380 KV Zeeuws Vlaanderen
380 KV Zeeuws Vlaanderen
Tennet heeft op de site het plan gezet voor dit nieuwe 380 KV station
https://www.tennet.eu/nl/projecten/380- ... vlaanderen
vraag gaan ze over de wester schelde met masten
of er onder door met boringen
of leggen ze de kabels in een geboorde tunnel
https://www.tennet.eu/nl/projecten/380- ... vlaanderen
vraag gaan ze over de wester schelde met masten
of er onder door met boringen
of leggen ze de kabels in een geboorde tunnel
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
en waar gaan ze dit nieuwe station aansluiten
op de site staat op de nieuwe verbinding van Borssele naar Rilland
of sluiten ze aan op het bestaande station bij Borssele
of op het nieuwe station bij Borssele
of op beide stations bij Bossele
op de site staat op de nieuwe verbinding van Borssele naar Rilland
of sluiten ze aan op het bestaande station bij Borssele
of op het nieuwe station bij Borssele
of op beide stations bij Bossele
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Zouden ze voor zo'n korte afstand überhaupt wel masten bouwen? Het is niet heel veel langer dan de ondergrondse verbinding Delft Zuid - Pijnacker. Of een paar masten tot aan de westerschelde en de rest ondergronds.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Ik gok in de verbinding naar Rilland.
(Bron)
Ik weet niet zeker of ik hier nu uit moet lezen dat er misschien wel vier circuits naar Terneuzen zouden moeten gaan. Zoals in de PEH te lezen is (pagina 56) zouden twee circuits genoeg zijn “bij gedeeltelijke aanlanding in Terneuzen”. Of, zoals ik het lees: er is ontzettend veel stroom nodig om Terneuzen te electrificeren, maar door een deel van de wind-op-zee in Terneuzen te laten aanlanden, zouden 2 circuits vanuit Zuid-Beveland genoeg moeten zijn.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
4 Circuits naar Terneuzen is wel een pak. Ik kan me niet voorstellen dat de DOW zoveel trekt na elektrificatie. Voor de rest heb je er niet veel buiten wat bewoning en een 100-tal MW aan snelladers in de toekomst.
Aanlandingspunten voor wind op zee lijkt me niet logisch in die regio, de zee staat daar al vol en de rest is vaargeul. Zeeland zelf is dan logischer.
Wat me ook opvalt is dat de toekomstige 4 circuits Brossele - Rilland al volgeboekt zit met ook op de extra kernreactoren in aantocht.
Ik zie volgende scenario's als realistisch met 4 ciruits:
- Een scheldekruising bij Terneuzen riching Broselle van 2-4 circuits én een scheldekruising net voorbij/onder het verdronken land van Saefthinge. Met een verbinding tussen Saeftinge en Terneuzen. Zo versterk je de capaciteit oost-west zonder extra bij te bouwen in Zeeland dat zelf al wat moe is van hoogspanning. Je gaat ook door een lagere bevolkingsdichtheid.
- Dikke waterstoffabriek in Zeeuwvlaanderen
- Extra connectie me België te Rodenhuize of Horta
Aanlandingspunten voor wind op zee lijkt me niet logisch in die regio, de zee staat daar al vol en de rest is vaargeul. Zeeland zelf is dan logischer.
Wat me ook opvalt is dat de toekomstige 4 circuits Brossele - Rilland al volgeboekt zit met ook op de extra kernreactoren in aantocht.
Ik zie volgende scenario's als realistisch met 4 ciruits:
- Een scheldekruising bij Terneuzen riching Broselle van 2-4 circuits én een scheldekruising net voorbij/onder het verdronken land van Saefthinge. Met een verbinding tussen Saeftinge en Terneuzen. Zo versterk je de capaciteit oost-west zonder extra bij te bouwen in Zeeland dat zelf al wat moe is van hoogspanning. Je gaat ook door een lagere bevolkingsdichtheid.
- Dikke waterstoffabriek in Zeeuwvlaanderen
- Extra connectie me België te Rodenhuize of Horta
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Naast DOW zit ook kunstmest producent YARA in Zeeuws Vlaanderen.
Die willen met elektrolysers waterstof tbv ammoniak productie bouwen, dan ga je al op grote schaal snel naar GW schaal.
Nu nog niet “haalbaar” maar een uitbreiding op 380 kV ligt er ook niet volgend jaar…
En wat al eerder genoemd werd een extra interconnectie, ook Antwerpse en Gentse ( staal?) haven elektrificeert.
Die willen met elektrolysers waterstof tbv ammoniak productie bouwen, dan ga je al op grote schaal snel naar GW schaal.
Nu nog niet “haalbaar” maar een uitbreiding op 380 kV ligt er ook niet volgend jaar…
En wat al eerder genoemd werd een extra interconnectie, ook Antwerpse en Gentse ( staal?) haven elektrificeert.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Tennet kan niet meer het kloddertje hier en een kloddertje daar principe aanhangen. Ze storten inmiddels 15 liter emmers ineens leeg.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Ik heb er helemaal geen verstand van, maar gezien hoe zuinig men is met 380kV ondergronds, de perikelen de kruising onder het Noordzeekanaal én de huidige 150kV kruising onder de Westerschelde, zou ik denken dat een deel bovengrond een optie is?
De diepe vaargeul naar Antwerpen bovengronds is waarschijnlijk geen optie, maar ondergronds van Terneuzen naar een zandplaat, en dan de rest van de Westerschelde bovengrond misschien?

Alhoewel bovengrond komen op een plaats waar je vrijwel geen bouwmaterieel aan land kan brengen misschien niet eens mogelijk is.
De diepe vaargeul naar Antwerpen bovengronds is waarschijnlijk geen optie, maar ondergronds van Terneuzen naar een zandplaat, en dan de rest van de Westerschelde bovengrond misschien?

Alhoewel bovengrond komen op een plaats waar je vrijwel geen bouwmaterieel aan land kan brengen misschien niet eens mogelijk is.
Re: 380 KV Zeeuws Vlaanderen
Het lijkt me met alle vogelgevoelige gebieden daar zo onlogisch om dit bovengronds te doen…
Wat is eigenlijk de technische reden van het beperkte gedeelte dat ondergronds kan in het 380kV-net? En geldt dat niet alleen voor de ringstructuren in ons land?
Mij lijkt dat op zo’n steeklijn het ondergrondse deel geen effect op de rest van het net zou moeten hebben. En dat eventuele lokale effecten van de kabel toch linksom of rechtsom wel gecompenseerd kunnen worden op de steeklijn zelf.
Wat is eigenlijk de technische reden van het beperkte gedeelte dat ondergronds kan in het 380kV-net? En geldt dat niet alleen voor de ringstructuren in ons land?
Mij lijkt dat op zo’n steeklijn het ondergrondse deel geen effect op de rest van het net zou moeten hebben. En dat eventuele lokale effecten van de kabel toch linksom of rechtsom wel gecompenseerd kunnen worden op de steeklijn zelf.