Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 25 mar 2024 10:11

Die problemen zullen ze ongetwijfeld ook hebben.

pietje
220 kV

Bericht door pietje » 25 mar 2024 13:21

Is dat zo?
Niet overal in Europa zijn er zulke problemen op het laag- en middenspanningsnet.
Bij mijn weten is het alleen in NL zo erg gesteld met beschikbaar vermogen.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 25 mar 2024 14:13

Elk land is anders. In DE verwacht ik dat ze de handel wat zwaarder hebben uitgevoerd. Frankrijk is een verhaal apart met al die elektrische kacheltjes die slechts sporadisch in actie komen, LS en MS is daar super zwaar maar op op een gegeven moment trekt het HS net het niet meer bij extreme koude. In Scandinavische landen zijn helemaal gewend om met cop 1 te verwarmen. Hier in NL doen we alles met aardgas, dan heb je niet zo'n zwaar LS/MS net nodig.

pietje
220 kV

Bericht door pietje » 25 mar 2024 20:34

Daarom dat ik een beetje vermwonderd was bij de uitspraak "Die problemen zullen ze ongetwijfeld ook hebben"

Ik denk dus dat ze die problemen op de meeste plekken niet hebben en al zeker niet in dezelfde mate.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 26 mar 2024 08:01

Ik bedoel te zeggen dat de zwaarte van een LS/MS net vooral afhankelijk is van het type verwarming wat men gemiddeld gebruikt. In DE is dat vnl gas en stookolie, dan mag je verwachten dat ze op dezelfde aansluitwaardes zitten als hier in NL, misschien wel wat zwaarder want het blijven Duitsers. In België zie je op dit moment dezelfde problemen.

Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Bericht door Knarvel » 26 mar 2024 10:08

In DE spelen dezelfde problemen als ook hier in NL. Het succes van e-auto en warmtepomp zorgt daarvoor.
Duitsland heeft nooit saldering gehad, wel altijd een kostendekkende vergoeding van teruggeleverde energie. In de jaren 80 kreeg je dan idd meer vergoed voor je teruglevering dan de met steenkool opgewekte stroom kostte... Deze kostendekkende vergoeding werd/wordt elk jaar opnieuw vastgesteld afhankelijk van marktontwikkeling. Intussen zijn de meeste incentives door de conservatieve regering die na de rood-groene coalitie van de jaren 80 kwam afgebouwd en beperkingen aan de installatie omvang ingevoerd.

pietje
220 kV

Bericht door pietje » 26 mar 2024 19:47

Er zijn in België idd ook wel lokale capaciteitsproblemen, maar totaal niet in de grootte-orde van wat we in NL zien.
In de meeste industrieparken kan je gewoon nog een nieuwe aansluiting of verzwaring op MS aanvragen die dan binnen redelijke termijn opgeleverd wordt.
Ook voor teruglevering zijn er geen grootschalige problemen, hoewel er lokaal hier en daar wel wat uitdagingen zijn.

Om niet in dezelfde situatie als NL terecht te komen, zullen er idd wel stevige investeringen nodig zijn, maar die worden dan ook volop gedaan.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 27 mar 2024 08:16

België loopt nog een beetje achter qua PV:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... er-inwoner

Dus de echte problemen moeten nog komen en uitvallende omvormers zijn inmiddels ook een meer voorkomend probleem:

https://www.mijnenergie.be/blog/lagere- ... omvormers/

pietje
220 kV

Bericht door pietje » 27 mar 2024 14:42

België loopt op het vlak van zonnepanelen installeren in zijn geheel idd "achter" ten opzichte van NL, maar dat kan ook betekenen dat NL veel te snel geweest is en ze beter iets langzamer gewerkt hadden om zo niet tegen de limieten van het MS en LS net aan te lopen.

Uitvallende omvormers is een probleem dat zeer beperkt blijft in omvang.
Het gaat dan om enkele duizenden klanten op jaarbasis, waarvan er slechts enkele honderden niet binnen 30 dagen kunnen opgelost worden,

Ik ken persoonlijk enkele mensen die al zo'n probleem hebben gehad, en telkens is dat op enkele dagen of weken opgelost.
Dagen was wanneer het ging over het bijreelen van een wijktransformator
Weken was toen er ergens een LS-kabel van 100 meter verzwaard moest worden.

Ik blijf dus bij mijn stelling dat de problemen die je in NL ziet, zeker niet gelijkaardig zijn in andere landen en dat men veel te lanzaam geweest is om ze aan te pakken.

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 28 mar 2024 09:18

Elk land heeft zijn eigen beleid wat betreft stimulering van PV. Hier in NL hebben we gekozen voor het doodsimpele salderingssysteem. De enige uitvoeringskosten zijn een mindere opbrengst van de energiebelasting. Nadeel daarvan is dat je geen "sturing" meer hebt. In DE hebben ze gekozen voor subsidies en een hoge, vaste terugleververgoeding. Werkt ook goed en inmiddels zijn bijna alle subsidies afgeschaft. Wat er de afgelopen jaren in België gebeurd is voor een buitenstaander niet meer te volgen en wonderlijk verhaal waarbij men elkaar regelmatig voor de rechtbank sleept. Is dan ook niet zo verwonderlijk dat men achter loopt.

In Duitsland lopen ze ook tegen netcongestie aan en komen ze met dit soort maatregelen:

https://elaad.nl/analyse-hoe-duitsland- ... congestie/

Ze zijn 5 jaar geleden met het wetgevingstraject begonnen omdat het daar ook begon met piepen en kraken.

EDIT: Net vers van de pers:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... nnepanelen

Plaats reactie