Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 24 jun 2022 15:30

Als dit patroon met een wekelijkse warmteopstoot gevolgd door onweer (en daardoor een zomer zonder echt gezicht) nog een aantal slagen aanhoudt, dan begint het allemaal redelijk op 2009 te lijken. Dat was nog steeds een van de beste onweerseizoenen sinds de eeuwwisseling. Dat jaar viel er in west Europa behoorlijk wat te stormchasen en soms kreeg je het ook gewoon gratis op de stoep afgeleverd. Weliswaar stelde die zomer ons agrarisch wel voor wat praktische vraagstukken en kostte juli twee Thomson Speedtouches in twee weken tijd, maar dat is te overzien. :engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1775
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Het algemene weertopic

Bericht door ds23man » 24 jun 2022 18:23

Hoe was de jacht trouwens Hans?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 27 jun 2022 15:24

ds23man schreef:
24 jun 2022 18:23
Hoe was de jacht trouwens Hans?

Te kort, zoals altijd met mooie dingen. :phew:

Stormchasing blijft een van de fraaiste praktijktoepassingen van meteorologie als vak. Zeker als je het delen kan met een handjevol anderen die hetzelfde vakgebied beheersen. Je gaat waar de buien gaan. Van motel naar motel, met de hele Plains als speeltuin. Nooit weten waar je de nacht erna zal zijn. Het spel van verwachting, strategie (op de weg, met de wegenkaart, het landschap en de weerparameters als variabelen, uitgezet tegen de klok) en het denken aan vluchtopties, tankstops en voetbal/frisbee-opties in de lange uren voordat de buien exploderen. Enorme onweerswolken, enorme afstanden, enorm veel ruimte.

Het lijkt weinig tot niets op televisieseries. Alles is gedisciplineerder wanneer de buien er staan. Maar oh drommels als er geen bui in de buurt is. Sta je dan te frisbeeën, in de Wallmart mensen te kijken, met zijn alleen een vogelspin te fotograferen of sloom te hangen. Enorm veel lol met een handjevol medemafkezen waarvan sommigen elkaar al vijftien jaar kennen, drie weken in een busje op de Plains.

Ik ben geen fotograaf. Ik mis talent, passie en kleurenzicht. Dat heeft soms voordelen, want wie niet jaagt op het perfecte plaatje kan het ook niet zoveel schelen als er een graansilo, een Dixi of een powerline voor de supercel staat. Op het juiste moment op de juiste plek zijn en ook op tijd weer wegwezen, dat is voor mij het mooiste om te doen. Meer dan de fotografie en ook meer nog dan data. Ten opzichte van de foto's die de anderen van dezelfde buien hebben gemaakt steek ik magertjes af.

Voorbeeld daarvan, het is wel zonde als je de avond ervoor met ISO 800 F6.0 bliksems hebt lopen platen en er dan pas ná de volgende bui achter komt dat die ISO nog op 800 was blijven staan. :hamer:

Ruisch Ruisch Ruisch.jpg
Ruisch Ruisch Ruisch.jpg (54.57 KiB) 2162 keer bekeken

Het had een heerlijke haatplaat kunnen zijn voor de anderen, omdat ik de enige was die de powerline wel kon waarderen en deze foto dus überhaupt schoot. Maar deze ISO-blunder is het fotografisch equivalent van diesel in een benzinebusje tanken.

Half uurtje later stond die camera nog steeds op standje jammerjoh, dus daar ging het stuwmeerpanorama...

USA22_d15.jpg
USA22_d15.jpg (792.45 KiB) 2162 keer bekeken

Op andere momenten had ik meer geluk met de camera. Een standplaats op wat gare Texaanse olietonnen tussen duizenden jaknikkers en dan blijkt zo'n onweersbuitje toch wel de moeite.

Olietonnen 1.jpg
Olietonnen 1.jpg (143.43 KiB) 2162 keer bekeken

Er waren wat minder dikke situaties dan in 2017, zowel in aantal als qua zwaarte. Het was dus beter zoeken dan de vorige keer. En wat iedereen vraagt, die tornado van dichtbij? Eh, ja en nee. Ja, want we waren op een paar kilometer van de Morton tornado (kan je googelen), too close for comfort. Nee, want hoe dichtbij we ook waren, er hing teveel Morton voor.

Morton1.jpg
Morton1.jpg (156.14 KiB) 2162 keer bekeken
Teveel Morton.jpg
Teveel Morton.jpg (92.98 KiB) 2162 keer bekeken

Morton (de naam van het dorpje vlakbij) is sindsdien synoniem geworden voor stof.

Na een paar jaar uitstel door corona kon er dus toch weer gejaagd worden, ook al moet je dit niet te vaak doen omdat het natuurlijk niet echt CO2-vriendelijk is. Helaas kwam corona toch nog even een nabrander geven. Jawel, de klassieker, op de terugweg heb ik nog even corona Omicron BA.5 opgehaald in het vliegtuig. Met als gevolg eenmaal thuis slechts wat milde klachten, maar ook geforceerd twee weken quarantaine, alle scheerklanten op de lange baan, heupoperatie van de Landlord uitgesteld, en hem ook meteen even besmet. Verder, na een milde acute fase blijkt dat ik bij de mensen hoor bij wie wat restklachten vrij lang blijven hangen en ook de testen blijven telkens positief.

Zoals gezegd, gelukkig was het op de terugweg. Anders hadden dit soort mooie buitjes zoals hierbeneden met kromme tenen bekeken moeten worden op de foto's van anderen, vanuit een hotelquarantainekamer.

Cel bij Jal (grens Texas New Mexico).jpeg
Cel bij Jal (grens Texas New Mexico).jpeg (98.41 KiB) 2162 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 28 jun 2022 10:56

Mooi avontuur heb je beleefd, alleen het einde is dan wel weer vervelend. Hoop dat je er weer snel helemaal bovenop komt.
Zijn toch mooie plaatjes deze keer hoor.

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Henk » 29 jun 2022 09:07

Erg mooie foto's.
Wolkenformaties, hoogspanningsleiding, jaknikker combineren heel goed.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 02 jul 2022 11:18

Mooie foto's uit Amerika, Hans! Ik hoop dat het tijdens mijn vakantie in New York in september wat stabieler weer is ;) :lol: Jammer van de ruis op sommige foto's, al is ruis tegenwoordig met goede software ook prima te verwijderen.

Juni zit er inmiddels op en op zich is het toch nog een aardige zomermaand geworden! In de week van 20 tot 24 juni was ik vrij om dagen op te maken maar aanvankelijk leek het helemaal niets te worden in die week maar er zaten uiteindelijk toch nog een paar mooie dagen in! In dat opzicht doet de zomer van 2022 het wat mij betreft al beter dan die van 2021. De zomer van 2021 was na de langste dag voorbij.

Het wil alleen nog niet zo lukken met een wat langere periode van stabiel zomerweer. We zagen in juni dat het een paar keer snel opwarmde, gevolgd door onweer. Al viel het onweer in Twente mee de afgelopen maand. Op 30 juni werd de maand overigens wel afgesloten met een bui met hoge bliksemactiviteit boven onze regio.

Wat betreft juli zien de vooruitzichten er nog niet eens zo heel slecht uit. Jammer genoeg hebben we dan nu weer westenwinden, al is het wel ideaal om het huis te koelen. Het is nu de vraag of en wanneer het Azorenhoog zich voldoende weet uit te breiden naar onze omgeving zodat die wind aflandig gaat worden. Ik hoop toch echt dat we dit jaar nog een mooi zonnig weekend gaan krijgen met strakblauwe luchten. Tot nu toe zat het betere zomerweer vaak midden in de week...

JarnoS
380 kV
Berichten: 395
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Het algemene weertopic

Bericht door JarnoS » 02 jul 2022 13:31

Ik merk wel dat ik juist liever koele zomers wil hebben, mag wel een keer 25°C worden, maar bij mij wil ik juist veel dingen doen tijdens de koele zomers, die tropische temperaturen kan ik juist niks doen, zit ik wel vaak te zweten, broeierigheid en plakweer wil ik juist niet.
's Nachts vaak mijn raam opendoen en komen tig vliegen op mij af, daar wil ik ook niet en heb een hekel aan minimumtemperaturen boven de 20 graden uitkomen.
Mijn vakantie in Zeeland was gelukkig wel warm op 1 dag na. Vrijdag 17 juni was erg heet, maar gelukkig zaten we op het strand.

De 'echte donder'dag 30 juni was er een shelfcloud bij de oostgrens en had nog wat foto's vanuit mijn raam:
20220630_215522.jpg
20220630_215522.jpg (680.96 KiB) 2003 keer bekeken
20220630_215731.jpg
20220630_215731.jpg (790.87 KiB) 2003 keer bekeken
20220630_215756.jpg
20220630_215756.jpg (637.09 KiB) 2003 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Dave » 03 jul 2022 11:17

Voor mij is de ideaale zome als het max 25 graden wordt (mag ietsje meer zijn), en dat het in de avond lekker afkoelt. :)

Maar eh, eerlijk gezegd vind ik de onweersbuien na een broeierige dag helemaal niet erg hoor. Ik houdt wel van extreem weer, maar niet extreem warm weer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 395
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Het algemene weertopic

Bericht door JarnoS » 10 jul 2022 17:41

Het viel me laatste tijd op dat bij 14 daagse voorspellingen dat vandaag droog aangaf en morgen met neerslag hoeveelheid zonder regen pictogram aangeeft.
Screenshot_20220710-171012_Buienradar.jpg
Screenshot_20220710-171012_Buienradar.jpg (90.63 KiB) 1892 keer bekeken
Hoe komt dat binnenkort hoge temperaturen vanuit de zee komen terwijl dat het zeewater zo'n 18 graden is?

Tweede vraag: Wat zeggen de Belgen waar wij 'Hollandse zomer' noemen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 12 jul 2022 20:09

Het blijft opvallen hoe hogedruk maar steevast voor ons op de verkeerde plaats blijft liggen en de zomerse verwachtingen maar continu naar beneden worden bijgesteld. Gisteren en afgelopen weekend veel bewolking met een noordwesten wind, vandaag warm en veel sluierbewolking en later in de week wéér noordwestenwinden en het beloofde mooie weekend wordt ook alweer afgebouwd in de laatste runs :evil: Tot nu toe valt juli behoorlijk tegen.

Plaats reactie