Magneetveld zone Utrecht - Breukelen Kortrijk 150kV

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
JarnoS
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Magneetveld zone Utrecht - Breukelen Kortrijk 150kV

Bericht door JarnoS » 09 okt 2023 16:31

Tweevlaksmasten hebben in algemeen enorm magneetveld, maar die lijn loopt ook nog door de woonwijk t.h.v. Maarssen.
Is dat magneetveld ook veel of valt juist mee?
Lijkt mij door de v-ophanging magneetveld smaller te maken?
Of juist met klokgetallen?
Is het vermogen altijd nog 161 MVA of juist voorbereid voor hogere vermogen?
Kan die lijn ooit nog gesloopt worden ivm woonwijk? :phew:

Tom
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Magneetveld zone Utrecht - Breukelen Kortrijk 150kV

Bericht door Tom » 13 okt 2023 08:32

De RIVM netkaart geeft hier een zone aan van 35 m, dat is gelijk aan de afstand tot de woonhuizen. Er is dus geen sprake van woningen binnen de zone. Voor een lijn met vlakke masten is de 35 m inderdaad niet hoog. Mogelijk is hier al klokgetaloptimalisatie toegepast. Veel ruimte voor verhoging van de capaciteit zal er dan niet zijn, voor zover dat nodig is.

maurice
150 kV
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Bericht door maurice » 23 okt 2023 08:42

Als ik me niet vergis is hier een slimme optimalisatie uitgevoerd om de magneetveldzone zo smal mogelijk te maken: iedere fase is uitgevoerd als twee geleiders. En dan niet als 2-bundel, maar als twee losse geleiders op een andere plek in de mast. Het lijkt daarmee een 4-circuit mast, maar het zijn echt maar twee circuits.
Daarmee kun je de magneetveldzone nog smaller maken dan met de reguliere klokgetal-optimalisatie. Het kost je wel een hoop extra isolatoren en de aansluiting op het station wordt wat complexer, maar vanwege de woningen was dat hier kennelijk toch de moeite waard.

PJK
380 kV
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Bericht door PJK » 23 okt 2023 12:52

maurice schreef:
23 okt 2023 08:42
Als ik me niet vergis is hier een slimme optimalisatie uitgevoerd om de magneetveldzone zo smal mogelijk te maken: iedere fase is uitgevoerd als twee geleiders. En dan niet als 2-bundel, maar als twee losse geleiders op een andere plek in de mast. Het lijkt daarmee een 4-circuit mast, maar het zijn echt maar twee circuits.
Daarmee kun je de magneetveldzone nog smaller maken dan met de reguliere klokgetal-optimalisatie. Het kost je wel een hoop extra isolatoren en de aansluiting op het station wordt wat complexer, maar vanwege de woningen was dat hier kennelijk toch de moeite waard.
Dankjewel!

Eindelijk is een lang levende vraag over hoe en waarom op dit traject beantwoord. Op de netkaart staat het als vier circuits ingetekend maar kijk je per mast dan staan er telkens twee circuits met dezelfde kleur. Aan de kant van Breuken Kortrijk, was me als eens opgevallen, komt het ook van dezelfde velden af. Dit verklaart alles.

Plaats reactie