Algemeen Tennet nieuws

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikers-avatar
ktf
150 kV
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2020 19:47

Re: Algemeen Tennet nieuws

Bericht door ktf » 30 Aug 2024 08:43

r_hellenbrand schreefCOLON
29 Aug 2024 19:40
Volgens mij heeft het HS net alleen op spits momenten een transportcapaciteit tekort.
.... als je redundant wilt blijven, ja, dan wel. In principe heeft het net altijd overcapaciteit om uitval op te vangen. Wat nu als Gigastore afschakelt als er een lijn uitvalt? Of als er onderhoud gepleegd wordt? Zowel voorzien als onvoorzien niet beschikbaar. Als je op zo'n manier kan werken, is er opeens overal overcapaciteit op het hoogspanningsnet. Vind ik eerlijk gezegd veel logischer dan spitsmijden.

pietje
220 kV
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2020 10:04

Bericht door pietje » 30 Aug 2024 12:48

... en transportcapaciteit is er meestal niet tekort in 2 richtingen tegelijk.
Dus als je een businessmodel kunt ontwikkelen waarbij je vooral afneemt bij te hoge invoeding (bv. op het moment dat zon en/of wind eigenlijk teveel produceren voor de afname en dus de prijs van elektriciteit laag is), kan je je accu's opladen.
Op een moment dat er congestie is in de afname (en de prijzen hoog, want zon/wind volgen de vraag niet), kan je gewoon leveren.

Op welke manier je er in zo'n situatie er vanuit gaat dat ze hun aansluiting niet mogen gebruiken wanneer het nodig is, ontgaat mij volledig.
En als ze daarvoor nog eens een grote korting krijgen op hun aansluiting, is het al helemaal een goed idee.

We hebben allemaal de businessplannen niet gezien, maar het zou mij idd niet verbazen als ze hier de juiste combinatie gevonden hebben om bij de huidige prijzen een verdienmodel op te starten.
Het kan zijn dat ze zich vergissen/misrekenen en zolang ze daarmee geen subsidiegeld verbranden, maakt het mij zelfs helemaal niet uit dat iemand mislukt.

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2162
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2020 12:29

Bericht door ds23man » 30 Aug 2024 13:26

Dit soort non firm contracten zijn speciaal in het leven geroepen om het probleem van dubbele transportkosten bij opslag op te lossen of te verminderen. Dat is gewoon nodig om opslag rendabel te maken.

NSLA
50 kV
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2021 08:30

Bericht door NSLA » 30 Aug 2024 15:36

r_hellenbrand schreefCOLON
29 Aug 2024 19:40
Verklaar me maar weer voor gek :grin:

Volgens mij heeft het HS net alleen op spits momenten een transportcapaciteit tekort.
En is dat niet die 15% waar Gigastore contractueel geen gebruik van het HS net mag maken?

Dus wat heeft zo een opslag voor nut, als die contractueel op cruciale spits momenten niet het net mag stabiliseren?
TenneT laat de dag van te voren weten hoeveel transportcapaciteit per uur er beschikbaar is en of er beperkingen zijn. Als er een “spitsmoment verwacht wordt, dan kan de batterij in een richting beperkt worden (bijvoorbeeld: niet opladen). Spitsmoment voor regionale netten loopt niet altijd gelijk met spitsmomenten in het hoogspanningsnet. Zie faq https://www.netbeheernederland.nl/sites ... r_2201.pdf

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2162

Bericht door ds23man » 01 Okt 2024 14:12

https://dvhn.nl/economie/AVEBE-hoeft-ni ... 32873.html

Aardappelverwerkingsbedrijf AVEBE in Ter Apelkanaal hoeft niet op te draaien voor de kosten van het verplaatsen van hun stroomaansluitingen, heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald.

Hoogspanningsnetbeheerder TenneT vond het nodig om de aansluitingen te verplaatsen vanwege de komst van nieuwe hoogspanningsstations. De bedrijven klaagden dat zij hiervoor een rekening gepresenteerd kregen.
Bedrijventerrein Zuid-Groningen

TenneT is bezig met forse investeringen in het verbeteren van het stroomnet. De netbeheerder wil graag een nieuw hoogspanningsstation op het bedrijventerrein Zuid-Groningen. Maar daardoor kan de aansluiting van AVEBE op het net daar niet in stand blijven.

TenneT wilde voor AVEBE een ander aansluitingspunt regelen, maar daarvoor moest AVEBE dan wel betalen. Ook zou de aansluitvergoeding na die nieuwe aansluiting dan omhooggaan.

Voor Twence speelde een vergelijkbare kwestie, maar dan rond het hoogspanningsstation in het Twentse Boldershoek. Dat wil TenneT vervangen.

De bedrijven beklaagden zich eerder al over de rekeningen die TenneT presenteerde bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook die vond dat TenneT de kosten zelf moet dragen. De netbeheerder stapte vervolgens naar het college.

Volgens de nieuwe uitspraken volgt uit de regels dat de kosten voor vervanging van een aansluiting in rekening mogen worden gebracht bij aangesloten bedrijven. Maar er is alleen sprake van vervanging als het doel levensduurverlenging van de aansluiting is. Het college oordeelt dat dit hier niet het geval is.

ds23man
380 kV
BerichtenCOLON 2162

Bericht door ds23man » 02 Okt 2024 00:48

Nu ook zonder betaalmuur op RTV Noord:

https://www.rtvnoord.nl/politiek/121772 ... apelkanaal

BUTTON_POST_REPLY