Algemeen Tennet nieuws
Re: Algemeen Tennet nieuws
Het heeft met de hoogte te maken, die trafo's zijn 4,5 meter en de bovenleidingen hangen op 5,5 meter. Dat betekent dat je op zo'n traject de leiding weg moet halen.
Kan iemand mij vertellen of de mast die de stresstest ondergaat een standaard mast is dus S+0 ?
- reinoudhorstink
- BerichtenCOLON 3
- GeregistreerdCOLON 21 Okt 2022 00:52
Die hoogte valt nog wel op te vangen, er bestaan transportframes waar je de trafo tussenin hangt, zodat hij zo laag mogelijk bij het spoor zit. De breedte van 3,50 (over de gehele hoogte) is kritischer, die past namelijk niet binnen het gebruikelijke profiel van vrije ruimte. Goede kans dat je een hoop schade rijdt, en je zal tenminste het nevenspoor moeten stremmen en iets moeten bedenken voor het afladen onder de bovenleiding.
Tel bij die 4,5m nog maar een meter op voor een aangepast onderstel. Breedte is ook wel een dingetje, beetje lullig als je een station af moet breken onderweg. Kleiner spul is geen probleem per spoor.
Hoogspanningsstations hadden vroeger zelden of nooit een spooraansluiting. Jij bent in de war met de onderstations van de NS om de bovenleiding te voeden. Die hadden in het verleden bijna allemaal wel een spooraansluiting om een mobiele gelijkrichter wagon te kunnen plaatsen bij onderhoud aan de vaste gelijkrichter in het onderstation.Hunzecentrale schreefCOLON ↑11 Apr 2025 00:03Wat een afstand, vanaf Zwartsluis over de weg naar Zwolle Hessenpoort. 25 kilometer kennelijk.
Is het tegenwoordig onmogelijk om transformatoren via het spoor te vervoeren? De locatie Hessenweg ligt nota bene direct naast het spoor. Die gecompliceerde transporten over de weg zullen wel flink wat euro’s kosten terwijl het spoor soms naast de deur is. Vroeger hadden diverse hoogspanningsstations een eigen spooraansluiting.
Gelet op de afmetingen, hoger dan dat de bovenleiding hangt, is transport over het spoor per definitie niet mogelijk. Bij wegtransport kun je ook niet onder een viaduct door.
Paar plaatjes gevonden:
Het kleinere spul kan vaak per spoor.
Het kleinere spul kan vaak per spoor.
Nee, het is een hogere variant. Ik denk rond S+18 of die ordegrootte, maar dan zou ik even ruitjes moeten tellen en in de tekeningen moeten duiken. In elk geval, we hebben er maar eens een flink nieuwsitem aan gewijd want dat is dit leuke wapenfeit wel waard.

Bedankt voor deze informatie. In het stukje over de stresstest wordt vermeld dat deze mast de nieuwe standaard wordt. Maar toen ik de foto vergeleek met de animatietekening van de Moldau’s begon ik mij af te vragen of de geteste mast wel een S + 0 is en dat is dus niet het geval. Hopelijk wordt er t.z.t. op deze site een uitgebreide maatschets getoond van dit ontwerp. In ieder geval een interssant gebeuren de aanleg van deze lijn en als de opbouw in volle gang is zal ik regelmatig gaan kijken.Hans schreefCOLON ↑13 Apr 2025 21:22Nee, het is een hogere variant. Ik denk rond S+18 of die ordegrootte, maar dan zou ik even ruitjes moeten tellen en in de tekeningen moeten duiken. In elk geval, we hebben er maar eens een flink nieuwsitem aan gewijd want dat is dit leuke wapenfeit wel waard.![]()
Ah, dan is dat de wortel van de woordverwarring: 'standaard' versus 'de standaard'. De moldau wordt de nieuwe standaard, maar de geteste mast is een verhoogde steunmast en dus niet de basisvariant S+0.
Van deze masten zijn intussen schetsen beschikbaar bij meerdere ingenieursbedrijven, maar die zijn nog niet openbaar en die kunnen niet gedeeld worden. Wat ik wel mag is ernaar kijken en er dingen over vertellen.
Een nadere telling van de ruiten in de toren wijst eerder op een S+6 dan een S+18, zoals eerder aangenomen. De mast is dan ongeveer zestig meter hoog.
Van deze masten zijn intussen schetsen beschikbaar bij meerdere ingenieursbedrijven, maar die zijn nog niet openbaar en die kunnen niet gedeeld worden. Wat ik wel mag is ernaar kijken en er dingen over vertellen.

Ik deel uw mening dat het S+6 zou kunnen zijn want S+18 lijkt me teveel. Ik vind de uiteinden met de wat oplopende railing veel mooier dan wat ik op de animatietekeningen zie en het is byzonder dat zulke kleine verschillen het aanzicht zo beïnvloeden. Ben erg blij met dit mastontwerp.Hans schreefCOLON ↑14 Apr 2025 09:04Ah, dan is dat de wortel van de woordverwarring: 'standaard' versus 'de standaard'. De moldau wordt de nieuwe standaard, maar de geteste mast is een verhoogde steunmast en dus niet de basisvariant S+0.
Van deze masten zijn intussen schetsen beschikbaar bij meerdere ingenieursbedrijven, maar die zijn nog niet openbaar en die kunnen niet gedeeld worden. Wat ik wel mag is ernaar kijken en er dingen over vertellen.Een nadere telling van de ruiten in de toren wijst eerder op een S+6 dan een S+18, zoals eerder aangenomen. De mast is dan ongeveer zestig meter hoog.