Eens dat er iets fishy aan deze vraag zit.
Maar dat geeft ook een paar interessante aanknopingspunten icm Keveleks uitstekende analyse.
Hans voegde de load toe: ↑16 dec 2019 11:35
Geachte,
De foto is genomen door een fotograaf die in 2014 de controlekamer tegenkwam bij een toevallig bezoek. Sindsdien is de controlekamer half buiten gebruik. Ik ben een andere fotograaf die naar de controlekamer op zoek is. Ik heb een voorgevoel uit mijn eigen ervaring dat het gebouw eigendom was van een bedrijf, bijvoorbeeld Cockerill Sambre of Carsid. Op een andere foto zag ik namelijk bordjes die typisch zijn voor dit soort bedrijven. Ik ben hier echter niet zeker van. Allesinds, de foto is dus niet afkomstig uit een folder van een fabrikant maar is genomen door een fotograaf in 2014.
Mvg,
Als dit idd een foto uit 2014 is, zou me dat niet verbazen:
- De "Niet Schakelen"-bordjes doen mij erg modern aan, en stemmen mi prima overeen met de gangbare typen die de laatste 10 jaar gebruikt worden
- De foto bevat EXIF-data, dat geeft aan dat de camera een digitale is, ook redelijk modern dus
- De foto doet mij een beetje false-colour aan, maar bevat wat kleur, weer een reden om een recente datum aan te nemen.
Ten aanzien van de inhoud van de foto:
- We zien duidelijk een elektricische controlekamer zoals Kevelek aangeeft
- Links op de foto een middenspanningsverdeelsysteem, het rode bordje geeft mi een spanning aan, ik denk "1500v" te lezen
- De kruisen op de velden geven aan dat de velden buiten gebruik (leeg) zijn, net als de niet schakelen bordjes (veld nog niet leeg maar onder de sloophamer?)
- De rechterzijde bevat beveiliging van waarschijnlijk voedende velden, en wellicht een of meer generator velden
- Ik tel (minimaal) 27 velden, waarvan er slechts 4/5 in bedrijf zijn.
vrijwel links twee railaardingsvelden(?) en verderop twee voedende(?) velden (hebben deze modernere beveiligingsrelais(?) onderaan?)
Ik tel slechts een paar afgaande velden die nog in bedrijf lijken te zijn (geen kruis en geen niet schakelen bordje).
De staat van de installatie doet mij denken aan een zeer oude fabrieksinstallatie die op moment van de foto 2014 buiten bedrijf wordt of recent reeds is genomen. Dat stemt wel weer overeen met het Urbex-verhaal. Zulke objecten zijn populair onder urbexers.
Dimitri is inderdaad urbexer: zie ook
https://www.behance.net/gallery/1761463 ... o-silence-, op dit pagina (publicatie 13 juni 2014) zijn ook wat industriele objecten te zien die qua leeftijd enigzins overeenstemmen met de controlekamer. Misschien dat die herkend worden?
We zijn dus opzoek naar een oud industrieel object wat voor 2014 definitief uit bedrijf is gegaan en waarschijnlijk(?) in Belgie staat.
Het geheel aan fotos (incl. de behance.net) doet mij denken aan een staal/cokesfabriek (misschien een mijn). Maar in theorie zou de foto overal genomen kunnen zijn (ruhrgebiet, (noord) frankrijk). Een speurtocht op
https://www.hullabaloo.be leverde mij nog geen aanknopingspunten op.
Tot zover mijn 2 centen.