[cold case] Mastenzoekplaatje

If you have a pylon. If no one else can help. And if you can't find it.
Vraag ons om je te helpen de plek, mast of lijn te identificeren als je alleen maar een foto hebt
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

[cold case] Mastenzoekplaatje

Bericht door Hans » 09 sep 2015 14:25

Jawel, we hebben er weer eentje!

Af en toe loopt er een bericht binnen van mensen die een foto hebben en daar de locatie bij zoeken. Als er dan een hoogspanningslijn op staat, richten ze hun hoop op ons. Meestal zijn die vragen wel te doen voor mastengekken, zodat dit soort emails doorgaans niet in deze hoek eindigen. Maar zo nu en dan is er een behoorlijk pittige.
"Hallo ik ben aan het speuren naar een hoogspanningsmast waar ik graag de locatie van wil weten. Ik heb een (weliswaar heel slechte) foto, maar hoop toch met jullie expertise iets verder te komen. Voor zover ik het kan ontdekken lijkt de mast een donaumast te zijn. Deze zou ergens in het Antwerpse moeten staan. De foto is gemaakt van uit een greppel, en die ligt langs een doorgaande (snel?)-weg. Ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen met mijn speurtocht. m.vr.gr. Naam"
Geen idee wat de vraagsteller voor een doel voor ogen heeft, maar dat zijn ook onze zaken niet.
Hij vraagt of we de mast op deze behoorlijk slechte foto een naam en een rugnummer kunnen geven.
Zoekplaatje (vermoedelijk regio Antwerpen).jpg
Foto behorend bij de ingekomen vraag
Zoekplaatje (vermoedelijk regio Antwerpen).jpg (7.18 KiB) 1720 keer bekeken
Dit is de foto. De mast staat links in beeld en wekt op deze vaagheid eerder de indruk van een ET-donaumast in het midden of westen van Nederland, maar de vraagsteller lijkt het over de regio Antwerpen te hebben. Meer hebben we niet, behalve wat er in de email bij wordt geschreven. Geleiders, spanning, vakwerk, de afstand tot de fotograaf of andere kenmerken zijn niet te herkennen.

Het is natuurlijk na te gaan met StreetView in de regio Antwerpen, maar dat is monnikenwerk en daar begin ik liever alleen aan als niemand anders een 'snellere' oplossing heeft in de vorm van meer kennis.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2494
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Shrek » 09 sep 2015 14:35

Ik durf gerust te stellen dat ik alle donaumasten rond Antwerpen wel weet staan. Maar deze foto is gewoon van een te slechte kwaliteit om er iets over te kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Peter » 09 sep 2015 15:13

Ik kan eerlijk gezegd op deze foto niet eens een hoogspanningsmast vinden, ik kan er hooguit lantarenpalen van maken. De foto is te vaag.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Mark » 09 sep 2015 15:18

Wat gedachtespinsels opgetekend. Nu maar eens GMapsen...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Mark » 09 sep 2015 15:29

Een mogelijke locatie zou langs de E34/A11 bij Melsele kunnen zijn, bij de 150 kV lijn Zwijndrecht - Kallo. Deze is met dubbelvlagmasten uitgevoerd, maar de foto is zodanig laag van resolutie dat de onderste traverse kan wegvallen zodat het op een Donaumast lijkt. Langs de E34 daar loopt een parallelweg waarbij weer wat greppels en ook wat hekken te vinden zijn.

https://www.google.nl/maps/@51.23699,4. ... a=!3m1!1e3

Ben voor de rest eens, de foto is van zodanig lage resolutie dat er teveel onzekerheden zijn.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door voltron » 09 sep 2015 15:46

misschien is het een sportveld langs een snelweg. lijkt een beetje op die netten die je wel eens bij voetbalvelden ziet

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Hans » 09 sep 2015 16:46

Tsja, ik zie 'm ook niet. Samen met de zeer bruikbare speculatieve inzichten van Mark ben ik ook eens gaan loeren op de netkaart en er lijkt geen enkele plek in aanmerking te komen. Op basis van wat Mark aangeeft zou je tot de volgende schets kunnen komen. Het noorden zou gerust dertig graden kunnen afwijken, we weten immers de tijd van de dag niet waarop de foto is gemaakt en de wolkensoort is ook niet afhankelijk van de dagelijkse gang.
situatieschets.png
situatieschets.png (15.86 KiB) 1708 keer bekeken
Tot op heden heeft een blik op de kaart maar weinig opgeleverd, zelfs als het mastmodel genegeerd wordt.
Ook in Nederland, in de tracés met de genoemde ET-masten, lijkt er niet direct een match met een verkeersknooppunt.

Edit: zit je zo met een kop koffie te loeren, en... Ho eens?
Aals ik niet beter zou weten, zou ik bijna denken dat die foto niet in België maar rechtstreeks bij mij in de achtertuin is geschoten, en al enige tijd geleden. Zo'n hoog donau-achtig ding in beeld richting het zuidoosten, taluds, lantaarnpalen... dat lijkt sprekend de hoogwateraanblik van Zwolle-Meeden op knooppunt Holsloot voordat de 110 kV-meelifters eraan kwamen.
helaas mis.jpg
helaas mis.jpg (39.01 KiB) 1703 keer bekeken
Maar helaas klopt dit niet. De dikke vierbundels AMS-620 zijn niet te missen. Ook kan het niet omdat de plek van de bouwhekken rechts dan niet logisch is en het emailadres van de vraagsteller op zeelandnet eindigt. Het zal dus toch wel ergens in die regio zijn.

Edit 2: op zijn minst verdacht is een kijkpositie pal ten zuiden van Vijfhuizen bij het knooppunt dat daar schijnbaar voor niets ligt in de N205. Daar treffen we dit beeld aan volgens StreetView:
zoekplaatje(2).jpg
Ten zuiden van Vijfhuizen
zoekplaatje(2).jpg (34.83 KiB) 1701 keer bekeken
Die donaumast, de greppel, de positie van de wegen en de aanwezigheid van bouwhekken kan kloppen, want er is daar nogal wat verbouwd de laatste jaren. Helaas heeft deze weer als probleem dat de zon dan aan de verkeerde kant van de lucht staat (tenzij de lichtvlek op de geleverde foto niet de zon is) en de koppen van de lantaarnpalen wijzen de verkeerde kant op. Maar het is tot nu toe wel de grootste kanshebber.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Ot » 10 sep 2015 13:38

Hans schreef:als probleem dat de zon dan aan de verkeerde kant van de lucht staat (tenzij de lichtvlek op de geleverde foto niet de zon is) en de koppen van de lantaarnpalen wijzen de verkeerde kant op. Maar het is tot nu toe wel de grootste kanshebber.
Leuke vraag maar ik ben het met Shrek eens dat het allemaal zo vaag is dat je hier echt een eindbaas pro special voor moet zijn als je deze kan plaatsen. Wat denkt de vraag steller wel niet van ons

We weten niet hoe oud de vage foto is dus die lantaarnpalen maakt vast niet veel uit, die gaan ook maar tien jaar mee ofzo en dan worden ze alweer vervangen door betere. Dat hebben ze hier in Zwolle ook gedaan hoewel hier die gele lampen er nog wel in zitten die ze bijna nergens anders meer hebben.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Mark » 10 sep 2015 14:31

Tja Hans, wat dat betreft is van alles mogelijk. Er moet echt meer informatie komen willen we hier wat nuttigs uit halen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Binnengekomen: mastenzoekplaatje

Bericht door Hans » 13 sep 2015 15:31

Gisteren heb ik de vraagsteller geantwoord dat we op dit moment zonder extra informatie niet verder komen dan enkele vage vermoedens. De zaak leek daarmee afgedaan, maar de vraagsteller antwoordde tot mijn verbazing met inbegrip van enige extra informatie.

Hij lijkt volledig zeker te weten dat de locatie in België is, in de omgeving van Antwerpen. Vijfhuizen is onmogelijk. Maar wel twijfelt hij aan de hoogspanningsmast: misschien toch geen donaumast, zegt ie nu. Ofwel, Shrek en Mark, jullie zagen de bui al hangen en dat klopt.
Verder blijkt de vage foto eigenlijk een still uit een filmpje te zijn. Hij had een andere still en het filmpje (van slechts één seconde!) bijgesloten.
allereerst bedankt voor alle inspanningen! Maar ik vrees dat de uitdaging nog niet
voorbij is.... Ik ben 100% zeker dat de opname in Belgie gemaakt is. Daarbij
is het ook zeker dat het omgeving Antwerpen is. Echter dat is natuurlijk een behoorlijk
groot gebied. Misschien is het richting het vliegveld? Is het wel een Donaumast?

Enfin, ik heb nog 1 aanknopingspunt, en dat is een gebouw dat nog heel even in
beeld verschijnt (de opname komt van een heel kort filmpje...) Dat gebouw zit zo'n beetje
in het laatste beeldje van het filmpje. (Tussen het gebouw en de kant van waar het filmpje
is gemaakt loopt dus ook een (grote?) doorgaande weg). De greppel buigt volgens mij overduidelijk weg naar rechts, en het gebouw... Meer dan een rechthoekige grijze constructie lijkt het niet te zijn, maar ja de kwaliteit van het filmpje is ook bar slecht natuurlijk.
Vertel ons wat. Zelfs de spanningskwaliteit in Bangladesh tijdens een tropische wervelstorm is nog beter.
zoekplaatje (3).jpg
Het nagekomen zoekplaatje
zoekplaatje (3).jpg (21.03 KiB) 1670 keer bekeken
Ik heb niet het idee dat we hier meer mee kunnen dan eerst, maar voor de volledigheid heb ik het hierneer gezet. Hoog tijd om hem door te verwijzen naar het wegenforum. Het moet gek gaan willen daar geen mensen zitten die met lantaarnpalen, greppels en taluds niet hetzelfde kunnen als wij met hoogspanningslijnen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie