Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3700
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Hans » 09 mar 2022 12:28

Ondertussen, in de constructiewerf…

Begin maart is het nu, en we kunnen alvast spoileren: de bouw is gelukt en door extreme inefficiëntie bij het vervaardigen van hoeklatten heeft het zelfs geresulteerd in een professionaliseringsslag in het mechanisatiepark. Ofwel, de schaarmast heeft een erfenis achtergelaten die als blijvende verandering doorwerkt in toekomstige modellen. Spreek ik nu in raadselen? Dat mag, het komt vanzelf aan het licht. Eerst gaan we terug naar een maand of tweeënhalf geleden. Verplaats je terug naar pak hem beet half december 2021 en neem de wereld in gedachten zoals ie toen was.

Ofwel, het was kersttijd. Kerst 2021, de tweede in lockdown. Naar inmiddels goed gebruik, elk jaar tuigen we een ander schaalmodel op als kerstmast. Dit jaar was de beurt aan die vage tonmast met obstakelschildering die inmiddels naar de klant is gegaan, maar niet zonder ook een jaar deze eer vertegenwoordigd te hebben. :leraar:

ModelSchaarmastB16.jpg
Merry Christmast 2021
ModelSchaarmastB16.jpg (122.84 KiB) 1379 keer geschouwd

Kerstmuziek is net Omicron. Niet zo gevaarlijk, maar voor je het weet is het wel overal. In de scholen, winkelcentra en zelfs in huis. En hoewel we er minder ziek van worden dan van bijvoorbeeld Suzan & Freek of de BeeGees is het toch is iets om rekening mee te houden. Voor je het weet check je in je auto steeds je kilometerstand á la Chris Rhea. Dat betekent beter wat isolatie van de radio. Het oude Windows XP-computertje in de werf had het dan ook druk met meer dan alleen tekeningen en foto's serveren. Het afspelen van een serie podcasts over geopolitiek, wetenschapsonderwerpen of anders wel anderhalf uur Dream Theater, Volbeat of getokkel van Johnny Cash in de rare aanloopweken naar de Top 2000 was ook van belang. Naast meteodiensten grotendeels vanuit huis en andere werkzaamheden voor een zeker bedrijf dat tegenwoordig ook aan de Utrechtseweg zetelt is er in de avond voldoende bouwtijd. De pelletkachel doet zijn ding, de toezichthouder is opgevuld met whiskas en wanneer rustige lockdownavonden op het Drentse platteland netto in een pluspunt veranderen, dan weet je dat je iets goed doet in het hobbyleven.

Randstaaflegging

De eerste randstaaflegging van een nieuw model is altijd een mooi moment. Alleen eh.. wat is bij dit apparaat nou de randstaaf?

Mast 33 (Ruben).jpg
Zoek de randstaaf
Mast 33 (Ruben).jpg (78.48 KiB) 1379 keer geschouwd

We zien dat de benen van de schaarmast uit een ingewikkelde ruimtelijke vorm bestaan die twee gestapelde tetraëders lijkt, maar als we nauwkeuriger kijken blijkt dat niet het geval. Er is sprake van vier gewelfde oppervlakken. Tussen twee driehoeken worden aan twee zijden van het mastbeeld twee andere vlakken opgespannen die niet tweedimensionaal zijn. Een niet-platte wand. Dat betekent de noodzaak voor ingewikkeld gebogen knoopplaatjes en latten met een knikje op het uiteinde.

Bij een normale mast beginnen we met twee wanden van het broekstuk, waarna de twee andere wanden worden gebouwd terwijl het object al een driedimensionale vorm aanneemt. Zie deze oude foto van een vorig model.

ModelSchaarmastB32.jpg
Op de tekening aftekenen
ModelSchaarmastB32.jpg (62.71 KiB) 1379 keer geschouwd
Direct op papier aftekenen.jpg
Torenwanden
Direct op papier aftekenen.jpg (94.57 KiB) 1379 keer geschouwd

Dat werkt dus niet bij de schaarmast.
Hier moesten vier driehoekvormige wanden worden gemaakt die vervolgens aan de onderzijde op een (tijdelijk) platijzer moeten worden bevestigd, eentje met de punt omhoog en de ander met de punt omlaag. Aan de overzijde wordt de omhoog stekende punt door middel van een driehoek verbonden zodat er een ruimtelijk lichaam wordt opgespannen met twee platte wanden en twee welvingen. De knoopplaatjes aan de soort-van-randstaven van de beide driehoeken per poot hebben een geknikte vorm. Tussen die twee wanden kan de gewelfde wand worden gezigzagd.

ModelSchaarmastB51.jpg
Opbouw schaarmastbeen I
ModelSchaarmastB51.jpg (112.9 KiB) 1379 keer geschouwd
ModelSchaarmastB54.jpg
Schaarmastbeen II
ModelSchaarmastB54.jpg (140.54 KiB) 1379 keer geschouwd

In theorie kan een schaarmastbeen stabiel op een bureau liggen. In de praktijk bleek het vrijwel onmogelijk om het ding neer te leggen in een houding die handig uitkwam. Het was net een chagrijnige kleuter met een bord spinazie. Hij rolt om. Valt om. Glijdt weg. Van het bureau af op de grond. Vloek door de werf. Bijna bovenop de toezichthouder. Klats, mijn koffie over de vloer. :puntjepuntje:
Zo kon dat niet langer. Er moest worden ingegrepen.

Aan de andere kant van de werf stond midden december nog de deltavariant van Gelderse 150 kV in de jaren zestig.

ModelSchaarmastB67.jpg
Toezichthouders...
ModelSchaarmastB67.jpg (133.14 KiB) 1379 keer geschouwd

Die acht kilo ijzerwerk met 550 latten was aanvankelijk een paar meter uit de weg gezet om ruimte te maken op de werkplek. Hij was half december nog niet naar het reactorgebouw verplaatst omdat (zo te zien) de toezichthouders nog een opleveringsinspectie moesten doen. Omdat dat model een best eind boven het bureau uit stak én een horizontale balktraverse heeft bood hij een stevige ruggensteun om de bizarre schaarmastbenen tegenaan te zetten.

Is dat nou wat ze bedoelen met een steunmast? :engel:

ModelSchaarmastB64.jpg
Steun zoeken bij 150 kV
ModelSchaarmastB64.jpg (142.61 KiB) 1379 keer geschouwd

Het staat (en valt) met materiaal

Mastmodelbouw is een sport die van compromissen aan elkaar hangt. Lat- en staafdikte versus compleetheid, hoeveel boutjes is de goede balans tussen realisme, sterkte en praktische uitvoerbaarheid, en wat is al dan niet betaalbaar? Verder wordt er relatief veel schroot gebruikt want modelbouw is ook een vorm van opportunisme en improvisatie. Wanneer de traversen aan bod komen zullen zien dat gordijnrails werkelijk voor alles goed zijn. Voor de knoopplaten is schrootrecycling zelfs de standaard handelswijze.

Schroot is trouwens voor boeren op hun erf de geopolitiek kanarie in de kolenmijn. Als de oudijzerboeren beginnen te rijden, dan weet je dat er weer onrust zal komen op de wereld. Het was druk deze winter, meer woorden zijn niet nodig.

ModelSchaarmastB65.jpg
Gewelfde vorm krijgt vorm
ModelSchaarmastB65.jpg (132.19 KiB) 1379 keer geschouwd

Ik ben wat materiaal betreft echt een boer. Niet als scheldwoord, maar als achtergrond. Metaal ken ik als het materiaal waar in schuin gedrukte letters Strautmann, Lely, Bøgballe of Krone op staat. Waar aftakassen, olieslangen en hefbalken aan zitten, waarin een ouwe zescilinder ronkt, of waar tegenwoordig een prijzig kenteken op moet. Als het materiaal van spullen waarbij een beetje overdimensie je beste vriend is. Niet gewicht, maar zwakte is de vijand op het boerenland. Of zure laselektroden, dat gaat ook niet zo lekker. Dat niveau dus. Iedere keer dat iets moet worden gerepareerd, vervaardigd of verbouwd beleef je een ontdekkingsreis door materiaaleigenschappen gecombineerd met inzicht, niet gehinderd door precieze kennis van vloeigrenzen, shearspanningen, brosse en afglijdingsbreuken of ander spul waar Tom me in een weiland bij Kerkdorp van alles over kon vertellen en waar stiekem kennishonger kriebelt.

Normaal gesproken moeten wij het hier op de vlaktes ver weg van de EEG het doen met ervaring, inschatting, overdimensie en soms een blunder. Zo wordt overal op de wereld het spel gespeeld op plekken waar je urenlang in een stoffig universum met hendels en pedalen het heelal hoort ruisen op de radio terwijl stapelwolkjes hun opkomst en ondergang beleven zoals onze voorouders hebben gedaan, wij zullen doen en iedereen na ons zal doen. Waar gisteren paarden hinnikten en waar vandaag de diesels hun lied nog zingen, onwetend van verandering die van achter de verste grens tussen hemel en aarde morgen zal volgen. Zoals het altijd al is ge- ...ja WAT.

ModelSchaarmastB514.jpg
Gaap
ModelSchaarmastB514.jpg (87.32 KiB) 1379 keer geschouwd

Gloeiende gloeiende, je hoeft niet zo te gapen, lui monster. Ik zal nog eens wat vertellen ofzo, ongeïnteresseerde zak.

:mijnnaamishaas: Ehh.. dat heeft niemand gehoord, toch?

Terug naar de bouw. De ontdekkingsreis door metaaleigenschappen kan je ook beleven bij mastmodelbouw via de veel kleinere, maar toch identieke materialen en vormen. Shear en vervorming zie je gelukkig weinig in hele grote constructies, maar voor modelbouw zijn ze uiterst relevant. Op die schaal mág het erop aankomen. Neem alleen al materiaal knippen met een blikschaar of het buigen van een profiel waarin je per ongeluk vóór het knikken al een gaatje had geboord. Schaalmodelbouw geeft je de kans om materialen tot het uiterste te laten gaan zonder dat de krachten bij bezwijkproblemen direct levensgevaarlijk worden.

De vijf meest gebruikte metalen zijn hogesterktestaal, al dan niet verzinkt ijzer (eigenlijk ook een lichte vorm van staal, de hoeklatten zoals ik ze in Veenendaal koop), messing, aluminium en dakzink. Vooral in de knoopplaten zien we veel materiaalvariatie. Knoopplaten uitkerven en buigen onder de juiste hoek gaat het beste wanneer een zacht materiaal wordt gebruikt. Dat mist echter de sterkte die nodig is om een model bestand te maken tegen breken bij omvallen. Daardoor wordt er in de praktijk verschillend materiaal gebruikt.

De zware platen die hele torendelen verbinden of waar de trekschoren van de traversen op aantakken zijn de plekken waar het om aankomt bij een val of een andere calamiteit waarbij letterlijk en figuurlijk de integriteit van de hele mast staat of valt. Deze platen zijn de enige plekken waar ik wel eens echt hard staal gebruik. Oude bindbanden waarmee ze grote voorwerpen vastbinden op pallets. Uiterst hard spul. Knipbaar met een blikschaar, maar niet te vijlen. Je weet van tevoren, je gaat op de komende zestien platen een boortje verslijten, en pas op met je vijlen. Het zijn de meest gewaagde onderdelen om te maken. Is iets minder sterkte nodig, dan is tweedehands ijzer of oud dakzink ideaal. Zink is die relaxte vriend die iedereen wel op zijn borrels kent en die gezellig is, maar waar je niet op moet rekenen als je samen een zwaar bankstel de trap op moet tillen. Dakzink kan je ook goed solderen, dat is belangrijk voor zeldzame knoopplaten die een las bevatten.

Messing lijkt het meest op je lerares Frans: vrijwel altijd wat fijn, pezig en zeer precies van persoonlijkheid, ziet er altijd onberispelijk uit, maar niet makkelijk om mee om te gaan. En onmogelijk om echt te leren doorgronden als ijzer je benchmark is.
Aluminium tenslotte is een materiaal waar haat en liefde in samenkomen als in geen ander. Heerlijk snel te bewerken, maar onvergeeflijk. Het spat snel en op grote sterkte hoef je niet te rekenen. De grootste platen in de schaarmast hebben puur door hun omvang ook een inherente sterkte, zodat aluminium daar soms ook een dienst kan bewijzen. Bij de schaarmast kon een tweedehands kachelpijp een nieuw leven krijgen.

ModelSchaarmastB71.jpg
Grote platen zijn vanzelf ook sterker
ModelSchaarmastB71.jpg (90.2 KiB) 1379 keer geschouwd

Ook is er in het stavenwerk variatie. Naast de koudgezette 0,8 mm 6x6 mm hoekprofielen die ik in Veenendaal haal en die als het werkpaard van de mastmodelbouw kunnen worden gezien, zijn er ook de 0,3 mm 4x4 mm gegalvaniseerde hoekijzertjes die in feite omgehamerde platijzers zijn. Die stroken had ik al vijftien jaar liggen en op=op was van toepassing, maar hier is een nieuw hoofdstuk met grote potentie in verschenen. Ruben weet wel wat ik bedoel en dit gaat leuke gevolgen hebben voor het volgende model.

Voor de schaarmast was dat nog niet aan de orde, hier moesten stroken platijzer in een bankschroef worden omgevormd naar hoekijzers. En dat hebben ze geweten, de andere twee bewoners van het reactorgebouw. Er is ongeveer vijftien meter omgehamerd 4x4 mm hoeklijn in de schaarmast gaan zitten. Met een meter per kwartier vordert dat, dus ga maar na.

ModelSchaarmastB512.jpg
Omhameren van platijzers. Laatste keer, dit stukje procesgang is woest geoptimaliseerd inmiddels
ModelSchaarmastB512.jpg (86.39 KiB) 1379 keer geschouwd

Klop, klop, klop, klop, met een klein hamertje, rustig aan, langzaam heen en weer en heen en weer. Het leek wel of we de halve dag Jehova’s aan de deur hadden staan. :phew:

Terwijl de toezichthouder toekijkt en we inmiddels de jaarwisseling zijn gepasseerd krijgen de beide benen van de oude dame langzaam vorm. Tijdelijk vastgezet op twee hoeklatten aan de onderzijde. Op een gegeven moment heb je twee benen en dan komt het moment om ze in de echt te gaan verbinden. Op precies die plek zit de meest complexe verbinding van de hele schaarmast, en zelfs de meest complexe verbinding die ik ooit in elkaar heb gezet.

ModelSchaarmastB19.jpg
Vijfsterrensudoku, knoopplaatversie
ModelSchaarmastB19.jpg (99.33 KiB) 1379 keer geschouwd

Dat ding doorgronden viel nog niet mee en het bleek met boutjes (die altijd licht overschaald zijn) nog lastiger dan met klinknagels.

Langzamer dan verwacht, maar vooral door het moeizame handmatig maken van de dunne latjes krijgen die twee uiterst opwindende lange benen steeds meer vorm. Zeg meneer de toezichthouder, dat doe je niet bij een trotse dame uit 1929. :uhokee:

ModelSchaarmastB57.jpg
Onbeleefde toezichthouder
ModelSchaarmastB57.jpg (91.12 KiB) 1379 keer geschouwd
ModelSchaarmastB66.jpg
Twee benen
ModelSchaarmastB66.jpg (135.93 KiB) 1379 keer geschouwd

De bovenste helft van de benen is een soort inverse spiegelbeeld. Alleen, de enkelvoudige soort van snijlijn in het midden van de eh.. X-factor is niet bepaald sterk. Dus onderin, tussen beide benen in, is tijdelijk een extra latje aangebracht om ongelukken aan dat waagstuk in het midden te voorkomen.

ModelSchaarmastB56.jpg
Inverse gedeelte van de benen
ModelSchaarmastB56.jpg (142.28 KiB) 1379 keer geschouwd

Hogerop, ter hoogte van de ondertraversen, bevindt zich een forse knoopplaat waarin twee kruisende V-vormen zitten waarvan niet duidelijk is of die er al vanaf 1929 zaten, of dat ze later zijn aangebracht, zoals in 2007 toen er railings zijn aangebracht. Feit is dat ze er nu eenmaal zitten en dat langzamerhand de keuze prominenter raakte om de situatie van 2021 na te bouwen. Vanwege de boutjes op de plek waar klinknagels zitten, zodat van authenticiteit toch al verminderd sprake is.

ModelSchaarmastB61.jpg
Die rare buikvorm, hij is er. Het moment waarop je beseft dat ie gaat lukken
ModelSchaarmastB61.jpg (114.4 KiB) 1379 keer geschouwd

De twee ranke poten en die rare uitbuiking zijn in principe de halve constructie al. Wat er nog bovenop staat aan mastkop lijkt een stuk minder ingewikkeld. Ruimtelijk is dat ook zo, maar vanuit een praktisch oogpunt zijn er nog best wat lastige dingen.

De volgende keer gaan we in op de mastkop, de traversen en de opsmuk zoals schilderwerk, isolators, de klimbouten en persroosters.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Mastbeeld van deze aansluiting
Dave
110 kV
Loads: 120
Aangesloten op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Dave » 09 mar 2022 14:30

Het ziet er al prachtig uit.

Heb genoten van de progress update, onder genot van een bak koffie.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2505
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Tom » 09 mar 2022 22:36

Geweldige update weer, bizar moeilijke knooppunten komen toch voor in dit model!

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3304
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Peter » 10 mar 2022 20:14

Mooie update! Die is echt ingewikkeld :shock: Dat is zeker modelbouw next level!

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1516
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Ruben » 10 mar 2022 21:54

Mooie update weer Hans! Hoe langer je naar de mast kijkt hoe meer details naar boven komen en je de mast ook meer gaat waarderen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
marlon538
50 kV
Loads: 57
Aangesloten op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door marlon538 » 17 mar 2022 10:05

mooi project ik ben benieuwt hoe de mast eruit gaat zien :)

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3700
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Hans » 09 sep 2022 22:46

Ondertussen, in de constructiewerf…

We zijn in het vorig deel tot halverwege de mast gekomen. Weer leek het erop dat het laatste deel nooit zou komen. Er zijn inmiddels aardig wat meelezers die draaien met de ogen en er het hunne van denken. Die mast zelf, die krijgt ie wel af, maar de blog daarentegen…

De reden? Eerst moest ik zo nodig dit doen…

Schaarmast B4E01.jpg
Beetje achter de buien aanzitten
Schaarmast B4E01.jpg (55.71 KiB) 370 keer geschouwd

…daarvoor moet je vliegen, en daar krijg je tegenwoordig dit van…

Schaarmast B4B01.jpg
Zelfs positief is iets negatiefs geworden
Schaarmast B4B01.jpg (93.58 KiB) 370 keer geschouwd

…toen kwam Minister Van der Wal met een kleurplaatje...

Schaarmast B4G01.jpg
Houston, we have a problem
Schaarmast B4G01.jpg (89.18 KiB) 370 keer geschouwd

...en toen werd het waanzinnig lekker weer in de achtertuin (oeps, dat mag ik als meteoroloog niet zeggen, het werd weer waarvan we niet meer mogen genieten, dicteert de klimaatverandering).

Schaarmast B4G03.jpg
Niet natuurlijk genoeg, aldus Den Haag
Schaarmast B4G03.jpg (98.79 KiB) 370 keer geschouwd

Inmiddels, nu de zomer dan toch oud wordt en het nazomerse late heavy bombardment van eikels uit de bomen op het dak van de constructiewerf stilletjes weer begint, moet de werf worden klaargemaakt voor het nieuwe modelbouwseizoen 22/23. Dat betekent niet alleen dat de pelletkachel moet worden onderhouden om klaar te zijn voor de winter, maar ook dat we seizoen 21/22 nog formeel af moeten ronden. Daar hoort deze blog bij. In dit laatste deel wordt de mast opgeleverd en zullen we zien dat de bouw ervan een spin-off heeft gekregen op het gebied van verbeterde mechanisatie. :grin:

De toren eindigde de vorige keer bij de ondertraversen.

ModelSchaarmastB110.jpg
Dubbele V (met gejatte bliksemdraad)
ModelSchaarmastB110.jpg (133.51 KiB) 370 keer geschouwd

Tussen de bovenkanten van beide soort-van-tetraëders die de benen vormen is een gekruiste V aangebracht die voorkomen moet dat het hele zwik een trapeziumvorm aannemen kan als er torsie op de toren komt te staan. Op deze foto zien we tevens dat de bliksemdraad opgerold ligt en met tape is vastgemaakt. Dat is het gevolg van diefstal, waar Liander knap zat van zal worden.
Omdat dat onderdeel nogal expliciet op een bron uit 2007 stond vermeld raakte ik aan het twijfelen of dat stuk constructie eigenlijk wel origineel was. Extra twijfel ontstond bij het wrikken aan de bovenkant van de tetraëderachtige bovenzijde van de benen. Net als onderaan eindigt de toren daar in een tweedimensionaal grensvlak en zelfs in een schaalmodel waarin de stijfheid van de te dikke staven altijd een overdreven sterkte geeft blijkt dat niet het meest stabiele stuk van de mast. Het is dus niet onlogisch te denken dat daar later versterkingen zijn aangebracht.

Nou oelenwapper, kijk dan of het geklonken is of dat er bouten in zitten, toch? :uhokee:

Dat heeft bij deze latten geen zin omdat ze niet eerder kunnen zijn gemonteerd dan ná het in elkaar takelen van de benen, ter plekke. Ook in 1929 werden die laatste verbindingen al met bouten gemaakt, zoals we ook zien in de grote knoopplaten die de benen van de schaarmast uiteindelijk verbonden. De oplossing van het raadsel bleek alsnog simpel en is te vinden op onze site: het PGEM-mastrapport van Tom. Zelden stelt deze serie documenten ons teleur en ook nu wordt de dag gered door het lijvige standaardwerk dat men ook op de Berg goed weet te vinden. De latten lijken authentiek te zijn, in ieder geval van voor 2000, en er zijn aanwijzingen dat ze al voor 1940 in het verwante type van Nijmegen – Tiel zaten.

Know Your Resources. :thtrcks:

Schaarmast B4F017.jpg
Aanbrengen dubbele V
Schaarmast B4F017.jpg (107.58 KiB) 370 keer geschouwd

Toch was niet alles op te lossen met het rapport. Elke mast verrast op een of andere manier met een rare knoopplaat of een andersom gemonteerde lat. Ruben is niet snel verrast. En als het toch zover is laat het zich alleen uitdrukken op de Schaal van Richter, dus je kan wel raden dat we echt ergens bovenop zaten toen ons vorige winter iets opviel toen hij in Holsloot in de werf langskwam op doorreis, met een flinke serie foto’s tot in detail de mast zaten te bestuderen. Een willekeurig S+0 exemplaar op Rubens foto’s bevatte een vijfde staafje tussen de beide V-vormen, dat op een ander net zo willekeurig S+0 exemplaar op mijn foto’s ontbrak. We hebben ons er het hoofd over gebroken wat de reden kon zijn en uiteindelijk is er geen antwoord gevonden. Onverklaarbaar. Tja, dan moet je wat, dus voor de compleetheid is het staafje toch maar aangebracht.

Schaarmast B4F05.jpg
Staafje dat er soms wel en soms niet is
Schaarmast B4F05.jpg (124.53 KiB) 370 keer geschouwd

De mastkop van een schaarmast is simpel en het komt aan op dunne latten, vrij grote platen, stiekem verborgen staven die pal achter de traversen wegvallen en platijzers die uiteindelijk zo’n smal zijprofiel verbinden dat de mast bovenaan welhaast tweedimensionaal lijkt.

Schaarmast B4F015.jpg
Mastkop lijkt wel een platte plaat
Schaarmast B4F015.jpg (139.44 KiB) 370 keer geschouwd

Het zijn in feite twee helften van gestapelde driekhoeksvormen met knikverkorters die bovenaan met een heel lichte knik in de randstaaf plat tegen elkaar zijn geklonken. In theorie niet zo uitdagend. In praktisch opzicht was daar wat op af te dingen. Hoewel ik een tenger postuur heb (‘je bent altijd een beetje zestien gebleven, met van die geinige schouders’ zoals een voormalig klasgenoot me fijntjes inwreef vlak voordat ie over zijn oogkas wreef) bleek het onmogelijk om in de krappe ruimte tussen de beide torenhelften de moeren vast te houden, zelfs met smalle vingers.
Als een verdieping hoger ook de krombektang het voor gezien houdt en zelfs de uiteinden van twee 6mm lange bouten elkaar raken, dan wordt het scherp gespeeld.

Schaarmast B4F010.jpg
Alleen met de krombektang
Schaarmast B4F010.jpg (73.45 KiB) 370 keer geschouwd

Uiteindelijk is het dankzij magneten en plakkerige appelstroop gelukt om alle moeren aan te draaien op soms korter gevijlde bouten. De mastkop is onmogelijk smal, zelfs bij de echte exemplaren hebben ze bij de boventraverse maar iets van twintig centimeter of minder.

Schaarmast B4F09.jpg
Toren gereed zonder traversen.
Schaarmast B4F09.jpg (81.19 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F031.jpg
Toren op zijn zij
Schaarmast B4F031.jpg (126.6 KiB) 370 keer geschouwd

En dan staat de toren. Een bizarre vorm met twee benen, een buikje en een platte plank bovenop, waar zes latten dwars op het mastbeeld uitsteken om de traversen op te gaan monteren. Twee hoeklatjes bovenop voor de bliksemdraden en het hoogste punt is bereikt. Het is zo exotisch dat Schükov zich zou omdraaien in zijn graf en zelfs Eiffel bewonderend poah zou zeggen. :hamer:

Traversen zijn altijd een leuk onderdeel. Opeens wordt een Eiffeltoren m/v dan een hoogspanningsmast. Het blijkt dat de PGEM bij de kleine maat 50 kV-masten zonder trekschoren in de traversen een afwijkende montagemethode heeft gebruikt. In plaats van een U-profiel tegen de voor- en achterkant van het mastbeeld vast te maken met een plaat en een rij bouten, is er nu juist dwars op het mastbeeld aan beide kanten van de toren een horizontale balk tegen de mast geschroefd die een klein stukje oversteekt, waardoor de traversen gewoon door de zwaartekracht op blijven liggen. Omdat zwaartekracht niet de enige kracht is die erop inwerkt zijn er ook vier bouten toegepast die voorkomen dat het hele spul gaat schuiven. Zijwaartse trekkracht is er amper en de doorbuiging moet maar worden opgenomen door de intrinsieke sterkte van een forse UNP 180, 160 en 140. We zien dit bij een paar bestaande en voormalige lijnen in de Gelderse Vallei nog steeds, maar ook bij de veel oudere schaarmasten is dit blijkbaar zo gedaan.

Dat dit ondanks het gammele voorkomen toch best sterk is kunnen we zien aan een foto die Ruben heeft gemaakt van wijlen positie 29.

Schaarmast B4F03.jpg
Daar is ooit iets gebeurd
Schaarmast B4F03.jpg (82.56 KiB) 370 keer geschouwd

Die is een paar jaar terug verdwenen vanwege de verkabeling bij Wageningen. De toren heeft ooit een beste oplawaai gehad. Een ruk aan een van de geleiders waardoor een slag in de toren is ontstaan die in de volgende mastpositie in spiegelbeeld bleek voor te komen, maar die gek genoeg niet heeft doorgewerkt tot in de bovenste verdieping. Dat kan alleen maar betekenen dat het SNEL is gegaan, zodat de massatraagheid van de boventraverse heeft voorkomen dat alles boven de middenverdieping ook mee draaide. Een vrij discutabele hypothese, maar kom eens met wat beters?

Toch hield de mast het. Daarmee is het nut van dat ene boutje duidelijk bewezen. En nee, het lijkt erop dat deze twist niet bij de sloop is ontstaan, Ruben en ik herkenden het ook terug op oudere foto’s.

Het betekende in elk geval de noodzaak tot een U-profiel. Ook die kan je van messing krijgen, maar zelfs in donker Jericho koop je die niet in lengtes van meer dan 500 mm. Modelbouw bestaat voor een essentieel deel uit de lol van improviseren. Het werd tijd voor een expeditie in een onderschat aspect van mastmodelbouw: de privé-schroothoop. :logisch:

Gereedschap is belangrijk, maar je bent nergens zonder een voorraadje schroot waar je in kan schatgraven. Metalen platen, oude beschermkappen, stalen bindstrips, draad, kachelpijpen, oude gordijnrails en wat dies meer zij. Een verzameling divers metaalschroot die dynamisch wordt bedreven: je pakt wat, maar je vult ook steeds weer aan als je tijdens je leven naast de modelbouw tegen nuttig afval aan loopt. Geven en nemen, continu.

Schaarmast B4F018.jpg
Gordijnrails in de schroothoop
Schaarmast B4F018.jpg (107.96 KiB) 370 keer geschouwd

Het belangrijkste is dat de hoeveelheid stash de kritische massa bereikt. Schroot is net geld. Als je maar een zekere hoeveelheid in bezit schijnt te hebben, begint het vanzelf te renderen. Bij schroot bereik je dan een soort grens waarvanaf je er redelijkerwijs vanuit kan gaan dat je niet meer mis zal grijpen wanneer het erop aankomt. Je kan dan als het ware gaan vertrouwen op je schroothoop, dat die je uit de brand kan helpen bij behoefte aan een speciaal stukje maatwerkoplossing. Waar die kritieke grens ligt zal voor iedereen verschillen. Het hangt af van hoe goed je bent in improviseren, waar je modelbouwkundige lat ligt en ook domweg van de kwadratenwet in relatie tot de schaal waarop je bouwt, als je het in kilo’s zou uitdrukken. In mijn eigen geval is inmiddels gebleken dat het bezitten, exploiteren en onderhouden van circa vijftig kilo divers kleinmetaalschroot de kritische massa oplevert. Alles erboven is bonus, eronder zakken moet je niet doen.

Bij de PGEM-delta zijn de loopplanken in feite tweedehands montagerails uit meterkastinrichtingen, afkomstig uit de schroothoop. Voor de schaarmast werd in de verzameling schroot gegrasduind op zoek naar een paar objecten die me door de jaren heen nooit teleur hebben gesteld en waarvan ik nodig weer eens voor een losse grijpstuiver een aantal meter moet scoren bij de tweedehandswinkel of in een oud-ijzerbak. Klassieke gordijnrails. Het gefelste of liever nog geperste I-profiel van circa anderhalve centimeter.

Schaarmast B4F019.jpg
Gordijnrails, multifunctioneel
Schaarmast B4F019.jpg (117.39 KiB) 370 keer geschouwd

Wanneer je een beetje je best doet, wat fantasie (en een blikschaar) gebruikt en daarna gaat omhameren kan je zo’n profiel verbouwen tot een UNP. Of als we heel exact zijn, een J-profiel. :leraar:

Men neme een echt héél klein bankschroefje, een hamer, een dooie januarizondag met takkeweer en wat stichtelijke muziek van de Oosterburen die het altijd goed doet op de plaatselijke boerenfeesten na de trekkerslep, en hameren maar weer.

Schaarmast B4F025.jpg
Profielen hameren 1
Schaarmast B4F025.jpg (113.57 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F026.jpg
Profielen hameren 2
Schaarmast B4F026.jpg (125.7 KiB) 370 keer geschouwd

Voila: een UNP’tje van 12 mm, in schaal 1:15 perfect 18 centimeter. 8-)

Nu was de oorspronkelijke flens van de gordijnrail wat aan de korte kant. Of eerlijker, de M2 bouten zijn schromelijk overschaald zodat de moer er niet tussen paste om de eindplaatjes vast te maken op de traversetoppen. Smokkelmoeren zijn een bekend gegeven in de mastmodelbouw. Past de moer net niet, of heb je een boutenbotsing, dan vijl je de moet aan één kant een beetje af. Als je daar niet te ver in gaat valt de ingeleverde sterkte goed mee en dan past de moer alsnog dichter bij de rand.

Goed. Elk plaatje zit vast met tweemaal twee moeren. Er zitten drie zulke plaatjes aan de onderkant en drie aan de bovenkant van de traversetop. Er zijn twee traversetoppen per verdieping, en er zijn drie verdiepingen.

Dat maakt eh.. behoefte aan 144 smokkelmoeren.

Dus. :hehwatte:

Zak moeren open en nu maar eens wat woestere muziek erbij.

144 smokkelmoeren later, Return Investment op een goeie vijl 100%, en waarschijnlijk een toezichthouder die door het dak gaat als ie erachter komt (#meerwhiskas), maar dan heb je ook wat. :phew:

Schaarmast B4F020.jpg
Traverseranden verbinden 1
Schaarmast B4F020.jpg (96.41 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F022.jpg
Traverseranden verbinden 2
Schaarmast B4F022.jpg (89.46 KiB) 370 keer geschouwd

Na het bijbuigen en zorgvuldig in de echt verbinden van de traversen kan je ze gewoon concentrisch van bovenaf om de toren schuiven en met slechts vier boutjes afmonteren. Dat gaat dan weer razendsnel.

Schaarmast B4F027.jpg
Traversen aanbrengen 1
Schaarmast B4F027.jpg (145.45 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F030.jpg
Traversen aanbrengen 2
Schaarmast B4F030.jpg (147.8 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F034.jpg
Traversen aanbrengen 3
Schaarmast B4F034.jpg (148.18 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F035.jpg
Traversen aanbrengen 4
Schaarmast B4F035.jpg (143.5 KiB) 370 keer geschouwd

De gemaakte keuze voor nabouw van de situatie van 2021 betekent dat er nog een leuk appeltje voor de dorst blijft liggen voor een toekomstig project, maar ook dat er nu dingen bij moeten worden gemaakt die er in 1929 niet op zaten, zoals railing op de traversen en een vaag soort ach-laat-de-stagiair-maar-losgaan-improvisatieladder.

Van de railings waren tekeningen voorhanden. In het kader van bronbescherming kan ik daar niet op ingaan, maar het betekende wel dat de maatvoering vrij snel te fixen was zonder rare pixeltellingen of afschattingen. Het zijn dunne profielen en bij 1:15 vroeg het het uiterste van wat mogelijk was met M2 bouten. Nog meer smokkelmoeren dus. Soms zelfs aan twee kanten plat gevijld zodat ze in een rechthoekig holletje tussen twee flensen in pasten. En, zeldzaam in de constructie, er moest gesoldeerd worden. De staanders zitten in de echte masten vastgelast op horizontale hoekprofielen die met klemmetjes aan de UNP’s vast zitten.

Solderen is het schaalequivalent van lassen, zodat er per railing drie en onderaan vier van zulke pootjes moesten worden gemaakt.

Schaarmast B4F033.jpg
Railing aanbrengen 1
Schaarmast B4F033.jpg (101.78 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F037.jpg
Railing aanbrengen 2
Schaarmast B4F037.jpg (145.08 KiB) 370 keer geschouwd


Sinds de bouw van de PGEM-delta ben ik grotendeels afgestapt van solderen met een bout. Het vermogen valt een beetje tegen, de punt wordt vies en waar laat je dat hete onding telkens. Na de goede ervaringen met het woestere vlamsolderen is de overstap een feit. Er hoeft geen elektronica gesoldeerd te worden zodat de tijd die het object heet mag zijn gerust wat langer kan duren. Een tweede voordeel is dat je bij vlamsolderen, als je het strategisch slim speelt, een tweede hand vrij kan spelen.

Stook de beide contactoppervlakken van de werkobjecten vlakbij elkaar in dezelfde vlam vijftig tot honderd graden heter dan nodig is. Die extra hitte in het object is nodig om een paar seconden te te compenseren voor de tijd die het daarna kost om de gasbrander weg te zetten, de objecten op de goede plek tegen elkaar te duwen en met je vrijgekomen hand het soldeertin tegen het contactoppervlak te drukken. Het werkobject is dan op het juiste moment op de juiste temperatuur, waardoor het tin lekkerder vloeit. Die extra temperatuur bereik je niet met een bout, maar wel met een vlam.

Schaarmast B4F041.jpg
Railing aanbrengen 3
Schaarmast B4F041.jpg (137.52 KiB) 370 keer geschouwd

De railings hadden een paar onlogische staafjes die er in spiegelbeeld op zaten en wat soms verschilden op de tekeningen ten opzichte van de foto’s. In dat geval is de foto leidend, want dat is onherroepelijk de echte situatie. Zoals Ruben nog wel weet van een partij gefoeter in de app, een schaarmast IS niet logisch. Je moet bij dit ding telkens je aandacht erbij houden, meer nog dan bij moderne masten.

In dat besef ligt ook een soort eer. Het nabouwen van zo’n oud en enigszins bizar onbegrijpelijk mastje is een andere ervaring dan een mast uit de jaren zestig. Hoewel ook die ingenieurs en de meeste constructeurs uit die tijd al niet meer in leven zijn, is 1969 of 1929 toch een heel verschil. Bedenk je eens dat deze hoogspanningslijnen werden gebouwd in een tijd zo ver terug dat wij de wereld nauwelijks zouden herkennen. Geen Flevopolder, nog niet eens een Afsluitdijk. Geen vrouwenkiesrecht. De zon nog niet verzonken in vliegtuigstrepen, de maan nog onbereikbaar en vreemd. Geen televisie. Geen transistors. Geen penicilline.
Elektriciteit werd gezien als ontsluiting, het einde van een hard bestaan. Hoop en vooruitgang droeg het in zich. Het was niet vanzelfsprekend. Warmte en licht door een draad. Geen rook, geen vuur in huis. Warmte zonder kolen. Beweging zonder benzine. Licht zonder gas. Het was magisch.

Ruim negentig jaar later, in een toekomst die zo onvoorstelbaar ver was dat zelfs je kleinkinderen dan al oud zouden zijn, vele decennia na je dood, en god weet wat er allemaal gebeuren zou op de wereld in die tijd, staat diezelfde hoogspanningslijn er nog steeds. Hij brengt nog steeds die magie van energie door een draad aan de mensen die dan leven. En dat er zelfs nog mensen zijn die het stukje engineering zo fascinerend vinden dat ze het willen doorgronden in de vorm van een model, terwijl diezelfde energie door een draad dat überhaupt mogelijk maakt.

Best mooi om ook eens te bedenken bij het foeteren op ingewikkelde dingen. Bedankt, mannen van de PGEM. Het foeteren gaat slechts zo diep als je huid, daaronder wordt het mastje zeer gewaardeerd, zelfs bijna een eeuw later, door iemand geboren wel vijftig jaar na jullie dood. :voldaan:

Schaarmast B4F042.jpg
T-profiel maken
Schaarmast B4F042.jpg (89.87 KiB) 370 keer geschouwd

Na de railing is de ladder aan de beurt. Die bestaat uit klimbouten gemonteerd op een T-profiel dat in vier stukken aan de toren is vastgeklemd. Nu heb ik zat L-profielen, maar een T-profiel is andere koek. Ook nu zijn gordijnrails de oplossing. Als je bij een I-profiel de zaag precies door het midden haalt heb je twee T-profielen.
Dat is nogal een stukje zagen. Nu ben ik nogal lui aangelegd ietsje van de gemakkelijken en op een boerderij zijn lasapparaten, boortafels en slijptollen nooit ver weg. Dun slijpschijfje erin en hopsekee, over de volle lengte in tweeën met dat stuk ijzer. :thtrcks:

Vier stukken T-profiel, gaten en bouten erin, de uiteinden een kleine knik geven, nog wat klemmetjes nabouwen en klaar is kees. Soms valt het leven best mee, zoals men wederom ziet staat of valt het met een stapeltje schroot en vooral met die onontbeerlijke gordijnrails.

Schaarmast B4F043.jpg
Laddertje 1
Schaarmast B4F043.jpg (146.83 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F044.jpg
Laddertje 2
Schaarmast B4F044.jpg (99.47 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F050.jpg
Laddertje 3
Schaarmast B4F050.jpg (128.23 KiB) 370 keer geschouwd

Samen met de railings zijn er ook persroosters aangebracht in de onderste twee traversen. Daar heb ik verschillende oplossingen voor gebruikt in vorige modellen. In Zwolle – Meeden zit schuurpapier met vierkante gaatjes. In de schaarmast is voor metaal gekozen. Je raadt het al, terug naar de schrootverzameling voor Schatgraven Hoofdstuk 3.664.901. Daar waren nog wat roosters die ooit afkomstig waren van een geluidsbox die mijn broer twee keer had opgeblazen. (Eerst met Mooi Wark, daarna nog een keer met carbid.) Vierkante gaatjes. Paar stukjes uit knippen, vastbinden met dun ijzerdraad en weer een klusje gefixt.

Schaarmast B4F044.jpg
Persroosters in de traversen
Schaarmast B4F044.jpg (99.47 KiB) 370 keer geschouwd

Dan zijn we aangekomen bij het moment waarop het naaktportret gereed is. Alles zit op en aan het casco wat meegeverfd moet worden. Naar de schuur dus, spuitbus erbij en een kwartiertje later is de mast keurig chroom-6-grijs. De rest van de dag blijft ie in de schuur staan vanwege de verflucht. Ik weet niet of het vee er zo content mee was, maar er is geen gezeur binnengelopen op klachten@hoogspanningsnet.com, dus ik ga ervan uit dat het goed zit.

Schaarmast B4F047.jpg
Verven
Schaarmast B4F047.jpg (115.32 KiB) 370 keer geschouwd

De volgende stap is het aanbrengen van de isolators. Het is een draag- of steunmast, zoals altijd bij mij, en ook nu is een beproefd concept opnieuw toegepast. Lego. Tot nu toe is dit bij bijna alle vakwerkmodellen gedaan en het bevalt uitstekend. De schaarmast kreeg dubbele kettingen, in de breedte, met vier schotels per kant, een bruggetje en met karakteristieke overslaghoorns. De 2021-situatie is groen glaswerk, en dat is dan ook weer aangebracht volgens het bekende Deense recept.

Schaarmast B4F058.jpg
Isolators 1
Schaarmast B4F058.jpg (114.05 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F053.jpg
Isolators 2
Schaarmast B4F053.jpg (108.64 KiB) 370 keer geschouwd

Een en ander werd bevestigd aan U-vormige metalen beugels. Hier moest een kleine concessie worden gedaan ten opzichte van het origineel, omwille van de stevigheid zijn die beugels een kwart slag gedraaid in het knoopplaatje.

Schaarmast B4F052.jpg
Isolators 3
Schaarmast B4F052.jpg (122.97 KiB) 370 keer geschouwd

Met de isolators op hun plek kan dan de uiteindelijke finishing touch plaatsvinden. De klimdraad op de ladder bijvoorbeeld. Tja, mooi of niet, hij zat er nu eenmaal op in 2021. Die is er dus ook op gemaakt, inclusief van die gele plofdingen waar een lintje uit klapt als ze iemands val hebben gebroken.

In de mastkop zitten ruitvormige circuitbordjes op de railings. Die verschillen per exemplaar een beetje. Soms zit er nog een inscriptie op, bij een ander exemplaar zijn ze grijs geverfd, en soms zijn ze gewoon geel zonder verdere functie, zo lijkt het. Ik heb voor die laatste stijl gekozen, simpelweg omdat de detailfoto’s van het exemplaar die ik in 2021 had geschoten deze stijl toonde. Tevens is er randstaafschildering in blauw en wit aangebracht, omdat dat in 2021 er ook op zat. Zo ziet ie er nu eenmaal uit vandaag. :engel:

Schaarmast B4F048.jpg
Bordjes en randstaafschildering 1
Schaarmast B4F048.jpg (76.45 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F051.jpg
Bordjes en randstaafschildering 2
Schaarmast B4F051.jpg (126.53 KiB) 370 keer geschouwd

Er zitten vlaghaakjes op de mast. Dat is een koud kunstje, twee van die dingen zijn gesoldeerd en aangebracht. Net als de randstaafschildering. Er is gekozen voor wit en blauw, net zoals de werkelijke lijn voert op de dubbelcircuitdelen. Dat er bij twee circuits ook een tweede ladder nodig is, daar kwam ik rijkelijk te laat achter. Hou het maar op een schoonheidsfoutje. Er zijn ook versies van deze mast met maar één ladder, maar die missen dan weer de tweede circuitkleur omdat ze parallel geschakeld zijn.

Uiteindelijk is het mastbordje volgens traditie het laatste onderdeel dat wordt aangebracht. Als hij zijn nummer en identiteit krijgt, dan is hij af. Symboliek is niet te onderschatten.

Schaarmast B4F056.jpg
Mastbordje aanbrengen en opleveren
Schaarmast B4F056.jpg (109.19 KiB) 370 keer geschouwd

Naast de bekende parodie met de circuitnaam, zoals HOT-HER, AWK-WRD, HR-GDR of in dit geval opnieuw een OMG-WTF, viel het Ruben (altijd Ruben, altijd The Ruben) natuurlijk weer eens op dat ik de stijl van het bord van Nuon heb gebruikt terwijl de schaarmasten een nieuw bord van Liander hebben gekregen. Blijkbaar, het verraste mij ook. Dat nieuwe bord zat er in 2021, ten tijde van de foto’s die ik zelf heb gemaakt en dus de datum waarop ik een en ander heb gezet, nog niet op. We kunnen concluderen dat de situatie van 2021 dus ook al historie is geworden. Het parodiebordje met Neon draagt nummer 09. Niet omdat dit de negende mast is die werd gebouwd. Het is eerder vergelijkbaar met onze eigen jaartelling: er is gewoon vanaf een zeker moment besloten het mastbordje te gaan gebruiken voor de eigen administratie door bij elk volgend model het fictieve nummer eentje te verhogen. Sindsdien telt het op, maar vóór 01 bevindt zich dus ook nog geschiedenis. Voorbeeld is ZL-MEE positie 239.

Schaarmast B4F057.jpg
Schrale foto van het resultaat, is een betere van nodig
Schaarmast B4F057.jpg (146.98 KiB) 370 keer geschouwd

Dat de nagebouwde situatie zelf ook alweer historie is geworden lijkt me een fijne conclusie, zo aan het einde van de modelbouw van Nêerlandsch Oudste Nog Gewoon Werkende Luchtlijn. Niet de laatste keer waarschijnlijk. Het plan is dus om in de toekomst, wanneer klinknageltechniek, brononderzoek en foto-analyse het toelaten om écht all-out te gaan en een 1:15 evenknie in de stijl van 1929 te doen verrijzen in de constructiewerf.

Schaarmast B4A01.jpg
Schaarmast (echte) schuin omhoog
Schaarmast B4A01.jpg (103.58 KiB) 370 keer geschouwd
Schaarmast B4F060.jpg
Mastkop (model) schuin omhoog
Schaarmast B4F060.jpg (145.18 KiB) 370 keer geschouwd

Er zal weer een winter komen.
(Een beste, zo aan de gasprijs te zien.) :engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

maurice
110 kV
Loads: 147
Aangesloten op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door maurice » 10 sep 2022 07:41

Geweldig, Hans. Dat geldt zowel voor het model als voor het verslag.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1516
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Ruben » 12 sep 2022 19:08

Hele mooie afsluiter Hans. Mijn uiterste complimenten dat je het toch aangedurfd hebt om toch de schaarmast te gaan bouwen. :thtrcks:

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2442
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Winter 21/22 modelbouwseizoen: PGEM-schaarmast

Load door Shrek » 12 sep 2022 20:12

Mooi staaltje vakwerk !

Plaats reactie