Specificaties AMS-460 en AMS-620

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Alex P
70 kV
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2021 13:23

Specificaties AMS-460 en AMS-620

Bericht door Alex P » 16 Sep 2024 20:50

Op hoogspanningsnet.com lees ik dat geleiders van type AMS-460 1000 A aankunnen (staat in het bijschrift bij een foto) en ook (zelfde foto, ander bijschrift) dat ze 700 A aankunnen.

Dat maakte mij benieuwd naar specificaties van de leverancier.

Bij een willekeurige leverancier lees ik voor een geleider van 620 mm2 een nominale stroom van 960 A.

Waar vind ik specificatie van de AMS-460 en AMS-620? By Prysmian/Draka vind ik die niet op de website. Ook de aanduidingen Grackle, Eagle, Sparrow, Finch, Duck en Ostrich zie ik niet terug.

Kan iemand mij wegwijs maken?
Foto hebben in hoge resolutie? Gewoon even vragen!

Gebruikers-avatar
Tom
380 kV
BerichtenCOLON 2739
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46

Re: Specificaties AMS-460 en AMS-620

Bericht door Tom » 17 Sep 2024 11:17

De stroom die door een geleider kan is afhankelijk van de maximale temperatuur die wordt gebruikt. Vanuit de opbouw van de geleider kan er een maximum zijn, bijvoorbeeld omdat boven een bepaalde temperatuur het aluminium de sterkte-eigenschappen veranderen. Ook kan de geleider teveel gaan doorhangen als de temperatuur te hoog wordt. Het is dus moeilijk om een bepaalde maximale stroomsterkte te geven.

Als een vuistregel schaalt de stroom evenredig mee met de diameter. Maar de stroomdichtheden nemen af met toenemende diameter vanwege het skin-effect. Koperen geleider kunnen nog weer hoger, maar die worden niet meer voor nieuwbouw toegepast.

De hoge temperatuurgeleiders hebben hogere stroomwaarden omdat ze tot 150° of nog hoger bedreven kunnen worden, met het nadeel van extra verliezen.

BUTTON_POST_REPLY