Opvallend veel noordenwind, zowel hoge- als lagedrukgestuurd. Bij de lagedruk was het buiig, maar hogedruk was dominant en dan zien we de zogeheten Vreselijke Velden, van die stratusmeuk, grenslaagterreur en mistmisère. Verder trok de winterweek in februari negatief de aandacht. (Negatief, want freezing is negative.) Juni is me gek genoeg niet eens bijgebleven als uitzonderlijk mooi.
Het koude en donkere, natte voorjaar, de vlakke zomer zonder thermisch geweld en een vrij tamme maar normale herfst, allemaal hebben ze dat karakter te danken aan een ongewoon groot aandeel noordelijke winden. We zien verder dat het zuiden van het land beduidend meer zon had dan het noorden. De Bilt was weer gewoon te zonnig, zoals elk jaar, Eelde was te somber.
In de hoogzomer had ik op het weerstation maar één dag met meer dan 25 graden. Dat is redelijk bijzonder. Verder viel het op dat het onweerseizoen maar één echte knaller van een dag had in dit gebied. We weten allemaal hoe dat afliep, en als er hoogspanning neer gaat is het onweerseizoen is de facto geslaagd.

Schraal dus, ook vanwege datzelfde gebrek aan zuidelijke hitte.
Wat er dan wel weer was: waterbommen. Noord Holland (regio Schoorl) heeft twee keer over een grote plens gehad van 100 mm in een etmaal, en ook net over de grenzen in België en Duitsland ging het behoorlijk woest tekeer natuurlijk. Dat was overigens correct voorspeld door meteorologen en modellen, alleen als je model 200 mm uitspuugt, of eigenlijk als ie wat-dan-ook uitspuugt dat nog nooit eerder is gebeurd, dan sta je als meteoroloog behoorlijk voor het blok. Kan dit kloppen? De Duitse meteorologen hebben de modellen geloofd, maar dit was zo ongehoord dat er niets tegenop is gewassen. Er is geen crisisstructuur of draaiboek voor dit soort geweld. Hoe verwijtbaar het allemaal is, ik brand me er geen vingers aan, maar we mogen in Nederland constateren dat Ruimte voor de Rivier op zijn uiterste tenen moest lopen, maar het heeft het gered. Die dag is er 400 miljoen euro investering plus een paar miljard aan niet-opgetreden schade terugverdiend. Ook dat mag wel eens gezegd worden.
En nu? Vandaag gaan we de winterhittegolf eruit gooien met onweer. Als dit de trend wordt voor 2022, dan wordt dit een heel duur chasejaar.