IJsselmij Hamerkoppen.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikers-avatar
johnF
laagspanning
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2025 21:32

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door johnF » 01 Feb 2025 22:35

De masten van de aftakking naar Olst zijn afkomstig van een verdwenen lijndeel bij Berkum van de lijn ZLE Weteringkade- Zwartsluis. Omdat deze masten van het zelfde soort zijn als HCL-DEV Platvoet zijn ze daar in 1972 opnieuw opgebouwd.

Gebruikers-avatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
BerichtenCOLON 3934
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2011 20:49

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Hans » 02 Feb 2025 07:55

Ha, hergebruik dus. Dank, zo nu en dan komt dit eens voor. IJC heeft het vaker gedaan in hun concessie.
Het was al wonderlijk dat men in de vroege jaren 70 daar nog wat hamerkoppen heeft neergezet terwijl het era van de hamerkoppen in de jaren 50 al eindigde, maar dit is wel een logisch antwoord.

JarnoS
380 kV
BerichtenCOLON 578
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2017 19:32

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door JarnoS » 02 Feb 2025 17:03

Over IJsselmij hamerkoppen gesproken,
De lijn Hessenweg naar Zwartsluis mist een portaal na de splitsing van mast 73 van de Lijn Zwolle Ens 380kV op de Netkaart.

Gebruikers-avatar
Tom
380 kV
BerichtenCOLON 2780
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Tom » 03 Feb 2025 09:21

De masten van de aftakking naar Olst zijn afkomstig van een verdwenen lijndeel bij Berkum van de lijn ZLE Weteringkade- Zwartsluis. Omdat deze masten van het zelfde soort zijn als HCL-DEV Platvoet zijn ze daar in 1972 opnieuw opgebouwd.
Interessante informatie! Vertel eens wat meer hierover, hoe kom je op deze wijsheid? Ben je daar destijds zelf bij betrokken geweest of heb je het van horen zeggen? Mocht je nog meer van dit soort kennis hebben horen we het graag!

Gebruikers-avatar
johnF
laagspanning
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2025 21:32

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door johnF » 09 Feb 2025 21:38

Ik heb foto's gemaakt in 2009 van het demonteren van de voormalige mast 2 van Harculo-Weteringkade nabij de Marsweg Zwolle

Gebruikers-avatar
johnF
laagspanning
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2025 21:32

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door johnF » 09 Feb 2025 21:44

Tom schreefCOLON
03 Feb 2025 09:21
De masten van de aftakking naar Olst zijn afkomstig van een verdwenen lijndeel bij Berkum van de lijn ZLE Weteringkade- Zwartsluis. Omdat deze masten van het zelfde soort zijn als HCL-DEV Platvoet zijn ze daar in 1972 opnieuw opgebouwd.
Interessante informatie! Vertel eens wat meer hierover, hoe kom je op deze wijsheid? Ben je daar destijds zelf bij betrokken geweest of heb je het van horen zeggen? Mocht je nog meer van dit soort kennis hebben horen we het graag!
Mijn vader heeft bij IJ.C. gewerkt en dat bedrijf had een goed verzorgd personeelsblad "Stroomkring" genaamd. Daar heb ik dat in gelezen. Ook heb ik zelf stage gelopen bij de afdeling UHS-EMD in 1980 en zo ben ik op verschillende station binnen geweest.

Gebruikers-avatar
johnF
laagspanning
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2025 21:32

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door johnF » 09 Feb 2025 22:00

De lijn Harculo- Deventer Platvoet is rond 1980 verzwaard omdat de productie eenheid HC60 op het 110kV net moest gaan invoeden. Beide circuits zijn toen geschikt gemaakt voor 1600A. Bovendien is bij de berekeningen van kortsluitvermogen ook er van uitgegaan dat HC-3 nog mee zou doen. Dat laatste is anders gegaan omdat die eenheid in 1982 vervroegd buiten bedrijf is gesteld. De directie van de IJsselcentrale vond dat het vermogen volledig over het 110kV net in Twente moest kunnen komen en omdat de lijn over Deventer langer is dan via Raalte etc. moest op deze manier de impedantie worden verlaagd, ook in verband met de zogenaamde voorbelasting van Deventer. Tegelijkertijd is in Harculo 110kV het gespannen railsysteem vervangen door het huidige buis-rail systeem.

Gebruikers-avatar
Tom
380 kV
BerichtenCOLON 2780
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Tom » 11 Feb 2025 22:38

Bedankt voor deze informatie, erg interessant om te weten!
De 1600A door een tweebundel geleider lijkt me wat optimistisch, maar het zal er niet ver af zitten en inderdaad was de verzwaring aanzienlijk.
Ik vraag me wel af wat de rol dan was van de 220kV-lijn, die was toch immers bedoeld als koppellijn met Twente. Of wellicht was dit een soort van n-1 situatie.
We zijn blij dat de steunmasten van Zwolle-Deventer zijn gebleven, een teken dat de oude masten wel wat ruim in hun jasje zaten. Alleen de hoekmasten en een stuk van de jukkenlijn is wel vernieuwd destijds. Ook de aftakmast bij Olst is toen vernieuwd. Mocht je ook nog beschikken over foto´s uit die tijd dan zijn we natuurlijk zeer geïnteresseerd.

Gebruikers-avatar
johnF
laagspanning
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2025 21:32

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door johnF » 14 Feb 2025 12:14

Ik heb een Stroomkring uit november 1979 bewaard en daar staat een artikel in met de titel "De voeding van Twente". Uit dat artikel valt op te maken dat er in Twente een belasting van 400MW valt te verwachten. Normaal was dat geen probleem met de toenmalige netsituatie maar er werd rekening gehouden met uitval van circuits door storingen terwijl er al een circuit buiten bedrijf was door werkzaamheden. De elektriciteits voorziening werd dan ook onvoldoende zeker geacht. Er zijn plannen geweest om in Overijssel een ring te maken met 220kV waar bij dan in Deventer Platvoet een station voor deze spanning zou moeten komen. Deze oplossing werd toch te duur bevonden omdat de verbruiksontwikkeling in Deventer niet zodanig was dat dat nodig was. Het verzwaren van de huidige lijn was daar voldoende voor. Wat ook meespeelde is dat de organisatie van de energiesector in die tijd een lappendeken was van provinciale en regionale bedrijven voor elektriciteit en gas die met elkaar werkten en als het zo uit kwam elkaar ook dwars zaten. Er was in die tijd een verticale organisatie structuur waarbij productie, transport en levering door het zelfde bedrijf( hier IJ.C.)werden uitgevoerd. Dus de directie van IJ.C. had er belang bij dat Twente over het eigen net kon worden voorzien. De 220kV was oorspronkelijk een IJ.C. initiatief. Zoals bekend is de lijn naar Twente al in 1958 deels gebouwd en met 110kV in bedrijf genomen. Om met 220kV te gaan werken was er meer nodig. Ten eerste moest op 110kV niveau de ring worden gesloten door Raalte Nijverdal te bouwen, ten tweede waren er 2 trafo's van 350MVA nodig in Hengelo ten derde een koppeling met andere centrales en ten vierde productie vermogen om in te voeden op het 220kV net. De lijn naar Groningen is in 1966 in bedrijf gekomen en toen is HC-4 (129MW) ook gaan invoeden op het 220kV net. Eea heeft in 1966 vertraging op gelopen omdat er moeilijkheden werden ondervonden met het vervoeren van de betreffende trafo's. Wat ook meespeelde is dat inmiddels was besloten om een ringnet in Nederland te maken met 380kV. Deze spanning werd in eerste instantie gebruikt tot in Ens alwaar een koppeling bestaat met het 220kV net maar het was toen al de bedoeling dat er een lijn zou worden gebouwd door Twente en de Achterhoek naar Dodewaard. Dit heeft geleid tot het verdwijnen van de 220kV uit Twente. Er werd toen al voorzien dat vanuit Harculo niet meer kon worden gevoed richting Twente over het eigen IJ.C. net. Dit is een van de redenen geweest dat HC60 op het 110Kv net is aangesloten. Door de hele reorganisatie van de energiesector (oprichting van EPON etc.) Is dit allemaal minder relevant geworden.

BUTTON_POST_REPLY