En bedankt maar weer Jacob annex collega-admin.

Echte dingen vastpakken
Het plan in kwestie bestaat officieel sinds afgelopen voorjaar toen we net waren begonnen aan de Google Earth Netkaart, maar in de praktijk eigenlijk al wel tien jaar. Het maken van de GE-netkaart was alleen het laatste zetje om het ook echt te gaan doen. Je ziet dan op Google Earth in StreetView een heleboel rare masten voorbij komen en ook buiten in het veld let je steeds beter op. Maar die netkaart was een best groot project en er zijn aardig wat uren in gaan zitten. Radiootje met electromuziek op standje tien erbij en de sfeer zat er soms wel heel goed in! (Dat zal dat gemiste tweede circuit op de lijn Goor-Weideweg verklaren...)

Modelbouwen met metaal doe ik al jaren. Hier hangt de (op dat moment net nieuwe) MonsterpakSneeuw Girderbridge aan de kraan. (Die is vernoemd naar de halve meter sneeuw die begin maart 2005 viel, tijdens de bouw van het bruggetje.) Dat was mijn eerste staalbouwproject dat net als een echte hoogspanningsmast niet gesoldeerd maar geschroefd was. Met M2 boutjes en moertjes. De brug is tot op de dag van vandaag in gebruik in het inmiddels redelijk stoffige modelbouwlandschap op zolder.
Terug naar de GE-netkaart. Hoe leuk het ook was, het was wel een heleboel lijnen trekken. Op slechte avonden knijp je je twee vermoeide ogen samen, nip je aan je afgekoelde koffie, je trekt je muisarm los van de bureaurand met het geluid van het afrollen van een rol duct-tape, en je recht je rug met het gevoel alsof je een verstaft verlengsnoer bent dat voor het eerst in jaren weer eens wordt uitgerold. Uiteraard soms ook met een gruwelijk pokkenhumeur wanneer je je een half uur (vergeefs) lens hebt gezocht naar trafostation Bijlmer-Zuid...
Pfff... Probeer maar eens uit te vinden wat er mis is gegaan als je zo slim bent geweest om in de automatisch gegenereerde code te gaan wroeten. Let ook even op de scrollbar...
Tijd om na al dit computerwerk maar eens terug te keren naar de wortels en daarmee een totaal ander deel van het hoogspanningshobbyleven. Een deel dat je met je handen en zonder beeldscherm kan doen: modelbouw. I love it en ik verlang echt wel weer eens iets waarbij een fout eruitziet als een te kort afgezaagd hoekprofiel in plaats als een ellenlange HTML- of KMZ-code.
Sneue hobby?
Modelbouw heeft het imago van een geldverslindende hobby voor sneue, ietwat autistiforme mannen die weinig vrienden hebben en die maar geen afstand kunnen doen van hun kindertijd - en dat is jammer, want dat beeld is volledig onjuist. Serieuze modebouw is juist een hobby voor volwassenen en niet voor kinderen. In modelbouw komen creativiteit, sociale contacten, geduld en een breed technisch inzicht samen zoals ze dat nergens anders doen. Voor een boerenzoon annex betastudent meteorologie biedt modelbouw de perfecte combo tussen iets met je handen doen, enig nadenkwerk en het toepassen van techniek. (En als bonus is het een hobby die je binnen kan doen en zelf kan indelen. Weerkunde mist dat aspect, want als er geen onweer hangt heb je geen onweer.)
Weerkunde is een leuke hobby, maar het is ook een dwingend exemplaar. De bui komt wanneer het ding het zelf goeddunkt. En het is niet iedere dag feest, zoals hier op 17 juli 2009 (nee, niet 2004!). Onweerchasen is ook een hobby van me en het is in Nederland is best aardig te doen, maar op 350 dagen per jaar gebeurt er niks en dan is een andere hobby ernaast hard nodig.
De reden waarom ik geen robots, schepen of zelfs van die mooie grote modelvliegtuigen bouw is divers, maar voor het grootste deel financieel. Vroeger heb ik dat soort dingen wel degelijk gedaan. Maar ik ben tegenwoordig student, rij auto en doe aan onweerchasen. Dat is een combinatie die je weinig ziet, maar wel betekent dat het grootste deel van je inkomen op gaat aan huur van de flat, eten, kleren, studieboeken, soms een excursie en daarnaast kosten die je hebt om auto te kunnen blijven rijden. Wat er dan overblijft is niet genoeg om ieder jaar zomaar meerdere honderden euro's te kunnen besteden aan wat je nodig hebt voor het lidaatschap van een modelbouwvereniging en aan serieuze modelbouw van vliegtuig- en scheepsmodellen. Modeltreinen leveren hetzelfde probleem op, maar die hobby is daarnaast ook nog eenzamer. Ik ben geen zolderkamerzitter. Vroeger heb ik wel aan scheepsbouw gedaan, maar als scholier heb je nu eenmaal meer geld en vooral meer tijd tot je beschikking dan als autorijdende, uitwonende student... Wat dat betreft is studeren beslist geen aanrader - je moet bereid zijn ver te gaan in dingen opgeven die tijd kosten en dat is soms best jammer.
Studeren kost dus tijd en daarnaast heb ik nog een aantal andere hobby's, zoals weerkunde (dat resulteert voor mij o.a. in diverse bezigheden bij bij de Nederlandse Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie), onweerchasen (vaak "stormchasing" genoemd), boerenwerk op ons alpacabedrijf in Drenthe en nog meer dingen waar ik geen tijd voor heb maar waar wel tijd en geld in gaat zitten. Kortom, het maken van functionele en dure modellen zit er deze jaren gewoon niet in, zowel financieel als tijdtechnisch niet.
In mijn eh... betere dagen als modelbouwer rolde er nog wel eens een schip van de werf. Dit exemplaar (de Stolt Elda) is een meter lang en heeft als casco niets anders dan twee aan elkaar verlengde Playmobil-scheepsrompen waarin ik motoren, lampen en andere atributen heb gebouwd. Waarom het jezelf moeilijk maken? Want als ik dat hier niet had verteld had niemand het herkend. Inmiddels (niet op de foto) zijn ook de dekluiken door chemische tanks vervangen - tweedehands blikjes energy-drink. Maar zogeheten statische modelbouw, dus het bouwen van objecten die niet of slechts ten dele kunnen bewegen, is goedkoper. Je hoeft er geen servomotoren in te leggen en als er al lampen op zitten, dan is een werkloze adapter van een al jaren geleden overleden snoer kerstverlichting vaak voldoende om het hele ding tot leven te wekken. Al betekent dat niet dat deze vorm van modelbouw geen volwaardige hobby kan zijn. Want ook statische modelbouw kan een heleboel technische uitdagingen met zich meebrengen.
Maar waarom dan een hoogspanningsmast?
Nu heb ik al heel wat dingen in mijn leven gemodelbouwd. Deze blog staat vol met foto's van slechts een kleine selectie van alle dingen die eerder zijn gebouwd. Een groot aantal goedkope voertuigjes en schepen, maar ook een ploeg, een onderzeeër, een droogdok, een boogbrug, een aantal windturbine-modellen en een schaalmodel radiozendmast met werkende LED-obstructieverlichting die ook werkelijk buiten staat opgesteld op een dikke zwerfsteen. (Dat zendmastje houdt het al negen jaar prima uit in weer en wind.) Ook hoogspanningsmasten heb ik eerder gemaakt, maar dat betrof dan een gesoldeerd, niet-bestaand model of (meer dan eens) een paar vereenvoude edities van vakwerkmasten voor toepassing elders in het modelbouwlandschap.
Ik hecht iets teveel aan sommige tradities. Schepen worden altijd naar de doopplaats vernoemd en bruggen worden vernoemd naar weergebeurtenissen die tijdens de bouw plaatsvonden. Denk maar aan de MonsterpakSneeuw Girderbridge. En deze brug hierboven, een geschroefde combinatiebrug tussen een (bewust) te smalle autobrug en een spoorbrug, werd de Snikhete Aprilbrug genoemd. Voor de weerkundigen onder ons... eat your heart out.
Eerlijk is eerlijk, ik speelde dus al vele jaren met het idee om een hoogspanningsmast te bouwen. De combinatie van technische "simpelheid" (het is gewoon lekker hardcore meccano en boutjes aandraaien), maar ook de technische ingewikkeldheid (alle lengtes moeten wel kloppen, hij moet symmetrisch zijn en er gaat een awful lot of metal in) spreekt me erg aan. Een schaalmodel hoogspanningsmast van een werkelijk bestaand exemplaar, zo exact mogelijk kloppend en dan ook nog 1:30 (weg met dat gepriegel), dat is dus nieuw voor me. De MonsterpakSneeuw Girderbridge is niet gebaseerd op een werkelijk bestaande brug, maar de hoogspanningsmast zal dat wel zijn.
Toch lijkt het haalbaar. Even over mijn enorme ego: aan geduld ontbreekt het niet (zie de GE-netkaart) en technisch gezien is het nabouwen van een hoogspanningsmast en het berekenen van de lengtes van de latten goed te doen voor een betastudent. Enige ervaring met metaalbouw heb ik al en daar komt bij dat we de laatste jaren van die aanzienlijke winters hebben in Nederland. Lange, taaie winters waarin het buiten niet te harden is en waarin je je 's avonds beperkt voelt in je mogelijkheden. Alles zit onder de sneeuw en het is donders koud. Dusnga ik naast wat boerenwerk liever niet ook nog eens voor de hobby naar buiten. De winter is de perfecte tijd om iets om handen te hebben waarmee je voorkomt dat je 's avonds achter de computer neerploft en jezelf opvult met chips.

Och, het is toch allemaal meccano voor echte bikkels. Geen rare berekeningen aan Schmitt-triggers, koolweerstandjes in elektrische circuits en gedonder met het uitlijnen van servomotoren.. zelf geen gedonder met generators in schaalmodel windturbines. Nee, deze keer wordt het gewoon lekker bouten aandraaien!
Verslag in deze blog
Bij dezen, de eerste aflevering is nu al geplaatst. Als inleiding. Compleet volgeleuterd met allerlei beschouwingen, terwijl er aan de hoogspanningsmast waar het om gaat nog geen enkel boutje is vastgeschroefd. Dat belooft wat...
Hooggespannen groeten,
Hans.
(Kunstzinnig shot van de zendmast op de rots. Die er al staat sinds 27 oktober 2002 (weerkundigen, zoekt na wat er diezelfde dag gebeurde)! Met wat jaarlijks onderhoud, een oude trafo voor 12 volt en geen nieuwsgierige kleuterhandjes in de buurt inmiddels al 9 jaar full service. ...nog heel wat jaartjes voor de boeg...)