Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
-
Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
Vandaag was ik weer even bij Pkt. Ohne, hoekmast 205 staat inmiddels geheel en hoekmast 206 is op de voorgrond nog in aanbouw.
In lijnstuk 206 - 214 hangen inmiddels ook katrollen.
Hieronder wat foto's van vanmiddag
In lijnstuk 206 - 214 hangen inmiddels ook katrollen.
Hieronder wat foto's van vanmiddag
-
@Peter, over de nieuwe 380 kV verbinding naar het aanbouw zijnde DC converterstation Hilgenberg.
Afgelopen zomer was ik bij Hanekenfähr, net ten noorden heb ik die dag hoekmast 7 op de foto gezet toen de geleiders daar tijdelijk naar beneden waren afgespannen.
Foto's zijn van 8 Augustus 2024
Afgelopen zomer was ik bij Hanekenfähr, net ten noorden heb ik die dag hoekmast 7 op de foto gezet toen de geleiders daar tijdelijk naar beneden waren afgespannen.
Foto's zijn van 8 Augustus 2024
Mooie foto's Bram van Pkt. Ohne. Het blijft een bijzonder punt, helemaal nu de hoge nieuwe masten erbij komen. Het is er deze maand nog niet van gekomen om zelf die kant op te gaan maar ik ga zeker binnenkort weer eens live kijken. Hopelijk is hoekmast 206 dan ook gebouwd, die wordt nog eens vier meter hoger dan mast 205! Nog even en men kan hier beginnen met het trekken van de geleiders. Dat wordt nog een leuke klus om deze over Gronau - Hanekenfähr heen te krijgen 
De foto bij Hanekenfähr had ik afgelopen zomer al gezien en ik kon deze masten niet goed plaatsen. Inmiddels zijn ze op de luchtbeelden van Google Earth ook te zien en is het korte verbindingslijntje naar Hilgenberg ingetekend op de netkaart. Het is wel een wat onlogisch tracé zo helemaal om de centrales heen en blijkbaar was een korte grondkabel vanaf het 380kV station Hanekenfähr naar het converterstation niet haalbaar of te duur.

De foto bij Hanekenfähr had ik afgelopen zomer al gezien en ik kon deze masten niet goed plaatsen. Inmiddels zijn ze op de luchtbeelden van Google Earth ook te zien en is het korte verbindingslijntje naar Hilgenberg ingetekend op de netkaart. Het is wel een wat onlogisch tracé zo helemaal om de centrales heen en blijkbaar was een korte grondkabel vanaf het 380kV station Hanekenfähr naar het converterstation niet haalbaar of te duur.
Donderdag 12 juni was ik in de gelegenheid om weer bij Pkt. Ohne te kijken en toen ik aan kwam rijden zag ik al een enorme telescoopkraan staan met een grotendeels afgebouwde mast 206! Maar even later werd ik live getuige van het plaatsen van het topstuk
Bovenin mast 206 staan de monteurs al klaar voor het topstuk. En daar gaat het topstuk... Overzichtsfoto met mast 4305-69 en 4307-72. Het is meteen duidelijk waarom de mast zo hoog moet worden. De hoogste mast uit de verbinding zit bijna in elkaar. Deze hoekmast is een WA2WE+42.0 en is 98 meter hoog! Nog een foto met mast 4305-68 op de voorgrond... Tot slot van dit deel nogmaals de oude masten waarbij de zware hoekmast van de verbinding Gronau - Hanekenfähr een bijzonder fraai exemplaar is.

Bovenin mast 206 staan de monteurs al klaar voor het topstuk. En daar gaat het topstuk... Overzichtsfoto met mast 4305-69 en 4307-72. Het is meteen duidelijk waarom de mast zo hoog moet worden. De hoogste mast uit de verbinding zit bijna in elkaar. Deze hoekmast is een WA2WE+42.0 en is 98 meter hoog! Nog een foto met mast 4305-68 op de voorgrond... Tot slot van dit deel nogmaals de oude masten waarbij de zware hoekmast van de verbinding Gronau - Hanekenfähr een bijzonder fraai exemplaar is.
-
Mooie foto's Peter, en natuurlijk mooi dat je precies op het juiste moment aankwam om met eigen ogen live de plaatsing van het topstuk mee te maken 
PKT Ohne was al een bijzondere locatie waar twee 380 kV verbindingen van elkaar splitsen en omgekeerd bij elkaar komen, nu met een 380 kV crossing over een andere 380 kV verbinding heen wordt dit helemaal een spectaculaire locatie.
Een crossing en een splitsing op één locatie, wat wil je nog meer
PKT Ohne was al een bijzondere locatie waar twee 380 kV verbindingen van elkaar splitsen en omgekeerd bij elkaar komen, nu met een 380 kV crossing over een andere 380 kV verbinding heen wordt dit helemaal een spectaculaire locatie.
Een crossing en een splitsing op één locatie, wat wil je nog meer
Mooie foto's, leuk dat je precies op dat moment dit kon bekijken.
Wel interessant maar als mastliefhebber een beetje teleurstellend is dat de hoofdvorm van zo'n verhoogde mast nog in concept gelijk is met de lagere masten
. Dus geen extra hellingsveranderingen, geen andere indelingen van de diagonalen etc.
De mannetjes zijn erg klein, een telefoto zou het wellicht nog duidelijker hebben gemaakt zo hoog op in de mast
Wel interessant maar als mastliefhebber een beetje teleurstellend is dat de hoofdvorm van zo'n verhoogde mast nog in concept gelijk is met de lagere masten

De mannetjes zijn erg klein, een telefoto zou het wellicht nog duidelijker hebben gemaakt zo hoog op in de mast

Hoe dan ook, Pkt. Ohne ga ik de komende tijd nog vaak bezoeken, zeker als straks de geleiders getrokken worden. We zien dan inderdaad het splitsen van de oude lijnen en een nieuwe 380kV verbinding die over de oude verbinding tussen Gronau en Hanekenfähr heen gaat. Verder hoop ik natuurlijk dat de masten nog worden voorzien van de roodwitte obstructiebeschildering en markeringsballen in de bliksemdraad. Inmiddels weten we dat er in de toekomst op dit punt nog meer gaat veranderen als er straks vier 380kV circuits tussen Gronau - Hanekenfähr worden aangelegd. Nu verder met deel 2 van de foto's
Overigens is de hoge mast wel een stuk zwaarder uitgevoerd dan de reguliere hoekmasten en ook zwaarder dan mast 205 die een paar weken eerder is gebouwd maar met 94,5 meter is dit nog steeds een indrukwekkende mast! Op deze foto van de andere kant is duidelijk te zien dat mast 206 zwaardere randstaven heeft die verder doorlopen naar boven en ook lijken de traversen zwaarder te zijn. @Tom: Helaas had ik geen telelens bij me, maar die mannetjes zaten ook op circa 90 meter hoogte
Ook was men bezig met het aanbrengen van katrollen en trekdraden in de steunmasten van vak 206-214. We zien hier mast 4201-207 waarbij ik in februari nog de klaarliggende delen van het broekstuk heb gefotografeerd.
Mast 4201-208 is met 77,5 meter ook duidelijk hoger dan de bestaande masten en ook hier zijn de isolatorkettingen en katrollen inmiddels gemonteerd.
In het volgende deel komen de nieuw gebouwde masten bij Öchtel aanbod waaronder de tweede caravellemast.

Overigens is de hoge mast wel een stuk zwaarder uitgevoerd dan de reguliere hoekmasten en ook zwaarder dan mast 205 die een paar weken eerder is gebouwd maar met 94,5 meter is dit nog steeds een indrukwekkende mast! Op deze foto van de andere kant is duidelijk te zien dat mast 206 zwaardere randstaven heeft die verder doorlopen naar boven en ook lijken de traversen zwaarder te zijn. @Tom: Helaas had ik geen telelens bij me, maar die mannetjes zaten ook op circa 90 meter hoogte

Tot slot de laatste foto's van deze dag bij Öchtel. Begin februari zag ik bij station Öchtel de eerste werkzaamheden voor het laatste deel van de verbinding Dörpen - Wesel met het broekstuk van mast 4201-220. Inmiddels is deze ook volledig gemonteerd en staan er bij station Öchtel twee vrijwel identieke caravellemasten naast elkaar. Mast 219 staat er al sinds 2018 toen station Öchtel gebouwd werd. Ook in mast 220 werd nog gewerkt deze dag.
Ook hoekmast 4201-218 is inmiddels volledig gebouwd en ook dit betreft een verhoogd exemplaar vanwege de overspanning van de 110kV aftak vanaf Salzbergen naar Öchtel. Deze mast is een WA1+21.0 van 76,5 meter hoog.
Toch wel een imposant gezicht deze drie verhoogde masten naast elkaar 
Mooie vervolgfoto's, had hem even gemist
.
De verhoogde mast is echt imposant inderdaad. Het onderstuk lijkt wel nog wijder te worden dan de gewonere hoekmasten
.
Ook de traverses zijn een stuk breder, met opvallend dat extra afspanpunt een stukje van het einde.
Ik vind het erg geslaagde masten met een mooi rustig diagonaalpatroon en traverses met de juiste hoogte. Zo mag ik het graag zien
.

De verhoogde mast is echt imposant inderdaad. Het onderstuk lijkt wel nog wijder te worden dan de gewonere hoekmasten

Ook de traverses zijn een stuk breder, met opvallend dat extra afspanpunt een stukje van het einde.
Ik vind het erg geslaagde masten met een mooi rustig diagonaalpatroon en traverses met de juiste hoogte. Zo mag ik het graag zien

We reden vandaag naar Meppen en zag enkele masten van Amprion als Tennet erbij gebouwd.
Ik heb er een foto van een van de masten, de noordelijkste (steun)mast van Amprion tot nu toe is gebouwd.
Ik heb er een foto van een van de masten, de noordelijkste (steun)mast van Amprion tot nu toe is gebouwd.
- Bijlagen
-
- Kaninchenmast343.jpg (106.5 KiB) 2579 keer bekeken