Afgelopen vrijdag was ik in de buurt van Hanekenfähr en na het fotograferen van een goederentrein ben ik even wezen kijken naar de nieuwe 380kV verbindingslijn van het grote 380/220/110kV station Hanekenfähr naar de in aanbouw zijnde DC Converter Hilgenberg voor het aansluiten van BorWin4 en DolWin4. Deze verbinding is in 2024 gebouwd en maakt helemaal een boog om de gascentrale en koeltorens heen naar de nieuwe Converter met nogal opvallende hoge en smalle masten. De verbinding is voorlopig nog spanningsloos. Het bestaande 380kV station wordt momenteel ook enorm uitgebreid.
Mast 4378-7 aan de oostkant van het spoor. Deze hoekmast heeft Bram vorig jaar gefotografeerd toen men nog bezig was met het trekken van de geleiders.

- 4378-7.jpg (376.81 KiB) 1626 keer bekeken
Mast 4378-6 is wat lastig te fotograferen door het groen en is een relatief lichte hoekmast.

- 4378-6.jpg (484.84 KiB) 1626 keer bekeken
Aan de westkant staat mast 4378-5 en is een enorm hoge hoekmast. Tot deze mast liften de 110kV circuits Hanekenfähr - Lingen mee en is een bijzondere combinatiemast van een ton- en een donaumast. Misschien kunnen we deze classificeren als tondonaumast

Amprion bouwt dit type mast momenteel ook in het Sauerland voor de nieuwe 380kV verbinding Kruckel - Dauersberg (Bl. 4319).

- 4378-5.jpg (327.77 KiB) 1626 keer bekeken
De andere kant op staat een soortgelijke mast, maar dan een stuk smaller omdat deze een kleinere hoek maakt.

- 4378-4.jpg (310.6 KiB) 1626 keer bekeken
Bij het 380kV station Hanekenfähr zijn aan de westkant twee caravellemasten gebouwd die nog niet op het station zijn aangesloten. We zien hier mast 4378-1.

- 4378-1.jpg (266.07 KiB) 1626 keer bekeken
Aan de andere kant staat caravellemast 4378-1A. Het lijkt erop dat er ook hier nog een uitbreiding met een nieuwe lijn (circuit 3 en 4 naar Gronau?) is gepland.

- 4378-1A.jpg (301.66 KiB) 1626 keer bekeken