Zin en onzin van hernieuwbare energie
-
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Beetje onvoorspelbaar,…
Dagen met veel zon en een uur prijs van 8 cent.
Dan weer dagen met matige zon en negatieve uur prijzen.
En nu dit waar de uur prijs dik in de plus gaat.
Correlatie met opwek zon en wind zie ik, maar de extremen begrijp ik niet.
Dagen met veel zon en een uur prijs van 8 cent.
Dan weer dagen met matige zon en negatieve uur prijzen.
En nu dit waar de uur prijs dik in de plus gaat.
Correlatie met opwek zon en wind zie ik, maar de extremen begrijp ik niet.
11 sept was niet zo raar. Weinig wind die na 6 uur nog verder in kakte. Veel zon waardoor midden op de dag de gascentrales de helft minder moesten leveren om na 18.00 uur weer vol aan de bak te moeten om de avondpiek op te vangen. Je ziet nu dat die extreme schommelingen minder worden omdat de kolencentrales inmiddels weer een behoorlijk deel van de basislast opwekken.
Ik zag net dat Eemshaven B (visueel) ook niet draait. Blijkbaar nog niet nodig.
Overigens heb je op het transparency platform een day ahead forecast voor wind en zon:
https://transparency.entsoe.eu/generati ... ST+(UTC+2)
Overigens heb je op het transparency platform een day ahead forecast voor wind en zon:
Zag net dat Eemshaven B stil ligt voor onderhoud.
Over precies een week liggen de panelen hier dan eindelijk op het dak. Nu de duurzaamheidslening er eindelijk is kon ik na een eerste ronde orientatie in juli, constateren dat er met heel wat bedrijven beter te onderhandelen is. Voor hetzelfde betaal ik nu zo’n €1000 minder. En had ik nog wat meer mijn best gedaan dan had dat vast nog wel lager gekund. Bij de uiteindelijke leverancier kreeg ik nog een extra korting als ik een gat in hun agenda kon vullen. Levertijd een week; al had het ook dinsdag al gekund.
Over die salderingsregeling: zou het zo ontzettend ingewikkeld zijn om per woonadres gewoon 5 jaar saldering toe te staan en daarna afbouw? Dat zou toch redelijk eerlijk zijn tegenover de gezinnen die er nog niet aan zijn toegekomen… En op adressen waar de panelen allang zijn terugverdiend ook niet eens zo vreemd.
Over die salderingsregeling: zou het zo ontzettend ingewikkeld zijn om per woonadres gewoon 5 jaar saldering toe te staan en daarna afbouw? Dat zou toch redelijk eerlijk zijn tegenover de gezinnen die er nog niet aan zijn toegekomen… En op adressen waar de panelen allang zijn terugverdiend ook niet eens zo vreemd.
Mooi! De druk is momenteel wel van de markt, hoeveel vermogen leg je?
Gisteren moesten veel centrales even op de noodrem, zelfs de kolenjongens moesten halveren: Ben benieuwd hoe het vandaag gaat, veel PV en weinig verbruik. Om een uur of 1 zou de PV opwek gelijk moeten zijn aan het verbruik.
Gisteren moesten veel centrales even op de noodrem, zelfs de kolenjongens moesten halveren: Ben benieuwd hoe het vandaag gaat, veel PV en weinig verbruik. Om een uur of 1 zou de PV opwek gelijk moeten zijn aan het verbruik.
-
Waarom zie je dat dan niet echt terug in de uur prijs?
Die zou toch negatief moeten zijn op die momenten?
Die zou toch negatief moeten zijn op die momenten?
Wind. Die negatieve prijzen zie je alleen bij veel PV en Wind opwek tegelijkertijd. Je ziet nu al dat de kolencentrales sinds middernacht de productie weer gehalveerd hebben.
Gister kon je mooi zien wat veel PV opwek doet omdat er nauwelijks wind was.
Weinig vraag en de centrales moesten vol in de ankers om tegen de avond vol gas te gaan. Veel van die centrales hebben uren zwaar onder hun efficiëntie gedraaid om warm te blijven. En dit is in een situatie waar door het seizoen max 70% opwekt kan worden. In de avond was er wat meer wind waardoor de centrales het wat rustiger aan konden doen.-
Even serieus, maar 8GW zon en win opwek vandaag de 17/9/2023 en uur prijs van 0 cent?
En morgen na 16:00 best veel wind, maar uur prijs is best hoog.
Hier spelen toch andere dingen dan alleen groene opwek,...
En morgen na 16:00 best veel wind, maar uur prijs is best hoog.
Hier spelen toch andere dingen dan alleen groene opwek,...