net Henegouwen
net Henegouwen
De 70 kV lijn Ville sur Haine - Monceau A is nog in gebruik. Volgens de planning wordt die pas in 2022 ontmanteld.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.
Re: net Henegouwen
De lijn over de Samber nabij de post Dampremy hing er jaren nutteloos bij. Recent is ze terug in dienst op 150 kV als aftakking van de lijn Dampremy-Amercoeur. Ze doet nu dienst als tweede voeding van Fabrique de Fer nadat die de voeding op 70 kV verloren is door het overschakelen van de post Charleroi naar 150 kV. De vroegere voedingslijn op 70 kV is nu dit lot beschoren. Ze is spanningsloos tot aan de afdaling naar de grondkabel in de post Monceau.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
- Bijlagen
-
- Fabrique de Fer.jpg (525.71 KiB) 19780 keer bekeken
Re: net Henegouwen
Daar waren we inderdaad iets te snel met het buitendienst zetten van die stokoude lijn. Elia heeft dan ook wel vertraging opgelopen tegenover hun originele planningBob schreefCOLON ↑11 Mrt 2021 11:26De 70 kV lijn Ville sur Haine - Monceau A is nog in gebruik. Volgens de planning wordt die pas in 2022 ontmanteld.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.

Re: net Henegouwen
Goed opgemerkt, ik heb het aangepast. Doorgaans worden in zo'n situatie beide draadstellen parallel verbonden. Zouden ze dat bij lijn 150-340 nog gaan doen ?Bob schreefCOLON ↑11 Mrt 2021 16:51De lijn over de Samber nabij de post Dampremy hing er jaren nutteloos bij. Recent is ze terug in dienst op 150 kV als aftakking van de lijn Dampremy-Amercoeur. Ze doet nu dienst als tweede voeding van Fabrique de Fer nadat die de voeding op 70 kV verloren is door het overschakelen van de post Charleroi naar 150 kV. De vroegere voedingslijn op 70 kV is nu dit lot beschoren. Ze is spanningsloos tot aan de afdaling naar de grondkabel in de post Monceau.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
Ik zag ook jouw feedback over het tractieonderstation van Infrabel. Hier kan ik wel met zekerheid van zeggen dat het geen 36kV is maar 30kV. Die spanning is specifiek zo gekozen om ooit de voeding van Ransart 30kV te kunnen overnemen van Elia (die moeten dat nu uit de 10kV van Fleurus halen, wat niet erg efficiënt is).
Re: net Henegouwen
Ik weet niet zeker of de oude 70 kV lijn volledig voorzien is voor 150 kV. Indien niet, kan men ze niet verbinden.Shrek schreefCOLON ↑11 Mrt 2021 22:45Goed opgemerkt, ik heb het aangepast. Doorgaans worden in zo'n situatie beide draadstellen parallel verbonden. Zouden ze dat bij lijn 150-340 nog gaan doen ?Bob schreefCOLON ↑11 Mrt 2021 16:51De lijn over de Samber nabij de post Dampremy hing er jaren nutteloos bij. Recent is ze terug in dienst op 150 kV als aftakking van de lijn Dampremy-Amercoeur. Ze doet nu dienst als tweede voeding van Fabrique de Fer nadat die de voeding op 70 kV verloren is door het overschakelen van de post Charleroi naar 150 kV. De vroegere voedingslijn op 70 kV is nu dit lot beschoren. Ze is spanningsloos tot aan de afdaling naar de grondkabel in de post Monceau.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
Ik zag ook jouw feedback over het tractieonderstation van Infrabel. Hier kan ik wel met zekerheid van zeggen dat het geen 36kV is maar 30kV. Die spanning is specifiek zo gekozen om ooit de voeding van Ransart 30kV te kunnen overnemen van Elia (die moeten dat nu uit de 10kV van Fleurus halen, wat niet erg efficiënt is).
Re: net Henegouwen
Deze lijn is volledig als dubbele gebretelleerde lijn uitgevoerd tot aan de eindmast van de post Monceau. De aftakking naar Fontaine l' Evêque is er al enkele jaren niet meer.Bob schreefCOLON ↑11 Mrt 2021 11:26De 70 kV lijn Ville sur Haine - Monceau A is nog in gebruik. Volgens de planning wordt die pas in 2022 ontmanteld.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.
De inlussing van La Louvière is ook gebleven met twee circuits tot in La Louvière en geen verbinding in Saint-Vaast. Aan de laatste mast voor de post La Louvière zijn de twee circuits verbonden. Zo kon men met de minste werken de lijnen doorverbinden. Ze wordt toch volledig afgebroken na 2022.
Re: net Henegouwen
Ja klopt allemaal, deze lijn had ik wat vereenvoudigd ingegeven omdat ze toch al enkel jaren gesloopt had moeten zijn, maar intussen staat ze er nog steeds. Het staat nu allemaal iets nauwkeuriger op de netkaart.Bob schreefCOLON ↑01 Apr 2021 16:24Deze lijn is volledig als dubbele gebretelleerde lijn uitgevoerd tot aan de eindmast van de post Monceau. De aftakking naar Fontaine l' Evêque is er al enkele jaren niet meer.
De inlussing van La Louvière is ook gebleven met twee circuits tot in La Louvière en geen verbinding in Saint-Vaast. Aan de laatste mast voor de post La Louvière zijn de twee circuits verbonden. Zo kon men met de minste werken de lijnen doorverbinden. Ze wordt toch volledig afgebroken na 2022.
Re: net Henegouwen
Ik heb een vraag over de oude lijn: Rimière - Auvelais - Tergnée - Gouy - (Ville-sur-Haine of Saint-Gishlain) natuurlijk uiteraard het gedeelte Henegouwen, of dat die lijn vroeger verlengd werd tot 1 lange lijn of in twee, drie of meerdere delen? En liep die van Gouy naar Ville-sur-Haine of naar Saint-Gishlain: het mastmodel van die lijn zie ik in Ville-sur-Haine nergens maar wel in Saint-Gishlain (behalve het gedeelte met de meerdere circuits).
Re: net Henegouwen
Eerst en vooral verwijs ik graag naar de sectie "historische netkaarten" van de mainsite. Daar kan je onder andere een kaart van 1953 terugvinden, die vertelt al veel over de situatie in Henegouwen.Joshua schreefCOLON ↑28 Nov 2023 23:15Ik heb een vraag over de oude lijn: Rimière - Auvelais - Tergnée - Gouy - (Ville-sur-Haine of Saint-Gishlain) natuurlijk uiteraard het gedeelte Henegouwen, of dat die lijn vroeger verlengd werd tot 1 lange lijn of in twee, drie of meerdere delen? En liep die van Gouy naar Ville-sur-Haine of naar Saint-Gishlain: het mastmodel van die lijn zie ik in Ville-sur-Haine nergens maar wel in Saint-Gishlain (behalve het gedeelte met de meerdere circuits).
Op dat kaartje zien we duidelijk dat noch Ville-sur-Haine, noch Auvelais op het 150kV-net aangesloten waren. De transformatoren naar 70 of 30kV stonden immers in Tergnée, Farciennes en Quaregnon (en later ook in Gouy).
Je kan ook niet echt van één lijn spreken, want van bij de bouw aan was er al een schakelpost in Tergnée, er was dus een lijn Rimière-Tergnée en een lijn Tergnée-Quaregnon.
Die post Quaregnon, waar de 150kV met het 30kV-net verbonden was, bestaat vandaag niet meer. Niet ver uit de buurt is Jemappes gebouwd om de lokale belasting over te nemen, maar de 150/30 transfos zijn naar Tertre en Ghlin verhuisd.
Re: net Henegouwen
Over dat van die lijn Tergnée-Quaregnon die bestond zelf ook zeg maar als twee verschillende lijnen, namelijk Tergnée-Trivières en Trivières-Quaregnon, wat dat dus zelf ook te zien is op onder andere die kaart van 1953.Shrek schreefCOLON ↑30 Nov 2023 01:35Eerst en vooral verwijs ik graag naar de sectie "historische netkaarten" van de mainsite. Daar kan je onder andere een kaart van 1953 terugvinden, die vertelt al veel over de situatie in Henegouwen.Joshua schreefCOLON ↑28 Nov 2023 23:15Ik heb een vraag over de oude lijn: Rimière - Auvelais - Tergnée - Gouy - (Ville-sur-Haine of Saint-Gishlain) natuurlijk uiteraard het gedeelte Henegouwen, of dat die lijn vroeger verlengd werd tot 1 lange lijn of in twee, drie of meerdere delen? En liep die van Gouy naar Ville-sur-Haine of naar Saint-Gishlain: het mastmodel van die lijn zie ik in Ville-sur-Haine nergens maar wel in Saint-Gishlain (behalve het gedeelte met de meerdere circuits).
Op dat kaartje zien we duidelijk dat noch Ville-sur-Haine, noch Auvelais op het 150kV-net aangesloten waren. De transformatoren naar 70 of 30kV stonden immers in Tergnée, Farciennes en Quaregnon (en later ook in Gouy).
Je kan ook niet echt van één lijn spreken, want van bij de bouw aan was er al een schakelpost in Tergnée, er was dus een lijn Rimière-Tergnée en een lijn Tergnée-Quaregnon.
Die post Quaregnon, waar de 150kV met het 30kV-net verbonden was, bestaat vandaag niet meer. Niet ver uit de buurt is Jemappes gebouwd om de lokale belasting over te nemen, maar de 150/30 transfos zijn naar Tertre en Ghlin verhuisd.
Ik heb (denk ik) de locatie gevonden van de verwijderde hoogspanningspost Quaregnon: https://www.google.com/maps/place/Quare ... &entry=ttu wel ligt die net buiten Quaregnon zelf.