Bij nader inzien blijkt het zelfs een S+3 te zijn. Hij lijkt op de film wat hoger, maar de moldau is gewoon echt een ranke hoge mast.
De iets oplopende railing maakt esthetisch een wereld van verschil. Zoals we op de informatiepagina aangeven, ook een werkpaard mag gewoon mooi zijn. Overigens komt daar meer bij kijken dan je denkt. De hellingshoek van de diagonalen in de toren is zoiets. Neem je de verticale afstand constant, dan worden de kruizen naar boven toe steeds steiler. Maar neem je de hellingshoek constant, dan loopt de mast naar zijn top toe dicht met veel staven zodat hij het risico loopt op een plompe en topzware indruk. Van beide zijn voorbeelden te vinden. Je kan besluiten tot een compromis en van beide een beetje toe te passen, maar ook dat luistert nauw.
Hoe groot maak je de knoopplaten, hoe maak je de verhouding tot de hoogtes van de drie traversen ten opzichte van elkaar? Bij een tonmast kan het ongelukkig voelen als het vakwerk breedte/hoogteverhouding van de drie traversen die gedicteerd wordt door het vakwerk in de toren ervoor zorgt dat de lange middentraverse minder hoog is dan de kortere boventraverse. Ofwel, je vakwerk in de toren moet ook nog eens lekker uitkomen.
Op wat voor broek zet je 'm neer (te korte beentjes zijn lachwekkend), verkijk je niet op wat voor klus het is om een mastenfamilie te ontwerpen die tegelijk economisch is, sterk is, die aan alle normen voldoet, die lekker in het oog ligt en die ook nog eens goed te fabriceren en assembleren is. Des te groter de voldoening voor de ingenieurs als ook het gilde notoir kritische en bloedfanatieke pylon geeks uiteindelijk goedkeurend naar elkaar knikt.
Algemeen Tennet nieuws
- reinoudhorstink
- BerichtenCOLON 3
- GeregistreerdCOLON 21 Okt 2022 00:52
Re: Algemeen Tennet nieuws
Kan ook zonder onderstel: https://en.wikipedia.org/wiki/Schnabel_car
Re: Algemeen Tennet nieuws
Fijn te horen dat het maar 3 m is. Het is idd een ranke mast en de ingenieurs zijn er perfect in geslaagd om zo’n mooie mast te ontwerpen.Hans schreefCOLON ↑14 Apr 2025 21:57Bij nader inzien blijkt het zelfs een S+3 te zijn. Hij lijkt op de film wat hoger, maar de moldau is gewoon echt een ranke hoge mast.
De iets oplopende railing maakt esthetisch een wereld van verschil. Zoals we op de informatiepagina aangeven, ook een werkpaard mag gewoon mooi zijn. Overigens komt daar meer bij kijken dan je denkt. De hellingshoek van de diagonalen in de toren is zoiets. Neem je de verticale afstand constant, dan worden de kruizen naar boven toe steeds steiler. Maar neem je de hellingshoek constant, dan loopt de mast naar zijn top toe dicht met veel staven zodat hij het risico loopt op een plompe en topzware indruk. Van beide zijn voorbeelden te vinden. Je kan besluiten tot een compromis en van beide een beetje toe te passen, maar ook dat luistert nauw.
Hoe groot maak je de knoopplaten, hoe maak je de verhouding tot de hoogtes van de drie traversen ten opzichte van elkaar? Bij een tonmast kan het ongelukkig voelen als het vakwerk breedte/hoogteverhouding van de drie traversen die gedicteerd wordt door het vakwerk in de toren ervoor zorgt dat de lange middentraverse minder hoog is dan de kortere boventraverse. Ofwel, je vakwerk in de toren moet ook nog eens lekker uitkomen.
Op wat voor broek zet je 'm neer (te korte beentjes zijn lachwekkend), verkijk je niet op wat voor klus het is om een mastenfamilie te ontwerpen die tegelijk economisch is, sterk is, die aan alle normen voldoet, die lekker in het oog ligt en die ook nog eens goed te fabriceren en assembleren is. Des te groter de voldoening voor de ingenieurs als ook het gilde notoir kritische en bloedfanatieke pylon geeks uiteindelijk goedkeurend naar elkaar knikt.
Aanvankelijk was ik niet zo enthousiast maar ik ben nu helemaal om omdat met die kleine aanpassingen het aanzien veel mooier is geworden.
Ook die V-ophanging zal in deze mast perfect tot zijn recht komen.
Re: Algemeen Tennet nieuws
Blij te lezen dat het ontwerp gewaardeerd wordt, op voorhand geen gegeven
. Ben het helemaal eens met Hans dat het geen gemakkelijke taak is om een mastenfamilie met de juiste proporties te ontwerpen met bevredigende indeling van de diagonaalvakken en vloeiende helling van de randstijlen. En bij deze combimast is dat nog lastiger door de ongewone combinatie van de 150kV aan de binnenzijde en 380kV aan de buitenzijde.
Het is overigens een S+6, dus tussen beide geschatte hoogtes in
. De 6 m maakt toch een groot verschil met de basisversie, een groter onderstuk en ook een diagonaalkruis extra in het tussenstuk.

Het is overigens een S+6, dus tussen beide geschatte hoogtes in

Re: Algemeen Tennet nieuws
Het was wel te verwachten dat de uitbreidingen langer zouden duren:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -problemen
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -problemen
Re: Algemeen Tennet nieuws
Hier in Groningen ook dikke, langdurige problemen:
https://www.rtvnoord.nl/economie/129261 ... -groningen
https://www.rtvnoord.nl/economie/129261 ... -groningen