75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Die eindmasten zien er anders uit qua topstukken dan de 1e generatie tonmasten, er ontbreekt een blokje tussen het topstuk en de bliksemtraversen.
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Leuk om de lijn zo om Arnhem heen te zien lopen! De lijn is daar fraai ingepast in het landschap en hoekmast 58 is zeker indrukwekkend!
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Mooie foto's, bijzonder om mast 58 van deze kant te kunnen zien. Zo zie je pas echt hoe sterk die lijnhoek is . Ik vind mast 65 ook altijd een erg indrukwekkende, jammer dat het vervolg naar Kattenberg zo is weggestopt in de bossen.
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
@Jarno, klopt. Er zijn uiteraard bepaalde verschillen met de tonmasten. Maar deze masten zijn wel gebaseerd erop.
@Peter, het is altijd een fraai beeld om de lijn zo dicht langs Arnhem te zien lopen. Hoekmast 58 blijft altijd spectaculair om te zien!
@Tom, ik had geluk dat het personeel zo vriendelijk was me toestemming te geven om de mast eens van dichterbij te mogen benaderen. Het was die dag perfect weer en heb gelijk de mogelijkheid goed benut om de mast van alle kanten te fotograferen. Mast 65 blijft inderdaad ook een fraai exemplaar! De mast zelf is van het type HB+6,5 maar door de lijnhoek wordt de mast geclassificeerd als een HC+6,5.
We gaan door naar het volgende deel. We laten Kattenberg achter ons en duiken de Veluwe in.
Dit was alweer het 5e deel van de lijn!
Cheers Ruben
@Peter, het is altijd een fraai beeld om de lijn zo dicht langs Arnhem te zien lopen. Hoekmast 58 blijft altijd spectaculair om te zien!
@Tom, ik had geluk dat het personeel zo vriendelijk was me toestemming te geven om de mast eens van dichterbij te mogen benaderen. Het was die dag perfect weer en heb gelijk de mogelijkheid goed benut om de mast van alle kanten te fotograferen. Mast 65 blijft inderdaad ook een fraai exemplaar! De mast zelf is van het type HB+6,5 maar door de lijnhoek wordt de mast geclassificeerd als een HC+6,5.
We gaan door naar het volgende deel. We laten Kattenberg achter ons en duiken de Veluwe in.
Dit was alweer het 5e deel van de lijn!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Door de duidelijke foto's zie ik meer details van de traversen, de uiterste zie ik opeens zulke hobbeltjes voor de isolatoren de middelste zijn officieel voor de enkele draagketting en buitenste voor de dubbele draagketting. Lijkt mij dat alle draagmasten de traversen zelfde exemplaren zijn gemaakt en niet hoeft om bepaalde functies de mast doet. Ze kunnen dus toevallig bij dubbele draagketting de middelste te gebruiken om de isolatoren vervangen met enkele afspanophanging.
Het valt mij nu op dat de breteldemper voor vele masten vanaf mast 70 na trafostation Kattenberg toch bewaard te zijn.
En de markeringsballen of te wel Pokéballs weer een likje verf moeten nemen...
Die exacte ballen zie je ook nog bij Woensdrecht Rilland 150kV t.h.v. militair vliegveld, die helaas vervangen door de (ondergrondse) Moldau wordt...
Het valt mij nu op dat de breteldemper voor vele masten vanaf mast 70 na trafostation Kattenberg toch bewaard te zijn.
En de markeringsballen of te wel Pokéballs weer een likje verf moeten nemen...
Die exacte ballen zie je ook nog bij Woensdrecht Rilland 150kV t.h.v. militair vliegveld, die helaas vervangen door de (ondergrondse) Moldau wordt...
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Prachtige collectie, met sneeuw en met zon tegen een donkere lucht.
Met de passages door het bos en de glooiingen van de Veluwe leent deze lijn zich voor mooie plaatjes met telelens. Dat heb je heel knap benut .
Ook de plaatjes van onderaf met de repeterende traverese-eindes en afspanningen zijn opvallend kenmerk vastgelegd.
De nieuwe isolatoren hebben het beeld wel wat veranderd, maar ik hoop dat het bestaansrecht van de lijn nog blijft de komende tijd en op voor de 100 jaar .
Met de passages door het bos en de glooiingen van de Veluwe leent deze lijn zich voor mooie plaatjes met telelens. Dat heb je heel knap benut .
Ook de plaatjes van onderaf met de repeterende traverese-eindes en afspanningen zijn opvallend kenmerk vastgelegd.
De nieuwe isolatoren hebben het beeld wel wat veranderd, maar ik hoop dat het bestaansrecht van de lijn nog blijft de komende tijd en op voor de 100 jaar .
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
@Tom, dank je! Dit eerste stukje door de Veluwe is ook al super fraai te noemen, maar hoe meer je naar Apeldoorn gaat ook dan veranderd het landschap bijzonder fraai!
Als je de mast ook steeds meer in detail hebt bekeken zoals Hans en ik dat de laatste maanden hebben gedaan, begin je ook dit type steeds meer te waarderen. Qua de bouwvorm van de traversen gaat mijn voorkeur naar deze van de Kattenberglijn dan naar de twee jongere lijnen van de Deventerlijn en Veenendaallijn. Bij deze twee lijnen zijn de traversen net iets simpeler en anders geconstrueerd.
We gaan verder met het volgende deel. Een groot gedeelte van het stuk op de Veluwe komt aan bod.
Dit was alweer het zesde deel van de lijn! In het volgende deel verlaten we de Veluwe en naderen we langzaam Apeldoorn.
Cheers Ruben.
Als je de mast ook steeds meer in detail hebt bekeken zoals Hans en ik dat de laatste maanden hebben gedaan, begin je ook dit type steeds meer te waarderen. Qua de bouwvorm van de traversen gaat mijn voorkeur naar deze van de Kattenberglijn dan naar de twee jongere lijnen van de Deventerlijn en Veenendaallijn. Bij deze twee lijnen zijn de traversen net iets simpeler en anders geconstrueerd.
We gaan verder met het volgende deel. Een groot gedeelte van het stuk op de Veluwe komt aan bod.
Dit was alweer het zesde deel van de lijn! In het volgende deel verlaten we de Veluwe en naderen we langzaam Apeldoorn.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
In deel 7 gaan we kijken naar het laatste stukje originele lijn van mast 118 t/m mast 139 in Apeldoorn. Daarna komen de alweer 10 jaar geleden verdwenen masten uit Apeldoorn Zuid in beeld.
Dit was alweer het zevende deel van Nijmegen - Apeldoorn! In de volgende twee delen gaan we kijken naar de gesloopte masten in Apeldoorn Zuid.
Cheers Ruben
Dit was alweer het zevende deel van Nijmegen - Apeldoorn! In de volgende twee delen gaan we kijken naar de gesloopte masten in Apeldoorn Zuid.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
De mast 132 lijkt mij wel op een straaljager door de spriet uit te steken.
Rond die masten hadden ook toevallig overleefd van de tornado van 4 juli vorig jaar.
Er was een filmpje op YouTube waar de tornado midden van de lijn bij Beekbergen stond vanuit de snelweg.
Mooie foto's overigens
Rond die masten hadden ook toevallig overleefd van de tornado van 4 juli vorig jaar.
Er was een filmpje op YouTube waar de tornado midden van de lijn bij Beekbergen stond vanuit de snelweg.
Mooie foto's overigens
Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.
Na een poosje radiostilte bij dit project, mede omdat ik gestart ben met een ander groot project, binnenkort volgt hier de eerste reportage van. Heb ik nu de tijd en ruimte gevonden om het laatste stukje van de lijn, het deel door Apeldoorn, te laten zien. In dit stukje komen de masten 140 t/m 144 in beeld.
Dit waren de masten 140 t/m 144. Alles van 141 t/m 144 is ook alweer helaas tien jaar verdwenen. Nog altijd is te zien waar de masten gestaan hebben in het Rivierenkwartier. In het volgende en laatste deel de laatste drie masten in de lijn.
Cheers Ruben.
Dit waren de masten 140 t/m 144. Alles van 141 t/m 144 is ook alweer helaas tien jaar verdwenen. Nog altijd is te zien waar de masten gestaan hebben in het Rivierenkwartier. In het volgende en laatste deel de laatste drie masten in de lijn.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.