Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3335
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Peter » 11 aug 2013 23:47

Super! Dan zie ik hem vanzelf wel verschijnen

Ik heb net nog even de S+3 versie erbij getekend. Deze had ik helemaal nog niet. De S+3 heeft alleen een iets hoger broekstuk, eigenlijk gewoon een uitgerekt S+0 broekstuk. Bij de S+3 uit de oostring zit er meer verschil in.
Bijlagen
Donau klassiek draagmast S+3 nieuw.png
Donau klassiek draagmast S+3 nieuw.png (11.19 KiB) 17519 keer geschouwd
Donau klassiek draagmast S+3 nieuw zijkant.png
Donau klassiek draagmast S+3 nieuw zijkant.png (7.03 KiB) 17519 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3335
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Peter » 30 aug 2013 16:10

Voor de bouw van Zwolle - Hengelo in 3D heb ik de afgelopen week nog een paar tekeningen gemaakt van de afwijkende masten bij Wierden, die in 1995 zijn verhoogd vanwege de N36 en mast 118 bij Almelo-Zuid die in 2005 een hoger broekstuk kreeg vanwege het doortrekken van de A35 richting Wierden.
Bijlagen
Zl-Hgl mast 103.png
Mast 103 was een S-6. Deze mast heeft in 1995 een extra ruit gekregen vanwege de aanleg van de N36.
Zl-Hgl mast 103.png (15.51 KiB) 17490 keer geschouwd
Zl-Hgl mast 104.png
Mast 104 was oorspronkelijk een S-3 en ook deze heeft in 1995 een extra ruit gekregen vanwege de aanleg van de N36 die vlak onder deze mast doorloopt.
Zl-Hgl mast 104.png (16.47 KiB) 17490 keer geschouwd
Zl-Hgl mast 118.png
Mast 118 was een S+0 die nu een meter of 4 hoger is geworden met het nieuwe broekstuk. Omdat het nieuwe broekstuk nog altijd niet is geschilderd heb ik het donkerder gemaakt.
Zl-Hgl mast 118.png (11.48 KiB) 17490 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1538
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Ruben » 30 aug 2013 16:23

Mooie tekeningen Peter. Apart ook mast 118 die een aantal jaren geleden verhoogd is.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2587
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Tom » 30 aug 2013 19:25

Hier wordt de hoogspanningsleiding met akelige precisie nagebouwd, de pro-mensen zullen er versteld van staan.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3753
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Hans » 30 aug 2013 20:58

Aha, de verhoogde mast bij de N36. Tsja, die heb ik altijd eh.. (ach, wat maakt het ook uit) bijzonder lelijk gevonden. De verhoging is vormgegeven als een cilindrisch blok dat botweg op het broekstuk is gezet waarna de hele mast erbovenop is getakeld. Constructietechnisch niks aan de hand, maar enig optisch bedrog en de menselijke geest zorgen ervoor dat het resultaat er vreemd uitziet. Alsof het nieuwe tussenstuk juist weer breder uitloopt.
(Dat geeft een heel andere invulling aan het begrip tonmast. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3335
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Peter » 02 sep 2013 10:14

@Tom: Het zijn juist de details die het afmaken. Her en der worden nog meer details verwerkt in de 3D lijnen

@Hans: Ik heb de twee verhoogde masten ook nooit fraai gevonden, mede vanwege het optische effect dat de mast boven het broekstuk weer breder lijkt te worden. Ik ben blij dat ze het bij mast 118 bij mij in de buurt anders hebben opgelost door er een hoger broekstuk onder te plaatsen. Ook dit broekstuk vind ik niet erg elegant ogen, ik vind dit broekstuk er te langgerekt uitzien waardoor het ook niet fraai oogt. Verder hoort m.i. de eerste knik in de mast tussen het broekstuk en het onderste deel van de toren te zitten en niet in het broekstuk. Maar goed, het is altijd nog beter dan de verhogingen bij Wierden.

Mastbeeld van deze aansluiting
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Loads: 568
Aangesloten op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Max » 15 jul 2017 15:03

Gegroet allen,
Aangezien ik bijna vakantie heb en een nieuwe super computer wil ik weer eens wat proberen met 3D ontwerpen.
Er was hier ergens een pakketje te vinden met alle masttekeningen. Heeft iemand deze misschien nog op zijn computer staan?
'your personal grid modeler'

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3335
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Peter » 15 jul 2017 15:39

Ik heb alles nog op de harde schijf staan, PB jouw emailadres maar dan Wetransfer ik je alles :)

BaDu
Globale moderator
Loads: 2074
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door BaDu » 18 jul 2017 09:53

Peter voegde de load toe:
15 jul 2017 15:39
Ik heb alles nog op de harde schijf staan, PB jouw emailadres maar dan Wetransfer ik je alles :)
Zou je die ook naar mij kunnen zenden?
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3335
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Load door Peter » 18 jul 2017 22:20

De bestanden zijn onderweg!

Plaats reactie