Net in de wijk achterhalen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Net in de wijk achterhalen

Bericht door larsg » 11 okt 2022 16:44

Hi allemaal

Mijn ouders zijn een huisje aan het bouwen op Noord Beveland. Een verlaten plek waar los van wat grondkabels waar niks te beleven valt op hoogspanningsvlak. Ik ben hier echter geïnteresseerd wat er te vinden is op LS/MS vlak. Daarvoor heb ik de netkaart van Stedin eens doorgepluisd samen met google maps. De hoofdvoeding komt allemaal op lange afstand met 10KV kabels van Middelburg en Goes. Al die 10KV lijnen moeten het Veerse meer onder of langs een hoop kruisingen, leuk om te zien. Volgens de kaart toch een 13-tal kabels. Veel inwoners heeft het eiland niet, industrie is ook verwaarloosbaar. Echter tijdens de vakantie heb je natuurlijk een Duitse invasie in de vakantieparken die het aantal zielen meer dan verdubbelt. Dat zal wel een meetbare impact hebben op het stroomnet, zeker nu er meer en meer EV's beginnen te rijden.

Die extra populatie in de zomer is een leuke afzetmarkt voor de zonnepanelen die ik wens te plaatsen. Gezien de huidige prijzen, het salderen en omdat het kan denken we toch aan een paneeltje of >90 (@420 wattpiek). De plaats van top 10 producent park op het eiland moet haalbaar zijn :grin:
Het spel komt gewoon op een 400V 3x25A waarbij we proberen zoveel mogelijk te gebruiken bij zon en desnoods productie curtailen wanneer nodig. Het verlies van die energie is bij normale prijzen kleiner dan de kost van een dikker net.

Aangezien we in een nieuwbouwwijkje zitten zal iedereen wel 4 à 5 KWp op het dak hebben liggen. Ik deel mijn kabel met 26 anderen en zit net op de T splitsing achteraan. Ik vroeg me af wat voor draadsectie zo'n kabel typisch heeft?
De kabel zal er nog geen 10 jaar liggen. De kabel sluit meteen aan op de wijktrafo wat ook weer scheelt. Want met 25 * 4 KW injectie + 18KW van mijn kant kom je zo wel op een aardig vermogen. En in mijn nachtmerries op een te hoge spanning die mijn omvormers doet uitvallen.

Bij voorbaat dank!

Bonus: De nachtmerries zijn wel dagelijkse kost hier in België, ook op het einde van het net van 500m. Zonnepanelen met 10 KW AC trekt het net (95mm²) makkelijk naar 250.
net.png
net.png (3.46 MiB) 3422 keer bekeken
(Ja met de kaart is mijn adres te achterhalen, maakt niet uit. De buren zijn toch de politie 8-) )

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door Knarvel » 11 okt 2022 22:55

Het net bij mij voor de deur werd 2004 kakelvers aangelegd met 4x 150 mm2, Op een zo'n kabel zitten dan plm 25 huisaansluitingen. de meeste kabels zijn met 240 A afgezekerd een kleinere tak met 160.
Wat ik vernomen heb is dit intussen de standaardkabel bij Liander, kleiner doen ze niet bij nieuwaanleg.

Of Stedin dit ook zo doet? Dat zou zomaar kunnen, maar dat is een gok. Probeer een technicus bij een nieuwe aansluiting eens aan te spreken, dat levert altijd leuke info op.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door larsg » 11 okt 2022 23:02

Interessante info! Als ik een installateur tegenkom zal ik zeker wat inside info proberen te verkrijgen in ruil voor een Belgisch biertje :lol:
Die 150mm² dat is alu vermoed ik dan?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door Knarvel » 13 okt 2022 22:43

Ja, idd Alu.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door kevelek » 14 okt 2022 07:59

Idem hier in Vlaanderen, 4G150 Alu is al ong. 20 jaar de standaard kabel die wordt aangelegd voor ondergrondse LS netten.
Ondertussen is er ook een 4G240 Alu, maar daar worden geen huisaansluitingen op gemaakt. De kabel wordt occasioneel ingezet om de LS netten te versterken waar een nieuwe cabine plaatsen als alternatief economisch niet verantwoord is. De kabel voedt dan bv in het midden van een wijk een voedpadkast van waaruit de 4G150's vertrekken waar wel aftakkingen worden op gemaakt.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door Johan » 14 okt 2022 10:40

Ook Stedin gebruikt alleen nog 4x150Al als laagspanningskabel maar de betreffende laagspanningskabel is vermoedelijk door Enduris gelegd.
De kans bestaat dat het een 4x95Al is maar als ik er aan reken dan verwacht ik van de laagspanningskabel samen met de trafo geen problemen. Er zitten wel minder aansluitingen op de kabel, hij loopt apart naar het trafostation.

De 10kV kabels zijn wel lang en ik kan niet inschatten hoe groot de invloed is op de laagspanning.

Met je zonnepanelen heb je nog een groot probleem op te lossen. Negentig stuks van 420 watt leveren ± 3 x 50 ampère, hoe gaat dat ooit passen op een aansluiting van 3 x 25 ampère.

Johan

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door larsg » 14 okt 2022 14:28

Ah grote dank voor de reacties!

Heel interessante inzichten, ik zal eens proberen te achterhalen wat voor kabel er in de grond zit :grin:
Maar inderdaad zelfs met 95mm² alu verwacht ik inderdaad niet al teveel problemen op LS. Het MS is een ander verhaal maar dat zien we wel, ik hoop dat de vele zomertoeristen dit wel naar beneden zullen trekken.

Het is inderdaad wat veel solar voor een 3x25A aansluiting. Maar ik ga het omvormervermogen beperken aan de hand van de netstroom en natuurlijk zoveel mogelijk intern verbruiken. Zonnepanelen hebben ook amper die piekcapaciteit nodig, het is niet de moeite nettechnisch en financieel dit te voorzien.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Net in de wijk achterhalen

Bericht door larsg » 15 okt 2022 19:52

Het hoogspanningsnet staat al geel ingekleurd qua schaarste op opwek & afname. Wordt leuk :lol:

https://www.stedin.net/zakelijk/energie ... citeitsnet

Plaats reactie