Spanje/Portugal zonder stroom
Re: Spanje/Portugal zonder stroom
Let's bring you more from the recent news conference held by Spain's power company REE.
The company has said they've ruled out a cyberattack as the cause of the blackout.
Eduardo Prieto, head of operation services, has said that there were two “disconnection events”, barely a second apart, just before the blackout on Monday.
He said the incidents took place in the south-west of Spain, where there is substantial solar generation.
He added that “nothing leads us to believe that it could have been human error”.
Some more comments from Spanish power company Red Eléctrica's (REE) news conference earlier.
As reported earlier, Eduardo Prieto, head of operation services, has explained that on Monday there were two consecutive "disconnection events".
Systems managed to recover from the first event, but Prieto said they couldn't recover from the second, which led to the power outage in Spain and Portugal.
When asked, Prieto admitted it is "very possible" that the affected generation was solar, though he said authorities don't yet have enough information to be sure.
Finally, he said REE restored power to the grid by using hydro and combined-cycle gas, which operate through a combined gas and steam turbine method.
Opvallend is dat rond 9.00 opvallend veel vermogen wat van Portugal naar Spanje ging opeens omdraaide. De vermogens richting Frankrijk waren beduidend lager.
The company has said they've ruled out a cyberattack as the cause of the blackout.
Eduardo Prieto, head of operation services, has said that there were two “disconnection events”, barely a second apart, just before the blackout on Monday.
He said the incidents took place in the south-west of Spain, where there is substantial solar generation.
He added that “nothing leads us to believe that it could have been human error”.
Some more comments from Spanish power company Red Eléctrica's (REE) news conference earlier.
As reported earlier, Eduardo Prieto, head of operation services, has explained that on Monday there were two consecutive "disconnection events".
Systems managed to recover from the first event, but Prieto said they couldn't recover from the second, which led to the power outage in Spain and Portugal.
When asked, Prieto admitted it is "very possible" that the affected generation was solar, though he said authorities don't yet have enough information to be sure.
Finally, he said REE restored power to the grid by using hydro and combined-cycle gas, which operate through a combined gas and steam turbine method.
Opvallend is dat rond 9.00 opvallend veel vermogen wat van Portugal naar Spanje ging opeens omdraaide. De vermogens richting Frankrijk waren beduidend lager.
Ik weet niet of dat event om 9:00 significant is.profke schreef: ↑29 apr 2025 12:55https://newtransparency.entsoe.eu/trans ... 2CET%22%7D
hier zie je enerzijds de verschillen import/export tussen FR en ES, maar anderzijds die tussen PT en ES
bemerk dat het patroon dat je om 12-13.00 ziet tussen frankrijk en spanje , dat dat er ook is tussen portugal en spanje. om 09u00
in de frequentiegrafiek van post 6 zie je daar ook een dip in frequentie. misschien lag de oorzaak dus 4 u vroeger..
Als je kijkt op https://app.electricitymaps.com/zone/PT/72h/hourly dan zie je die import/export omklappen, maar dat gebeurt wel vaker. Tegelijkertijd zie je 0,76 GW aan wind wegvallen en 1,23 GW aan hydro storage bijkomen. Daarmee verklaar je de 2 GW import uit Spanje, maar nog niet de wegvallende 2,3 GW export naar Spanje.
Ik denk dat PV de grote veroorzaker is van de ineenstorting. Je moet bedenken dat een omvormer bij een kleine spanningsdip of frequentiedip uitschakelt en pas na een minuut of 5 langzaam weer opstart. Dat was met fossiel/hydro niet gebeurd. Een zeer kort incident kan op deze manier volledig uit de hand lopen. De kerncentrales zijn gelijk in de noodstop gegaan en draaien nog steeds niet.
Fair, dat had iets anders kunnen worden opgeschreven. Het is inmiddels aangepast, waarvoor dank.maarten schreef: ↑29 apr 2025 11:03Ik lees wat daar staat toch anders en dat de oorzaak niet ligt bij trippende omvormers maar bij het uitvallen van een verbinding met Frankrijk. Dat daarna de frequentie zo hard inzakte kan wel komen doordat er weinig roterend vermogen was. Maar het was niet de oorzaak.
Is deze hier al gepost?
https://www.entsoe.eu/news/2021/08/20/o ... 21-update/
Een storing in de interconnectie Spanje-Frankrijk in 2021.
Kwam door een bosbrand dat leidde tot een N-2 situatie. Was vrij snel opgelost.
Vuur is ook ioniserend? Ok genoeg alu hoedjes
Ik wacht wel tot ENTSOE of the spaanse netbeheerder met een persco komen.
Overigens, als je hydro kan laten pompen en stromen tegelijkertijd, is het dan een vliegwiel? Ik vraag dit ivm de netstabilisatie.
Dan hoef je namelijk niets/weinig aan de opslag te veranderen.
https://www.entsoe.eu/news/2021/08/20/o ... 21-update/
Een storing in de interconnectie Spanje-Frankrijk in 2021.
Kwam door een bosbrand dat leidde tot een N-2 situatie. Was vrij snel opgelost.
Vuur is ook ioniserend? Ok genoeg alu hoedjes
Ik wacht wel tot ENTSOE of the spaanse netbeheerder met een persco komen.
Overigens, als je hydro kan laten pompen en stromen tegelijkertijd, is het dan een vliegwiel? Ik vraag dit ivm de netstabilisatie.
Dan hoef je namelijk niets/weinig aan de opslag te veranderen.
Zodra Hydro aan het pompen is dan is het een verbruiker en geen inertia in het systeem.
Oh ja, vuur is zeker ioniserend. Zo werkt de vlambewaking in je CV ketel.
De Gaasperdammertunnel heeft twee backup-dieselmotor+generator+electromotor-sets die standaard (op de electromotor) draaien, plus de olie op bedrijfstemperatuur, om zo heel snel als backup in te kunnen schakelen.
Zou het een idee zijn om bij (grote) zonneparken ook een flywheelstorage te verplichten?
Ook lijkt het me slim om niet alle zonneparken bij dezelfde netfrequentie af te laten schakelen, maar dat een beetje random tussen de zeg 45 en 49 Hz hebt, waarbij sommiggen ook langer proberen de frequentie te ondersteunen, zodat niet bij een frequentiedip ineens alles tegelijk van het net af flikkert. Sterker nog, die omvormers kunnen naar ik aanneem tot veel lagere frequenties of zelfs DC en daarbij ook helpen met een cold start en het net stabiliseren bij een grote frequentiedip, zolang ze maar niet uit fase gaan.
Zou het een idee zijn om bij (grote) zonneparken ook een flywheelstorage te verplichten?
Ook lijkt het me slim om niet alle zonneparken bij dezelfde netfrequentie af te laten schakelen, maar dat een beetje random tussen de zeg 45 en 49 Hz hebt, waarbij sommiggen ook langer proberen de frequentie te ondersteunen, zodat niet bij een frequentiedip ineens alles tegelijk van het net af flikkert. Sterker nog, die omvormers kunnen naar ik aanneem tot veel lagere frequenties of zelfs DC en daarbij ook helpen met een cold start en het net stabiliseren bij een grote frequentiedip, zolang ze maar niet uit fase gaan.
Voor de niet-ingewijden onder ons (en daar reken ik mezelf ook onder
):
Grady van het YouTube kanaal "Practical Engineering" maakte een jaar geleden een video over een vergelijkbare situatie in Texas (Odessa 2022).
Hier ging het net goed omdat het aandeel zonne-energie op dat moment een stuk lager (rond de 35 %) was dan in Spanje.
Vriendelijke groeten,
Bas

Grady van het YouTube kanaal "Practical Engineering" maakte een jaar geleden een video over een vergelijkbare situatie in Texas (Odessa 2022).
Hier ging het net goed omdat het aandeel zonne-energie op dat moment een stuk lager (rond de 35 %) was dan in Spanje.
Vriendelijke groeten,
Bas
Dat filmpje is op dit forum vaker voorbij gekomen. Probleem is dat de maker vergeet dat je een dirigent nodig hebt voor het tempo. Voor Europa is dat Zwitserland. Bij de storing in Spanje betekend dat gewoon eerst de voorziening vanuit Frankrijk hersteld moest worden voordat Marokko kon aanhaken.