Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Zeijerveen 220/110
Nog zo'n station dat druk wordt vertimmerd is station Zeijerveen bij Assen. We kijken hier op het 220kV-deel en het 110kV-deel. En in de twee vierkantige gebouwen huist de 10kV-stap, volgens de webkaart.
380kV Beverwijk
Ook bij 380kV-station Beverwijk wordt gebouwd. Een volledig nieuwe, derde rail zo te zien. Met wellicht ruimte voor wat aansluitvelden van wind op zee?
(EDIT: Nee, geen nieuwe derde rail. Die stond er al zie ik op Google Satellite. Maar er wordt wel aan gesleuteld, want de derde rail is nu ontmanteld.)
(EDIT: Nee, geen nieuwe derde rail. Die stond er al zie ik op Google Satellite. Maar er wordt wel aan gesleuteld, want de derde rail is nu ontmanteld.)
Re: 380kV Beverwijk
Niet ontmanteld, maar omgeleid. En ook geen derde rail, want deze "derde" rail is de eerste rail die via een haarspeldbocht van de oostzijde naar de westzijde van de tweede rail geleid wordt. (Een U/I-setup). De rail is ter plaatse van de nieuwbouwlocatie even verwijderd om veilig te kunnen werken, maar via een tijdelijke (?) dwarsrail is het achtergebleven railstuk met de kabelvelden vanaf Oostzaan met de oostrail gekoppelt.PJK schreef: ↑17 nov 2021 22:04Ook bij 380kV-station Beverwijk wordt gebouwd. Een volledig nieuwe, derde rail zo te zien. Met wellicht ruimte voor wat aansluitvelden van wind op zee?
(EDIT: Nee, geen nieuwe derde rail. Die stond er al zie ik op Google Satellite. Maar er wordt wel aan gesleuteld, want de derde rail is nu ontmanteld.)
Zeer bedankt voor deze prachtige opnames!
Re: 380kV Beverwijk
Het hele idee van die U-rails heb ik nooit begrepen, hier zie je dan ook het grote nadeel ervan. Twee parallelle rails zijn toch veel handiger?Knarvel schreef: ↑18 nov 2021 00:18Niet ontmanteld, maar omgeleid. En ook geen derde rail, want deze "derde" rail is de eerste rail die via een haarspeldbocht van de oostzijde naar de westzijde van de tweede rail geleid wordt. (Een U/I-setup). De rail is ter plaatse van de nieuwbouwlocatie even verwijderd om veilig te kunnen werken, maar via een tijdelijke (?) dwarsrail is het achtergebleven railstuk met de kabelvelden vanaf Oostzaan met de oostrail gekoppelt.
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Bij gebruik van een U rail kan je de overliggende velden gebruiken.
Maakt dat je de helft korter kan bouwen.
Dat gaat niet op bij het nu in de 380 gebruikte drierail systeem.
Johan
Maakt dat je de helft korter kan bouwen.
Dat gaat niet op bij het nu in de 380 gebruikte drierail systeem.
Johan
Station 's-Graveland 150kV
Dan nu het station waar wij hier thuis onze kilowatts langs krijgen aangeleverd. Station 's Graveland 150kV/50kV. Eerst twee foto's met op de voorgrond het 50kV-deel dat het hele Gooi voedt. Daarachter het 150kV deel dat met twee circuits uit Diemen wordt gevoed, en als dat fout gaat, nog met een 150kV-kabel aan Almere hangt.
En nog vanuit een andere hoek genomen op een andere dag. Hier is links het 50KV-deel, rechts 150kV.
En nog vanuit een andere hoek genomen op een andere dag. Hier is links het 50KV-deel, rechts 150kV.
Station Gennep 150kV
Station Gennep 150kV
Geertruidenberg Zuid-150kV
Station Geertruidenberg-Zuid 150kV met op de achtergrond de Amercentrale.
Almere Pampus 150kV
Station Almere Pampus, met links het kabelveld uit 's Graveland en rechts uit Almere Markerkant.
Dat uit 's Graveland loopt via drie kasten op pootjes. Iemand een idee waarom dat is? Zit daar de netopening?
Dat uit 's Graveland loopt via drie kasten op pootjes. Iemand een idee waarom dat is? Zit daar de netopening?