Ongelukken met stroom

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BUTTON_POST_REPLY
Aart Rietveld
middenspanning
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2021 20:22

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door Aart Rietveld » 22 Dec 2024 16:16

Johan schreefCOLON
22 Dec 2024 12:43
Ja dat is wel een dingetje. Veel ontwerpers van stations hebben de koeling op natuurlijke circulatie niet goed door.

De koeling moet optimaal werken bij windstil weer en een hoge temperatuur.

Bij een goede koeling moeten de twee roosters aan de zelfde zijde van het station zo hoog en laag mogelijk zitten dan komt er met wind geen vocht, stof of (stuif)sneeuw in het station. De wind blaast dan met de zelfde kracht op beide roosters.

Het idee om met wind te koelen door aan meer kanten roosters geeft allen maar rommel en vocht in het station.
Is dit daadwerkelijk een gebrek aan kennis bij de ontwerpers of zijn zij gebonden aan voorschriften die anders voorschrijven?
Ik heb in deze geen ervaring met trafostations maar heb veel te maken met de inrichting en inspectie van stookruimtes voor grote ketelinstallaties.
Daar is het voorschrift om de lucht-inlaat (laag boven de grond) en de uitlaat (zo hoog mogelijk) zover mogelijk uit elkaar te plaatsen. Dit heeft tot gevolg dat je vrijwel altijd in verschillende gevelvlakken uitkomt met de luchtroosters. Afhankelijk van de wind werkt de dwarsventilatie dan niet optimaal en komt ik regelmatig in stookruimtes waar het bovenop de ketel meer dan 60 graden Celcius is, je brandt dan je handen aan de trapleuningen.

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2374
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2020 12:29

Bericht door ds23man » 22 Dec 2024 19:49

Ik ben zelf enige jaren in de zeescheepvaart actief geweest. Normaliter is het normaal dat je de lucht aan de voorzijde van het schip de machinekamer in laat. Het wordt een ander verhaal als je een dikke storm op de kop hebt, dan moet je dat afsluiten omdat je teveel water in krijgt. Dan moet je als machinist balanceren met de deuren naar het achterdek en indien aanwezig de deuren in de schoorsteen. Je wil niet weten hoeveel een HOMO ( hoofdmotor) en de stroomgeneratoren aan lucht verbruiken.....

Gebruikers-avatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 626
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2014 20:15

Bericht door Johan » 23 Dec 2024 10:39

Afvoeren van de warmte van de trafo is altijd een moeilijk punt geweest waarbij ik denk dat het onvoldoende aandacht heeft gehad. Ontwerpers bij de afdeling bouwkunde maakten standaard ruimtes waarbij de roosters berekend waren op de grootste trafo op vollast. Dus waren ze toen meestal te groot. Dat was jammer, de trafowarmte zorgde er ook dat de ruimte droog was.
Bij de prefab betreedbare ruimtes was bij een aantal gebruikelijk één rooster achter de trafo en rondom roosters onder de dakrand. We maakten meestal de twee of drie zijden bij de schakelinstallatie dicht.
Bij de niet betreedbare ruimtes zie je ook veelal roosters onder de dakrand. Bij die ruimtes is het nog moeilijker om roosters te plaatsen, trafo staat verdiept.
Mijn ervaring is dat storingen door vocht of stuifsneeuw maar heel zelden voorkomt. Oorzaak van brand is meestal de schakelinstallatie.
Nu moet warmte afvoeren wel optimaal werken, trafo’s zwaar belast door zonnepanelen met de zon op de ruimte in tegenstelling naar vroeger toen de hoogste belasting in de winter was.

maarten
380 kV
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2017 10:38

Bericht door maarten » 23 Dec 2024 11:40

ds23man schreefCOLON
22 Dec 2024 19:49
Ik ben zelf enige jaren in de zeescheepvaart actief geweest. Normaliter is het normaal dat je de lucht aan de voorzijde van het schip de machinekamer in laat.
Dat is dus totaal omgekeerd aan hoe het bij kleinere jachten gaat, daar heb je luchthappers aan de achterzijde, en aan de voorzijde wordt de lucht weer uitgelaten. Dat om een tocht in de boot te creeëren. Als je anders met de wind mee vaart heb je geen tocht.

En zeeschepen hebben de machinekamer toch ook niet aan de voorzijde?

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2374

Bericht door ds23man » 23 Dec 2024 13:42

Vrachtschepen hebben bijna altijd de machinekamer aan de achterzijde en de luchtinlaat in de opbouw achter het laadruim. Overigens wel met ventilatoren. Overigens heb ik het wel eens meegemaakt dat de machinekamer vacuüm gezogen was omdat de dekkabouters wel eens zonder overleg de waterdichte luiken hadden gesloten tijdens het dekwassen. De handel moet stoppen door de brandstof noodafsluiters te gebruiken.

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2374

Bericht door ds23man » 23 Dec 2024 14:06

Johan schreefCOLON
23 Dec 2024 10:39
Afvoeren van de warmte van de trafo is altijd een moeilijk punt geweest waarbij ik denk dat het onvoldoende aandacht heeft gehad. Ontwerpers bij de afdeling bouwkunde maakten standaard ruimtes waarbij de roosters berekend waren op de grootste trafo op vollast. Dus waren ze toen meestal te groot. Dat was jammer, de trafowarmte zorgde er ook dat de ruimte droog was.
Bij de prefab betreedbare ruimtes was bij een aantal gebruikelijk één rooster achter de trafo en rondom roosters onder de dakrand. We maakten meestal de twee of drie zijden bij de schakelinstallatie dicht.
Bij de niet betreedbare ruimtes zie je ook veelal roosters onder de dakrand. Bij die ruimtes is het nog moeilijker om roosters te plaatsen, trafo staat verdiept.
Mijn ervaring is dat storingen door vocht of stuifsneeuw maar heel zelden voorkomt. Oorzaak van brand is meestal de schakelinstallatie.
Nu moet warmte afvoeren wel optimaal werken, trafo’s zwaar belast door zonnepanelen met de zon op de ruimte in tegenstelling naar vroeger toen de hoogste belasting in de winter was.
Wat me opvalt is dat branden vooral voor komen bij die kleine prefab hokjes. Alfen heeft recentelijk nog de productie stil moeten leggen vanwege vochtproblemen.

Peter Forbes
70 kV
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 19:35

Bericht door Peter Forbes » 23 Dec 2024 21:28

Liander heeft toevallig net een leuk filmpje geplaatst over een uitgebrand station. https://youtu.be/pv-1KByOtC0?si=iG0lpT9PQ1EUhW4C.

Qua ventilatie roosters worden die in de meeste stations aan de transformatorzijde geplaatst. Daar wordt de meeste hitte geproduceerd en deze is het minst vatbaar voor vocht en stofproblemen.

De nieuwe stations worden overigens getest op temperatuur. Met een stroom generator wordt de nominaal stroom door al het koperwerk geleid en met een heel scala aan thermocouples (zeker 50) wordt de temperatuur gemeten. De meting gebeurd binnen, zodat wind geen invloed is en de koeling puur op de eigen thermiek werkt. Er zijn waarden over hoeveel het station intern mag opwarmen bij nominaal belasting, voor de nieuwe station zijn die vrij ruim genomen.

Bij de oude stations verwacht ik niet dat dat gebeurd is. Die zijn over het algemeen ook gemaakt met een veel lagere gelijktijdigheidsfactor dan de nieuwe stations. Bij een veranderend belasting patroon kan dat wel eens kritisch worden.

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2374

Bericht door ds23man » 24 Dec 2024 09:42

Als je googeld op afbeelding zie je vooral de compactstation die in de fik gaan. Zag ook wat cijfers voorbij komen, in 2019 waren er 40 branden en dat is 2023 opgelopen naar rond de tachtig.

Aart Rietveld
middenspanning
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2021 20:22

Bericht door Aart Rietveld » 24 Dec 2024 12:28

ds23man schreefCOLON
23 Dec 2024 13:42
Vrachtschepen hebben bijna altijd de machinekamer aan de achterzijde en de luchtinlaat in de opbouw achter het laadruim. Overigens wel met ventilatoren. Overigens heb ik het wel eens meegemaakt dat de machinekamer vacuüm gezogen was omdat de dekkabouters wel eens zonder overleg de waterdichte luiken hadden gesloten tijdens het dekwassen. De handel moet stoppen door de brandstof noodafsluiters te gebruiken.
Breek me de bek niet open.... Heb wel eens een spoed-vervanging moeten doen van de complete branderstallatie van de hulp-stoomketel in de machinekamer van een groot vrachtschip. Door afgesloten luchtinlaten was de onderdruk in de machinekamer zo hoog geworden dat de branderventilator te weinig opvoerhoogte overhield en de vlam terugsloeg naar de luchtinlaat. Geeft best wel wat rotzooi!

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2374

Bericht door ds23man » 24 Dec 2024 12:44

Wel eens een ontplofte oliegestookte cv ketel van 70 kW gezien? Ik wel, de machinist had de overdrukklep afgedicht omdat die lekte en de ketelthermostaat was ook kapot en daarom zette hij de brander maar aan met een schakelaar......Ik zat net 5 minuten in de messroom toen, wat een klap. :shock: :shock:

BUTTON_POST_REPLY