Spoorwegen 15kV/16,7Hz vs 25kV/50Hz

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
maarten
220 kV
Berichten: 355
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Spoorwegen 15kV/16,7Hz vs 25kV/50Hz

Bericht door maarten » 10 jan 2024 09:31

Het is een langlopende discussie welk systeem beter is, en voor nieuwe elektrificaties is de discussie wel gelopen, maar op de Drehscheibe is een discussie gestart "Ooit een keer 25kV/50Hz in Duitsland?"

Ik denk dat de inzichten daar wel interessant zijn. Spoiler alert: het loont zich niet.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 3,10653210

pietje
220 kV
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Spoorwegen 15kV/16,7Hz vs 25kV/50Hz

Bericht door pietje » 10 jan 2024 15:44

Eigenlijk is dat verschil op dit moment niet echt relevant meer.
In de spoorwereld zijn er nu veel belangrijkere dingen om te harmoniseren, namelijk het uitfaseren van de 2 gebieden met 1500V (NL en Zuid Frankrijk) en het rationaliseren van de treinbeveiliging (meestal migratie naar ERTMS/ETCS). Daarnaast is er nog de harmonisatie van de spoorwijdte, maar ook dat is een werk van (zeer) lange adem

De meerkosten die operatoren nu nog moeten doen om een AC loc zowel voor 25kV 50Hz als 15 kV 16,7Hz geschikt te maken, zijn nagenoeg verwaarloosbaar

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1186
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Spoorwegen 15kV/16,7Hz vs 25kV/50Hz

Bericht door Knarvel » 30 jan 2024 11:36

pietje schreef:
10 jan 2024 15:44
In de spoorwereld zijn er nu veel belangrijkere dingen om te harmoniseren, namelijk het uitfaseren van de 2 gebieden met 1500V (NL en Zuid Frankrijk) en.....
Uitfaseren klinkt goed, maar waarmee? 25 kV wordt als onhaalbaar gezien, waarom eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Knarvel op 30 jan 2024 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Spoorwegen 15kV/16,7Hz vs 25kV/50Hz

Bericht door arie » 30 jan 2024 11:43

voor Nederland 25 kv 50hz
reden geen dure omvormers van 50hz naar 16,7 hz
en ze hebben al twee lijnen in Nederland met die spanning gebouwd

ik denk dat de landen die al 16,7 hz systeem hebben deze houden
en de andere landen op 50 hz blijven/gaan

maarten
220 kV
Berichten: 355
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Spoorwegen 15kV/16,7Hz vs 25kV/50Hz

Bericht door maarten » 31 jan 2024 08:21

Niet zozeer onhaalbaar als wel duur en onpractisch. En dan ligt het er maar net aan hoe je het berekent.

De ombouw voor Nederland wordt altijd gezien als een snelle ombouw waarbij je veel nog niet afgeschreven onderdelen versneld afschrijft. Je moet dan ook nieuw materieel hebben (of zorgen dat je dat op tijd koopt). Daarbij is de huidige beveiliging (ATB en spoorstroomlopen) niet mogelijk met wisselspanning, dus die moet ook overal aangepast worden. En dan zijn er vast ook nog plekken waar de isolatieafstand te klein is voor 25 kV (tunnels, bruggen).
Dat is allemaal een hele grote actie op een net waar je 25 kV eigenlijk niet nodig hebt.

Een aanpassing naar 3 kV zou veel meer zin hebben. En als je dat dan meer gradueel doet (eerst verplichten dat al het nieuwe materieel 1,5 kV en 3 kV aan moet kunnen, bij onderhoud alvast isolatoren aanpassen naar 3 kV en dan in olievlekwerking over langere tijd ombouwen) dan denk ik dat de kosten ook mee zullen vallen.

De ombouw in België was drieledig: hogere vermogens mogelijk op heuvelachtige trajecten, aansluiting aan de 25 kV in Luxemburg en het spul was sowieso aan vernieuwing toe.

Plaats reactie