Een op zich simpele vraag, maar het sluitende antwoord kan ik niet makkellijk vinden...
In het laagspanningsnet heeft één fase een spanning van 230V ten opzichte van nul en 400V ten opzichte van de twee andere fasen.
De normeringen in het hoogspanningsnet, zijn ten opzichte van de andere fasen neem ik aan?
Dus een 380kV-fase zal ten opzichte van nul niet de 380kV halen, maar wel ten opzichte van een andere fase? Ook logisch omdat op 380kV geen nul wordt gehanteerd... Evenzo voor 150kV, 110kV etc.
Spanningsvraag
Re: Spanningsvraag
Klopt, voor middenspanning en hoogspanning is het gebruikelijk om alleen de gekoppelde spanning te benoemen. Dus een 380 kV verbinding heeft een spanning van 380 kV /√3 = 220 kV tussen fase en aarde.
In Nederland, in de meeste gevallen, ja. De huisaansluiting is dan in ster. Maar het is ook mogelijk 230V tussen de fasen te hebben en 127V tussen fase en aarde. In België komt het geloof ik nog wel voor, de aansluiting is dan in driehoek. Ik citeer wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Netspanning
En in de VS is het heel normaal dat men 110V en 220V in één huis heeft, met 110V tussen fase en nul en 220V tussen 2 fasen, dan is er sprake van een gespleten fase.Het driefasennet in driehoek wordt beschouwd als verouderd en wordt meestal bij grootschalige netvernieuwing omgebouwd naar een driefasennet in sterschakeling. In de binnensteden van Delft (overgang op sterschakeling eind jaren 1990) en Amsterdam en in delen van België (Brussels gewest) is dit distributienet nog te vinden
Maar die 220kV die je daar noemt, is geen vaststaand feit.
Afhankelijk van hoe het net opgebouwd en beveiligd is, kan het zijn dat het een beetje gaat "zweven" ten opzichte van de aarding.
Het zou dan zomaar kunnen dat er op 1 of 2 van de fases veel meer dan 220kV staat ten opzichte van de aarding en op de andere dan weer minder.
Het 380kV net is niet zwevend, op meerdere plaatsen ligt het sterpunt aan aarde.
Hoe zit er dan met 220 volt of 230 volt uit het stopcontact of meterkast?
Waarom is de spanning 220kV niet 230kV? Het is een duizende deel van die spanning lijkt mij.
Met 110kV naar 115kV, de helft.
Ik leerde 230V en zie vaker toch 220V ...
Waarom is de spanning 220kV niet 230kV? Het is een duizende deel van die spanning lijkt mij.
Met 110kV naar 115kV, de helft.
Ik leerde 230V en zie vaker toch 220V ...
bij ons was het vroeger 220 380V
in Engeland 240 415V
in 1985 is besloten in Europa geleidelijk over te gaan naar 230 400v
dan kunnen we in Europa overal met de zelfde apparatuur terecht
normaal heb je spanning 230 400 v +- 10 % dus beide waarden vielen in de marge
in Engeland 240 415V
in 1985 is besloten in Europa geleidelijk over te gaan naar 230 400v
dan kunnen we in Europa overal met de zelfde apparatuur terecht
normaal heb je spanning 230 400 v +- 10 % dus beide waarden vielen in de marge
Laatst gewijzigd door 1 op arie, in totaal 3 keer gewijzigd.
Ik denk dat dat bijna allemaal historisch gegroeid is.
Alleen de waarde van 110 en 220 Volt hebben wel een fysische reden: als ik me niet vergis was 55 V zo'n beetje de optimale spanning om koolstof booglampen te laten branden. Die werden gebruikt voordat de gloeilamp werd gebruikt. Later is die waarde verdubbeld naar 110 en 220 V.
Ik heb even zitten zoeken naar een referentie hiervoor, maar helaas niet kunnen vinden. Wel dat 'in den beginne' 110 V DC nog als veilig werd gezien, dus misschien komt het ook wel daar vandaan.
In Engeland deden ze (zoals zo vaak) alles net weer even anders en daar hadden ze 240 V. Dat is toen in Europa geharmoniseerd naar 230 V in het begin van deze eeuw.
Voor alle hogere spanningen is er voor zover ik weet geen fysische reden om bepaalde waarden te gebruiken. Het zijn allemaal keuzes voor mooie ronde waarden (10 kV) of waarden die zijn afgeleid van de 110/220 V spanningen van het LS-net (zoals 110kV, 220kV, 380kV) of waardes die om andere redenen zijn gekozen en later zijn gestandaardiseerd.
Dat het 1000 x zo hoog is als de 220V in je groepenkast klinkt leuk, maar is technisch volstrekt irrelevant. Paar windingen meer of minder op één van de tussenliggende transformatoren en je hebt 158kV of 331 kV of wat je maar wenst.
Alleen de waarde van 110 en 220 Volt hebben wel een fysische reden: als ik me niet vergis was 55 V zo'n beetje de optimale spanning om koolstof booglampen te laten branden. Die werden gebruikt voordat de gloeilamp werd gebruikt. Later is die waarde verdubbeld naar 110 en 220 V.
Ik heb even zitten zoeken naar een referentie hiervoor, maar helaas niet kunnen vinden. Wel dat 'in den beginne' 110 V DC nog als veilig werd gezien, dus misschien komt het ook wel daar vandaan.
In Engeland deden ze (zoals zo vaak) alles net weer even anders en daar hadden ze 240 V. Dat is toen in Europa geharmoniseerd naar 230 V in het begin van deze eeuw.
Voor alle hogere spanningen is er voor zover ik weet geen fysische reden om bepaalde waarden te gebruiken. Het zijn allemaal keuzes voor mooie ronde waarden (10 kV) of waarden die zijn afgeleid van de 110/220 V spanningen van het LS-net (zoals 110kV, 220kV, 380kV) of waardes die om andere redenen zijn gekozen en later zijn gestandaardiseerd.
Dat het 1000 x zo hoog is als de 220V in je groepenkast klinkt leuk, maar is technisch volstrekt irrelevant. Paar windingen meer of minder op één van de tussenliggende transformatoren en je hebt 158kV of 331 kV of wat je maar wenst.
En de wijktrafo's hebben trapstanden om verschil in locatie weg te regelen.