Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
kubbetocht
laagspanning
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2016 20:58

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door kubbetocht » 23 sep 2019 11:22

.
Laatst gewijzigd door kubbetocht op 11 sep 2022 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door BaDu » 29 okt 2019 22:31

kubbetocht schreef:
23 sep 2019 11:22
Ten zuidoosten komt het nieuwe schakelgebouw. Ten zuidwesten komen trafoboxen voor 2 transformatoren van ieder 40 KVA.
Mooi om te zien dat de boel de grond uitkomt, bij mn werkgever hebben we het secundaire, primaire en kabelontwerp voor deze ombouwfase gedaan.
Overigens zijn de trafos 40MVA
KML-generator generator

Gebruikersavatar
kubbetocht
laagspanning
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2016 20:58

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door kubbetocht » 26 jan 2020 10:52

.
Laatst gewijzigd door kubbetocht op 11 sep 2022 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door arie » 26 jan 2020 17:09

de 20kv vervangt de 50kv
ik heb hier met een medewerker van Aliander gepraat
De reden dat ze van de 50kv afstappen is dat deze spanning niet veel wordt gebruikt en de onderdelen (schakelaars enz )
daarom duur zijn en niet door iedere fabrikant geleverd wordt in de praktijk gebruiken ze aangepast 70kv materiaal
en de 20kv wordt heel veel gebruikt
dus als ze wat nieuw bouwen of wat moeten vernieuwen wordt het 20kv
eind situatie wordt wel 150kv- 20kv- laagspaning maar dit zal heel lang duren voor dit overal is ingevoerd
aangezien de levensduur wel 50 jaar bedraagt

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1178
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Knarvel » 27 jan 2020 16:40

Oorkondelaan naar 20/10 kV ombouwen klinkt mij wat vreemd in het oor, is hier niet 150/20/10 bedoeld?
En zo nee, waar komt die 20 kV dan vandaan? Vijfhuizen heeft het, voorzover mij bekend, niet. Haarlemmermeer wel maar dat is vrij ver en zit zo vol dat ze in Rijssenhout (wat ook niet opschiet) noodzaak voor een volledig nieuw station zien.
Of zou er bedoeld zijn dat de bestaande 50 kV situatie in Ooorkondelaan in stand blijft, en er transformatoren met zowel 10 als ook 20 kV secundaire wikkelingen bijgeplaatst worden? Ruimte is er in elk geval genoeg, en in het bestemmingsplan ter plekke is al sinds 1974 een hs-station tot 150 kV voorzien. Daar kan Rijssenhout nog een puntje aan zuigen...

Wat ook wat raar lijkt, is dat in Schalkwijk intussen 2 splinternieuwe 50/10 kV transformatoren geplaatst worden, een mooiere gelegenheid ook hier naar 20 kV over te stappen komt er de komende 50 jaar niet.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door BaDu » 27 jan 2020 18:44

Ik mag hier helaas (op dit moment) niets over zeggen (Non-disclosure Agreement anyone?) :(
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 01 jan 2022 16:30

Nu eindelijk via PDOK de middenspanning van Liander inzichtelijk geworden is in de regio Haarlem, zijn een aantal conclusies te trekken met oog op de ombouw naar 10 kV in de regio. Vaak vervallen hierbij eerdere opvattingen verkregen door gebrekkige informatie.

[*]Haarlem- Noord wordt volledig gevoed vanuit Waarderpolder. Enige uitzondering is rondom het Delftplein. De sportvelden, de tijdelijke bebouwing voor asielzoekers en het ziekenhuis zijn ingelust op voeding vanuit Overveen. Haarlem- Oost wordt gevoed vanuit 10 kV Vijfhuizen. Ramplaan kwartier en Oosterduin vanuit Overveen.

[*]Velserbroek wordt voor het grootste gedeelte nog steeds gevoed vanuit Overveen. Er is slechts een kleine lus aan de oostkant die vanuit Waarderpolder gevoed wordt. Er zijn simpelweg te weinig verbindingen vanuit Haarlem om dat anders te maken.

[*]Haarlem- West is nog veel meer in beeld dan oorspronkelijk gedacht. Ook voor Haarlem- centrum geldt dat er veel te weinig invoeding is vanuit de Waarderpolder om dat gebied tot 10 kV te maken. Ook daar dan ook slechts een kleine lus via het Garenskokerkade kwartier en de stationsbuurt.

[*]Bloemendaal, Santpoort- Zuid en Noord: nog steeds voeding vanuit Overveen. Tekenend is de nieuwe kabel vanuit Overveen naar de Terrasweg in Santpoort- Noord.

[*]Schalkwijk wordt omgebouwd naar 10 kV vanuit het 50 kV onderstation. Dat is inmiddels nagenoeg afgerond.

Blijft dan ook over om de laatste slag te slaan, het overnemen van de 6 kV Haarlem- West. Hiertoe wordt het nieuwe 20/10 kV station Oorkondelaan gesticht met voeding vanuit Vijfhuizen. Momenteel is al te zien dat er meerdere middenspanningskabels voorbereid gelegd zijn van de Pladellastraat (vlak bij de Oorkondelaan) richting Haarlem- Centrum om de 10 kV voeding in die richting te kunnen realiseren.

Uiteindelijk kan Haarlem- West dan ook geamoveerd worden en is Haarlem geen 6 kV enclave meer, maar volledig op 10 kV gebracht.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1178
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Knarvel » 02 jan 2022 00:07

Recent is er ook een nieuwe kabel (geschikt voor20kV) gelegd vanaf Overveen naar een nieuw stationnetje in de Oranjeboomstraat, deze kabel loopt dan door naar de nieuwbouw aan de Calvijnlaan op het terrein van het voormalige posterij-station Westergracht.

Deze kabel, en de schakelinstallaties zijn op 20kV gebouwd, maar worden nu op 10 kV bedreven. de kabel loopt ruwweg vanaf Overveen langs de W-Randweg via de Zijlweg naar de Hoofmanstraat, vervolgens naar de Brouwrsvaart en de Oranjeboomstraat. Dan door naar de Calvijnlaan.

De aanleg was in de zomer-21, staat nu nog niet op de PDOK.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 25 mei 2022 20:07

We zitten inmiddels aan het einde van de ombouw naar 10 kV middenspanning in Haarlem. Het is 50/ 6 kV Haarlem- West dat buiten dienst moet worden gesteld om de klus volledig te klaren en 50/ 10 kV Oorkondelaan dat in bedrijf moet worden genomen.

Als zeer geïnteresseerde leek vraag ik me af of de nieuwe 10 kV en de oude 6 kV volledig gescheiden zijn. Of is het mogelijk om door middel van verschillende aftakkingen primair de 10 kV en 6 kV met elkaar te verbinden. Ik kan me zo voorstellen dat de ombouw dan soepeler kan verlopen dan wanneer er een hard onderscheid is. Er bestaan transformatoren die primair zowel 10 als 6 kV aan kunnen. Langs die weg kan de transitie van 6 naar 10 kV meer in een glijdende weg gerealiseerd worden. doordat voedende verbindingen zowel 6 als 10 kV kunnen zijn in een middenspannings ring. Ik weet echter niet of deze weg gekozen wordt.

Wel zie ik steeds meer gegraaf in het centrum van Haarlem om nieuwe middenspanningskabels te leggen om de laatste loodjes te leggen.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Johan » 26 mei 2022 14:24

Voor het ombouwen van 10 naar 20kV is geen standaard werkwijze. Het hangt van veel factoren af, is de schakelinstallatie geschikt voor 20 kV en dat geld ook voor de kabelverbindingen en hoe is de netsituatie.

Meest gebruikelijk is om de laagspanningsbelasting over te nemen op een aggregaat, dat gaat zonder spanningsonderbreking.
De twee 6 kV kabels worden daarna uitgeschakeld en geaard en de trafo en schakelinstallatie worden vervangen en aangesloten.

De 6 kV kabels worden, als de netsituatie het nodig maakt, voor het station doorverbonden en weer in bedrijf genomen.

Als de montage in het station gereed is dan wordt de eerste verbinding vanaf het nieuwe voedingsstation in bedrijf genomen en op die verbinding kan de trafo ook in bedrijf worden genomen.

Om de belasting over te nemen op de nieuwe 10kV voeding is het veelal nodig om door het donker te gaan (klanten even spanningsloos).

Zo wordt de 10kV ring gevolgd, dus daarna is het volgende station in de ring aan de beurt.
Als nu de kabel naar het volgende station geschikt is voor 10kV dan is die na overnamen naar de 10kV deze dus niet neer bruikbaar in de 6kV ring ( de 6kV ring is definitief onderbroken ). Dit maakt dat de netsituatie per stap moet worden bekeken of het geen onaanvaardbare problemen oplevert.

Er zal nooit een netsituatie zo geschakeld worden waardoor twee verschillende netspanningen op een schakelinstallatie komen te staan. Altijd blijft één kabel tussen de verschillende netspanningen uit en geaard.

Natuurlijk is het mogelijk om trafo’s te kopen die omschakelbaar zijn van 6 naar 10kV maar ik zie hier het voordeel niet van in. Bij ons is dit met ombouwen nooit toegepast ( ombouwen van 10kV naar 23kV of van 13kV naar 23kV ).
)mbouw.JPG
Ter verduidelijking. Voor de kleuren 10 en 23 kV
)mbouw.JPG (81.94 KiB) 4350 keer bekeken
Johan

Plaats reactie