Mensen, iedereen dank voor het meedenken (en de niet-normale 8-8-uitslag). De keuze is gemaakt.
Overigens wil de keuze niet zeggen dat ik het andere model in de toekomst niet alsnog een keer ga bouwen, hetzij precies het beschreven type, hetzij een net iets andere. Maar op dit moment is er een voorkeur ontstaan. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de PGEM-tonmast, de klassieke van generatie II. Zo karakteristiek als voor de PGEM maar kan, iets wat Tom, Ruben en Peter al aanhaalden. Welke top erop komt is nog niet besloten, want er is een nieuw, urgenter probleem waar ik vandaag eigenlijk nog een keuze in maken wil. Dat is de schaalgrootte. Een PGEM-tonmast van generatie II is ongeveer 33 meter hoog, en dat geeft drie mogelijkheden wanneer je op een min of meer manshoog resultaat mikt.
Schaal 1:15 (waar Tom me erg warm voor heeft laten lopen) zorgt ervoor dat de profieldikte en de verhouding tot de eerder gebouwde modellen van 1:30 mooi in balans is. Maar de mast wordt dan circa 2,25 meter hoog, en dat is net te hoog voor een deur. Uit praktisch oogpunt is dit dus net weer lastig.
Schaal 1:20 past veel beter in mijn piepkleine studentenkamer - iets wat met grote waarschijnlijkheid niet lukt bij een één-op-vijftien. Maar dan is de profieldikte weer net te zwaar, iets wat ik juist deze keer wil proberen te vermijden, zols Tom dat ook reeds doet.
Een mooi compromis is chaal 1:17,5, dan blijft de mast keurig rond de twee meter, er is nog net te leven met de profieldiktes en ik krijg hem nog precies naar binnen in mijn hok. Nadeel daarvan is dat 1:17,5 een schaalmaat is die nergens anders gebruikt wordt: ik heb er nooit eerder van gehoord. Vergelijking met de bestaande modellen is dan ook moeilijker, hoewel het geen breekpunt is.
Het is wel een extreem gevalletje van keuzes, keuzes, keuzes... Gedachten hieromtrent?
(Sjonge, wat ben ik een twijfelk.. euh, vul dat laatste zelf maar in. )
De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Loads: 3162
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
Hans, als we nou eens op een ander (Bommeliaans) denkraam overstappen:
Waarom plaats je het nieuwe model niet buiten, in plaats van binnen? En dat kan natuurlijk alleen in jouw Drentse vestiging. Je kunt dan uitgaan van de ideale, door Tom gesuggereerde maatvoering. Een weerbestendige afwerking is dan vereist, maar dat is ook wel weer spannend.
Je kunt natuurlijk lacherig doen over secundair gebruik als vogelverschrikker, en dat molentjes en kaboutertjes ook leuk zijn, maar ik ben best wel serieus.
Eventuele diefstalbeveiliging: Kensington(s) plus een redelijk groot betonblok.
Trouwens: jou en iedereen fijne feestdagen toegewenst!
Waarom plaats je het nieuwe model niet buiten, in plaats van binnen? En dat kan natuurlijk alleen in jouw Drentse vestiging. Je kunt dan uitgaan van de ideale, door Tom gesuggereerde maatvoering. Een weerbestendige afwerking is dan vereist, maar dat is ook wel weer spannend.
Je kunt natuurlijk lacherig doen over secundair gebruik als vogelverschrikker, en dat molentjes en kaboutertjes ook leuk zijn, maar ik ben best wel serieus.
Eventuele diefstalbeveiliging: Kensington(s) plus een redelijk groot betonblok.
Trouwens: jou en iedereen fijne feestdagen toegewenst!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
Goede keuze Hans, Wat betreft de schaal.
Als je dan twijfelt, zou ik schaal 1:18 kiezen, dat is een schaal waarop ook modelauto's te krijgen zijn, google maar eens. Dan kun je in ieder geval nog een bijpassend modelautotje nemen.
Maar door een deur.. je kan hem via de boutverbindingen toch nog demonteren? Waar je denk ik meer hinder van hebt is het brede broekstuk. Wat dat betreft kun je beter een dennenboommast maken.
Buiten zetten vraagt een hoge corrosiebescherming vanwege de slechte combinatie van galvaniseerde boutjes en aluminium.
Als je dan twijfelt, zou ik schaal 1:18 kiezen, dat is een schaal waarop ook modelauto's te krijgen zijn, google maar eens. Dan kun je in ieder geval nog een bijpassend modelautotje nemen.
Maar door een deur.. je kan hem via de boutverbindingen toch nog demonteren? Waar je denk ik meer hinder van hebt is het brede broekstuk. Wat dat betreft kun je beter een dennenboommast maken.
Buiten zetten vraagt een hoge corrosiebescherming vanwege de slechte combinatie van galvaniseerde boutjes en aluminium.
Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
veel plezier met het bouwen alvast
Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
* Blaast stof af *
Heb je toevallig nog wat gebouwd het afgelopen jaar of niet?
Heb je toevallig nog wat gebouwd het afgelopen jaar of niet?
Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?
Euh.. ja! Dit jaar is er een Italiaanse Schone in aantocht.
Klopt, dat is geen donaumast. Het werd gewoon een keer tijd voor iets met flinke balktraversen.
Inmiddels is het broekstuk af en wordt er aan de toren gewerkt, maar het hardcore mastmodelbouwseizoen eindigt langzaamaan nu de bomen weer in blad komen. In de zomer zijn er heel veel andere dingen te doen, dan gaat het bouwen beduidend langzamer dan in de winter, wanneer het lege koude platteland je er bijna toe dwingt.
Vroeger zette ik nog wel eens wat op Facebook onder de vaste titel 'Ondertussen, in de constructiewerf'. Tijd om dat een keer te hervatten.
Klopt, dat is geen donaumast. Het werd gewoon een keer tijd voor iets met flinke balktraversen.
Inmiddels is het broekstuk af en wordt er aan de toren gewerkt, maar het hardcore mastmodelbouwseizoen eindigt langzaamaan nu de bomen weer in blad komen. In de zomer zijn er heel veel andere dingen te doen, dan gaat het bouwen beduidend langzamer dan in de winter, wanneer het lege koude platteland je er bijna toe dwingt.
Vroeger zette ik nog wel eens wat op Facebook onder de vaste titel 'Ondertussen, in de constructiewerf'. Tijd om dat een keer te hervatten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd