75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
JarnoS
380 kV
Berichten: 416
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door JarnoS » 04 feb 2024 09:39

Die eindmasten zien er anders uit qua topstukken dan de 1e generatie tonmasten, er ontbreekt een blokje tussen het topstuk en de bliksemtraversen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3408
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Peter » 04 feb 2024 13:01

Leuk om de lijn zo om Arnhem heen te zien lopen! De lijn is daar fraai ingepast in het landschap en hoekmast 58 is zeker indrukwekkend!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Tom » 04 feb 2024 21:36

Mooie foto's, bijzonder om mast 58 van deze kant te kunnen zien. Zo zie je pas echt hoe sterk die lijnhoek is :shock: . Ik vind mast 65 ook altijd een erg indrukwekkende, jammer dat het vervolg naar Kattenberg zo is weggestopt in de bossen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 01 apr 2024 15:52

@Jarno, klopt. Er zijn uiteraard bepaalde verschillen met de tonmasten. Maar deze masten zijn wel gebaseerd erop.

@Peter, het is altijd een fraai beeld om de lijn zo dicht langs Arnhem te zien lopen. Hoekmast 58 blijft altijd spectaculair om te zien!

@Tom, ik had geluk dat het personeel zo vriendelijk was me toestemming te geven om de mast eens van dichterbij te mogen benaderen. Het was die dag perfect weer en heb gelijk de mogelijkheid goed benut om de mast van alle kanten te fotograferen. Mast 65 blijft inderdaad ook een fraai exemplaar! De mast zelf is van het type HB+6,5 maar door de lijnhoek wordt de mast geclassificeerd als een HC+6,5.

We gaan door naar het volgende deel. We laten Kattenberg achter ons en duiken de Veluwe in.
Mast 70.jpg
Eindmast 70 aan de noordkant van Kattenberg. De mast is identiek aan mast 69, alleen heeft deze een aantal GSM-antennes.
Mast 70.jpg (1.24 MiB) 357 keer bekeken
Mast 71.jpg
Mast 71 staat aan de andere kant van de Deelenseweg en staat tevens midden op het terrein van Burgers Zoo.
Mast 71.jpg (1.24 MiB) 357 keer bekeken
Mast 72.jpg
Mast 72 heeft zo'n 10 jaar geleden verhoging gekregen aan de onderste geleiders vanwege de afstand tussen de geleiders en de weg. Persoonlijk had hier eventueel een S+6,5 beter gestaan.
Mast 72.jpg (1.56 MiB) 357 keer bekeken
Mast 73.jpg
Mast 73 is de tweede wisselmast in de lijn en is van het type HAW+0. Dit exemplaar staat diep verstopt in de bossen maar is zéér toegankelijk!
Mast 73.jpg (1.39 MiB) 357 keer bekeken
Mast 73_A.jpg
De constructie van de wisselmasten blijft bijzonder ogen!
Mast 73_A.jpg (1.58 MiB) 357 keer bekeken
Mast 73_B.jpg
In vergelijking tot de later gebouwde tonmasten zijn de wisselmasten hier bijna gelijk aan de normale hoekmasten.
Mast 73_B.jpg (1.55 MiB) 357 keer bekeken
Mast 73_C.jpg
De mast van onderen gezien. De constructie om de geleiders tussen de bovenste en de onderste positie te wisselen steekt aardig uit.
Mast 73_C.jpg (1.57 MiB) 357 keer bekeken
Mast 73_D.jpg
De constructie meer in close-up.
Mast 73_D.jpg (998.62 KiB) 357 keer bekeken
Mast 73_E.jpg
Detailfoto van de traversen waar de extra isolatoren voor de fasewisseling zich bevinden.
Mast 73_E.jpg (1008.84 KiB) 357 keer bekeken
Mast 74.jpg
Mast 74 is een van de kruisingsmasten voor de A12/A50 nabij knooppunt Waterberg. Zo'n 10 jaar geleden heeft de mast samen met mast 75 tetraëderophanging gekregen wat destijds eerst met de dubbele kettingen best bizar oogde. Toen de isolatoren werden vervangen kregen ze hier half-verankering.
Mast 74.jpg (1.54 MiB) 357 keer bekeken
Mast 74_A.jpg
Detailopname hoe de tetraëderophanging is toegepast op mast 74.
Mast 74_A.jpg (1.01 MiB) 357 keer bekeken
Mast 75.jpg
Mast 75 staat aan de noordkant van de A12/A50 en staat hier op terrein van defensie. De mast is bezaaid met antennes en is daarvoor ook verstevigd.
Mast 75.jpg (1.15 MiB) 357 keer bekeken
Mast 76.jpg
Mast 76 is dan weer eentje met de simpele enkele ketting. Hier terugkijkend naar mast 75 is duidelijk het verschil te zien.
Mast 76.jpg (1.11 MiB) 357 keer bekeken
Mast 76_A.jpg
Mast 76 van de andere kant kijkend naar hoekmast 82.
Mast 76_A.jpg (1.15 MiB) 357 keer bekeken
Mast 77.jpg
Mast 77 kijkend naar wisselmast 73. Dit stukje van de lijn is mooi te volgen doordat er een zandpad precies onder de mast doorloopt.
Mast 77.jpg (1.14 MiB) 357 keer bekeken
Mast 78.jpg
Mast 78 kijkend naar hoekmast 82.
Mast 78.jpg (1.15 MiB) 357 keer bekeken
Mast 78_1.jpg
Mast 78 kijkend naar wisselmast 73. Duidelijk is het hoogte verschil hier al te zien.
Mast 78_1.jpg (1.2 MiB) 357 keer bekeken
Mast 79.jpg
Mast 79 is weer een mast met de geleiderverhoging aan de onderste geleiders. Bij de vervanging van de isolatoren zijn bij de andere vier geleiders de iconische dubbele ketting toegepast.
Mast 79.jpg (1.03 MiB) 357 keer bekeken
Mast 80.jpg
Eveneens bij mast 80 is dit het geval.
Mast 80.jpg (1.03 MiB) 357 keer bekeken
Mast 80_A.jpg
Mast 80 terugkijkend naar Arnhem.
Mast 80_A.jpg (1.38 MiB) 357 keer bekeken
Mast 81.jpg
Mast 81 tijdens een spectaculair zonmoment! Duidelijk is de aanpassing te zien die de lijn in 1980 heeft gekregen vanwege de aanleg van de A50 vanaf Hoenderloo naar de A12.
Mast 81.jpg (1.3 MiB) 357 keer bekeken
Mast 81_A.jpg
Mast 81 met de afdaling naar Arnhem.
Mast 81_A.jpg (1.67 MiB) 357 keer bekeken
Mast 82.jpg
Hoekmast 82 kijkend naar hoekmast 84. Duidelijk is te zien dat deze hoekmasten, die later zijn gebouwd, precies lijken op masten 69 en 70 bij Kattenberg. Mast 82 is van dit type de laagste variant. Mast 84 op de achtergrond staat nu 'verkeerd'.
Mast 82.jpg (1.27 MiB) 357 keer bekeken
Mast 82_A.jpg
Mast 82 met het lijndeel naar mast 73. Voor de bouw van de nieuwe mast stond hier een S+0.
Mast 82_A.jpg (951.21 KiB) 357 keer bekeken
Mast 83.jpg
Mast 83 is de hoogste variant van het 'snelwegtype'. De mast heeft hier een S+6,5 vervangen. Duidelijk zijn de verschillen te zien met de oudere mast 84.
Mast 83.jpg (1.14 MiB) 357 keer bekeken
Mast 83_A.jpg
Mast 83 kijkend richting het noorden. Duidelijk is het verloop te zien van mast 84 tot aan mast 94. Eveneens zijn masten 95 t/m 97 nog zichtbaar.
Mast 83_A.jpg (1.21 MiB) 357 keer bekeken
Mast 84.jpg
Mast 84 is een HA+6,5 en overspande vroeger samen met steunmast 83 de Apeldoornseweg. Na de aanpassing in 1980 staat de mast nu verkeerd.
Mast 84.jpg (1.24 MiB) 357 keer bekeken
Mast 84_A.jpg
De grotere lijnhoek die de lijn hier vroeger had is nog duidelijk te zien. Helaas heeft de mast een aantal antennes.
Mast 84_A.jpg (1.17 MiB) 357 keer bekeken
Mast 85.jpg
Mast 85 is weer van het type S+0. De mast staat nu aan de toegangsweg richting vliegveld Terlet en de Veluwezoom.
Mast 85.jpg (1.3 MiB) 357 keer bekeken
Mast 86.jpg
Mast 86 heeft vroeger een antenne gehad en daardoor zijn topstuk verloren.
Mast 86.jpg (1.28 MiB) 357 keer bekeken
Mast 87.jpg
Mast 87 terugkijkend naar mast 84. Vanaf hier kwam de oude 50kV-lijn Arnhem - Apeldoorn erbij.
Mast 87.jpg (1004.91 KiB) 357 keer bekeken
Mast 88.jpg
Mast 88 staat mooi aan een van de verharde paden die over de Veluwe gaat.
Mast 88.jpg (1.23 MiB) 357 keer bekeken
Mast 89.jpg
Vanaf de verharde weg zien we hier mast 89.
Mast 89.jpg (1.13 MiB) 357 keer bekeken
Mast 90.jpg
Nabij mast 91 is deze opname gemaakt van mast 90 terugkijkend naar mast 84.
Mast 90.jpg (1.27 MiB) 357 keer bekeken
Mast 91.jpg
Net als mast 86 heeft mast 91 een antenne gehad. Het topstuk zit er nog altijd op, maar de spriet waar de antenne op zat zit helaas nog altijd in de mast.
Mast 91.jpg (1.18 MiB) 357 keer bekeken
Mast 92.jpg
Vanaf mast 91 zitten er in de bliksemgeleiders markeringsballen vanwege vliegveld Terlet die hier links van de lijn ligt.
Mast 92.jpg (1.43 MiB) 357 keer bekeken
Mast 92_A.jpg
Mast 92 vanaf de andere kant gezien terugkijkend naar mast 84. Heel mooi is hier ook het hoogte verschil te zien.
Mast 92_A.jpg (1.19 MiB) 357 keer bekeken
Mast 92_B.jpg
Mast 92 afgelopen januari toen er weer een klein beetje sneeuw lag.
Mast 92_B.jpg (1.4 MiB) 357 keer bekeken
Mast 93.jpg
Mast 93 vanaf hoekmast 94 gezien.
Mast 93.jpg (1.33 MiB) 357 keer bekeken
Mast 94.jpg
Hoekmast 94 markeert de laatste mast voor dit deel en staat nabij wildpassage Terlet. Naast deze hoekmast stond tot 1990 ook de hoekmast voor de oude 50kV-lijn. Een best contrast tussen de twee destijds. Vanaf mast 94 begint er een lange rechtstand naar hoekmast 114 nabij Woeste Hoeve.
Mast 94.jpg (1.04 MiB) 357 keer bekeken
Dit was alweer het 5e deel van de lijn!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 416
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door JarnoS » 02 apr 2024 13:31

Door de duidelijke foto's zie ik meer details van de traversen, de uiterste zie ik opeens zulke hobbeltjes voor de isolatoren de middelste zijn officieel voor de enkele draagketting en buitenste voor de dubbele draagketting. Lijkt mij dat alle draagmasten de traversen zelfde exemplaren zijn gemaakt en niet hoeft om bepaalde functies de mast doet. Ze kunnen dus toevallig bij dubbele draagketting de middelste te gebruiken om de isolatoren vervangen met enkele afspanophanging.

Het valt mij nu op dat de breteldemper voor vele masten vanaf mast 70 na trafostation Kattenberg toch bewaard te zijn.

En de markeringsballen of te wel Pokéballs weer een likje verf moeten nemen...
Die exacte ballen zie je ook nog bij Woensdrecht Rilland 150kV t.h.v. militair vliegveld, die helaas vervangen door de (ondergrondse) Moldau wordt...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Tom » 04 apr 2024 21:29

Prachtige collectie, met sneeuw en met zon tegen een donkere lucht.
Met de passages door het bos en de glooiingen van de Veluwe leent deze lijn zich voor mooie plaatjes met telelens. Dat heb je heel knap benut :thtrcks: .
Ook de plaatjes van onderaf met de repeterende traverese-eindes en afspanningen zijn opvallend kenmerk vastgelegd.
De nieuwe isolatoren hebben het beeld wel wat veranderd, maar ik hoop dat het bestaansrecht van de lijn nog blijft de komende tijd en op voor de 100 jaar :P .

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 10 apr 2024 20:11

@Tom, dank je! Dit eerste stukje door de Veluwe is ook al super fraai te noemen, maar hoe meer je naar Apeldoorn gaat ook dan veranderd het landschap bijzonder fraai!

Als je de mast ook steeds meer in detail hebt bekeken zoals Hans en ik dat de laatste maanden hebben gedaan, begin je ook dit type steeds meer te waarderen. Qua de bouwvorm van de traversen gaat mijn voorkeur naar deze van de Kattenberglijn dan naar de twee jongere lijnen van de Deventerlijn en Veenendaallijn. Bij deze twee lijnen zijn de traversen net iets simpeler en anders geconstrueerd.

We gaan verder met het volgende deel. Een groot gedeelte van het stuk op de Veluwe komt aan bod.
Mast 95.jpg
Mast 95 staat naast het wildviaduct Terlet. De mast is verhoogd met een nieuw broekstuk en een halve ruit.
Mast 95.jpg (1.22 MiB) 107 keer bekeken
Mast 95_A.jpg
Mast 95 kijkend richting net noorden.
Mast 95_A.jpg (1.17 MiB) 107 keer bekeken
Mast 95_B.jpg
Mast 95 toen er nog een beetje sneeuw lag begin van het jaar. Hier ook het verschil goed te zien met mast 96.
Mast 95_B.jpg (1.08 MiB) 107 keer bekeken
Mast 96.jpg
Mast 96 is weer een originele S+0 met enkele kettingen.
Mast 96.jpg (969.31 KiB) 107 keer bekeken
Mast 97.jpg
Vanuit het bos is met de telelens deze foto gemaakt van mast 97. De mast staat midden in het rustgebied.
Mast 97.jpg (1.06 MiB) 107 keer bekeken
Mast 98.jpg
Ook mast 98 staat midden in het rustgebied. Doordat de natuurbeheerder het pad tussen masten 98 en 99 heeft afgesloten is deze foto niet meer te maken.
Mast 98.jpg (760.58 KiB) 107 keer bekeken
Mast 99.jpg
Mast 99 in 2019 voordat de masten nieuwe isolatoren kregen. Hier had de mast in de bovenste geleiders nog de enkele ketting. Nu heeft hij daar dubbele kettingen.
Mast 99.jpg (977.96 KiB) 107 keer bekeken
Mast 100.jpg
Mast 100 bij het gehucht Groenendaal. De mast staat midden op de natuurcamping.
Mast 100.jpg (1.13 MiB) 107 keer bekeken
Mast 101.jpg
Mast 101 is een van de weinige masten hier die een GSM-antenne heeft. Eveneens is de toren flink verstevigd.
Mast 101.jpg (1.49 MiB) 107 keer bekeken
Mast 102.jpg
Mast 102 staat prominent op de heide. Dit stukje is altijd goed te zien vanaf de naastgelegen A50.
Mast 102.jpg (1.02 MiB) 107 keer bekeken
Mast 102_A.jpg
Mast 102 kijkend naar mast 105. Opvallend blijft dat de masten 102 en 103 geleiderverhoging hebben gekregen.
Mast 102_A.jpg (1.16 MiB) 107 keer bekeken
Mast 103.jpg
Staatsieportret van mast 103 tijdens een schitterende zonsopgang met mist.
Mast 103.jpg (1.13 MiB) 107 keer bekeken
Mast 103_A.jpg
Mast 103 terugkijkend naast mast 94 tijdens de fraaie zonsopgang.
Mast 103_A.jpg (1.37 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104.jpg
Afspanmast 104 staat mooi in het midden in het lijndeel tussen hoekmasten 94 en 114.
Mast 104.jpg (1.03 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104_A.jpg
De mast vanaf de andere kant gezien terwijl de zon net boven de bomen uitkomt.
Mast 104_A.jpg (1.29 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104_B.jpg
De hoekmasten zijn fraai gebouwd en de kleinere broekstukken vergeleken met de steunmasten blijven opvallen.
Mast 104_B.jpg (1.26 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104_C.jpg
Mast 104 nu met een strakblauwe lucht.
Mast 104_C.jpg (1.12 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104_D.jpg
Als e zon volop de masten schijnen lijken ze bijna wit door hun lichte kleur. Vroeger waren deze masten bijna zwart door de donkere kleur die de PGM hanteerde.
Mast 104_D.jpg (1.29 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104_E.jpg
Mooi overzicht van mast 104 kijkend naar mast 94.
Mast 104_E.jpg (1.28 MiB) 107 keer bekeken
Mast 104_F.jpg
Mast 104 van onderen gezien.
Mast 104_F.jpg (1.24 MiB) 107 keer bekeken
Mast 105.jpg
Staatsieportret van steunmast 105.
Mast 105.jpg (1.25 MiB) 107 keer bekeken
Mast 105_A.jpg
Mast 105 terugkijkend naar mast 104.
Mast 105_A.jpg (1.16 MiB) 107 keer bekeken
Mast 106.jpg
Mast 106 is altijd mooi door een opening in de begroeiing te zien in de A50.
Mast 106.jpg (1.33 MiB) 107 keer bekeken
Mast 107.jpg
Mast 107 staat weer midden in de bossen.
Mast 107.jpg (1.5 MiB) 107 keer bekeken
Mast 108.jpg
Mast 108 heeft jaren geleden een nieuw broekstuk gekregen en is nu een S+2 geworden. De mast heeft ook nog antennes gehad, maar die zijn weer keurig verwijderd.
Mast 108.jpg (1.29 MiB) 107 keer bekeken
Mast 109.jpg
Mast 109 is wel flink aangepakt. Beste antennes, maar ook geleiderverhoging...
Mast 109.jpg (1.25 MiB) 107 keer bekeken
Mast 110.jpg
Vanuit dit perspectief lijkt het alsof mast 110 best hoog staat. De foto is net gemaakt in een kleine dal die tussen masten 109 en 110 ligt.
Mast 110.jpg (1.32 MiB) 107 keer bekeken
Mast 110_A.jpg
Mast 110 met de klim en daling richting mast 114.
Mast 110_A.jpg (1.99 MiB) 107 keer bekeken
Mast 111.jpg
Mast 111 staat weer mooi verscholen in de bossen. Vanaf de A50 is dit stukje niet te zien en om hier te komen moet je wandelen.
Mast 111.jpg (1.29 MiB) 107 keer bekeken
Mast 112.jpg
Mast 112 staat mooi naast een wandelpad. Die eveneens wordt gebruikt door Staatsbosbeheer.
Mast 112.jpg (1.28 MiB) 107 keer bekeken
Mast 112_A.jpg
In 2017 deze spectaculaire foto kunnen van mast 112 kijkend naar mast 114. Een van mijn mooiste foto's van deze lijn!
Mast 112_A.jpg (2.11 MiB) 107 keer bekeken
Mast 113.jpg
Ook mast 113 is door het eerder genoemde pad goed te fotograferen. De hoogte verschillen is op dit stuk ook weer zichtbaar.
Mast 113.jpg (1.21 MiB) 107 keer bekeken
Mast 114.jpg
Midden in de bossen zien we hier hoekmast 114. Wel leuk om tussen al die steunmasten ineens deze hoekmast te zien.
Mast 114.jpg (1.05 MiB) 107 keer bekeken
Mast 115.jpg
Na mast 114 begint de afdaling. Hier zien we mast 115 en kunnen we kijken tot mast 122.
Mast 115.jpg (2.04 MiB) 107 keer bekeken
Mast 116.jpg
Mast 116 is ook helaas voorzien van geleiderverhoging.
Mast 116.jpg (2.01 MiB) 107 keer bekeken
Mast 117.jpg
Mast 117 is de zuidelijke kruisingsmast voor de A50. Met de vervanging van de isolatoren een paar jaar terug zijn de dubbele kettingen vervangen door half-verankering.
Mast 117.jpg (1.19 MiB) 107 keer bekeken
Mast 117_A.jpg
Ook mast 118 die in het volgende deel aan bod komt heeft ook half-verankering gekregen. De half-verankering staat op de originele dennenbomen zéér goed!
Mast 117_A.jpg (1.36 MiB) 107 keer bekeken
Mast 117_B.jpg
Mast 117 met de half-verankering van onderen gezien.
Mast 117_B.jpg (1011.67 KiB) 107 keer bekeken
Mast 117_C.jpg
Detailopname van de half-verankering.
Mast 117_C.jpg (648.05 KiB) 107 keer bekeken
Mast 117_D.jpg
Detailopname ook met de traversen. Hier is ook mooi de vorm te zien die de dennenbomen kenmerkend maken.
Mast 117_D.jpg (643.7 KiB) 107 keer bekeken
Dit was alweer het zesde deel van de lijn! In het volgende deel verlaten we de Veluwe en naderen we langzaam Apeldoorn.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie