Amateur Wintrack vragen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Tom
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Amateur Wintrack vragen

Bericht door Tom » 22 mar 2024 15:44

Hoeveel onderhoud vergt een vakwerkmast tov een Wintrack?
Het zijn niet alleen directe kosten van een schilderploeg, maar ook het uit bedrijf moeten nemen van circuits. In zo'n geval is het netwerk minder betrouwbaar of is er minder capaciteit beschikbaar. Dat laatste kan veel geld kosten.
Wat betreft die magneetvelden bijgaand een Wintrack mast nieuwe 380/150 kV bij Rilland. Deze palen vangen waarschijnlijk de spankracht op en hebben een zeer grote fundering. De draadbundels lopen dus NIET tussen de palen, maar erbuiten. De gewone palen hebben steunen aan binnen en buitenzijde. Als eerder gezegd dit wijkt af van het reclameplaatje van Tennet mbt magneetveld en ik zie (afgezien van de hoogte) weinig reden om aan te nemen dat deze Wintrack uitvoering een veel lager magneetveld heeft dat een vakwerkmast.
Dit is een vier-circuithoekmast. Bij de viercircuitversie moeten de palen verder uit elkaar omdat de geleiders van de 380kV-circuits niet buitenom kunnen passeren vanwege de 150 kV-circuits. Hoekmasten zijn een minderheid van het totale aantal masten en de verbreding van het magneetveld is lokaal.
Ondergronds
Als laatste: ik zie dat alle windmolen verbindingen naar land met 220 kV kabels zijn (op bodem of ingegraven). Die doen 350 MVA per bundel. De grote 380 kV lijnen doen wel 2635 MVA. Equivalent zouden dat 8x 220 kV bundels zijn. Ik lees dat ondergronds 380 kV lastig is (behalve bij Bergen op Zoom daar kan het ineens wel). Als amateur denk ik dan als 220 kV op de zeebodem wel kan waarom dan niet 8 of 10 bundels 220 kV ondergronds ipv 380 kV? Wat zijn de redenen dat 220 kV op de zeebodem wel kan maar geen alternatief is voor op land?

Ik begrijp dat met 220 kV de capaciteit per bundel lager is, maar dan leg je extra bundels neer. Wellicht zijn de verliezen (veel) groter met 220 kV? Maar als je de lijn overcapaciteit geeft neemt de stroomsterkte toch af en daarmee de verliezen?
https://www.hoogspanningsnet.com/over-h ... dergronds/
Ondergrondse verbindingen hebben ook nadelen en die zitten vooral in netinpassing en betrouwbaarheid. Bedenk dat betrouwbaarheid een speerpunt is van elke netbeheerder maar zeker in Nederland waar we gewend zijn aan een zeer hoge betrouwbaarheid. Daar zijn weinig concessies voor mogelijk.

pietje
220 kV

Bericht door pietje » 22 mar 2024 17:00

Vergeet bij ondergrondse verbindingen ook niet het ruimtebeslag.
Als je 8 verbindingen naast elkaar wil leggen, ga je omwille van de noodzakelijke afscheiding tussen deze verbindingen, al snel een corridor van 20-30 meter nodig hebben.
Dit is in ieder geval te breed om gewoon onder één of andere openbare weg nog weg te werken, dus zal het dwars door de velden en weides moeten gebeuren.
Binnen die zone is elke grondeigenaar sterk beperkt in wat hij mag doen om de kabels niet te beschadigen.

Als ik de keuze zou krijgen, zou er bij mij een bovengrondse lijn mijn weide doorkruisen, want daar heb je amper nadeel van.

Dweep
150 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Bericht door Dweep » 24 mar 2024 09:21

Een andere reden waarom men niet te lang ondergronds met 380kV wil is de, naar ik begreep, 3 maal hogere opwek van blindlast (reaktief vermogen).

JarnoS
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Bericht door JarnoS » 24 mar 2024 10:03

Er was ook bij Woensdrecht dat die lijn ondergrondse verbinding wordt?
Waarom niet bij militair vliegveld gewoon portalen aan te leggen?

Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Bericht door Knarvel » 24 mar 2024 10:52

Dweep schreef:
24 mar 2024 09:21
Een andere reden waarom men niet te lang ondergronds met 380kV wil is de, naar ik begreep, 3 maal hogere opwek van blindlast (reaktief vermogen).
Drie maal hoger dan wat? Waarom juist bij deze hoge spanning, is er dan een logaritmisch verband tussen bedrijfsspanning en blindvermogen? in deze formule voor blindvermogen *) zie ik dat niet terug.

Citaat geleend van wikipedia
"Voorbeeld: De afstand tussen de elektrische aders is in ondergrondse kabels klein, zodat ze een tamelijk grote capaciteit vertegenwoordigen. Zo heeft de 380-kV-Transversale Berlin, die ongeveer 11,5 km lang is en voor het grootste deel onder het stadsgebied van Berlijn ligt, een capaciteit van 2,2 μF. Bij 50 Hz loopt daardoor een blindstroom van effectief ongeveer 263 A in het circuit en is het bijbehorende deel van het blindvermogen ongeveer 0,380 × 263 ≈ 100 MVAr. De zinvolle lengte van een ondergrondse kabel is daardoor in de praktijk tot ongeveer 70 km beperkt".

*) https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_vermogen

maarten
220 kV

Bericht door maarten » 25 mar 2024 08:12

Knarvel schreef:
24 mar 2024 10:52

blindvermogen ongeveer 0,380 × 263 ≈ 100 MVAr.
Dat beantwoordt je vraag toch al? Het blindvermogen is o.a. afhankelijk van de spanning. Lagere spanning, lager blindvermogen.
Als je vergelijk met 110 kV dus een 3x hoger blindvermogen. En met 150 kV ook (afgerond :voldaan: ).

ECrapton
middenspanning
Dichtstbijzijnde trafo: RLL

Bericht door ECrapton » 25 mar 2024 09:57

JarnoS schreef:
24 mar 2024 10:03
Er was ook bij Woensdrecht dat die lijn ondergrondse verbinding wordt?
Waarom niet bij militair vliegveld gewoon portalen aan te leggen?
Ten noorden van Woensdrecht ik dacht een 10 km onder de Brabantse Wal door. Zie Tennet visualisatie. Hier is besluitvorming aardig samengevat: https://www.heimolen.eu/index.php/380kv ... nningslijn. Natura2000 speelt een rol. De 150 kV lijn staat er overigens al jaren bovengronds op hetzelfde traject, bovenop de Brabantse Wal.

In directe nabijheid van een (militair) vliegveld hoge masten aanleggen gaat niet gebeuren. Het vliegveld ligt tussen Natura2000 bosgebieden.

--------------------------------------------------------
Dweep schreef:
Dus een ondergrondse kabel geeft een 3x hogere capaciteit en dus blindlast tov een bovengrondse leiding. Waardoor komt dit precies? Grotere kabeldiameter?

ds23man
380 kV

Bericht door ds23man » 25 mar 2024 10:15

Capacitieve koppeling, die is afhankelijk van de afstand tussen 2 geleiders ( of 3). Smeer de afstand tussen geleiders in een HS mast maar eens uit op de grond. Je gaat dan opeens van 3D naar 2D qua ruimtelijke dimensie.

Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Bericht door Knarvel » 26 mar 2024 09:51

ECrapton schreef:
25 mar 2024 09:57
Dweep schreef:
Een andere reden waarom men niet te lang ondergronds met 380kV wil is de, naar ik begreep, 3 maal hogere opwek van blindlast (reactief vermogen).
Dus een ondergrondse kabel geeft een 3x hogere capaciteit en dus blindlast tov een bovengrondse leiding. Waardoor komt dit precies? Grotere kabeldiameter?
Dat laatste kan je niet zo algemeen stellen. Ook is de term "capaciteit" in gebruik voor 2 verschillende grootheden inzake elektrische geleiders.
-1 de condensatorwerking uitgedrukt in μF / km. Deze waarde is specifiek voor elk type kabel, en die vind je in de datasheet van de kabelfabrikant.
-2 de transporteerbare hoeveelheid elektrische energie uitgedrukt in MVA. Deze waarde is afhankelijk van de geleiderdoorsnede, het geleidermateriaal en de geleiderkoeling. Doorsnede en materiaal vind je wederom in de datasheet van de kabelfabrikant, de koeling van een geleider is afhankelijk van de plaatselijke situatie waarin de kabel is toegepast. Het is duidelijk dat bovengrondse lijnen hier sterk in het voordeel zijn tov in de bodem verlegde kabels.

Bovengrondse lijnen hebben een inductief en/of capacitief gedrag, wat vooral van de geometrie van de 3 geleiders tov elkaar en tov de masten afhangt. De stelling dat kabels een 3x hogere capaciteit zouden hebben is onjuist, en een algemeen geldige waarde is hiervoor niet aan te geven.
De transport-capaciteit van grondkabels is bij gelijk geleideroppervlak kleinen dan die van lijnen door de lagere toegestane bedrijfstemperatuur van kabels. De elektrische capaciteit van kabels is veel groter dan die van lijnen, wat dan weer voor een aantal andere restricties zorgt.

Plaats reactie