Netschema's Tussenspanning

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netschema's Tussenspanning

Bericht door Hans » 09 feb 2023 17:43

Johan schreef:
08 feb 2023 16:41
Prima idee Hans, even een tussenstap maken met de netschema’s.

Het netschema van het FGU net heb ik gemaakt als extra informatie bij de storingen
van Kerkdorp en Olsterpad maar ik wil de andere 150 en 110kV netschema’s ook wel maken.

Ik hoor het wel.

Johan

Oh, maar zeker weten is daar interesse in, en niet alleen van ondergetekende. 8-)

Het netschema van het landelijk koppelnet (zowel de pagina als de download) zit in de toptien van meest populaire pagina's op de mainsite. Maar dat schema representeert de onderliggende netten slechts als grote vierkanten met namen. '150 kV FGU' staat er dan, en vervolgens is het een black box. Er mist dus een belangrijke tussenlaag, of in gebieden zonder fatsoenlijk tussenspanningsnet, in feite het hele tussenliggende netvlak. En onze netkaart is niet goed in vlot overzicht van hoe ringvormen, aftakken en inknippingen of aantallen trafo's precies aanwezig zijn, want daarvoor moet je inzoomen. Precies hier is een schema een uitkomst.

Gedeelte van het netschema voor het koppelnet in ruimere opzet.png
Nieuwer netschema met wat ruimere opzet
Gedeelte van het netschema voor het koppelnet in ruimere opzet.png (46.05 KiB) 1981 keer bekeken

Hier een gedeelte van de nieuwere en iets ruimere opzet voor het koppelnetschema. Misschien iets te ruim op dit moment, de namen zijn wel wat klein allemaal, maar er waren vragen binnengekomen of het iets ruimer mocht vanwege de mogelijkheid tot uitprinten en lekker erin kladderen. Esthetisch zijn die vierkanten niet zo mooi, die mening deel ik met BaDu, maar we hebben te maken met netopeningen in het onderliggende 150- en 110 kV-net die soms gesloten kunnen worden. De enige manier om op het schema weer te geven waar wel of geen doortransport zit is met een lijntje tussen de deelnetten zodat ik geen elegante andere manier weet te verzinnen dan nog steeds die vierkanten.

Wat me wel aanstaat is de zaak iets meer in dezelfde stijl brengen en die van jou is aantrekkelijk. Het moet mogelijk zijn om ook in het landelijk schema de koppeltrafo's los weer te geven (een icoon per trafo, net als bij jou) in plaats van gegroepeerd '2x 500 1x 450' in tekst ernaast. Het kiezen voor alleen horizontale stationsbalkjes zoals Shrek heeft gedaan in het Belgische schema heb ik al doorgevoerd. De namen in een iets zwaarder lettertype zoals bij jou is ook prettiger in gebruik. Verder is de railspanning ook een goede toevoeging. Op mijn beurt heb ik de stationsafkortingen er eens in gezet en dat blijkt ook gewoon te kunnen.

Ofwel, ik moet ook nog een beetje experimenteren met wat fijn werkt, maar gelukkig is er bij jou goed af te kijken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Netschema's Tussenspanning

Bericht door Johan » 10 feb 2023 11:10

Gerard, bedankt.
Hans, ik ga er mee aan de slag. Ik moet nog wat aanpassingen aan mijn programma doen, je hoor van mij.

Plaats reactie