Zin en onzin van hernieuwbare energie
-
- BerichtenCOLON 936
- GeregistreerdCOLON 25 Jun 2021 17:18
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Ga je die in een string installeren?
Heb last van schaduw op 2 panelen, heb daarom gekozen voor micro omvormers van enphase.
Is wat duurder, maar het grote voordeel is dat als een paneel schaduw heeft niet de hele string lamgelegd wordt.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micro-omvormer.html
Heb last van schaduw op 2 panelen, heb daarom gekozen voor micro omvormers van enphase.
Is wat duurder, maar het grote voordeel is dat als een paneel schaduw heeft niet de hele string lamgelegd wordt.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micro-omvormer.html
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Heb hier nu 30 panelen van 265Wp met optimizers op een 16K omvormer van Solaredge. Per 2 panelen een optimizer. Straks gaan 15 panelen van 265Wp samen met 15 van 335Wp een string vormen en dat x2. Dat is het voordeel van het Solaredge systeem, je kan diverse panelen mixen.
-
- BerichtenCOLON 936
- GeregistreerdCOLON 25 Jun 2021 17:18
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Met die optimizers gaat dat ook, dan heb je ook geen problemen met schaduw.
Die micro omvormers van enphase maken direct 230V waardoor je geen centrale omvormer meer hoeft te plaatsen.
De panelen kun je zo ook heel makkelijk over de 3 fasen verdelen.
Van elk paneel/ micro omvormer kun je het live vermogen zien, maar dat kunnen die optimizers volgens mij ook.
Die micro omvormers van enphase maken direct 230V waardoor je geen centrale omvormer meer hoeft te plaatsen.
De panelen kun je zo ook heel makkelijk over de 3 fasen verdelen.
Van elk paneel/ micro omvormer kun je het live vermogen zien, maar dat kunnen die optimizers volgens mij ook.
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Mijn omvormer is 3 fasen, anders kan ik nooit 16Kw kwijt op het net.
-
- BerichtenCOLON 936
- GeregistreerdCOLON 25 Jun 2021 17:18
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Ook interessant om groene energie in te bufferen: Iron-Air Battery
https://www.youtube.com/watch?v=UDjgSSO98VI
https://formenergy.com/technology/battery-technology/
https://www.youtube.com/watch?v=UDjgSSO98VI
https://formenergy.com/technology/battery-technology/
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Intussen zit de oceaan ook niet stil. Energiebesparen door betere / perfecte passieve isolatie kon wel eens echt van levensbelang gaan worden...
Laatst gewijzigd door 1 op Knarvel, in totaal 6 keer gewijzigd.
-
- BerichtenCOLON 936
- GeregistreerdCOLON 25 Jun 2021 17:18
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Wordt wel heel rooskleurig voorgesteld
Verbranden van waterstof maakt geen zin, je zet een deel van de energie om in warmte die verloren gaat.
Ale je waterstof gebruikt moet je dat met een fuel cell omzetten in stroom, dan verdubbel je bijna de range.
Dan zijn de tank installatie kosten enorm en exploitatie is negatief:
https://waterstofgate.nl/Praktijk/Busin ... omphouder/
Hoe hij kan beweren dat hij net als de diesel baggers maar een keer er dag hoeft te tanken begrijp ik niet.
Energie dichtheid van waterstof is 3.0 kWh /m3
Diesel heeft een energiedichtheid van 11,86 kWh /kg of 11081 kWh/m3 (840kg/m3)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid
Waterstof wordt in de tank met 700 bar geperst zodat de m3 een energiedichtheid van 2100 kWh/m3 heeft.
Ga uit van een 25l diesel tank, dan moet je een (11081/2100) * 25l = 132 liter waterstof tank hebben.
Probeer zo een tank maar eens onder te brengen.
Met fuel cell zou de tank de helft zijn, ook nog te groot.
Gasvormig waterstof is kansloos!

Verbranden van waterstof maakt geen zin, je zet een deel van de energie om in warmte die verloren gaat.
Ale je waterstof gebruikt moet je dat met een fuel cell omzetten in stroom, dan verdubbel je bijna de range.
Dan zijn de tank installatie kosten enorm en exploitatie is negatief:
https://waterstofgate.nl/Praktijk/Busin ... omphouder/
Hoe hij kan beweren dat hij net als de diesel baggers maar een keer er dag hoeft te tanken begrijp ik niet.
Energie dichtheid van waterstof is 3.0 kWh /m3
Diesel heeft een energiedichtheid van 11,86 kWh /kg of 11081 kWh/m3 (840kg/m3)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid
Waterstof wordt in de tank met 700 bar geperst zodat de m3 een energiedichtheid van 2100 kWh/m3 heeft.
Ga uit van een 25l diesel tank, dan moet je een (11081/2100) * 25l = 132 liter waterstof tank hebben.
Probeer zo een tank maar eens onder te brengen.
Met fuel cell zou de tank de helft zijn, ook nog te groot.
Gasvormig waterstof is kansloos!
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Denk dat je het filmpje nog eens opnieuw moet bekijken. JCB is geen kleine speler in deze markt
https://en.wikipedia.org/wiki/JCB_(company)
en de eigenaar :
https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Bamford
al helemaal niet.....
En we gaan toch ook H2 gebruiken in conventionele centrales?
https://en.wikipedia.org/wiki/JCB_(company)
en de eigenaar :
https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Bamford
al helemaal niet.....
En we gaan toch ook H2 gebruiken in conventionele centrales?
-
- BerichtenCOLON 936
- GeregistreerdCOLON 25 Jun 2021 17:18
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Ik weet hoe groot JCB is.
In 2006 heeft BMW al een waterstof verbrander ontwikkeld, was een kansloze techniek.
En ook die zijn groot.
En ik weet ook dat de bouw soms verplicht uitstoot loos moet bouwen.
Voor bepaalde toepassingen kan waterstof daar zeker een oplossing zijn.
Maar dat met tanken is gewoon niet waar, en de tankinstallatie is gigantisch duur en nogal omslachtig.
Heb een kennis die werkt bij Deutz en die zitten met dezelfde problemen.
Deutz heeft voor hun elektro vloot een laad container ontwikkeld die de hele dag via het net en zonnepanelen de batterijen die daarin zijn opgeslagen doet laden om daarmee avonds hun elektro baggers zonder het netwerk te overbelasting mee op te kunnen laden.
Begrijp ze kunnen die dingen niet aanslepen.
Waterstof gaat verder niet groen gemaakt worden, maar gewoon uit aardgas gewonnen worden.
Door stoom eroverheen te blazen splits methaan in CO2 en H2.
Dit is veel goedkoper dan via elektrolyse waterstof te maken, ook daar speelt de marktwerking.
Kun je dan niet beter meteen methaan in plaats van waterstof gebruiken, is veel efficiënter.
En uit groene energie kun je ook meer dan alleen waterstof maken.
En waarom een nieuw netwerk voor waterstof aanleggen als je fossiel methaan ook kunt vervangen door synthetisch?
Begrijp de redenatie daarachter gewoon niet.
Maar we zullen zien waar het heen gaat,…
In 2006 heeft BMW al een waterstof verbrander ontwikkeld, was een kansloze techniek.
En ook die zijn groot.
En ik weet ook dat de bouw soms verplicht uitstoot loos moet bouwen.
Voor bepaalde toepassingen kan waterstof daar zeker een oplossing zijn.
Maar dat met tanken is gewoon niet waar, en de tankinstallatie is gigantisch duur en nogal omslachtig.
Heb een kennis die werkt bij Deutz en die zitten met dezelfde problemen.
Deutz heeft voor hun elektro vloot een laad container ontwikkeld die de hele dag via het net en zonnepanelen de batterijen die daarin zijn opgeslagen doet laden om daarmee avonds hun elektro baggers zonder het netwerk te overbelasting mee op te kunnen laden.
Begrijp ze kunnen die dingen niet aanslepen.
Waterstof gaat verder niet groen gemaakt worden, maar gewoon uit aardgas gewonnen worden.
Door stoom eroverheen te blazen splits methaan in CO2 en H2.
Dit is veel goedkoper dan via elektrolyse waterstof te maken, ook daar speelt de marktwerking.
Kun je dan niet beter meteen methaan in plaats van waterstof gebruiken, is veel efficiënter.
En uit groene energie kun je ook meer dan alleen waterstof maken.
En waarom een nieuw netwerk voor waterstof aanleggen als je fossiel methaan ook kunt vervangen door synthetisch?
Begrijp de redenatie daarachter gewoon niet.
Maar we zullen zien waar het heen gaat,…