Zin en onzin van hernieuwbare energie

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door maarten » 15 mei 2024 08:17

14 uur per jaar word ik nog niet bang van, vooral "Als er niets gebeurt".
Er gebeurt wel wat.

ECrapton
middenspanning
Dichtstbijzijnde trafo: RLL

Bericht door ECrapton » 15 mei 2024 08:33

maarten schreef:
14 mei 2024 10:32
1: omdat het zonnig is en de zon hoog staat en de dagen lang zijn. Als het niet zonnig is of de zon niet hoog staat of de dagen niet lang zijn hebben we geen overschot, maar zou je wel graag groene stroom opwekken. Met zonnepanelen is dit daar gewoon het resultaat van.
Dat is niets slechts, ondanks dat mensen dat hier wel als iets slechts proberen te verkopen. Goed, er is een prijsprikkel waardoor zon misschien niet afgeschakeld wordt, maar dat betekent niet dat je dan maar niet aan zonneenergie moet doen.

Wat is hier in 's hemelsnaam dystopia aan. Of is dat alleen omdat dit op de grond gerealiseerd is? Dit was woeste grond, niet geschikt voor andere soorten van productie. En waarschijnlijk zwaar vervuild.
Dit is uiteraard niet het punt wat ik wil maken. De vraag is waarom bij overbelasting van het net en overaanbod van stroom (negatieve prijzen) er nog steeds op grote schaal zonneparken en windmolens worden bijgebouwd.

In de reactie hierboven wordt betoogd dat door verstorende subsidies die energieproducenten geen enkel risico lopen voor hun investering. Negatieve prijzen worden gecompenseerd, stilstand wordt gecompenseerd. Er wordt gedacht over andere systematiek maar pas NADAT het probleem ontstaan is. Regeren hoort vooruitzien te zijn. Welke bedragen SDE++ betreft het per jaar en hoe transparant is dat?

Ik vind het dan bijzonder vreemd en onrechtvaardig dat particuliere PV bezitters dan WEL worden aangepakt dmv stopzetting salderen en terugleverboetes en de spelregels wel worden aangepast tijdens de wedstrijd. ACM doet net als de politiek (Jetten) weinig.

Hoe kan je nou zoveel zonneparken bijbouwen en niet nadenken waar je de stroom kan leveren, of hoe je het net in balans houdt. Tennet is er mee bezig zie voorspelling 2023, maar m.i. onvoldoende want die hoge negatieve prijzen zijn symptoom van onbalans vraag-aanbod. Dat was/is volkomen voorspelbaar. Daarnaast zit er een begrenzing in het netwerk wat ook volkomen voorspelbaar was maar ons toch al dan niet expres "overkomt". Afnemers kunnen niet aangesloten worden terwijl ter overaanbod is, maar zonneparken (in mijn omgeving) kunnen blijkbaar wel aangesloten worden.

Ik blijf het ook zeer vreemd vinden dat we dat overschot aan stroom niet internationaal kunnen verhandelen. Kijk je hier dan https://app.electricitymaps.com/zone/NL zie ik dat de uitgewisselde vermogens relatief minimaal zijn. Zeker de landen met veel (bruin)kolen zouden ons relateif kleine overschot volledig moeten kunnen absorberen. Waarom lukt dit niet?

--------------------------

Dystopisch is mijn perceptie en mening over al die PV rotzooi in het buitengebied. Ik ben dan wel benieuwd naar wie in NL zonneparken en windmolens op land mooi vinden. Politici en RES vinden het allemaal wel best, want... nooit in hun achtertuinen. Voor het klimaat bouwen wij een dus nieuwe woestijn. Zwarte panelen worden loei- en loeiheet in de zon, we warmen daarmee het klimaat juist op.

Onderstaande foto uit mijn directe omgeving. Dat was landbouwgrond, groen. Nu vele hectaren vol zwarte Chinese zonnepanelen (200.000). Waarom kan dat niet op daken van bedrijven en particulieren, zeker in het kader van genoemd overschot en verstorende subsidies? Vaak zijn de daken al zwart dus geen conversie groen naar zwart.

Afbeelding

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 15 mei 2024 11:26

Je moet twee dingen wel uit elkaar houden: verbruik en opwek. We zijn veel meer stroom gaan verbruiken en de groei daarvan is wat sneller gegaan dan verwacht. Netbeheerders doen continu berekeningen over de verwachte toekomst en dan zit je vaak vast aan aannames en schattingen. Een mooi voorbeeld is dit:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ig-in-2030

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... 4-74576086

In de laatste link zie je dat veranderd beleid in de ISD++ ( begrenzing omvormer vermogen) prognoses opeens anders worden. Door steeds om de haverklap het beleid aan te passen weten de netbeheerders en de markt niet meer waar ze aan toe zijn, dan krijg je Belgische toestanden.

Overigens is in 2022 die overwinst al aangepakt:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -getroffen

maarten
220 kV

Bericht door maarten » 15 mei 2024 11:28

ECrapton schreef:
15 mei 2024 08:33

Dit is uiteraard niet het punt wat ik wil maken. De vraag is waarom bij overbelasting van het net en overaanbod van stroom (negatieve prijzen) er nog steeds op grote schaal zonneparken en windmolens worden bijgebouwd.
Omdat dat slechts een momentaan overschot is en geen 24 uur per dag overschot. We hebben ook zoveel conventionele centrales dat er dagelijks een overschot is. Als je alle conventionele centrales 24 uur per dag op vol vermogen zou laten draaien dan is er ook veel te veel stroom.

Het enige discussiepunt is: wat te doen met windturbines en zonneparken bij een overschot. Er is blijkbaar een prikkel om ze niet uit te zetten en vanwege contracten is daar misschien niets aan te doen. Waarom is er niet meer batterijopslag, waarom ontwikkelt zich dat zo langzaam. Waarom doen andere partijen niet meer aan vraagsturing. Stel V2G verplicht in EVs, ik zou met veel plezier 's nachts 5 kW van mijn EV willen inzetten om mijn stroomverbruik te dekken, er zijn genoeg dagen dat ik dat kan doen. En prikkel laadpaalaanbieders om bij die lage stroomprijzen ook lage laadtarieven te geven.

De vraag is niet waarom we nog zonneparken en windmolens bijbouwen. Dat is hard nodig wil je de energietransitie mogelijk maken.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 15 mei 2024 11:52

Op dat gebied zijn er wel wat ontwikkelingen:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... nciers-ook

Wat je nu ook ziet dat producenten windmolens stilzetten omdat de slijtagekosten hoger zijn dan de ontvangen stroomprijs, dat is pure marktwerking. Die prikkel zie je eigenlijk niet bij PV, het immers geen donder uit of je dat park wel of niet aanzet qua marginale kosten.

r_hellenbrand
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Bericht door r_hellenbrand » 15 mei 2024 23:42

Er zijn heel veel ontwikkelingen en technisch kunnen we veel.
Maar we hebben geen plan, dat is de realiteit.

Kwam vandaag dit filmpje tegen, zeer ontnuchterend,...
https://www.youtube.com/watch?v=MaaJqPCjNr4

maarten
220 kV

Bericht door maarten » 16 mei 2024 07:59

Ja. En nog zeggen velen "dat is niet waar, er is geen klimaatverandering, alles wat we doen heeft geen nut".

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 16 mei 2024 13:10

En zwalkend beleid is ook niet een beste stimulans:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ts-kabinet

Denk dat de volgende keer als een kabinet met een nieuw plan komt de branche massaal hun middelvinger opsteekt.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 16 mei 2024 20:12

Nu het stof een beetje neer gedaald is kan je alleen maar zeggen dat er met dit akkoord er geen visie is of ambitie qua klimaat en energietransitie. Sterker nog: we doen een tandje terug.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 17 mei 2024 14:56

Ook weer iets kroms:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... en-bereikt

De redenatie klopt niet omdat:

1. de subsidie gebaseerd is op het energielabel
2. de hoogte een bovengrens heeft.
3. een zwaardere warmtepomp daardoor een lagere subsidie per minder uitgestoten CO2 krijgt.
4. mensen met een hoog inkomen veel meer gas gebruiken (groot huis)

Daardoor krijg je per euro aan subsidie meer uitstoot reductie. Kortom ze mogen blij zijn dat de "rijken" vaker een warmtepomp installeren.

Plaats reactie