380 KV Zeeuws Vlaanderen
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
En in dit document wordt in 2020 al het belang van een 380kV verbinding onderstreept:
https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 4a2f3f/pdf
Daar wordt vanaf pagina 6 zelfs gesproken over een ondergrondse verbinding.
https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 4a2f3f/pdf
Daar wordt vanaf pagina 6 zelfs gesproken over een ondergrondse verbinding.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Een multi utiliteits kruising (tunnel) wordt ook onderzocht voor oa 380 kV kabels. Wordt wel een uitdaging met 4 circuits 380 kV en allerlei leidingen met waterstof enz
https://open.overheid.nl/repository/ron ... limaat.pdf
https://open.overheid.nl/repository/ron ... limaat.pdf
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Zo'n tunnel is niet eens een raar idee. Maar het is reteduur en complex. Heel realistisch gezien is het alleen haalbaar in combinatie met de aanleg van een verkeerstunnel. In die Miek staat trouwens dat de verbinding naar Terneuzen al in 2030 klaar moet zijn, dan mogen ze wel opschieten....
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Voor gastransport is dit nochtans niet zo vreemd.
De Eemskruising is uitgevoerd met een boortunnel van 3m, als ik het goed heb.
In Berlijn is er ergens een boortunnel die gebruikt is voor 2 400kV circuits
De Eemskruising is uitgevoerd met een boortunnel van 3m, als ik het goed heb.
In Berlijn is er ergens een boortunnel die gebruikt is voor 2 400kV circuits
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Klopt:
https://www.bam.com/nl/pers/persbericht ... eemstunnel
Maar daar ligt een gaspijp in van 1,2m. Kostte toen 47 miljoen voor 4 kilometer. Zal met de huidige prijzen zo op een 100 miljoen liggen. Bij Terneuzen moeten ze 6,6 kilometer....
https://www.bam.com/nl/pers/persbericht ... eemstunnel
Maar daar ligt een gaspijp in van 1,2m. Kostte toen 47 miljoen voor 4 kilometer. Zal met de huidige prijzen zo op een 100 miljoen liggen. Bij Terneuzen moeten ze 6,6 kilometer....
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
In België is in de 380kV 2 x 3086 MVA verbinding Stevin-Ekeloo noord is een tunnel gemaakt onder het Boudewijnkanaal. In van Maerlant gaat deze verbinding over in vier verbindingen van 1076MVA. Deze verbindingen zitten in twee geboorde tunnels met een diameter van 2,5 meter met per tunnel 6 kabels. De kabels in de tunnel worden door ventilatoren gekoeld.
Als je dit als voorbeeld neemt voor de Westerschelde dan moet je eerder gaan denken aan drie of vier tunnels. Per circuit heb je 6 kabels nodig dat maakt 24 kabels (als je voor de overgang geen schakelinstallaties plaats).
Bij een storing in één van de kabels dan zijn gelijk alle kabels in die tunnel verbrand.
Kabels door een tunnel lijkt mij een heel dure oplossing.
Als je dit als voorbeeld neemt voor de Westerschelde dan moet je eerder gaan denken aan drie of vier tunnels. Per circuit heb je 6 kabels nodig dat maakt 24 kabels (als je voor de overgang geen schakelinstallaties plaats).
Bij een storing in één van de kabels dan zijn gelijk alle kabels in die tunnel verbrand.
Kabels door een tunnel lijkt mij een heel dure oplossing.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Even afgezien of de Gasunie het ziet zitten om transportleidingen samen met HS in 1 tunnel te combineren (kans is wel heel klein qua veiligheid), ga je met een combitunnel al gauw naar 1 buis à la Westerscheldetunnel. Dat koste toen 752 miljoen voor twee buizen....
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Als Denemarken en Zweden het ook kunnen door de Sont met vier circuits op enige afstand uit elkaar gelegd (maar zonder dure tunnel en door een drukke scheepvaartcorridor), dan kan het door de Westerschelde ook. In ieder geval de afstand is werkbaar. Verplaatsende zandbanken zijn de belangrijkste verschilpost. Het moet handiger en makkelijker kunnen dan met een tunnel, daar ben ik van overtuigd.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Geen van beide. Waar vroeger het schakelstationnetje stond waar de frietenlijn op de 150kV Eeklo Noord-Brugge aftakte heeft Elia al één en ander voorzien. De 380kV mast die daar nu staat (P46) is al een spanmast die als aftakmast of inlusmast kan dienen voor een nieuw te bouwen schakelstation voor een 380kV-lijn richting Terneuzen. Dit is het tracé met de kortste afstand in België en dus het voorkeurstraject voor België.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Er zijn inmiddels nieuwe documenten openbaar (van 17 november tot 28 december) over dit project, zie:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-e ... 380-kv-z-v
Hoewel het allemaal nog ver weg is en er nog veel definitief bepaald moet worden (bv. boven of ondergrondse kruising Westerschelde), staan er in dit document wel een hoop interessante dingen die verkend worden.
In hoofdstuk 5 staan verkenningen voor zowel een bovengrondse (5.1) als ondergrondse (5.2) verbindingen.
Mocht men voor bovengronds kiezen; er zijn wat indicatieve tekeningen neergezet voor veldlengtes (tot 1250m) en crossingmasten (tot 238,5m hoog bij een veldlengte van 1250m), zie pagina 12 en 13.
Als er gekozen wordt voor een uitloper of aftak vanuit Borsele gaan er maar 2 380kV circuits het water over, dus 1 crossingmast met 2 circuits. Als Terneuzen in een ringstructuur komt gaan er 4 380kV circuits het water over, maar die doen ze met 2 verbindingen. Op pagina 18 staat beschreven dat vanwege onderhoudseisen een 4-circuits crossingmast niet kan. Wat betreft het laatste vond ik het wel interessant dat op p.23 te lezen valt dat bij één van de tracés mogelijk een nieuwe 4-circuits wintrack lijn kan worden gebouwd. Zou dit dan betekenen dat bij toekomstige 4-circuits 380kV lijnen de wintrack alsnog de voorkeur geniet boven vakwerk?
Vanaf hoofdstuk 5.2 zijn een aantal mogelijkheden beschreven voor een ondergrondse verbinding, waar ook een aantal afbeeldingen staan die eerder in dit topic zijn gedeeld.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-e ... 380-kv-z-v
Hoewel het allemaal nog ver weg is en er nog veel definitief bepaald moet worden (bv. boven of ondergrondse kruising Westerschelde), staan er in dit document wel een hoop interessante dingen die verkend worden.
In hoofdstuk 5 staan verkenningen voor zowel een bovengrondse (5.1) als ondergrondse (5.2) verbindingen.
Mocht men voor bovengronds kiezen; er zijn wat indicatieve tekeningen neergezet voor veldlengtes (tot 1250m) en crossingmasten (tot 238,5m hoog bij een veldlengte van 1250m), zie pagina 12 en 13.
Als er gekozen wordt voor een uitloper of aftak vanuit Borsele gaan er maar 2 380kV circuits het water over, dus 1 crossingmast met 2 circuits. Als Terneuzen in een ringstructuur komt gaan er 4 380kV circuits het water over, maar die doen ze met 2 verbindingen. Op pagina 18 staat beschreven dat vanwege onderhoudseisen een 4-circuits crossingmast niet kan. Wat betreft het laatste vond ik het wel interessant dat op p.23 te lezen valt dat bij één van de tracés mogelijk een nieuwe 4-circuits wintrack lijn kan worden gebouwd. Zou dit dan betekenen dat bij toekomstige 4-circuits 380kV lijnen de wintrack alsnog de voorkeur geniet boven vakwerk?
Vanaf hoofdstuk 5.2 zijn een aantal mogelijkheden beschreven voor een ondergrondse verbinding, waar ook een aantal afbeeldingen staan die eerder in dit topic zijn gedeeld.