110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Ziet er mooi uit Tom!
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Mooi gedaan Tom.
Cheers Ruben bij de 380kV mast 22
Cheers Ruben bij de 380kV mast 22
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Nu ben ik bezig met de isolatorkettingen. Bij een webwinkel heb ik nog eens 100 groene knopen besteld van 22 mm, dat moeten de schalen worden.
Het is wel heel wat boorwerk, maar door ze in een mal te klemmen kan ik ze per zes tegelijk boren.
De ketting is een alu-buisje. Er is een prototype op het lijmen van de schalen na klaar. De kabels worden in het midden met een mofje vastgeklemd, zo kan de lengte worden aangepast naar wens.
Van een afstandje ziet het er zo uit, ineens komt het model al veel meer leven.
- Bijlagen
-
- DSF_2871.JPG (130.66 KiB) 15547 keer bekeken
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Erg mooi en realistisch gemaakt Tom!
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Inmiddels heb ik het project weer eens opgestart.
De randpoten heb ik van een aangelaste voetplaat laten voorzien. Die meet 36x36x3 mm. Ok, de las is wat lomp, maar het is wel stevig geworden en geheel uit aluminium. De komende tijd staat op het programma het verder zagen en boren van de profielen. Er moeten nog drie poten, waarvan een klaarligt om in elkaar gezet te worden. Dat is geen eenvoudig klusje, want de moeren zijn bijzonder slecht bereikbaar.
als dat dan klaar is, dan ga ik de horizontale ladders in de traverses maken, die zullen bestaan uit tot U-profiel gevouwen strip.
Dan de klimijzers en het nummerbord.
En een viertal fundatiepoeren.
Vervolgens is het plan om de mast de voorzien van een verflaag. Eerst een zeer goede primer die de slechte combinatie van aluminium en elektrolytisch verzinkte bouten aan het vocht onttrekt. Dan een laklaag die gespoten zal worden.
Als dat allemaal gedaan is komt misschien ooit het moment daar dat de mast geheel opgebouwd kan worden. (met de vier poten die nu niet eronder passen vanwege de woonkamerhoogte) Het idee is om een fotomoment te houden ergens in een zeer ruime achtertuin.
Maar eerst nog een tiental meters zagen en boren.
De randpoten heb ik van een aangelaste voetplaat laten voorzien. Die meet 36x36x3 mm. Ok, de las is wat lomp, maar het is wel stevig geworden en geheel uit aluminium. De komende tijd staat op het programma het verder zagen en boren van de profielen. Er moeten nog drie poten, waarvan een klaarligt om in elkaar gezet te worden. Dat is geen eenvoudig klusje, want de moeren zijn bijzonder slecht bereikbaar.
als dat dan klaar is, dan ga ik de horizontale ladders in de traverses maken, die zullen bestaan uit tot U-profiel gevouwen strip.
Dan de klimijzers en het nummerbord.
En een viertal fundatiepoeren.
Vervolgens is het plan om de mast de voorzien van een verflaag. Eerst een zeer goede primer die de slechte combinatie van aluminium en elektrolytisch verzinkte bouten aan het vocht onttrekt. Dan een laklaag die gespoten zal worden.
Als dat allemaal gedaan is komt misschien ooit het moment daar dat de mast geheel opgebouwd kan worden. (met de vier poten die nu niet eronder passen vanwege de woonkamerhoogte) Het idee is om een fotomoment te houden ergens in een zeer ruime achtertuin.
Maar eerst nog een tiental meters zagen en boren.
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Wauw, echt wauw! Mooi werk Tom! Enkel jammer dat het een Donau is :p. Nee echt waar briljant werk!
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Mooie update Tom. Immers altijd prettig om een lopend project omhanden te hebben, zeker in de winter. Leuk dat de klassieke IJsselmij-donaumast toch langzaamaan meer vorm krijgt.
Het lassen van aluminium... Dat lukt niet zomaar even met een booglasapparaatje zoals die op mijn studentenkamer staat ( geen grap). Bij de Veenoordse kat had ik een ijzeren randstaaf zodat solderen snel te doen was, maar dit aluminium voetplaatje ziet er ondanks de wat zware las toch heel appetijtelijk uit. Het biedt ook kansen voor gelaste delen elders in sommige mastontwerpen.
Verder is 1:10 wel een echte verrijking als je kijkt naar de verhoudingen tussen de schaal van de bouten, de verschillende profieldikten en de profielvorm. Dat je aluminium gebruikt is veel werk met de bandschuurmachine, maar de scherpe hoeklijn op de rug van het profiel is een must-have... iets waar ik met mijn gezette profieltjes met licht ronde rugvouw begeerlijk naar zit te kijken. Wie weet toch ook maar eens de mogelijkheden onderzoeken voor het volgende model.
In elk geval succes met de volgende broekstukpoten. We zijn benieuwd hoe het verder gaat.
Het lassen van aluminium... Dat lukt niet zomaar even met een booglasapparaatje zoals die op mijn studentenkamer staat ( geen grap). Bij de Veenoordse kat had ik een ijzeren randstaaf zodat solderen snel te doen was, maar dit aluminium voetplaatje ziet er ondanks de wat zware las toch heel appetijtelijk uit. Het biedt ook kansen voor gelaste delen elders in sommige mastontwerpen.
Verder is 1:10 wel een echte verrijking als je kijkt naar de verhoudingen tussen de schaal van de bouten, de verschillende profieldikten en de profielvorm. Dat je aluminium gebruikt is veel werk met de bandschuurmachine, maar de scherpe hoeklijn op de rug van het profiel is een must-have... iets waar ik met mijn gezette profieltjes met licht ronde rugvouw begeerlijk naar zit te kijken. Wie weet toch ook maar eens de mogelijkheden onderzoeken voor het volgende model.
In elk geval succes met de volgende broekstukpoten. We zijn benieuwd hoe het verder gaat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Het ziet er weer prachtig uit, deze 110kV IJsselmij hoekmast. Die knopen als isolatorschotels vind ik ook geweldig gedaan!