IJsselmij Hamerkoppen.
IJsselmij Hamerkoppen.
Als eerste wil ik hier iedereen een goed 2017 wensen, en dat het weer een mooie hoogspanningsjaar mag worden!
Ook schiet ik gelijk af met mijn volgende project. Hierbij gaat het om de IJsselmij Hamerkoppen die nog veel te vinden zijn in Overijssel. Met het motto "Stop Hammertime" ben ik met dit project begonnen.
Het gaat hierbij om de lijnen: Zwolle-Deventer, Deventer-Hengelo en Zwolle-Vollenhove. De oudste is Zwolle-Deventer die stamt uit 1940, Deventer-Hengelo stamt uit 1944 en Zwolle-Vollenhove uit 1947. Ook zijn er nog hamerkoppen te vinden in het eerste deel van Harculo/Zwolle-Hoogeveen. Ook stonden er vroeger hamerkoppen in de lijnen Hengelo-Almelo en Hengelo-Enschede.
Van de drie hele hamerkoplijnen is Zwolle-Deventer nog het meest in zijn originele staat te vinden. De andere twee lijnen hebben verkabelingen en omleidingen gekend. Tevens is Zwartsluis-Vollenhove nog jaren enkel-circuit geweest en is hij voor een paar jaar terug weer redundant geworden, helaas is het originele beeld wel verdwenen. Ook is Hengelo Weideweg-Goor nog jaren enkel-circuit geweest toen het net in Twente in eind jaren '80 volledig op de schop werd gegooid.
Zwolle-Deventer is in 1954 onderbroken met de komt van de IJsselcentrale bij Harculo tevens met de komt van de beroemde Jukkenlijn die gelukkig nog altijd mag bestaan! Harculo-Deventer is eind jaren '70 nog verzwaard, wat wel betekend heeft dat alle hoek-, eind- en afspanmasten vervangen zijn door zwaardere exemplaren.
Hier komen een aantal plaatjes voorbij van verschillende hamerkoppen!
Zelf ga ik verder de lijnen Harculo-Deventer met de aftak naar Olst op de foto zetten, tevens wordt Deventer-Goor-Hengelo door mij gedaan. Mijn goede masten broeder Michel en ik gaan samen Zwolle-Vollenhove op de foto zetten, dit heeft mede te maken doordat er niet zo gauw een station in de buurt is.
Cheers Ruben.
Ook schiet ik gelijk af met mijn volgende project. Hierbij gaat het om de IJsselmij Hamerkoppen die nog veel te vinden zijn in Overijssel. Met het motto "Stop Hammertime" ben ik met dit project begonnen.
Het gaat hierbij om de lijnen: Zwolle-Deventer, Deventer-Hengelo en Zwolle-Vollenhove. De oudste is Zwolle-Deventer die stamt uit 1940, Deventer-Hengelo stamt uit 1944 en Zwolle-Vollenhove uit 1947. Ook zijn er nog hamerkoppen te vinden in het eerste deel van Harculo/Zwolle-Hoogeveen. Ook stonden er vroeger hamerkoppen in de lijnen Hengelo-Almelo en Hengelo-Enschede.
Van de drie hele hamerkoplijnen is Zwolle-Deventer nog het meest in zijn originele staat te vinden. De andere twee lijnen hebben verkabelingen en omleidingen gekend. Tevens is Zwartsluis-Vollenhove nog jaren enkel-circuit geweest en is hij voor een paar jaar terug weer redundant geworden, helaas is het originele beeld wel verdwenen. Ook is Hengelo Weideweg-Goor nog jaren enkel-circuit geweest toen het net in Twente in eind jaren '80 volledig op de schop werd gegooid.
Zwolle-Deventer is in 1954 onderbroken met de komt van de IJsselcentrale bij Harculo tevens met de komt van de beroemde Jukkenlijn die gelukkig nog altijd mag bestaan! Harculo-Deventer is eind jaren '70 nog verzwaard, wat wel betekend heeft dat alle hoek-, eind- en afspanmasten vervangen zijn door zwaardere exemplaren.
Hier komen een aantal plaatjes voorbij van verschillende hamerkoppen!
Zelf ga ik verder de lijnen Harculo-Deventer met de aftak naar Olst op de foto zetten, tevens wordt Deventer-Goor-Hengelo door mij gedaan. Mijn goede masten broeder Michel en ik gaan samen Zwolle-Vollenhove op de foto zetten, dit heeft mede te maken doordat er niet zo gauw een station in de buurt is.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Leuk gevonden "Stop... Hammertime" Het blijven fraaie en sierlijke masten, de IJsselmij-hamerkopmasten. De foto vanaf de flat in Deventer is briljant! Verder blijven de "dubbele" hamerkopmasten bij de Weteringkade aparte gevallen. Gelukkig heeft men in 2009 wel ongeveer dezelfde stijl aangehouden. Ik zal gelijk even de nummering op de netkaart aanpassen
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Is het gezichtsbedrog of buigen de traversen van de eindmast echt door?
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
@ Peter, dank je! De nummering van de Weteringskade lijnen richting Harculo is heel apart. Als ik weer in Zwolle ben met de fiets wil ik best weer kijken om de nummering zo nauwkeurig mogelijk te fotograferen, persoonlijk vind ik die nummering heel apart!
@Sherk, het viel me inderdaad al op dat de traversen van de eindmast doorbuigen. De kabels zijn natuurlijk een stukje zwaarder dan de oude kabels doordat de lijn nu parallel geschakeld is.
Cheers Ruben.
@Sherk, het viel me inderdaad al op dat de traversen van de eindmast doorbuigen. De kabels zijn natuurlijk een stukje zwaarder dan de oude kabels doordat de lijn nu parallel geschakeld is.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Ik heb de nummering al gedeeltelijk aangepast. Ik zag een tijd geleden al vanuit de auto toen ik over de Oldeneelallee reed de mastnummers 39 en 27. Met mast 44 en een foto waarop mastbord 34 te zien is weet ik in elk geval al hoe de nummering op de voormalige lijn naar Deventer loopt. Alleen de andere kant is nog even een raadsel.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Ik heb al even op mijn foto's gekeken. De mast die naast mast 34 staat bij de kruising van de oude 220kV-lijn heeft nummer 22. Dus die nummering is ook aangepast!
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Misschien zijn de nieuwe kabels dan toch iets te zwaar voor deze oude mast en hadden ze beter een nieuwe gezet. De andere masten laten zien dat nieuwe masten perfect in het oude mastbeeld kunnen passen.Ruben schreefCOLON@ Peter, dank je! De nummering van de Weteringskade lijnen richting Harculo is heel apart. Als ik weer in Zwolle ben met de fiets wil ik best weer kijken om de nummering zo nauwkeurig mogelijk te fotograferen, persoonlijk vind ik die nummering heel apart!
@Sherk, het viel me inderdaad al op dat de traversen van de eindmast doorbuigen. De kabels zijn natuurlijk een stukje zwaarder dan de oude kabels doordat de lijn nu parallel geschakeld is.
Cheers Ruben.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Zou best kunnen dat de nieuwe geleiders toch iets te zwaar zijn voor deze oude eindmast, de nieuwe "dubbele" hamerkoppen handelen t goed doordat ze ook wat zwaarder zijn gebouwd.Shrek schreefCOLON Misschien zijn de nieuwe kabels dan toch iets te zwaar voor deze oude mast en hadden ze beter een nieuwe gezet. De andere masten laten zien dat nieuwe masten perfect in het oude mastbeeld kunnen passen.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Dan is de nummering me nu duidelijk. Er wordt vanaf de jukkenlijn doorgeteld met de oostelijke lijn en begint men vanaf Sekdoorn opnieuw te tellen met de westelijke lijn en loopt de nummering door via de tweevlaksmast en de overgebleven eindmast, zie netkaart Zijn we meteen af van rare nummers zoals bijvoorbeeld mast 6H. Hetzelfde heeft men toegepast tussen de Weteringkade en de Hessenweg maar die stonden er al goed op.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Scherp opgemerkt Peter, als je t zo bekijkt zit er toch een logica in de nummering van beide Weteringskade lijnen die naar Hessenweg en Harculo gaan!
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.