Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 3439
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 20:02

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 13 Sep 2023 18:58

Mooie foto's Tom! Die vreemde doorlussing zag ik onlangs op Streetview. Ik denk dat die er zit voor een proefbedrijf van de verbinding en dan vooral de grondkabel. Het is wel bedroevend dat er in 2014 al is begonnen met de bouw van de lijn en er negen (!) jaar later nog een stuk van hemelsbreed 55 kilometer ontbreekt. In Nordrhein-Westfalen is de lijn nu zo goed als klaar maar het deel van Amprion in Niedersachsen ontbreekt op de enkele mast bij Öchtel na nog volledig.

Overigens ligt de concessiegrens iets zuidelijker dan het huidige eindpunt bij Wesuwe, namelijk in de buurt van de B402.

Gebruikers-avatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 3439

Bericht door Peter » 04 Sep 2024 16:11

Inmiddels is er nieuws over het laatste stuk tussen Haddorfer See en Meppen. Op 22 juli is het plan door Niedersachsen eindelijk goedgekeurd waardoor nu ook de bouw van het resterende deel kan beginnen. Op de site van Amprion is e.e.a. te lezen daarover:
https://www.amprion.net/Presse/Presse-D ... 70848.html

In het nieuwe plan is er een opvallende tracé wijziging ten noorden van Emsbüren! De nieuwe verbinding blijft daar niet de A31 volgen maar loopt nu parallel door richting Elbergen waar de verbinding pas afbuigt naar het noordwesten en gebundeld en verderop gecombineerd wordt met de 110kV lijnen aldaar. Het zorgt ervoor dat de nieuwe verbinding toch in de buurt van Hanekenfähr komt te lopen, al is er in eerste instantie geen aansluiting gepland. Dit zou middels een caravellemast bij Elbergen wel makkelijk gerealiseerd kunnen worden. Ik heb de nieuwe mastposities inmiddels aangepast op de netkaart voor wie een kijkje wil nemen.

Gebruikers-avatar
Tom
380 kV
BerichtenCOLON 2734
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 16:46

Bericht door Tom » 05 Sep 2024 20:50

Interessante ontwikkeling en blij dat er weer wat lijkt te gaan gebeuren, heb het nagelopen op de netkaart, bedankt voor het aanpassen.
Het is wel een lappendeken van lijn en kabel moet ik zeggen :s . Ook zie ik veel scherpe knikken in het tracé, ik begrijp dat objecten ontweken worden, maar voor de inpassing nou niet direct voordelig.
Jammer dat met alleen mastposities ingetekend, bij uitzoomen het tracé uit beeld verdwijnt.
Ik zie dat de lijn ook bij 110kV-knooppunt Wachendorf komt, eigenlijk zou ik daar nog wel eens willen kijken voordat de nieuwe verbinding er is. Opschieten zo te zien :grin: .

Gebruikers-avatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 3439

Bericht door Peter » 08 Sep 2024 11:08

Eigenlijk heb ik de mastposities van het gedeelte tussen Haddorfer See en Meppen jaren te vroeg op de kaart gezet :DD Ik heb de circuits bewust nog niet ingetekend omdat ze fysiek nog niet zijn getrokken. Zodra ik zie dat de masten er staan en de geleiders getrokken worden werk ik uiteraard de kaart bij. Het valt me op dat veel nieuwe lijnen vol zitten met scherpe knikken. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de steeds strenger wordende regels m.b.t. magneetvelden. Lange rechtstanden worden steeds zeldzamer.

Het wordt de komende jaren sowieso nog interessant rondom Emsbüren aangezien de bestaande 380/220kV combinatielijnen ook nog vervangen gaan worden en er straks een mastenstraat ontstaat met acht 380kV circuits, 2x Dörpen - Wesel, 4x Hanekenfähr - Gronau, 2x Hanekenfähr - Roxel - Uentrop 8-)

@Tom: Ik denk dat je nog wel even de tijd hebt bij Wachendorf en dat er mogelijk pas volgend jaar echt gebouwd gaat worden.

Als de nieuwe verbinding in 2027 in gebruik genomen wordt is men maar liefst 12 jaar bezig geweest met deze verbinding! In 2015 heb ik nog foto's gemaakt van de eerste masten bij Raesfeld...

BUTTON_POST_REPLY