Zin en onzin van hernieuwbare energie

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ECrapton
middenspanning
Dichtstbijzijnde trafo: RLL

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ECrapton » 22 mar 2024 10:55

Uit dit artikel een positieve noot: Van der Linde benadrukt dat Zonneplan geen heil ziet in terugleverheffingen voor consumenten met zonnepanelen. ‘Wij geloven er niet in dat het “afstraffen” van de consument die investeerde in verduurzaming de energietransitie verder helpt. In plaats daarvan zetten we in op technologische innovatie en laten we de consument daarvan meeprofiteren. Het uitschakelen van zonnepanelen op piekmomenten zorgt ervoor dat er meer ruimte op het net ontstaat voor het toevoegen van extra duurzame energiebronnen.

Ofwel behandel particulieren net zoals de grote mega zonneparken cowboys. Waarom doen andere energieleveranciers niet net zoiets als Zonneplan?

Op piekmomenten is de stroomprijs soms negatief (zelfs in de winter in de nacht!!) maar op andere momenten is de prijs juist heel hoog rond 08:00 en 18:00. Dan kunnen de energiebedrijven jouw ochtend en avondstroom tegen goede prijzen verkopen, dus dat compenseert de korte momenten van negatieve stroom. Je zou je actuele teruglevering x dynamische stroomprijs over een jaar eens moeten uitzetten en zien hoe dit uitkomt, waarschijnlijk niet negatief.

Ook interessant: Zonneplan-klanten met een Zonneplan-omvormer kunnen hun zonnepanelen direct voor Powerplay-aansturing aanmelden in de app.

Ik zit bij Delta niet Zonneplan, en speelt dit nog niet. Ik heb een SMA inverter en een Homey en power reductie bij negatieve stroomprijs zou technisch vrij eenvoudig te realiseren zijn. Maar voor veel niet technische mensen is dit lastig.

Ik ben wel benieuwd naar technische uitvoering, business case en ervaringen van mensen die terugregelen inverter op basis stroomprijs al hebben gerealiseerd.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 22 mar 2024 13:25

In de eerste plaats moet je behoorlijk gestoord zijn om PV op een dynamisch contract te hebben vanwege de salderingsregeling. Dat Zonneplan dit kan is alleen maar vanwege het het feit dat ze een heleboel "eigen" omvormers hebben geleverd en een regelplatform hebben gebouwd voor hun Nexus thuisaccu.

r_hellenbrand
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Bericht door r_hellenbrand » 28 mar 2024 19:55

Tata gaat hun hoogovens ombouwen van kolen naar aardgas, was het niet de bedoeling dat we van aardgas af moeten?

https://nos.nl/artikel/2514555-kabinet- ... oorwaarden

Op een later moment "als waterstof betaalbaar is" wordt het aardgas vervangen door waterstof, in ieder geval was dat het plan.
Zou je niet beter direct kunnen overstappen naar waterstof?

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 28 mar 2024 20:10

In de eerste plaats vraag ik me af waar ze die gigantische hoeveelheid aardgas vandaan willen halen....

r_hellenbrand
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Bericht door r_hellenbrand » 28 mar 2024 20:24

Hoeveel energie verbruiken ze eigenlijk?
Of hoeveel CO2 stoten ze op dit moment uit?

Dweep
150 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Bericht door Dweep » 28 mar 2024 22:28

ds23man schreef:
28 mar 2024 20:10
In de eerste plaats vraag ik me af waar ze die gigantische hoeveelheid aardgas vandaan willen halen....
LNG via hoogcalorisch net ?

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 29 mar 2024 07:54

We kunnen net krap aan met LNG ons huidige verbruik afdekken. Als op die markt er ook nog een grote verbruiker bij komt zal de gasprijs gaan stijgen. Je moet je eerder afvragen of je dit soort industrie nog wel wil hebben in ons kleine landje:

https://www.urgenda.nl/wp-content/uploa ... tsheet.pdf

En werkgelegenheid is een kulargument, met de vergrijzing hebben we genoeg handige handjes op andere plekken nodig.

Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Bericht door Shrek » 29 mar 2024 18:58

ds23man schreef:
28 mar 2024 20:10
Diezelfde vraag kan je je bij steenkolen ook stellen, die import is echt niet beter dan die van aardgas. Op alle vlak (milieu, technisch en klimaat) is gas beter dan steenkool, dus die omschakeling is sowieso een goed idee. Als je het dan nog H2-ready kan bouwen is dat helemaal mooi meegenomen.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 29 mar 2024 19:09

Allemaal window dressing om 9000 banen te behouden. De financiële winst gaat naar India en wij zitten hier met de troep. En om eerlijk te zijn met 12 miljard troep om dat terrein te saneren.... Soms moet je eens je knopen tellen.

pietje
220 kV

Bericht door pietje » 30 mar 2024 08:44

Ik dacht dat het voor iedereen stilaan wel duidelijk aan het worden is dat we onze industrie niet zomaar naar landen als India en China mogen laten vertrekken.
Voor alles afhankelijk zijn van landen waarvan de betrouwbaarheid op zijn minst twijfelachtig is, moeten we zeker vermijden.

Plaats reactie