Zin en onzin van hernieuwbare energie

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
NSLA
50 kV
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2021 08:30

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door NSLA » 28 Jun 2024 20:11

Reductie van onbalanskosten is in principe positief want lagere kosten voor iedereen. Volgens mij creëren ze ook een prikkel om eigen opwek eerst af te schakelen (klanten compenseren ze immers volledig). Maar met deze actie zorgen ze er voor dat ze nog meer regelbaar vermogen hebben en dat is op systeemniveau hard nodig (gegeven de negatieve prijzen en hoge onbalanskosten).

De energiemarkt wordt eindelijk wat flexibeler

r_hellenbrand
380 kV
BerichtenCOLON 825
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2021 17:18

Bericht door r_hellenbrand » 28 Jun 2024 20:41

Compenseer mij ook, dan schakel ik graag mijn opwek uit.

Beetje vreemd dat particulieren een boete krijgen en de industrie volledig gecompenseerd gaat worden.
Dynamische contracten bij de industrie verplicht stellen, dan lost zich het probleem vanzelf op.

Wat is er speciaal aan Eneco en waarom zijn ze balansvertegenwoordiger?
Wie is nog meer verantwoordelijk voor de balans?

ECrapton
50 kV
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2024 18:08

Bericht door ECrapton » 28 Jun 2024 21:10

r_hellenbrand schreefCOLON
28 Jun 2024 18:09
"Het energiebedrijf wil met het aansturen op afstand zorgen voor meer stabiliteit op het stroomnet."

En ze gaan bij uitzetten de niet opgewekte stroom vergoeden, dat gaan dus mensen zonder en met zonnepanelen betalen.
Zou er geen probleem mee hebben dat ze ook mijn panelen uit zetten als ik gewoon de niet terug geleverde stroom vergoed krijg.

De particulier krijg een boete, bedrijfsleven krijgt een vergoeding voor de misgelopen winst, we zijn de weg helemaal kwijt!
Helemaal mee eens. Ik heb recent mijn energieleverancier DELTA in dit kader wat vragen gesteld, o.a. over de terugleverboete en de mogelijkheid als particulier de PV installatie terug te regelen in ruil voor stillegvergoeding (a la zonneparken en nu Eneco) of sterke vermindering terugleverboete, hoe je het beestje ook wil noemen. Immers als particulier draag in net als zonneparken niet meer bij aan de onbalans op het net en bijbehorende onbalans kosten zoals ze in de reactie hieronder uitleggen.

Als reactie onderstaande:
Terugleverkosten ontstaan ook door verschillen tussen de verwachte en werkelijke hoeveelheid stroom die zonnepanelen op woningen en bedrijven veroorzaken: de onbalanskosten. Voor zonneparken zijn onbalanskosten eenvoudig te vermijden omdat netbeheerders zonneparken tijdelijk van het stroomnet kunnen halen. Dat gebeurt geregeld bij veel zonneschijn. Bij zonnepanelen op huizen en bedrijven is dat niet mogelijk, die stroom komt hoe dan ook het stroomnet op.

Uw wilt weten of DELTA een signaal kan sturen zodra terugleveren aan de orde is. DELTA heeft uw verbruik en teruglevering niet direct inzichtelijk, mogelijk dat de leverancier van uw zonnepanelen hier meer informatie over kan geven.

Wat betreft de laatste uitspraak: tot 2 jaar geleden had DELTA een gratis P1 meter voor hun klanten. Hebben zij vervangen door een site waar per uur wordt uitgelezen via de "slimme meter" en netbeheerder. Dus mijn data hebben zij wel degelijk, per uur.

Maar ze zijn nog niet zo ver, of ze willen niet. Ik heb er moeite mee dat zij als oplossing denken aan terugleverboete in plaats van de bron van het probleem aan te passen door terugregelen van de inverter. Ik heb een SMA en die hebben standaard ingebouwd een mogelijkheid om vermogen te begrenzen.

r_hellenbrand
380 kV
BerichtenCOLON 825

Bericht door r_hellenbrand » 28 Jun 2024 21:28

Als particuliere klant ben je gewoonweg een nummer.

Moet zeggen ze hebben tenminste de moeite gedaan om te antwoorden.

Kreeg van mijn leverancier Essent het antwoord op vragen over de opbouw van de energieprijs, dat het mij vrij staat om ergens anders een contract af te sluiten,…

Dat ga ik dan ook binnenkort doen.
Ga geen 12 cent per kWh aan boete betalen!!!

En volgens mij is dat ook de bedoeling van ze, ze willen van klanten met zonnepanelen af of in ieder geval het aantal daarvan sterk reduceren.

NSLA
50 kV
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2021 08:30

Bericht door NSLA » 28 Jun 2024 21:37

Welke partijen nog meer BRP zijn staat hier. https://www.tennet.eu/nl/brps-met-grid-connections

Het compenseren van een grootverbruiker is echter in de regel een stuk goedkoper dan van een kleinverbruiker omdat de salderingsregeling volledig compenseren gewoon heel duur maakt.

ECrapton
50 kV
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2024 18:08

Bericht door ECrapton » 28 Jun 2024 21:38

Ik heb Delta nu gevraagd waarom ze mij anders behandelen dan door hen zelf genoemde zonneparken. Voor de duidelijkheid: ik heb het nu eerst over onbalanskosten.

Met de suggestie dat ik deze kwestie best eens bij ACM zou willen neerleggen.

Blijft alleen nog over zomer-winter verschil ivm salderen, en zelfs dat wordt boterzacht als de lage prijs piekvermogens worden teruggeregeld. Het leverings en verbruiks profiel gaat er dan heel anders uitzien, met prijzen meer in balans.

Dus...

r_hellenbrand
380 kV
BerichtenCOLON 825

Bericht door r_hellenbrand » 03 Jul 2024 13:16

Wat is er morgen aan de hand?

Hier in het zuiden is het niet buitengewoon zonnig of staat er veel wind morgen.
Bijlagen
Screenshot 2024-07-03 at 13-11-56 ANWB Energie.png
Screenshot 2024-07-03 at 13-11-56 ANWB Energie.png (52.38 KiB) 568 keer bekeken

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2089
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2020 12:29

Bericht door ds23man » 03 Jul 2024 15:51

Hier in het Noorden morgen ook niet veel wind en zon, dus wel apart ja.

pietje
220 kV
BerichtenCOLON 301
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2020 10:04

Bericht door pietje » 03 Jul 2024 21:14

Ik hoop dat jullie beseffen dat de prijzen niet alleen afhankelijk zijn van factoren in eigen land?
Ook de variaties in productie in Frankrijk, Duitsland, België, de UK en zelfs verdergelegen landen zijn hier van invloed.
Het is dus perfect mogelijk dat sterke wind in andere landen de prijzen plots drukken.

Dat gezegd zijnde, heb ik ergens gezien dat het morgen wat harder gaat waaien op de Noordzee.
Dus ettelijke GW extra in UK, NL, B en D
Niet zo vreemd dus dat de windsubsidies af en toe onze prijzen negatief maken.

r_hellenbrand
380 kV
BerichtenCOLON 825

Bericht door r_hellenbrand » 03 Jul 2024 21:26

Maar -18 cent op een normale werkdag zonder extreme lokale opwek, heb het nog niet eerder gezien,...

BUTTON_POST_REPLY