijke uren het scheepvaartverkeer op de Waal stil gelegd.

Uiteindelijk ging op 9 december 1949 de 150kV-lijn tussen Nijmegen en Apeldoorn in bedrijf. Door het ontbreken van de 150kV-stations werd tot 1952 de lijn bedreven op 50kV. In Apeldoorn werd de lijn provisorisch aangesloten op het bestaande 50kV-station via de toekomstige verbinding tussen 50kV en 150kV-station.

De lijn begon bij de Centrale Gelderland aan de Waal in Nijmegen. Gelijk was er een obstakel, het nieuwe 150kV onderstation kwam naast de Waal te liggen. De keuze werd gemaakt om de overspanning van de Waal uit te voeren met grote portaalmasten. Dit zijn de inmiddels befaamde Waalportalen. Aan iedere zijde van de Waal kwam een portaal te staan. In de uiterwaarden kwam een speciale afspanmast te staan tussen het portaal en de eerste mast buitendijks. Tussen steunmast 4 en hoekmast 5 wordt de 50kV-lijn Lent – Hemmen overspannen, ettelijke jaren later verviel deze overspanning toen de lijn naar Hemmen werd verlegd naar Centrale Gelderland. Door deze verandering waren de hoge masten nog herinnering van deze overspanning. Bij hoekmast 5 maakte de lijn een scherpe hoek in noordelijke richting. De lijn liep hierdoor parallel aan de 50kV-lijn naar Hemmen die hij dan zojuist had overspannen. Vanaf hoekmast 5 liep de lijn in een lange rechtstand via afspanmast 11 tot hoekmast 21 bij de Betuwelijn tussen Elst en Tiel. De spoorlijn werd op de PGEM wijze overspannen door twee hoekmasten. Aan de andere zijde bevond zich hoekmast 22, dit is een uniek exemplaar, want het is een verhoogde wisselmast.

Vanaf hoekmast 22 loopt de lijn in een strakke lijn via afspanmasten 34 en 41 naar hoekmast 47. Deze hoekmast die buitendijks staat is tevens de aanloop naar de overspanning van de Rijn bij Oosterbeek. Tussen masten 48 en 49 wordt de rivier overspannen. Aan de noordkant van de Rijn staan crossingmast 49, afspanmast 50 en draagmasten 51 en 52 op betonnen tafels in de uiterwaarden. Mast 49 heeft vanaf de bouw ook een ijswig gekregen. Masten 50 en 51 kregen dit in 2002 ten tijde van het project "Ruimte voor de rivier", dit toen de spoorbrug bij Oosterbeek werd verlengd. Ook crossingmast 48 die buitendijks staat, staat op een betonnen tafel om de hoogte gelijk te houden.

Na de passage van de Rijn gaat de lijn klimmen richting de Veluwe. Het tracé werd hier zigzaggend ingepast tussen Arnhem en Oosterbeek. Tussen masten 56 en 57 wordt de spoorlijn Utrecht – Arnhem overspannen. Bij hoekmast 58, een brede hoekmast vanwege de scherpe hoek. Door deze hoeken vanaf mast 54 mijdt de lijn Landgoed Mariëndaal. Tussen hoekmasten 61 en 62 wordt de Amsterdamseweg overspannen, tevens is dit het hoogste punt in de lijn. Op het stukje tussen hoekmast 62 en hoekmast 65 loopt de lijn vlak langs de Arnhemse wijk Hoogkamp. Na de passage van de Schelmseweg tussen hoekmasten 65 en 66 verdwijnt de lijn even uit zicht en duikt hij de bossen van de Veluwe in.

Bij hoekmast 73 is de tweede wisselmast van de lijn te vinden. Deze rechtstand vanaf hoekmast 73 duurt tot hoekmast 84. Dan is de doorgaande weg tussen Arnhem en Apeldoorn genaderd en komt de oude 50kV-lijn uit 1922 ook in zicht. Vanaf hier tot aan Apeldoorn volgt de 150kV-lijn het tracé van de oudere 50kV-lijn. Bij masten 94, 104, 114, 121 zijn kleine klinkjes en afspanningen te vinden. Bij mast 121 is de derde wisselmast te vinden van de lijn. Bij hoekmast 129 wordt de kern van Beekbergen genaderd en passeert er vlak langs op. Bij mast 134 is nog een minimale knik te vinden. De rechtstand duurt hier tot hoekmast 144 in Apeldoorn. Ten tijde van de bouw nog een weiland. Tussen steunmast 143 en hoekmast 144 wordt de 50kV-lijn Kootwijk – Apeldoorn overspannen door twee verhoogde masten. Via een lichte knik bij mast 145 komt de lijn uiteindelijk aan bij eindmast 147 bij het nieuw gebouwde 150kV-station aan de Talingsweg.

Door de jaren heen zijn uiteraard de nodige aanpassingen gedaan aan de lijn. Immers is het lastig om na zoveel jaar de lijn in complete originele staat te houden. De eerste verandering kwam al in 1954. Toen werd de 150kV-lijn van Nijmegen naar Doetinchem aangelegd. Hiervoor moest de lijn naar Apeldoorn plaats maken voor de nieuwe lijn. De lijn naar Apeldoorn ging daarom de portalen gebruiken van het jaar daarvoor in dienst genomen lijn naar Veenendaal, deze lijn kreeg op zijn beurt weer een nieuwe set portalen. Eveneens werden nieuwe exemplaren gebouwd voor de masten 3 en 4. Hoekmast 5 bleef staan, alleen werd die hoek nog scherper!
Begin jaren ’60 werden er ook aanpassingen gedaan bij het eindpunt in Apeldoorn. Doordat er nieuwe woonwijken werden gebouwd in Apeldoorn werd het eindpunt dusdanig verlegd zodat dit beter paste in het straatpatroon. Hoekmast 145 werd vervangen door een nieuw lager exemplaar en mast 146 werd ettelijke meters verplaatst en kreeg een extra broekstuk. Hoekmast 144 bleef staan, zodat deze mast nog liet zien hoe het verloop van de lijn was bij de bouw.

In 1968 kwam pas de eerste volgende grote verandering, toen werd de lijn in tweeën geknipt in Arnhem. Daar werd nabij Burgers Zoo het station Kattenberg gebouwd. Masten 69 en 70 werden daardoor vervangen door twee nieuwe eindmasten. Deze hebben veel weg van de 1e generatie tonmasten. Door de aanleg van snelwegen in de jaren ’70 en ’80 werden ook diverse masten vervangen. Door de bouw van de A1 bij Apeldoorn werden masten 135 en 136 vervangen door hogere steunmasten. Voor de bouw van de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem werd bij Hoenderloo mast 118 vervangen en bij Schaarsbergen werd de lijn zelfs een stukje verlegd en werden masten 83 en 82 vervangen door twee nieuwere hoekmasten identiek aan de exemplaren bij Kattenberg.

In 1978 werd het deel tussen Nijmegen en Arnhem ook al geknipt, toen er bij Elst een nieuw verdeelstation verscheen. Mast 38 werd vervangen door de nieuwe eindmasten 38 en 38A. Deze twee eindmasten hebben meer Duitse invloeden zoals te zien is bij de 3e generatie tonmasten.

Medio jaren ’90 werd er een glasvezelkabel bij één van de bliksemgeleiders aangebracht. Door de nieuwe zware kabel werden aan één zijde de bliksemtraverse verzwaard. Hierdoor werd wel het balans verstoord in de masten.

De eerst volgende ingreep kwam pas in 2005. Toen werden twee delen van het tracé verkabeld door nieuwbouwijken in Arnhem en Nijmegen. In Nijmegen werden daarvoor masten 6 t/m 11 afgebroken. Masten 3 t/m 5 en 12 werden vervangen door totaal niet passende Donaumasten. Dit gaf een zeer zware afbreuk bij de dennenboommasten en bij de Waalportalen bij Nijmegen. Bij Arnhem werd het stuk vanaf Elst tot aan hoekmast 47 verkabeld door de bouw van de wijk Schuytgraaf. Bij mast 47 werd een portaalmast geplaatst die het nummer 46 kreeg.
Toen volgde in 2014/2015 de afbraak van het eindpunt in Apeldoorn. Door maatschappelijke druk van de bewoners tegen de Gemeente Apeldoorn en Tennet ging het stuk vanaf mast 139 t/m het verdeelstation Apeldoorn onder de grond. Hiervoor werden masten 141 t/m 147 afgebroken en werd mast 140 vervangen door een portaal.

In 2023 volgde de volgende verkabeling, alleen dit bevatte een klein stukje bij Oosterhout. Doordat de lijn Nijmegen – Elst bij Oosterhout in tweeën werd geknipt zijn masten 13 t/m 15 gesloopt en vervangen door een ondergrondse kabel. Mast 12 die in 2005 is gebouwd bleef gespaard alleen werd nu een zendmast. Voor het deel Oosterhout – Elst werd hoekmast 15A gebouwd bij het nieuwe station.

Na de laatste aanpassingen in 2023 zijn er van de originele 147 masten nog 111 masten over. In totaal zijn er nog 125 masten in de lijn te vinden. De rest zijn de later bijgekomen masten of vervangende masten.

Na een hele lap tekst, gaan we weer langs deze iconische lijn.
Mast 1_A.jpg
We beginnen uiteraard bij de mast 1 bij het 150kV-station van Nijmegen bij de voormalige Centrale Gelderland. Het originele portaal voor de lijn naar Apeldoorn is het rechter portaal. Met de bouw van de lijn naar Doetinchem moest de lijn naar Apeldoorn zijn portalen afstaan aan de nieuwe lijn. De portalen van de lijn naar Veenendaal werden nu gebruikt door de lijn naar Apeldoorn (middelste). Voor de lijn naar Veenendaal werd wederom een nieuwe set gebouwd (links).
Mast 1_A.jpg (1.75 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 1.jpg
De portalen gezien vanaf de nieuwe stadsbrug De Oversteek. Om deze kolossen zo naast mekaar te zien blijft een adembenemend beeld!
Mast 1.jpg (1.39 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 1_B.jpg
De portalen gezien vanuit de uiterwaarden bij Oosterhout.
Mast 1_B.jpg (1.51 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 1_C.jpg
Ook tijdens zonsondergang werden ze gefotografeerd.
Mast 1_C.jpg (1.28 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 2.jpg
Aan de noordzijde van de Waal staan dan uiteraard mast 2. De lijn naar Apeldoorn is hier de middelste.
Mast 2.jpg (1.27 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 2_A.jpg
Tijdens een prachtig zonmoment zien we hier de portalen 2 van de lijnen naar Veenendaal en Apeldoorn naast mekaar.
Mast 2_A.jpg (1.61 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 2_D.jpg
Ook tijdens zonsondergang in maart 2022 werden ze spectaculair op de foto gezet! De portalen kleuren mooi rood tijdens zonsondergang.
Mast 2_D.jpg (1.42 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 2_E.jpg
Alle drie de portalen naast elkaar.
Mast 2_E.jpg (1.48 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 2_B.jpg
Links de originele mast 2 en rechts de huidige mast 2.
Mast 2_B.jpg (1.56 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 2_C.jpg
Staatsieportret van de oude mast 2. Tussen de portalen door zien we ook nog mast 1.
Mast 2_C.jpg (1.16 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3.jpg
De lijn naar Apeldoorn had vanaf de bouw in 1949 dit type afspanmast in de uiterwaarden staan tussen de Waalportalen en de eerste standaard masten. Door deze mast versprongen de geleiders vloeiend vanaf de standaard masten naar de Waalportalen. In 1954 is het originele exemplaar in de lijn naar Doetinchem gekomen, met wat aanpassingen. En is voor de lijn naar Apeldoorn een nieuw exemplaar gebouwd. In 2005 is deze vervangen door een donaumast toen het stuk tussen mast 5 en 12 werd verkabeld. Dit is mast 3 in de lijn naar Veenendaal, de enige die van de drie nog over is.
Mast 3.jpg (1.22 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_A.jpg
De aanloop naar de Waalportalen gezien in de lijn naar Veenendaal. Identiek was dit in de lijn naar Apeldoorn t/m april 2005
Mast 3_A.jpg (1.47 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_B.jpg
Op de voorgrond de huidige mast 3 in de lijn naar Apeldoorn.
Mast 3_B.jpg (1.42 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_C.jpg
Alle drie de masten 3 naast elkaar. De oude mast 3 in de lijn naar Veenendaal blijft een bijzonder exemplaar tussen de twee nieuwkomers.
Mast 3_C.jpg (1.48 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_D.jpg
De masten 3 vanuit het westen gezien.
Mast 3_D.jpg (1.48 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_F.jpg
De masten 3 van de lijnen naar Veenendaal en Apeldoorn naast elkaar. Het contrast tussen de bouwstijlen is zeer groot.
Mast 3_F.jpg (1.41 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_G.jpg
De lijn naar Veenendaal gaat al snel zijn eigen weg terwijl de lijn naar Apeldoorn ook zijn eigen weg kiest.
Mast 3_G.jpg (1.53 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_E.jpg
De crossing over de Waal tijdens hoogwater deze winter.
Mast 3_E.jpg (1.69 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 3_H.jpg
De crossing tijdens zonsondergang. Het water is inmiddels al flink gezakt.
Mast 3_H.jpg (1.49 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 4.jpg
Ook mast 4 is in 2005 vervangen. De mast 4 die in 2005 gesloopt is, was in 1954 gebouwd ten tijde van de aanleg van de lijn naar Doetinchem.
Mast 4.jpg (1.25 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 5.jpg
Mast 5 is het eerste opstijgpunt die we in de lijn tegenkomen. In 2005 is deze in gebruik genomen vanwege de bouw van De Waalsprong.
Mast 5.jpg (1.53 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 12.jpg
Mast 12 in 2019 vier jaar voor de verkabeling. De mast is er hedendaags nog, maar zijn traversen zijn verwijderd. Hij heeft nu alleen functie als zendmast.
Mast 12.jpg (756.36 KiB) 1440 keer bekeken
Mast 12_A.jpg
Mast 12 met het vervolg naar mast 15A ten tijde van de afbraak in 2023.
Mast 12_A.jpg (1.31 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 13.jpg
Mast 13 markeerde vanaf 2005 de eerste originele dennenboommast uit 1949. Een groot aantal masten op dit stuk is van het type S+6,5. Deze mast heeft ook de bekende dubbele kettingen voor de overspanning van de hoofdweg naar het dorp Oosterhout.
Mast 13.jpg (1.3 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 13_E.jpg
Mast 13 kijkend richting mast 15 toen dit stuk nog in bedrijf was.
Mast 13_E.jpg (1.42 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 13_A.jpg
Mast 13 ten tijde van de afbraak. Het witte circuit is al een poosje verwijderd, maar nu is ook het zwarte circuit aan de beurt.
Mast 13_A.jpg (1.1 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 13_B.jpg
Foto vanaf dezelfde plek als foto F van mast 13. Nu alleen tijdens de afbraak.
Mast 13_B.jpg (1.27 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 13_C.jpg
De laatste keer dat ik mast 13 heb kunnen fotograferen. De dag erna werd de mast als laatste van de drie gesloopt.
Mast 13_C.jpg (1.15 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 13_D.jpg
De telescoopkraan staat al te wachten en de containers waren al aanwezig zodat de volgende dag gelijk kon worden gestart met de sloop van mast 13.
Mast 13_D.jpg (919.65 KiB) 1440 keer bekeken
Mast 14.jpg
Mast 14 was eveneens een mast van het type S+6,5 en had enkele kettingen. Op de achtergrond het eindpunt bij mast 12 te zien.
Mast 14.jpg (1.26 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 14_A.jpg
Ook mast 14 werd tijdens de afbraak gefotografeerd.
Mast 14_A.jpg (1.66 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 nog in volle glorie naast het in aanbouw zijnde station Oosterhout.
Mast 15.jpg (1.3 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 15_C.jpg
Mast 15 samen met mast 15A. De nieuwe mast 15A had een poosje een identiteitscrisis.
Mast 15_C.jpg (1.02 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 15_A.jpg
De kale mast 15 vanaf de Rijksweg gezien. Zo komt de grootte en plompheid van de mast wel naar boven.
Mast 15_A.jpg (1.29 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 15_B.jpg
De kale mast 15 van onderen gezien. Een verschil is al duidelijk te zien ten opzichte van de steunmasten in de Deventerlijn en Veenendaallijn. De traversebodem heeft een slingerverband.
Mast 15_B.jpg (1 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 15A.jpg
Mast 15A in zijn eindvorm met het station Oosterhout. De mast is geslaagd te noemen, je ziet toch de uitdrukking van de originele hoekmasten, maar je ziet wel dat de mast voldoet aan de eisen van tegenwoordig.
Mast 15A.jpg (1003.87 KiB) 1440 keer bekeken
Mast 15A_A.jpg
Mast 15A samen met de kale mast 15.
Mast 15A_A.jpg (1.41 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 16.jpg
Na de verkabeling in 2023 is nu mast 16 de eerste originele steunmast in de lijn naar Apeldoorn. Op de achtergrond mast 30 van de 380kV-lijn Dodewaard - Doetinchem.
Mast 16.jpg (1.17 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 16_A.jpg
Mast 16 met het verloop naar mast 12 ten tijde toen mast 15A er net tussen was geplaatst.
Mast 16_A.jpg (1.47 MiB) 1440 keer bekeken
Mast 16_B.jpg
Mast 16 met de onderdoorgang van de 380kV-lijn. Aan de andere kant van de 380kV-lijn, de A15 en de Betuweroute staat mast 17.
Mast 16_B.jpg (909 KiB) 1440 keer bekeken
Dit was het 1e deel van Nijmegen - Apeldoorn. In het volgende deel steken we de Betuweroute en Betuwelijn over en kijken we naar de passage door Elst.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 416
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door JarnoS » 21 jan 2024 08:42

Mooie foto's en verhaal :)
De eindmast van de niet passende Donaumast heeft zijn isolatoren behouden terwijl de andere masten juist wel het geval was.

Ik had jaren geleden nog foto's gevonden van de sloop bij Nijmegen uit 2005 op internet.
Ik weet niet zeker dat deze links met foto's uit 2005 ook hier zijn voorgekomen:

https://bjmvdber.home.xs4all.nl/woonpar ... 2005-5.htm omleiding van de plaatsing Donaumast
https://bjmvdber.home.xs4all.nl/woonpar ... 2005-6.htm deel 2 van Donau, de mast zelf staat er niet op.


https://bjmvdber.home.xs4all.nl/woonpar ... 005-11.htm - eindresultaat Donaumast en sloop deel 1
https://bjmvdber.home.xs4all.nl/woonpar ... 005-12.htm - sloop deel 2
https://bjmvdber.home.xs4all.nl/woonpar ... 005-13.htm - sloop deel 3

Of moeten deze links juist verhuizen naar Nethistorie?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3408
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Peter » 21 jan 2024 13:20

Leuke fotoserie en mooi verhaal Ruben! Inderdaad bijna niet voor te stellen dat deze lijn dit jaar alweer 75 jaar oud wordt en ondanks de vele verbouwingen nog voor het grootste deel in bedrijf is!

Wel jammer dat er vorig jaar bij Oosterhout nog een deel gesneuveld is.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 21 jan 2024 15:15

@Jarno, merci! Denk dat de eindmasten hun originele isolatoren hebben behouden is omdat dit vast zit aan de constructie hoe de geleiders richting de eindsluiters van de grondkabels lopen.

De foto's van 2005 waren mij reeds ook al bekend. Bij de sloop hebben ze wel een beetje dezelfde manier gebruikt zoals in Apeldoorn, alleen werkte ze hier van boven af i.p.v. onderaf zoals in Apeldoorn en later ook bij de masten 13-15 is gebeurd.

@Peter, thanks! Het is zeker niet voor te stellen dat deze masten inmiddels de respectabele leeftijd van 75 jaar hebben bereikt! Hopelijk mogen we nog wat jaren genieten van deze prachtige masten, inclusief de Waalportalen.

Het is zeker jammer dat er vorig jaar toch weer drie exemplaren zijn gesneuveld. Het blijft een kaal gezicht nu ze daar zijn verdwenen. Hetzelfde is met Apeldoorn, dat is ook alweer zowat 10 jaar geleden, maar je kan nog altijd zien waar de masten gestaan hebben. Bij De Waalsprong is dat voor een deel nog te zien tot waar ongeveer mast 7 heeft gestaan, maar verder bij de hoek van de voormalige mast 5 is het nu compleet volgebouwd met huizen. In Arnhem is het ook nog altijd te zien waar de lijn gelopen heeft. Dat stuk is nog altijd kaal.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Tom » 21 jan 2024 21:01

Mooi en interessant verhaal over deze hoogspanningslijn!
Bijzonder om de geschiedenis te lezen met de invloed van WOII.
Wat je ook bij IJsselcentrale ziet, is dat het duurde tot 1947 tot alle gelden en materialen beschikbaar waren. Toen ging het weer rap van start met de lijnenbouw. Interessant dat de kruisingsmasten destijds door Hermes zijn gebouwd, de overige door De Vries Robbé.
De vernieuwde masten aan de overkant van de Waal moeten we maar snel vergeten denk ik :teleurgesteld: , die passen totaal niet en gelukkig te oordelen aan het nieuwe station dat men tegenwoordig wel de eis hanteert dat het mastbeeld gelijk moet zijn als het oorspronkelijke.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Hans » 22 jan 2024 10:38

Je kan er inmiddels veilig vanuit gaan dat er in de openbare wereld niemand meer kennis van deze masten en lijnen heeft dan jij.
75 jaar is een mooie gelegenheid om er wat mee te doen. We zijn benieuwd naar het vervolg.

Dat deze lijn er alweer driekwart eeuw staat is best confronterend. Duikel maar eens een foto op uit 1949, de spruitjeslucht komt je tegemoet terwijl ruilverkaveling nog iets van visionairs was, snelwegen bestonden alleen in Duitsland, ruimtevaart bestond nog helemaal nergens, en zelfs de mensen die zich die jaren nog bewust herinneren zijn intussen angstwekkend respectabel van leeftijd geworden. Op het eerste gezicht wekken deze masten, net als de oudste hamerkoppen van het EGD, door hun vrij eenvoudige vakwerk en dunne staven een hoog Nijntjegehalte. Kijken we in meer detail, dan blijkt hetzelfde als wat we ook bij andere mastenfamilies zien: de eerste versie is ingewikkelder dan de opvolgers, terwijl juist enkele kleine details weer zwaarder zijn uitgevoerd dan bij de eerste versie.

Vanwege de bouw van een schaalmodel heb ik binnen redelijkheid en billijkheid de mastbeeldtekening eens opgezocht zodat de werkelijke maten konden worden gebruikt in correctieberekeningen voor de hang naar binnen toe. Eén van de tekeningen bevatte een aantal PGEM-masten naast elkaar op dezelfde schaal. Daar trok het de aandacht hoe groot de dennenboommasten eigenlijk zijn.

Wie nog dacht dat de dennenboommast en de opvolgers (PGEM-ton I en II) ongeveer even groot zijn, dat is dus niet zo. :uhokee: :lol:

hoofdmaten PGEM-dennenboommast mastbeeld.jpg
hoofdmaten PGEM-dennenboommast mastbeeld.jpg (66.53 KiB) 1266 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 22 jan 2024 22:26

@Tom, dank je! Het was best interessant om nieuwe informatie over de bouw van de lijn te kunnen lezen. Het heeft toch veel voeten in de aarde gehad om deze lijn te kunnen bouwen. De bouw zelf is redelijk vlot gegaan als je kijkt naar de omvang.

De situatie bij Nijmegen blijft zeker zonde hoe het er nu is. Ik heb zelf één keer de oorspronkelijke situatie gezien in 2004 voordat ze de boel gingen verbouwen, dat geldt ook voor de situatie bij Arnhem. Toen liep de lijn in een mooie rechte lijn na een kleine knik vanaf mast 47 naar het verdeelstation van Elst.

@Hans, thanks! Voel me zeker vereerd met die uitspraak! Ik zie de masten eigenlijk dagelijks nu en ik kan d'r nog altijd van genieten!

Onze joint venture voor het schaalmodel heeft ons beiden wel erg anders gaan laten kijken naar de mast. De details die we zijn tegengekomen blijven keer op keer een verassing!

Een mooie schematische weergave van zowel de PGEM-Den als de PGEM-ton. Helaas is er geen stukje waar de twee mooi naast elkaar staan. (Alleen bij Dodewaard op een grote afstand van elkaar). Maar dat de tonmast kleiner is dan de dennenboommast is wel te zien.

We gaan verder met het tweede deel van de lijn!
Mast 17.jpg
We beginnen bij steunmast 17. Deze staat aan de noordkant van de A15 en de Betuweroute. En ook is de 380kV-lijn Dodewaard - Doetinchem gepasseerd.
Mast 17.jpg (1.2 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 18.jpg
Mast 18 markeert de laatste S+6 in deze verkorte rechtstand. Duidelijk is de onderdoorgang te zien en het nieuwe eindpunt bij mast 15A.
Mast 18.jpg (1.34 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 is de eerste S+0 die we tegenkomen. Tijdens deze schitterende zonsopkomst zien we mast 19 met op de achtergrond masten 1. Ook masten 7 en 8 van de lijn naar Veenendaal zijn zichtbaar.
Mast 19.jpg (1004.73 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 19_A.jpg
Mast 19 kijkend naar mast 15A.
Mast 19_A.jpg (1.22 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 19_B.jpg
Staatsieportret van mast 19. De masten ogen lekker plomp. Door de grote ruiten in de toren oogt de mast open en vriendelijk.
Mast 19_B.jpg (1.03 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 19_C.jpg
In de winter van 2022 deze nachtfoto gemaakt van mast 19 kijkend naar nog mast 12. Mast 15A valt op vlak voor de oude mast 15.
Mast 19_C.jpg (1.03 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 20.jpg
Steunmast 20 van de zijkant gezien.
Mast 20.jpg (797.53 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 20_A.jpg
Mast 20 kijkend naar mast 15A. De Waalportalen zijn hier goed te zien.
Mast 20_A.jpg (1008.14 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 20_B.jpg
Mast 20 kijkend naar de overspanning van de Betuwelijn. Tussen mast 21 en 22 wordt deze fraaie spoorlijn overspannen op de PGEM manier.
Mast 20_B.jpg (1.18 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 20_C.jpg
Mast 20 van de zijkant gezien. Op de achtergrond de jongere 380kV-lijn uit 1991.
Mast 20_C.jpg (1005.73 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 20_D.jpg
Staatsieportret van mast 20 met hoekmast 21 op de achtergrond. Duidelijk zijn hier al de verschillen te zien tussen deze twee types.
Mast 20_D.jpg (983.29 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 21.jpg
Hoekmast 21 met wisselmast 22 en de rechtstand naar mast 34. Persoonlijk was dit één van de knallers die dag! Wat een gaaf perspectief!
Mast 21.jpg (1.08 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_A.jpg
Uiteraard is er ook een nachtfoto van deze masten gemaakt.
Mast 21_A.jpg (1.03 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_B.jpg
Een treinmomentje mag uiteraard niet ontbreken, helemaal als het je eigen werkgever is. Bijna dagelijks rij ik tussen de twee masten in.
Mast 21_B.jpg (1.53 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_C.jpg
Nu ook zonder de Arriva GTW terwijl het licht nog niet mooier was.
Mast 21_C.jpg (1.15 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_D.jpg
Ook werd mast 21 van dichtbij bekeken. Ook de hoekmasten zijn zeker fraai te noemen!
Mast 21_D.jpg (1.14 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_E.jpg
Mast 21 terugkijkend naar mast 15A. Vroeger liep deze rechtstand van mast 21 via afspanmast 11 naar hoekmast 5.
Mast 21_E.jpg (908.69 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_F.jpg
Uiteraard ook als nachtfoto. Het doet bijna winters aan met het bevroren landschap. Gevoelstemperatuur was hier -8.
Mast 21_F.jpg (999.42 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_G.jpg
Mast 21 naar boven kijkend. De korte T-rex traversen vallen op.
Mast 21_G.jpg (1.08 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 21_H.jpg
De hoekmasten hebben een kleiner broekstuk dan de steunmasten. Dat is op de achtergrond ook al goed te zien bij wisselmast 22 die verhoogd is met een extra broekstuk.
Mast 21_H.jpg (1.58 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 22.jpg
Wisselmast 22 is de eerste wisselmast die we in de lijn tegenkomen. En gelijk is het een uniek exemplaar! Dit is de enige verhoogde wisselmast die in de Dennenboom familie te vinden is!
Mast 22.jpg (937.6 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 22_A.jpg
Vanaf de grond gezien oogt de mast massief!
Mast 22_A.jpg (944.87 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 22_B.jpg
Mast 22 vanaf mast 21 gezien. Ook zijn de steunmasten in de rechtstand naar mast 34 goed te zien.
Mast 22_B.jpg (1.12 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 22_C.jpg
Mast 22_C.jpg (1.18 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 22_D.jpg
Detailfoto van de mastkop van mast 22. Duidelijk is de fasewisseling te zien. De constructie is bijzonder te noemen.
Mast 22_D.jpg (918.09 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 22_E.jpg
Detailfoto van het broekstuk van mast 22. Duidelijk is te zien dat het onderste broekstuk groter is dan de normale broekstuk van de hoekmast.
Mast 22_E.jpg (1018.07 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 23.jpg
Mast 23 staat mooi in een weiland tussen de spoorlijn en de bebouwing van Elst in.
Mast 23.jpg (1.12 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 23_A.jpg
Mast 23 terugkijkend naar hoekmasten 22 en 21.
Mast 23_A.jpg (898.54 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 24.jpg
Een spectaculaire nachtopname van mast 24 die al midden in de bebouwing van Elst staat! De mast wordt prachtig aangelicht.
Mast 24.jpg (969.57 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 24_A.jpg
Ook een foto van overdag.
Mast 24_A.jpg (1.3 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 25.jpg
Mast 25 staat bij een honden uitlaatveld midden in een woonwijk.
Mast 25.jpg (1.64 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 25_A.jpg
Vanuit dit oogpunt oogt de S+6,5 ook massief.
Mast 25_A.jpg (1.06 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 26.jpg
Mast 26 is helaas voorzien van een aantal antennes in de toren.
Mast 26.jpg (1.47 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 26_A.jpg
Ook een nachtfoto van mast 26. De mast heeft opvallend enkele kettingen.
Mast 26_A.jpg (1.03 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 27.jpg
Hetzelfde geldt voor mast 27. Deze is gelukkig wel z'n antennes kwijt geraakt, maar één spriet zit er nog en z'n topstuk is verdwenen.
Mast 27.jpg (957.93 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 28.jpg
Mast 28 markeert de laatste mast in de bebouwing van Elst.
Mast 28.jpg (910.08 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 28_A.jpg
Ook mast 28 staat net als mast 25 bij een honden uitlaatveld. De mast wordt enigszins verlicht door de straatverlichting.
Mast 28_A.jpg (1.07 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 29.jpg
Mast 29 is de laatste mast van dit deel. Helaas is deze voorzien van een best antenne.
Mast 29.jpg (1.04 MiB) 1233 keer bekeken
Mast 29_A.jpg
Mast 29 kijkend naar mast 22 tijdens de schemering.
Mast 29_A.jpg (965.09 KiB) 1233 keer bekeken
Mast 29_B.jpg
Als afsluiter van dit deel een fraaie nachtopname van mast 29 met de bebouwing van Elst!
Mast 29_B.jpg (819.04 KiB) 1233 keer bekeken

Dit was het tweede deel van Nijmegen - Apeldoorn. In het derde deel gaan we richting het station van Elst en ook de Rijncrossing komt aan bod!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3408
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Peter » 23 jan 2024 17:57

Mooi en sfeervol vastgelegd! De wisselmast is ook goed in beeld gebracht. Gelukkig is de fasewissel na al die jaren gebleven.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 25 jan 2024 18:02

@Peter, dank je wel! Heb de lijn onderhand in alle soorten omstandigheden kunnen fotograferen! Gelukkig dat alle drie de wisselmasten in de lijn nog aanwezig zijn na de vele aanpassingen de afgelopen 20 jaar.

We gaan verder met het 3e deel. In dit deel komt het laatste stukje van het gedeelte tot Elst aan bod. Daaropvolgend de fraaie crossing over de Rijn bij Oosterbeek.
Mast 30.jpg
We beginnen bij mast 30. De laatste mast die in Elst staat. Persoonlijk vind ik dit een fraai perspectief met de S+0 en daarachter de S+6.5. Mooi landelijk, terwijl je naast de stad staat.
Mast 30.jpg (1.34 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 30_A.jpg
Mast 30 gezien vanuit de bebouwde kom van Elst. De geleiders lopen hier pal over een park heen.
Mast 30_A.jpg (1.74 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 30_B.jpg
Nog een staatsieportret van mast 30 met daarachter mast 31.
Mast 30_B.jpg (1.2 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 30_C.jpg
Als laatste foto mast 30 samen met het bord van Elst. Mooie schaalverhouding ook tussen de S+0 en de fietser die rechts van de mast te zien is.
Mast 30_C.jpg (1016.62 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 31.jpg
Mast 31 is zoals gezegd weer een van het type S+6.5 die we in dit stukje toch veel zien.
Mast 31.jpg (1.22 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 32.jpg
Mast 32 van een afstandje gezien. Bij de verhoogde types lopen de randstaven vloeiend door naar beneden.
Mast 32.jpg (880.86 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 33.jpg
Mast 33 met op de achtergrond de kerktoren van Elst.
Mast 33.jpg (862.22 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 34.jpg
Mast 34 is van het type HA+6.5. Een fraaie afspanmast. Mast 11 was identiek aan mast 34.
Mast 34.jpg (1.15 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 35.jpg
Mast 35 kijkend richting het laatste stukje naar het verdeelstation van Elst. De crossingmasten bij de Rijn komen ook al in zicht.
Mast 35.jpg (1.08 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 35_A.jpg
Een fraaie nachtopname van mast 35 terugkijkend naar afspanmast 34 en het lijndeel naar wisselmast 22.
Mast 35_A.jpg (636.97 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 36.jpg
Steunmast 36 is voorzien van enkele kettingen. De schapen bij het fundament grazen rustig verder.
Mast 36.jpg (947.63 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 37.jpg
Mast 37 markeert nu de laatste originele dennenboommast op dit stukje van de lijn.
Mast 37.jpg (886.08 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 37_A.jpg
Mast 37 kijkend naar eindmast 38 en naar het open gedeelte naar de Rijncrossing.
Mast 37_A.jpg (1.17 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 38.jpg
Mast 38 is samen met 38A in 1978 gebouwd toen het verdeelstation van Elst werd gebouwd. Hierdoor werd het deel Nijmegen - Kattenberg gesplitst. Hedendaags met de knip in Oosterhout is het nu de eindmast van de lijn Oosterhout - Elst.
Mast 38.jpg (1015.71 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 38_A.jpg
Duidelijk zijn de Duitse invloeden te zien die in de jaren '70 toch best veel in Nederland te zien was. Mast 38 heeft in dat opzicht veel weg van de 3e generatie tonmasten zoals in Tiel - Zaltbommel en Lochem - Borculo. Een identiek exemplaar stond naast deze mast met het nummer 38A voor het vervolg naar Kattenberg. Maar die is in 2005 gesloopt toen het stuk tot de Rijn werd verkabeld voor de wijk Schuytgraaf.
Mast 38_A.jpg (1.11 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 46.jpg
Bij portaal 46 komt de lijn weer de grond uit. Het is een typisch Gelders portaal die we vanaf de jaren '90 toch op veel plekken zien in Gelderland. In Nijmegen - Apeldoorn staan er inmiddels twee stuks.
Mast 46.jpg (1.42 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 46_A.jpg
Portaal 46 met de gehele Rijncrossing op de achtergrond.
Mast 46_A.jpg (1.5 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 47.jpg
Bij mast 47 maakte de lijn eerst een lichte knik, wat nog goed is te zien want mast 47 staat scheef.
Mast 47.jpg (1.27 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 47_A.jpg
Mast 47 meer van de zijkant gezien. Het blijft een fraai ontwerp!
Mast 47_A.jpg (1.15 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 48.jpg
Aan de zuidkant van de crossing zien we mast 48. De mast staat buitendijks, maar om op gelijk hoogte te blijven met mast 49, die in de uiterwaarden staat, staat mast 48 op een betonnen tafel.
Mast 48.jpg (1022.14 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 48 + 49.jpg
Dan belanden we bij de tweede crossing van lijn. Tussen masten 48 en 49 wordt de Rijn overspannen. Hier zien we de overspanning tijdens een prachtige zonsondergang mét hoogwater!
Mast 48 + 49.jpg (873.28 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 48 + 49_A.jpg
De overspanning nu vanuit het westen gezien.
Mast 48 + 49_A.jpg (1.42 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 49.jpg
Staatsieportret van mast 49 met het verloop naar hoekmast 54. De foto is genomen tijdens de schemering met hoogwater! Alle vier de masten stonden voor een poosje met natte voeten.
Mast 49.jpg (559.08 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_D.jpg
Nog een staatsieportret van mast 49 tijdens het zachte licht vlak voordat de zon onder ging.
Mast 49_D.jpg (967.26 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_E.jpg
Ook is er een foto gemaakt met rechts de iconische KEMA-toren uit 1969.
Mast 49_E.jpg (1.14 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_F.jpg
In 2022 kon deze spectaculaire foto gemaakt worden met donkere dreigende luchten! De masten wordt formidabel belicht door de zon, ze zijn hier bijna wit!
Mast 49_F.jpg (1.37 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_A.jpg
Mast 49 vanuit een fraaie hoek gezien terwijl het water alweer uit de uiterwaarden was verdwenen.
Mast 49_A.jpg (769.97 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_G.jpg
Uiteraard mag een foto met de trein op de naast gelegen spoorbrug niet ontbreken. Mast 49 wordt voorbijgereden door de Arriva GTW die de naam van de mascotte van de Betuwe draagt "Flipje".
Mast 49_G.jpg (1012.51 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_B.jpg
Mast 49 van onderen gezien. Zo oogt hij door de plompheid immens!
Mast 49_B.jpg (1.25 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 49_C.jpg
Hier is goed te zien dat het mastlichaam zonder knikken vloeiend naar boven loopt.
Mast 49_C.jpg (1.15 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 50.jpg
Afspanmast 50 gezien vanuit het westen. Achter de mast is een ijswig aangebracht ten tijde toen de spoorbrug werd verlengd door het project 'Ruimte voor de rivier'.
Mast 50.jpg (766.12 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 50_A.jpg
Ook mast 50 werd op een zonnige dag op de foto gezet met een Arriva GTW.
Mast 50_A.jpg (1.6 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 50_B.jpg
Mast 50 kijkend richting de crossing. Op deze winderige dag zwaaide de geleiders behoorlijk, wat ook aan de isolatoren bij mast 49 en 48 te zien is.
Mast 50_B.jpg (844.76 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 50_C.jpg
Mast 50 van onderen gezien.
Mast 50_C.jpg (910.85 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 51.jpg
Steunmast 51 is de eerste steunmast na de crossing, maar ook deze staat uiteraard op een betonnen tafel.
Mast 51.jpg (1.05 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 51_A.jpg
Mast 51 kijkend naast hoekmast 54 die een stuk hoger staat.
Mast 51_A.jpg (1.23 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 51_C.jpg
Als laatste foto van mast 51 kijken we hem ook van onderen naar boven.
Mast 51_C.jpg (881.64 KiB) 1036 keer bekeken
Mast 51_B.jpg
Een spetterende avondfoto van de crossing (zonder mast 52) tijdens hoogwater! Een zeldzame foto waar ik heel blij mee ben!
Mast 51_B.jpg (1.08 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 52.jpg
Mast 52 markeert de laatste mast van de Rijncrossing. Ook deze staat uiteraard op een betonnen tafel, maar heeft geen ijswig. De mast stond hier toen niet in de sneeuw, maar in het ijs door het bevroren water wat in de uiterwaarden was gelopen. Mast 53 staat alweer een stuk hoger als de stuwwal van de Veluwe beklommen gaat worden.
Mast 52.jpg (1.27 MiB) 1036 keer bekeken
Mast 52_A.jpg
Als laatste foto zien we mast 52 van de zijkant. Duidelijk is links de klim naar mast 53 te zien.
Mast 52_A.jpg (1.49 MiB) 1036 keer bekeken
Dit was het 3e deel van Nijmegen - Apeldoorn. In het volgende deel komt het stuk door en langs Arnhem in beeld.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 04 feb 2024 02:17

In het 4e deel van deze reportage komt het deed wat vlak langs Arnhem gaat aan bod en we eindigen bij Arnhem Kattenberg, zowat halverwege de lijn.
Mast 53.jpg
We beginnen bij mast 53. Bij de bouw was dit een normale S+0 maar later in z'n carrière heeft de mast een nieuw hoger broekstuk gekregen. De bliksemtraverse van mast 52 zijn nog net zichtbaar.
Mast 53.jpg (1.34 MiB) 782 keer bekeken
Mast 54.jpg
Mast 54 is een mooie hoekmast bovenop de heuvels in Oosterbeek. Helaas is hij voorzien van een aantal antennes. Duidelijk is het verloop richting hoekmast 58 te zien.
Mast 54.jpg (1.45 MiB) 782 keer bekeken
Mast 54_A.jpg
Recent is de uitstekende antenne verwijderd uit de mast. Ook de antenne tussen de bovenste geleiders en de bliksemgeleiders in de toren is weggehaald. Zo oogt de mast alweer een stuk beter, nu de rest nog.
Mast 54_A.jpg (1.07 MiB) 782 keer bekeken
Mast 55.jpg
Mast 55 staat een stuk lager ten opzichte van hoekmasten 54 en 56. Opvallend is dat mast 55 als enige geen glasvezelkabel heeft in één van de bliksemtraverse. Misschien heeft dit te maken bij de aansluiting bij Tennet waar de signalen vandaan komen. Helaas is ook deze mast voorzien van antennes.
Mast 55.jpg (1.39 MiB) 782 keer bekeken
Mast 55_A.jpg
Mast 55 met op de achtergrond de bekende KEMA-toren uit 1969.
Mast 55_A.jpg (1.44 MiB) 782 keer bekeken
Mast 56.jpg
Hoekmast 56 staat op het terrein van Tennet en bedrijvenpark Arnhems Buiten. Kort na de aanleg van Nijmegen - Apeldoorn is hier een aftak gerealiseerd naar het oude KEMA terrein aan de andere kant van het spoor. Hiervoor was een speciale portaalmast gebouwd rechts van mast 56. Hier takte zowel een circuit vanuit Nijmegen als Apeldoorn op aan. De portaalmast is vermoedelijk begin jaren '80 verwijderd toen er een 50kV ondergrondse kabel kwam vanaf Kattenberg naar het nieuwe KEMA hoogspanningslaboratorium bij de Rosandepolder om de hoek van de Rijncrossing. De enige herinnering aan de oude portaalmast is een extra plaatje op de bliksemtraverse van mast 56 waar de bliksemgeleiders vanaf mast 56 naar de portaal op afgespannen waren.
Mast 56.jpg (1.4 MiB) 782 keer bekeken
Mast 57.jpg
Mast 57 kijkend naar mast 56 tijdens de herfst van 2022. De bladeren in de bomen kleuren alweer prachtig bruin.
Mast 57.jpg (2.06 MiB) 782 keer bekeken
Mast 57_A.jpg
Tussen mast 57 en 56 wordt de spoorlijn Utrecht - Arnhem overspannen, helaas niet op de PGEM manier zoals we eerder hebben gezien bij hoekmast 21 en 22 bij Elst.
Mast 57_A.jpg (1.55 MiB) 782 keer bekeken
Mast 57_B.jpg
Mast 57 kijkend naar hoekmast 58.
Mast 57_B.jpg (1.37 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_B.jpg
Dan komen we bij hoekmast 58. Dit is de enige HC+0 in Nijmegen - Apeldoorn die we tegenkomen. De mast heeft langere traversen dan de andere soorten hoekmasten, dit vanwege de scherpe hoek die de lijn hier maakt.
Mast 58_B.jpg (1.27 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_C.jpg
Met groothoek kijken we hier omhoog naar mast 58. Op de achtergrond kijkt mast 59 toe.
Mast 58_C.jpg (1.13 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_D.jpg
De hoek is best immens voor zo'n mast!
Mast 58_D.jpg (1.26 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_G.jpg
Mast 58 van de zijkant gezien.
Mast 58_G.jpg (1.4 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_E.jpg
Kijkend naar mast 57.
Mast 58_E.jpg (1.38 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58.jpg
Mast 58.jpg (1.17 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_A.jpg
De mast heeft een stoere blik door de grote hoek.
Mast 58_A.jpg (1.39 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_F.jpg
De mast van onderen gezien.
Mast 58_F.jpg (1.14 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_H.jpg
Hier is duidelijk te zien wat voor grote hoek de buitenste geleiders maken om de mast heen.
Mast 58_H.jpg (1.1 MiB) 782 keer bekeken
Mast 58_I.jpg
De binnenste geleiders gezien van het witte circuit.
Mast 58_I.jpg (857.05 KiB) 782 keer bekeken
Mast 58_J.jpg
Uiteraard ook de buitenste geleiders van het zwarte circuit. De constructie tussen de isolatoren en de mast staat op z'n maximale stand om zo lang mogelijk te zijn.
Mast 58_J.jpg (860.91 KiB) 782 keer bekeken
Mast 59.jpg
Na hoekmast 58 klimt de lijn stevig naar boven toe om bij mast 59 uit te komen.
Mast 59.jpg (1.56 MiB) 782 keer bekeken
Mast 59_A.jpg
Mast 59 met de afdaling naar mast 58. Links ook weer de KEMA-toren.
Mast 59_A.jpg (1.85 MiB) 782 keer bekeken
Mast 60.jpg
Steunmast 60 kijkend naar hoekmasten 61 en 62 bij de overspanning van de Amsterdamseweg.
Mast 60.jpg (1.18 MiB) 782 keer bekeken
Mast 61.jpg
Hoekmast 61 meer van de zijkant gezien. De mast staat een stuk lager dan mast 62.
Mast 61.jpg (1.78 MiB) 782 keer bekeken
Mast 61_A.jpg
Hoekmasten 61 en 62 samen. Typisch genoeg zijn beide hoekmasten verschillend! Mast 61 is een HB+0 en mast 62 een HA+0.
Mast 61_A.jpg (1.47 MiB) 782 keer bekeken
Mast 62.jpg
Staatsieportret van mast 62. Helaas nog voorzien van de constructie van de verdwenen antenne.
Mast 62.jpg (1.53 MiB) 782 keer bekeken
Mast 63.jpg
Mast 63 is van het type S+6.5 die we voor t laatst zagen bij mast 37 vlak voor het verdeelstation van Elst.
Mast 63.jpg (1.26 MiB) 782 keer bekeken
Mast 64.jpg
Hoekmast 64 met het tankstation aan de Bakenbergseweg in de wijk Hoogkamp. Ook hier kleuren de bomen alweer prachtig!
Mast 64.jpg (2.07 MiB) 782 keer bekeken
Mast 64_A.jpg
Hoekmasten 64 en 65. Helaas is hoekmast 64 alweer een tijdje voorzien van antennes! Mast 65 is ze alweer een poosje kwijt.
Mast 64_A.jpg (1.31 MiB) 782 keer bekeken
Mast 65.jpg
Hoekmast 65 terugkijkend naar hoekmast 64.
Mast 65.jpg (1.28 MiB) 782 keer bekeken
Mast 65_A.jpg
Hoekmast 65 is van het type HB+6.5. Een type die niet veel voorkomt.
Mast 65_A.jpg (1.35 MiB) 782 keer bekeken
Mast 65_B.jpg
Hoekmast 65 met zicht op het stuk naar hoekmast 62.
Mast 65_B.jpg (1.28 MiB) 782 keer bekeken
Mast 66.jpg
Hoekmast 66 staat aan de andere kant van de Schelmseweg en tevens midden in een sportpark.
Mast 66.jpg (1.66 MiB) 782 keer bekeken
Mast 66_A.jpg
Hoekmasten 66 en 65 samen op de foto.
Mast 66_A.jpg (1.52 MiB) 782 keer bekeken
Mast 66_B.jpg
Hoekmast 66 van de zijkant gezien. De hoekmast oogt zo lekker plomp, maar niet zo plomp als de kleinere variant in Bemmel.
Mast 66_B.jpg (1.31 MiB) 782 keer bekeken
Mast 67.jpg
Steunmast 67 staat aan de doorgaande weg tussen Arnhem en Schaarsbergen. De mast staat aardig verstopt tussen de bomen.
Mast 67.jpg (1.54 MiB) 782 keer bekeken
Mast 68.jpg
Steunmast 68 kijkend richting Kattenberg. Duidelijk is de afdaling te zien.
Mast 68.jpg (1.22 MiB) 782 keer bekeken
Mast 68_A.jpg
Mast 68 terugkijkend naar hoekmast 66. Voor dit deel de laatste originele mast.
Mast 68_A.jpg (1.18 MiB) 782 keer bekeken
Mast 69.jpg
Eindmast 69 en 70 samen op de foto.
Mast 69.jpg (1.29 MiB) 782 keer bekeken
Mast 69_A.jpg
Beide masten vanuit een ander perspectief. De twee identieke masten zijn in 1968 gebouwd toen Arnhem Kattenberg werd gebouwd en de lijn voor de eerste keer werd geknipt. De masten hebben veel weg van de 1e generatie tonmasten uit de periode 1954 - 1965. Maar de PGEM heeft ze toch zo gemaakt dat het toch fraaie dennenboommasten zijn.
Mast 69_A.jpg (1.32 MiB) 782 keer bekeken
Dit was het 4e deel van Nijmegen - Apeldoorn. In het volgende deel beginnen we met het stuk vanaf Kattenberg en duiken we de Veluwe in.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie