Vervangende nieuwbouw Harculo-Raalte-Nijverdal
- Minionguyjpro
- BerichtenCOLON 82
- GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2024 17:04
Re: Vervangende nieuwbouw Harculo-Raalte-Nijverdal
Weer een update gehad, maar het gaat nog wel even duren voordat de grote werkzaamheden te zien zijn, je moet wachten tot na de bouwvak en in november gaan de nieuwe masten dan neergezet worden. Daarvoor wordt de verbinding eerst helemaal afgebroken (ben wel benieuwd sinds wanneer het op deze manier gebeurt, masten en fundaties weg en dan de hele verbinding op dezelfde plek weer opnieuw opbouwen, heeft dit te maken met het vervangen van alle geleiders en de lengte van de lijn?).
Dit heeft te maken met het stuk bos bij Nijverdal waar de huidige drievlaksmasten staan, 20 meter omhoog gaan (dus er is wel een kleine tracéwijziging). Er moeten daar i.v.m. de dieren veel werkzaamheden gedaan worden (bomen kappen, emmers en schermen plaatsen) en dit wordt op dit moment gedaan tot juni, daarna zal het wachten zijn tot na de bouwvak voor de werkzaamheden, die dan ook in Nijverdal gaan beginnen. Maart 2026 moet alles dan klaar zijn.
Dit heeft te maken met het stuk bos bij Nijverdal waar de huidige drievlaksmasten staan, 20 meter omhoog gaan (dus er is wel een kleine tracéwijziging). Er moeten daar i.v.m. de dieren veel werkzaamheden gedaan worden (bomen kappen, emmers en schermen plaatsen) en dit wordt op dit moment gedaan tot juni, daarna zal het wachten zijn tot na de bouwvak voor de werkzaamheden, die dan ook in Nijverdal gaan beginnen. Maart 2026 moet alles dan klaar zijn.
De Overijsselse Vechtmast, check mijn profielfoto!
Houdt van hoogspanningslijnen
-- Namaak en ontwerpen in Minecraft is niet uitgesloten --
Check mijn project, The OpenPylon Project:
https://github.com/OpenPylon
Dank voor de update, er is wat mee gedaan in een nieuwsitem op de voorpagina.
Leuk stuk Hans!
- Minionguyjpro
- BerichtenCOLON 82
Gezien, nog eens een leuk artikel weer!
Een paar foto´s van 18 januari, nog van tijdens de mistperiode.
De eindmast met opstijgpunt aan de oostkant van Raalte. Daarna een stukje het industrieterrein op gegaan om de oude masten nog te kunnen bekijken.
Als eerste mast 5 met de nieuwe eindmast op de achtergrond. Mast 6 in een nat stukje terrein tussen de bedrijfsgebouwen.
Extra grauwe bewerking voor deze omstandigheden. Mast 7 net buiten het bedrijfsterrein. De rij masten richting Nijverdal, met de verhoogde mast 9. Dan wat verderop vanaf de Schoonheetenseweg, mast 10. En nog een keer mast 9.
De eindmast met opstijgpunt aan de oostkant van Raalte. Daarna een stukje het industrieterrein op gegaan om de oude masten nog te kunnen bekijken.
Als eerste mast 5 met de nieuwe eindmast op de achtergrond. Mast 6 in een nat stukje terrein tussen de bedrijfsgebouwen.
Extra grauwe bewerking voor deze omstandigheden. Mast 7 net buiten het bedrijfsterrein. De rij masten richting Nijverdal, met de verhoogde mast 9. Dan wat verderop vanaf de Schoonheetenseweg, mast 10. En nog een keer mast 9.
Toch wel een heel ander gezicht met de nieuwe Ton(eind)mast daar in Raalte. Het breekt helemaal met de traditionele IJsselmij donaumastjes. Mooi dat je deze masten nog hebt vastgelegd aangezien ze aan het eind van dit jaar verdwenen zijn.
Als de eerste masten in het najaar bij Nijverdal geplaatst worden ga ik zeker kijken aangezien het project voor mij vrij dicht bij huis is
Misschien wel een mooi ritje op mijn e-bike. Het zal mij benieuwen of Nijverdal - Wierden - Almelo t.z.t. ook nog vernieuwd wordt met deze mini-Moldaumasten.
Misschien ook wel een leuk feitje dat we voor het eerst sinds begin jaren '90 weer tonmasten in Overijssel hebben
Als de eerste masten in het najaar bij Nijverdal geplaatst worden ga ik zeker kijken aangezien het project voor mij vrij dicht bij huis is

Misschien ook wel een leuk feitje dat we voor het eerst sinds begin jaren '90 weer tonmasten in Overijssel hebben

Nog een serietje van afgelopen zaterdag bij het deel langs de spoorlijn Raalte - Nijverdal, van de kruising met de N35 tot het Ravijn.
Mast 19, later verhoogd vanwege de N35. Kruising van de spoorlijn. Vanwege elektrificatie zijn de draden strakker getrokken en masten verzwaard. Alleen de topdraad (glasvezel) hangt nog op de oorspronkelijke zeeg
.
treinmomentje faalde helaas, trein was langer dan gedacht en paste er net niet in. Misschien nog eens een poging wagen met AI om de ontbrekende cabine erbij te toveren
.
Aan de andere kant staat de hoekmast moeilijk bereikbaar en met tegenlicht. Ook hier de mastverzwaring.
De meeste steunmasten hebben hier een verhoogde ophanging gekregen. In het verleden hingen de draden hier zo laag dat je vanuit de trein over de onderste draden heen kon kijken
. Nu is het iets beter, maar nog steeds laag. De korte ophanging is wel jammer voor de aanblik. Op de achtergrond is er nog net een te zien met de originele ophanging.
Bij mast 26 is te zien dat er één hoekmast in de lange rechtstand staat.
De hoekmast in kwestie was redelijk goed benaderbaar
.
In het Ravijn waren vanwege de lage zon niet alle masten goed te zien, deze mast was wel mogelijk en met de originele glaskettingen.
En de eindmast
Blijft een vreemde vogel met de mastkop met ongelijke afstanden tussen de traverses. Maar vergeleken met sommige andere constructies die her en der opduiken viel hij me nu mee.
Mast 19, later verhoogd vanwege de N35. Kruising van de spoorlijn. Vanwege elektrificatie zijn de draden strakker getrokken en masten verzwaard. Alleen de topdraad (glasvezel) hangt nog op de oorspronkelijke zeeg

- Minionguyjpro
- BerichtenCOLON 82
Leuke foto's! Die eindmast hoef je straks niet meer tegenaan te kijken, zal straks ook een mini-moldau zijn. Zal een van de eersten zijn die dan ook vervangen wordt.
Ik vind de geleiders tussen mast 28 en 29 wel erg laag hangen, ik weet nog dat ik daar een paar weken terug onder de verbinding doorging en het voelde bijna gevaarlijk laag...
Er zal trouwens HTLS gebruikt worden voor de geleiders (ofwel ACCC Warsaw), maar waarschijnlijk wisten we dit al of was dit het meest logisch?
Waar ik nog wel naar benieuwd ben is of de eindmast bij Nijverdal al was voorzien van HTLS? Aangezien hier niet maandenlang een nieuwe eindmast hoeft worden opgebouwd en nieuwe kabels getrokken moeten worden zover ik weet.
Ik vind de geleiders tussen mast 28 en 29 wel erg laag hangen, ik weet nog dat ik daar een paar weken terug onder de verbinding doorging en het voelde bijna gevaarlijk laag...
Er zal trouwens HTLS gebruikt worden voor de geleiders (ofwel ACCC Warsaw), maar waarschijnlijk wisten we dit al of was dit het meest logisch?
Waar ik nog wel naar benieuwd ben is of de eindmast bij Nijverdal al was voorzien van HTLS? Aangezien hier niet maandenlang een nieuwe eindmast hoeft worden opgebouwd en nieuwe kabels getrokken moeten worden zover ik weet.
Mooie foto's, Tom.
In 2013 en 2014 kon ik veel langs die lijn zien vanuit de N35.
Wel apart dat die verzwaarde hoekmasten vervangen worden door de verzwaarde hoekmasten...
Wel bijzonder dat IJsselmij-masten de stadsdennetjes bijna alleen hoekmasten waren aangelegd, ik snap nu even niet terwijl lijkt mij dat hoekmasten duurder zijn dan de steunmasten. Daar gingen wel veel guldens weg...
Of waren alleen hoekmasten eerder ontworpen dan de steunmasten?
De hoekmasten bij Nijverdal vind ik wat minder mooi met de lagere spits dan bij Hoogeveen.
En als de lijn vervangen is hebben we nog één mast over, de oefenmast bij Hoogeveen.
In 2013 en 2014 kon ik veel langs die lijn zien vanuit de N35.
Wel apart dat die verzwaarde hoekmasten vervangen worden door de verzwaarde hoekmasten...
Wel bijzonder dat IJsselmij-masten de stadsdennetjes bijna alleen hoekmasten waren aangelegd, ik snap nu even niet terwijl lijkt mij dat hoekmasten duurder zijn dan de steunmasten. Daar gingen wel veel guldens weg...

Of waren alleen hoekmasten eerder ontworpen dan de steunmasten?
De hoekmasten bij Nijverdal vind ik wat minder mooi met de lagere spits dan bij Hoogeveen.
En als de lijn vervangen is hebben we nog één mast over, de oefenmast bij Hoogeveen.
Mooie fotoserie Tom! Inderdaad, de IJsselmij stadsdennen worden op deze manier wel erg zeldzaam. Wel jammer dat deze lijn al op diverse plaatsen is voorzien van de verhoogde geleider-ophangingen, het maakt het geheel er niet fraaier op. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien als de mini-Moldau masten er staan.