Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 02 jan 2022 16:11

Goed, dan de ervaringen van een boer slash meteoroloog met dit jaar?
Opvallend veel noordenwind, zowel hoge- als lagedrukgestuurd. Bij de lagedruk was het buiig, maar hogedruk was dominant en dan zien we de zogeheten Vreselijke Velden, van die stratusmeuk, grenslaagterreur en mistmisère. Verder trok de winterweek in februari negatief de aandacht. (Negatief, want freezing is negative.) Juni is me gek genoeg niet eens bijgebleven als uitzonderlijk mooi.

Het koude en donkere, natte voorjaar, de vlakke zomer zonder thermisch geweld en een vrij tamme maar normale herfst, allemaal hebben ze dat karakter te danken aan een ongewoon groot aandeel noordelijke winden. We zien verder dat het zuiden van het land beduidend meer zon had dan het noorden. De Bilt was weer gewoon te zonnig, zoals elk jaar, Eelde was te somber.

In de hoogzomer had ik op het weerstation maar één dag met meer dan 25 graden. Dat is redelijk bijzonder. Verder viel het op dat het onweerseizoen maar één echte knaller van een dag had in dit gebied. We weten allemaal hoe dat afliep, en als er hoogspanning neer gaat is het onweerseizoen is de facto geslaagd. :engel:

Deltamasten Oosterwolde 5.jpg
Deltamasten Oosterwolde 5.jpg (115.04 KiB) 4196 keer bekeken

Schraal dus, ook vanwege datzelfde gebrek aan zuidelijke hitte.
Wat er dan wel weer was: waterbommen. Noord Holland (regio Schoorl) heeft twee keer over een grote plens gehad van 100 mm in een etmaal, en ook net over de grenzen in België en Duitsland ging het behoorlijk woest tekeer natuurlijk. Dat was overigens correct voorspeld door meteorologen en modellen, alleen als je model 200 mm uitspuugt, of eigenlijk als ie wat-dan-ook uitspuugt dat nog nooit eerder is gebeurd, dan sta je als meteoroloog behoorlijk voor het blok. Kan dit kloppen? De Duitse meteorologen hebben de modellen geloofd, maar dit was zo ongehoord dat er niets tegenop is gewassen. Er is geen crisisstructuur of draaiboek voor dit soort geweld. Hoe verwijtbaar het allemaal is, ik brand me er geen vingers aan, maar we mogen in Nederland constateren dat Ruimte voor de Rivier op zijn uiterste tenen moest lopen, maar het heeft het gered. Die dag is er 400 miljoen euro investering plus een paar miljard aan niet-opgetreden schade terugverdiend. Ook dat mag wel eens gezegd worden.

En nu? Vandaag gaan we de winterhittegolf eruit gooien met onweer. Als dit de trend wordt voor 2022, dan wordt dit een heel duur chasejaar. :lol:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter_S » 02 jan 2022 19:08

Laat ik als moestuinier ook eens een duit in het zakje doen over het weer. Ik ben een "vroege" moestuinder en poot alles altijd zo vroeg mogelijk. Eind februari gaan de eerste sla/andijvie/venkel/koolrabi al de grond in onder het plat glas. Ook geef ik in deze periode de rabarberpollen al een flinke dosis stalmest zodat ze vroeg kunnen beginnen. Vanaf maart begin ik al met het regelmatig poten van diverse blad en andere gewassen. Eind april gaan bij mij de bonen erin zodat ze net na de ijsheiligen hun kop boven de grond steken. Tomaten en Paprika's plant ik ook altijd rond de ijsheiligen buiten in de volle grond. Door de late start van de zomer dacht ik eigenlijk weinig te oogsten van de bonen, tomaten en paprika's maar ik heb nog nooit zoveel bonen/paprika's en tomaten gehad. Weliswaar veel later dan normaal maar toch. Omdat wij de tomaten, om er in de winter soep van te kunnen maken, inmaak in weckpotten en wij er altijd een datum op zetten kon ik afgelopen jaar vaststellen dat de eerste serie weckpotten met tomaten in 2021 later waren ingemaakt van de laatste oogst van 2020. M.a.w. alles was gewoon vier weken later bij ons maar zeker niet minder.

In de zomer eten wij iedere dag verse groenten uit eigen tuin en nu in de winter nog zeker 3 keer in de week verse groenten uit eigen tuin.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 03 jan 2022 09:55

Als het gaat over het weer in 2021 moet ik vooral aan het koude weer van het voorjaar denken.
De vorstperiode van februari was grote klasse en memorabel maar duurde te kort en de warmte die er direct op volgde was absurd.
April en vooral mei stelden erg teleur, eind maart mochten we even ruiken aan voorjaarstemperaturen, maar vervolgens trad er een noordwest-stroming in die eindeloos leek te duren. Een groot contrast met vorig jaar toen we ook in de corona-situatie nog houvast hadden aan mooi lenteweer.

Hunkerend naar warmte weet ik nog precies dat de omslag plaatsvond aan het einde van mei, een week na pinksteren dat net als hemelvaart nog koud en nat verliep, niet leuk voor kampeerders. 18 juni was het "hoogtepunt" van de zomer, al zag ik vanuit mijn omgeving alleen de wolkentoppen westelijk voorbijtrekken.
De juliregens zaten inderdaad goed in de verwachtingen, aan het begin van de week was het voor veel weeramateurs al duidelijk dat er wat bijzonders kon gaan gebeuren. Het is spijtig dat de waarschuwingen deze keer onvoldoende invulling werd of kon worden gegeven.
De zomer in de vakantieperiode was helaas ook teleurstellend, veel regen en temperaturen tot diep in Frankrijk van net iets meer dan 15° staan me bij.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Het algemene weertopic

Bericht door JarnoS » 04 feb 2022 15:16

Tja steeds die sombere dagen nu in deze winter .
Er is niet echt sprake van een koude winter.
Steeds regen, regen en nog eens regen :( en soms natte sneeuw.
We spreken niets eens een Hollandse winter vergelijking met de afgelopen zomer.
Ook nu vaak onstuimig en hier was Corrie gelukkig afgelopen maandag niet echt gekomen. (Storm)
Ik mis de zon wel. Lijkt de zon nu wel vierkant of zo?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 06 feb 2022 19:57

Het grote gebrek aan zon begint toch wel op te vallen dit winterseizoen. Waar de wind ook vandaan komt, er is altijd veel bewolking of er hangt dagenlang mist, tenminste hier in het oosten. Eind oktober hadden we voor mijn gevoel voor het laatst een paar dagen met weinig of geen bewolking. Ook is het door al het vocht of de soms harde wind vrijwel altijd waterkoud. Geen wonder dat veel mensen momenteel ziek worden of het nou door het c-virus komt of wat anders... Ik begin nu wel heel erg te verlangen naar een paar zonnige dagen maar dat zal nog wel een tijd duren vrees ik, zeker met de bulderende westcirculatie waar we nu in zitten :(

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 07 feb 2022 10:21

Qua zon is het wat aan de krappe kant, dat is zeker waar. Maar de laatste anderhalve week is er tenminste wel weer wat reuring in de atmosfeer. Gisteren was het zo nat dat een verregende zondag er vanzelf weer meteorologisch leuk van werd, want WTF. Gooi er even 40 mm in in 48 uur. :lol:

Lompe koufronten zijn een van de mooiste dingen in winterweer. Ze zijn messcherp, zo klassiek als een ET-donaumast en zo markant dat je zelfs met het meest brakke weerstation onmogelijk de doortocht kan missen. Pak je er een iets beter weerstation bij, dan wordt het alleen maar leuker. De temperatuur valt omlaag, zo snel dat de snelheid van afkoeling van de thermometer zelf de bepalende maatgever is, en als je niet beter weet zou je denken dat je weerstation de hik heeft gekregen.

Lompe koufronten.png
Lompe koufronten.png (168.23 KiB) 3795 keer bekeken

Nog leuker wordt het als je dat weerstation samen met duizenden anderen in Europa in een groter meetnet inlust. Je kan daarna zo dat hele front met zijn scherpe grens over het continent zien kruipen en in een paar minuten tijd near-live station voor station zien 'vallen' als de onstuitbare muur koude lucht zich oostwaarts uitbreidt, zelfs niet te stoppen door Chinese weerbeïnvloeding. Je kan 'm op de radar zien aankomen, je kan 'm buiten zien aankomen, en vervolgens is ie er in een paar minuten langs. Opeens wordt de lucht schoner, het zicht verbetert, de ramen van niet verwarmde maar gesloten bijgebouwen beslaan ter plekke aan de binnenzijde en daarna volgt de droge tong, met als het een beetje meezit de paradox van Bjerknes.

Als we dan toch vast zitten in een stevige westelijke aanvoer, dan liever op deze manier dan die grijsmeuk van UK-hogedruk.

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Dave » 07 feb 2022 15:36

Volgens lightningmaps trok er gisterenavond een onweersbui over de regio Turnhout(B), en de regio Eindhoven. Een verdwaalde flits trok hiervan mijn aandacht.
Het is echter niet de eerste onweersbui van dit jaar die overtrok. Die was begin januari

Ook hebben we hier in Weert de nodige regenbui over ons heen gehad.

Maar vandaag schijnt vollop de zon hier in het weerterland. Iets wat we deze maand ook bijna niet hebben gehad.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Het algemene weertopic

Bericht door JarnoS » 12 feb 2022 22:25

Als je naar afgelopen 4 seizoenen kijkt, dan lijkt alle vier de eerste maand gewoon wat het hoort daarna 2 maanden herfst.
Zoals :
Maart 2021: lente
April 2021: herfst
Mei 2021: herfst
Juni 2021: zomer
Juli 2021: herfst
Augustus 2021: herfst
September 2021 de herfst
Oktober 2021: herfst
November 2021: herfst
December 2021: winter
Januari 2022: herfst
Februari 2022: herfst

Herfst bedoel ik mee somber en regenachtig.
Niels Geusebroek kon een liedje maken met: A Year of Autumn/Fall

Ik val me wel op als de zomer niet aanwezig is, dan zeggen we slechte zomer.
En als de winter niet aanwezig is, dan zeggen we geen winter ipv slechte winter (geen kou) , want winter hoort normaal koud.
Slechte winter bedoelen ze meer strenge winter, vorst, ijzel etc.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Het algemene weertopic

Bericht door JarnoS » 26 mar 2022 09:50

Hoe komt dat er de wind 's avonds rond 18.00 uur vaak harder waait dan overdag zelf?
Het viel me laatste tijd vaak op als ik lekker graag wil fietsen.
Ik kan er bijna nergens op internet vinden.
Screenshot_20220326-093537_Chrome.jpg
Screenshot_20220326-093537_Chrome.jpg (328.18 KiB) 2905 keer bekeken
Je ziet er vaak een 'koord-r' te voorschijn.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Het algemene weertopic

Bericht door arie » 26 mar 2022 10:22

deze perioden is het in de middag boven land veel warmer als boven zee en ontstaat er kustwind
doordat de lucht opwarmt hierdoor uitzet en relatief lichter wordt en opstijgt
dat wordt aangevuld door koele lucht vanaf de koele zee
en zo ontstaat de kustwind

Plaats reactie