Algemene functies tonmast

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
JarnoS
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Algemene functies tonmast

Bericht door JarnoS » 21 mar 2024 08:15

Hoe hadden ze algemeen de tonmast voor het eerst ontworpen en weten jullie rond welk jaar was?
Als klein kind vond ik al bijzonder dat de tonmasten in Gelderland de tweede verdieping breder was dan andere twee.
Ik had al zo'n 10 jaar geleden over de Duo-Tonmast dat het om het magneetveld veel smaller maakt, terwijl dat de PGEM/PLEM Tonmasten op de kaart zoals toen de lijn Doetinchem Wesel 380kV was geprojecteerd bij trafostation Langerak juist breed aangegeven was...
Is die situatie ook in Verenigd Koninkrijk met zoals L6 en L12 of zo zou ik denken dat de T-Pylon juist breder dan de Britse tonmasten???
Heeft de tonmast altijd smal magneetveld?
Zelfs rond 1919 toen de 50kV-lijn Arnhem-Apeldoorn was ook al uitgevoerd met tonmasten.

Had ook even de mainsite gekeken over de tonmasten en heb al enkele antwoorden gevonden :phew:

Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Algemene functies tonmast

Bericht door Hans » 21 mar 2024 09:55

De meerwaarde van de tonvorm ligt in de cirkelsymmetrie van de fasen ten opzichte van elkaar wanneer je de verbinding met twee circuits bedrijft. Kies je de klokgetallen goed, dan bevindt elke draad zich in zijn cyclus zo ver mogelijk weg van zijn collega die op dat moment op hetzelfde punt in zijn cyclus zit. De invloed van de andere twee draden, of zo je wil vijf draden, is ruimtelijk per draad telkens precies gelijk.

Dat is nuttig omdat alle zes draden daardoor elkaar op precies dezelfde wijze beïnvloeden. (Ingewikkelde pruttel met inductie, gaan we hier niet op in.) Hoe gelijker de draden zijn in hun gedrag, hoe gelijker ook hun complexe weerstand oftewel hun impedantie. Dat zorgt ervoor dat de stroomsterkte door de draden netjes verdeeld blijft. Zou één draad meer weerstand hebben omdat hij meer door de andere draden wordt beïnvloed dan de andere twee, dan zouden de andere twee draden met minder weerstand een iets grotere stroomsterkte gaan voeren en krijg je asymmetrie in het driefasennet. Nu is een beetje asymmetrie geen probleem want dat is er altijd wel, maar als het grotere vormen aanneemt gaat onder andere je netverlies omhoog.

Met de tonvorm voorkom je dus verschillen in impedantie veroorzaakt door je ruimtelijke circuitvorm. Toch is ook de tonvorm niet perfect. De invloed van de grond is er ook nog en die speelt vooral bij de onderste draden. Ook in een tonvorm is fasewisseling daardoor van nut, zij het wel wat minder dan in bijvoorbeeld de donauvorm of verticale vorm.

Op de opvolger van de huidige mainsite is de animatie die er staat opnieuw gemaakt. Volg de stippels en merk op dat de donauvorm zelfs met de beste klokgetallen wat rommelig blijft en de verticale vorm bonkig gedrag heeft, terwijl de tonvorm soepeltjes een cirkel beschrijft waarin telkens elke draad identiek reageert op de andere twee of zelfs de andere vijf.

Animatie tonconfiguratie 20.gif
Animatie tonconfiguratie 20.gif (36.58 KiB) 973 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Alex P
middenspanning
Dichtstbijzijnde trafo: EHVO

Bericht door Alex P » 21 mar 2024 12:54

De animatie is fraai, maar zou wat mij betreft ietsje langzamer mogen.

Alex P
middenspanning

Bericht door Alex P » 21 mar 2024 13:04

Hans schreef:
21 mar 2024 09:55
... de opvolger van de huidige mainsite ...
Deze losse zinsnede roept veel vragen op. Heb ik iets gemist?

Tom
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Bericht door Tom » 21 mar 2024 14:53

Leuke animatie.
Ik dacht dat van oudsher de Donau-klokgetallen 4-8-12 in beide circuits gelijk waren, dan knipperen de lampjes op een andere manier dan nu getoond. De afstanden zijn dan steeds gelijk, in plaats van de wisselende afstand.
Volg de stippels en merk op dat de donauvorm zelfs met de beste klokgetallen wat rommelig blijft en de verticale vorm bonkig gedrag heeft, terwijl de tonvorm soepeltjes een cirkel beschrijft waarin telkens elke draad identiek reageert op de andere twee of zelfs de andere vijf.
Bedoel je met "beste" hier de onderlinge beinvloeding of beste voor M-velden?

Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Bericht door Hans » 21 mar 2024 16:46

Dit is inderdaad de beste manier voor reductie van magneetvelden (zie onder andere het ons welbekende werk van Kiessling et at., in dit geval pagina 43) maar je zegt wel iets belangrijks. De animatie en de redenering is gericht op een zo gelijk mogelijke impedantie en dat is wat anders dan een zo smal mogelijk magneetveld. Dat is bij de tonvorm automatisch gelijk, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn bij donaumasten. Het feit dat men het vrij vaak over optimalisatie van de klokgetallen heeft suggereert zelfs dat het waarschijnlijk niet zo is.

Hier moet ik nog even achteraan.

Alex P schreef:
21 mar 2024 12:54
Dat kan. Al heb ik niet de indruk dat het daar duidelijker van wordt. Met de opmerking dat voor de donaumast nog moet worden uitgezocht of beide optimalisatieredenen een identiek beeld in klokgetallen zouden opleveren:

Animatie tonvorm (kleiner en trager).gif
Animatie tonvorm (kleiner en trager).gif (19.28 KiB) 946 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Alex P
middenspanning

Bericht door Alex P » 21 mar 2024 20:14

Hans schreef:
21 mar 2024 16:46
...
Alex P schreef:
21 mar 2024 12:54
Dat kan. Al heb ik niet de indruk dat het daar duidelijker van wordt. ...
Op de snellere kon ik geen verschil/overeenkomst/verband tussen de twee circuits zien. Nu wel, dank!

Alex P
middenspanning

Bericht door Alex P » 21 mar 2024 20:55

Alex P schreef:
21 mar 2024 13:04
Hans schreef:
21 mar 2024 09:55
... de opvolger van de huidige mainsite ...
Deze losse zinsnede roept veel vragen op. Heb ik iets gemist?
Ik zag opeens het EB, dus ik heb er inmiddels wat van gezien. :voldaan:

Plaats reactie