[opgelost] Mast bij het Noordzeekanaal?

If you have a pylon. If no one else can help. And if you can't find it.
Vraag ons om je te helpen de plek, mast of lijn te identificeren als je alleen maar een foto hebt
ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door ElexTro » 05 mar 2021 13:46

Het zou natuurlijk ook de oude Rijnkruising bij Leverkusen-Rheindorf kunnen zijn, de vroegere lijn von Brauweiler naar het Bergische Land had ook deze masten.

UPDATE: Nope, de masten bij Rheindorf hadden vier traversen en waren in principe dennenboommasten (3 parallele lijnen). Zie p.29 in het boek "Strom für Europa, 75 Jahre Hauptschaltleitung Brauweiler" van 2003. Dus misschien toch niet in Duitsland?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door ds23man » 05 mar 2021 14:12

"En wat zou een walvisvaarder zo ver de Rijn op doen"

Dat is niet zo raar, hij ligt nog in afbouw bij een scheepswerf. De ankers missen bijv. nog. Zit trouwens ook een kraaiennest op de traverse van de twee voormasten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door BaDu » 05 mar 2021 23:31

Qua hoge poten doet deze mast me wel denken aan de giraf, wel een heel ander ontwerp natuurlijk en zeker niet de juiste masten (dat zie ik zelfs).
Maar dat was mijn associatie :DD
KML-generator generator

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door ds23man » 06 mar 2021 09:59

1944 kan ook haast niet kloppen, toen werd er niet veel meer gebouwd of het moet een oorlogsschip zijn.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door Hans » 08 mar 2021 14:58

Gisteren is er een antwoord teruggestuurd naar de vraagsteller.

Zoals beloofd bij dezen het antwoord, althans tot zover we inmiddels zijn.
We weten inmiddels wel met een aan zeker grenzende waarschijnlijkheid dat de foto niet aan het Noordzeekanaal is gemaakt.

Kanaalkruisingen zijn allemaal grote dingen en kruisingsmasten van deze omvang verdwijnen niet in de vergetelheid: daarvoor zijn ze te prominent. Zulke masten halen ansichtkaarten, gedenkboeken van netbeheerders en kranten vlak nadat ze klaar zijn of juist weer verdwenen zijn. Een mast van deze hoogte, circa tachtig tot honderd meter, zou bij het Noordzeekanaal uitsluitend 50 kV kunnen hebben gevoerd. Omdat het PEN Noord Holland vrij consciëntieus is in de netkaarten die in gedenkboeken en andere bronnen voorkomen zijn alle waterkruisingen in die regio bekend. Geen enkele bovengrondse lijkt op wat we op deze foto zien.

De kruisingsmast draagt de draden in een tonconfiguratie en wekt qua toren een Duitse indruk (zie bijvoorbeeld de nog steeds bestaande kruisingsmasten bij Emmerik), maar het zeer hoogpotige broekstuk hebben we nooit eerder op oude foto's van Duitse kruisingsmasten gezien. Dat wil zeker niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het zou wel verrassen omdat het niet goed past bij de ons bekende, meer gebruikte bouwwijze aldaar.

Ik laat de vraag intern nog even open staan. In de groep is kennis uit België, Nederland, Duitsland en Denemarken aanwezig. Wie weet komt er de komende dagen nog iets boven water.

Met vriendelijke groeten,

Hans Nienhuis
Siteteam HoogspanningsNet



En daar kwam zojuist een behoorlijk lijvig antwoord terug. :phew:

- - - - -
Geachte heer Nienhuis,

Dank voor uw uitvoerige reactie. Ik zal uitleggen wat de aanleiding voor mijn vraag was.
Na uw reactie begrijp ik dat die niet zo simpel was/is als ik dacht, ten onrechte heb ik blijkbaar aangenomen dat een antwoord als het ware op de plank lag. Waar het aanvankelijk om ging was de vraag of de situatie zoals op de foto te zien is eventueel langs het Noordzeekanaal zou kunnen zijn (geweest).

Eerst even wie ik zelf ben en wat de aanleiding was tot deze vraag.
Ik ben [naam] (1946) en heb lang bij het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf van Noord Holland gewerkt (later geprivatiseerd, werd het Energie Noord West en vervolgens Nuon. Ik had daar geen technische functie maar was als incasseerder werkzaam. In 2002 kon ik op mijn 55ste stoppen.
Ik heb me altijd geïnteresseerd in geschiedenis, ook voor die van mijn werkgevers en dan zie je ook oude foto’s langskomen uit het leveringsgebied.

Wat wil het geval; mijn belangstelling gaat al vanaf mijn kindertijd uit naar schepen en werven.
Geboren en getogen in Tuindorp Oostzaan kon je niet om de NDSM heen, ooit de grootste Nederlandse werf en tevens, zo had mijn vader bepaald, mijn eerste werkgever.
Amsterdam Noord was vroeger één groot industriegebied met vele grote bedrijven zoals Ketjen, Draka, Fokker, van Leer en dus de scheepswerven.
De Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Mij. (NDSM) is in 1946 voortgekomen uit een samenwerking tussen de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. (NSM) en de Nederlandsche Dok Mij. (NDM).

De NSM dateert van 1894 en was aanvankelijk gevestigd op het Amsterdamse Oostenburg.
De werf moest vanwege logistieke beperkingen omzien naar een andere en ruimer bemeten locatie en vond die in 1915 in de Noorder IJ polder, ontstaan bij de aanleg van het Noordzeekanaal.
De tweede wereldoorlog ging niet aan de NSM voorbij.
Net zoals alle werven in de door de Duitsers bezette gebieden ontkwam ook de NSM niet aan gedwongen productie voor de Duitse vloot, zowel koopvaardij als Kriegsmarine.

In het begin van 1940 zijn op de NSM werf twee schepen op stapel gezet voor rekening van V.O. Machinoimport uit Moskou.
Dit in 1933 opgerichte bedrijf bestaat nog steeds. Deze beide schepen waren bestemd als kabellegger.
Aanvankelijk was er niets aan de hand, de Duitsers en Russen konden goed door één deur maar dit was echter van korte duur.
Beide schepen zijn geconfisqueerd en voor Duitse rekening afgebouwd tot Werkstattschiff.

Deze werkplaatschepen zijn achter elkaar op één helling op stapel gezet en met een tussenperiode te water gelaten.
De schepen werden min of meer casco gebouwd, de noodzakelijke bediening en motoren werden geplaatst waarna de beide schepen zonder ballast naar Duitse havens werden
overgebracht met de bedoeling ze daar af te bouwen en te bewapenen. De eerste van deze twee, Werkstattschiff 5 kreeg na de tewaterlating op 4 september 1943 de naam Stahl. De tweede ging Eisen heten.

Van de voor de bezetter gebouwde schepen is vrijwel niets te vinden, we weten hoeveel bouwnummers zijn uitgegeven maar niet hoeveel er werkelijk op stapel zijn gezet en afgebouwd.
Zowel de Duitsers als alle directies van Nederlandse ondernemingen, zeker die vrijwillig voor de bezetter hebben gewerkt, hebben de sporen zoveel als mogelijk uitgewist.

Over de bouw van deze schepen is dus weinig bekend, het bezit van een fotocamera was verboden, en ook er zullen toen sowieso weinig werknemers in het bezit zijn geweest van een camera.
Vorige week werd ik benaderd door een Duitser, een gepensioneerde kapitein. Hij is hobbymatig maritiem schilderen en schrijft voor een Duits maritiem magazine en heeft een aantal boeken op zijn naam staan.
Een paar maanden geleden kwam hij in contact met een hoogbejaarde man wiens vader in 1944 kapitein was op de Stahl vanaf Amsterdam naar Hamburg.

De gepensioneerde kapitein, de onderzoeker dus, zag in het beschrijven van de historie van de Stahl een uitdaging. Hij heeft ons gevonden en gevraagd of wij over meer informatie beschikten.
Datgene dat wij bezitten is ook heel summier, niet volledig en soms ook vaag. Ondanks dit konden wij hem toch verder helpen. Hij heeft ons een foto gemaild die voor ons onbekend was.
Deze foto is gemaakt door de kapitein van de Stahl terwijl het schip in het Noordzeekanaal lag. Ik verbaasde me echter over de hoogspanningsmasten (als ik het zo mag noemen) op de achtergrond.
Het kwam bij mij niet over als iets uit Noord Holland. Deze Eifeltoren achtige constructie zei mij niets. Ik vroeg me daarom af of de foto soms ergens anders gemaakt zou kunnen zijn.

Na het vertrek is de Stahl rechtstreeks van Amsterdam naar Hamburg gevaren. In Hamburg zou het worden afgebouwd.
Helaas voor onze oosterburen kreeg de RAF het schip in het vizier en dat betekende het einde.
Mogelijk kan ik de onderzoeker duidelijk maken dat de foto elders is gemaakt misschien toch wel in een Duitse haven.
Vandaar mijn vraag over de hoogspanningsmasten.

Met vriendelijke groet,
[naam]
collectiebeheer & research.
- - - - -

Toch wel mooi om te zien dat we werkelijk gevonden worden voor dit soort vragen. Zo is die malle skill nog eens ergens goed voor. 8-)

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door ds23man » 08 mar 2021 15:37

Leuk, meer puzzelstukjes vallen op hun plek. Wat je op de foto kan zien is dat er geschut op het voordek staat. Overigens zal dit schip niet bedoeld zijn om stroomkabels te leggen maar staalkabels ter bescherming van haveningangen.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Mast bij het Noordzeekanaal?

Bericht door Knarvel » 09 mar 2021 18:33

Als het schip nabij de werf van de NDSM gefotografeerd is, dan is de mast niet van het PEN, maar van het GEB 'dam. Die waren toentertijd behoorlijk op zichzelf en zeker in staat zoiets zelf op te zetten. Als we dan al gedenkboeken raadplegen, dan niet die van het PEN.

Plaats reactie